Kampiakselin hihnapyörä / värinänvaimennin

Yleistä keskustelua Fiateista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
woimasavu
Viestit: 307
Liittynyt: 08.02.2017 18:16

Re: Kampiakselin hihnapyörä / värinänvaimennin

Viesti Kirjoittaja woimasavu »

Tulee mieleen käynti motonetissa parin vuoden takaa kun olin hankkimassa moniurahihnaa, käsiin tarttui gatesin hihna mutta viereisellä myyjällä oli eriävä mielipide tuon laadusta ja suositteli jättämään gatesin hihnan hyllyyn ja ottamaan continentalin hihnan. Jääräpäänä otin kuitenkin gatesin siinä uskossa että olen luullut sen olevan todella laadukas merkki, ainakin ennen.
Fiat 500L 1.4 95
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Kampiakselin hihnapyörä / värinänvaimennin

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

No miten tarina jatkui sen Gatesin hihnan kanssa?

Sinänsä aika vaikeeta tehdä yleispäteviä päätelmiä, kun valmistava tehdaskin voi olla vierekkäisillä saman merkin tuotteilla eri, ja vuoden päästä vaihtuu taas. Harva noita varmaan samalla omalla tehtaalla koko ajan tekee samalla reseptillä.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Kampiakselin hihnapyörä / värinänvaimennin

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Gatesin moniurat on kyl ihan kuraa.
Contitecia pakko laittaa jos ai halua takuuhommia hirveesti
woimasavu
Viestit: 307
Liittynyt: 08.02.2017 18:16

Re: Kampiakselin hihnapyörä / värinänvaimennin

Viesti Kirjoittaja woimasavu »

Sämpy kirjoitti:No miten tarina jatkui sen Gatesin hihnan kanssa?

Sinänsä aika vaikeeta tehdä yleispäteviä päätelmiä, kun valmistava tehdaskin voi olla vierekkäisillä saman merkin tuotteilla eri, ja vuoden päästä vaihtuu taas. Harva noita varmaan samalla omalla tehtaalla koko ajan tekee samalla reseptillä.

Itse asiassa kyseisen hihnan kanssa oli häikkää jtd moottorissa :shock: Vuoden käytön jälkeen huomasin valon kanssa tarkastellessa hihnassa vetopuolella murtumia tasaisesti koko pituudeltaan. Ajoin hihnalla kuitenkin vielä puolisenvuotta jonka jälkeen uusin sen jakopäänhuollon yhteydessä.
Fiat 500L 1.4 95
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kampiakselin hihnapyörä / värinänvaimennin

Viesti Kirjoittaja wellu »

woimasavu kirjoitti:
Sämpy kirjoitti:No miten tarina jatkui sen Gatesin hihnan kanssa?

Sinänsä aika vaikeeta tehdä yleispäteviä päätelmiä, kun valmistava tehdaskin voi olla vierekkäisillä saman merkin tuotteilla eri, ja vuoden päästä vaihtuu taas. Harva noita varmaan samalla omalla tehtaalla koko ajan tekee samalla reseptillä.

Itse asiassa kyseisen hihnan kanssa oli häikkää jtd moottorissa :shock: Vuoden käytön jälkeen huomasin valon kanssa tarkastellessa hihnassa vetopuolella murtumia tasaisesti koko pituudeltaan. Ajoin hihnalla kuitenkin vielä puolisenvuotta jonka jälkeen uusin sen jakopäänhuollon yhteydessä.
"Ei niissä mitään vikaa oo..." :roll:
Minkä huollan, sen korjaan...
woimasavu
Viestit: 307
Liittynyt: 08.02.2017 18:16

Re: Kampiakselin hihnapyörä / värinänvaimennin

Viesti Kirjoittaja woimasavu »

Joo, nyt kun oikeen rupeen muistelemaan minkä jakohihnasarjan vesipumppu rupes vuotamaan heti pari päivää asennuksen jälkeen Lineassa niin gatesin sarjahan se oli sekin.. Vuosi pumpun ns. propusta siipipyörän alapuolelta. Naputtelin varovasti syvemmälle ja tiivistin moottorisilikonilla. Paskaa laatua..
Fiat 500L 1.4 95
jarikin
Viestit: 216
Liittynyt: 05.12.2016 17:24
Paikkakunta: Oulu

Re: Kampiakselin hihnapyörä / värinänvaimennin

Viesti Kirjoittaja jarikin »

Nyt on värinänvaimennin vaihdettu. Ei se vanha kuvien perusteella nyt pahin mahollinen olekaan.
https://1drv.ms/i/s!ApH5J8zkEMqWlhfWlEFZpOmCc33d ja toiselta puolelta https://1drv.ms/i/s!ApH5J8zkEMqWlhSGnwjf8rVTsvvz.

Samallahan siitä näki jakopäänhihnaa ja hyvässä kunnossa näyttää olevan. Ei ole oulun pölykään syönyt, vaikka joka päivä moottoritietä ajan. Kampiakselin hihnapyörässä ei tuntunut kulumaa. https://1drv.ms/i/s!ApH5J8zkEMqWlhNy5x2okJLMAJ2q

Todellinen syy rallatukselle taisi ollakin kiristimen rulla. Siitä kuului pyöritettäessä vähän ääntä, sekä ilmastoinnin kompuran hihnapyörä liikkuu myös sivusuunnassa. Ja kun auto käy, suhina kuuluu selvästi. Laitoin kiristimen hihnapyörälle vähän rasvaa, mutta eipä se siitä kummentunu, suhisee käydessä.
https://1drv.ms/v/s!ApH5J8zkEMqWlhV0KNPq-ke-aEiH
Taitaa vaan rasva nyt imeä sinne kaiken pölyn ja väljeneminen kiihtyy..

Äsken kotiin tullessa rallatti melkoisesti hetken aikaa, mutta vaimeni sitten.

Pitääkin alkaa tilailemaan vielä kiristimen rulla.
woimasavu
Viestit: 307
Liittynyt: 08.02.2017 18:16

Re: Kampiakselin hihnapyörä / värinänvaimennin

Viesti Kirjoittaja woimasavu »

Jos pyöräytät sitä kiristimen rullaa sormella tiedät kunnon heti, ei saa jäädä pyörimään hetkeä pidempään. Uuden laakerin kaa on sellanen jähmeä. Lisäksi mun silmään tuo jakohihna näyttää muulta kuin hyvältä, kiiltää, näyttää kovettuneelta.
Fiat 500L 1.4 95
jarikin
Viestit: 216
Liittynyt: 05.12.2016 17:24
Paikkakunta: Oulu

Re: Kampiakselin hihnapyörä / värinänvaimennin

Viesti Kirjoittaja jarikin »

woimasavu kirjoitti:Jos pyöräytät sitä kiristimen rullaa sormella tiedät kunnon heti, ei saa jäädä pyörimään hetkeä pidempään. Uuden laakerin kaa on sellanen jähmeä. Lisäksi mun silmään tuo jakohihna näyttää muulta kuin hyvältä, kiiltää, näyttää kovettuneelta.
No kyllä se livenä ihan ok vielä on. Vaihdettu kesällä-16, mutta jos tätä vauhtia kilsoja kertyy niin joutuu vaihtamaan noin 1,5 vuoden päästä.
jarikin
Viestit: 216
Liittynyt: 05.12.2016 17:24
Paikkakunta: Oulu

Re: Kampiakselin hihnapyörä / värinänvaimennin

Viesti Kirjoittaja jarikin »

Äsken vaihdoin kiristimen. Tilasin Inan, kun sattui sopiva hinta tunnetuimmista merkeistä ja aika paskalaatunen taitaa olla: pultin kanta, josta kiristintä käännetään jotta hihnan saa paikalleen, on niin xxtun ohut/matala että avain kun kerran lipeää ja sehän lipeää, on kanta sitten niin xxtun pyöreä että kiristimen kääntäminen tarpeeksi menee lähes mahdottomaksi. Lisäksi kanta on 16mm avaimelle kun orkkiksessa on 15mm ja tosiaan kuusio on korkeampi jotta siitä saa avaimella kunnolla kiinni.
Samalla kokeilin Daycon värinänvaimenninta heilutella. Vulkanointi tuntuu antavan periksi jo, eikä osa ole ollut paikallaan kuin jotain pari tuhatta kilsaa. Kun tälleen sievästi sanon, niin vähäsen harmittaa.
Vastaa Viestiin