Nuova Tipo

Yleistä keskustelua Fiateista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Nuova Tipo

Viesti Kirjoittaja wellu »

Fletch kirjoitti:Niin saihan sen tipon sillä upealla 1.6 vaparillakin :roll:
Mitä upeaa siinä on?

Toisaalta hienoa että perinteitä kunnioitetaan! :mrgreen: Perusmallit 1.4:sia ja vielä kun 1.6:nen olisi "DGT". :lol:
Minkä huollan, sen korjaan...
ykskuutonen
Viestit: 31
Liittynyt: 21.11.2008 15:19

Re: Nuova Tipo

Viesti Kirjoittaja ykskuutonen »

Tarkennuksena tuohon edelliseen:Kyseessä on se tehokkaampi 16V 95heppainen 2006 käyttöönotettu GP,joka haettiin Hyvinkäältä n.55 000km ajettuna.
Laite oli niin tukossa silloin,ettei se tahtonut edes satasta kulkea,kun sillä ajelin jyväskylään.Nyt laite on ollut jo pitempään paljon pirteämpi liikkumaan,toisaalta vertailukohta Giuliettaan on vähän väärä,koska Alfa DNA kytkimen D-asennossa on suorastaan raketti.Tehoa 140 ja diisselissä vääntöä 350Nm.Toisaalta nykyään nopeusrajoitukset on niin tiukkoja ,että kaikilla autoilla pääsee laittomia nopeuksia.
Avatar
Fletch
GFF
Viestit: 86
Liittynyt: 12.07.2010 12:18
Paikkakunta: Tampere

Re: Nuova Tipo

Viesti Kirjoittaja Fletch »

wellu kirjoitti:Mitä upeaa siinä on?
Pakko olla jotain fantastista kun fiat osti sen moottoritehtaan ja käytti 83Me rahaa ja lopputuloksena mm.tuo huippumoderni moottori.
Avatar
Huikko
GFF
Viestit: 256
Liittynyt: 07.06.2010 07:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Nuova Tipo

Viesti Kirjoittaja Huikko »

ykskuutonen kirjoitti:Terve!
Huikolta kyselisin tästä 1,4 litraisen vapari Tiposta,että miten se liikkuu tuolla muun liikenteen seassa.
Tänään ajoin 166:n V6:n ohi :D

Kyllä sillä pärjää. Ihan normirakoihin ohitukset ilman hätäilyjä. Kierroskone. Nelosella 100-140km/h, kasikympin alueella voi lähteä ohi kolmosella. Isompiin ylämäkiin kuormalla ei kutosella pysy vauhti päällä jos 80 alue. Satasen alueella ei ongelmaa.

En ole vielä kaivannut lisää tehoa. Reilun litran vähemmän kuluttaa kuin Tjetti.
Nyt on lompakolla mitattu keskikulutus 5,7l/100km.
Vajaan 100km koeajo TCT dieselillä näytti ajotietokoneessa 6,3 ja se varmasti valehtelee.
Tällä on halvempaa ajaa kuin dieselillä, vaikka ei edes laskisi käyttövoimaveroa mukaan.

Tässä on isoja vaihteita kylillä käyttäen nyt talvikelillä samanlainen luistonesto ja kitkan maksimointi kuin 126:lla. Tehoa on niin vähän, että jos ajelee kolmosella niin pysyy liikenteen mukana eikä sudi ikinä vaikka painelisi kuinka kaasua. Ryömintävauhdista kolmosella kaasua reilustikin, niin muilla jauhaa renkaat tyhjää ja luistoneston valo vilkkuu. Tipo jyystää samaa vauhtia eteenpäin pidon karkaamatta.
124 Spider 2018
500 1.4 16v 2011
Lancia Y10 Fire LX 1989
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Ex -500X 2,0 4x4 -17
Ex -Musa 1.3 -08
Ex -Tipo STW 1.4 -18
Ex -Panda 4x4 -15
Ex -500 1.4 -10
Ex -Stilo 1.6 MW -07
Ex -Tipo 1.4 -92
Ex -127 -77 (MR)
Ex -850 Spider -70 (MR)
Avatar
GreenThing
GFF
Viestit: 2604
Liittynyt: 08.08.2003 21:20
Paikkakunta: Kärkölä

Re: Nuova Tipo

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

^Tuossa nyt kun on tullut ajeltua tuolla omalla Tipolla muutama tuhat kilometriä mittariin lisää, niin kulutus on asettunu sinne karvan alle viiteen litraan, niin ajotietokoneen kuin lompakonkin perusteella. Snadisti halvempaa dissukoida tuolla, kuin ajella V6 156:lla 98:ia tankaten :D
Auto on turpo, ja kuski on urpo.
Ei riemulla rajaa, kun kasilla ajaa.
Avatar
GreenThing
GFF
Viestit: 2604
Liittynyt: 08.08.2003 21:20
Paikkakunta: Kärkölä

Re: Nuova Tipo

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

-16 lämmintä tuolla pihalla, ja hienosti puskee lämmintä Tipo. Ei mitään jäähtymis ongelmia, vaikka ajelee kevyellä kuormalla +100kmh tuolla motarilla.
Auto on turpo, ja kuski on urpo.
Ei riemulla rajaa, kun kasilla ajaa.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Nuova Tipo

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Jos se yhtään omaa samaa käytöstä mitä Delta, niin se pärjäili ihan ok noin -20 asti. Sen jälkeen alkoi lämmöt hiipua. Jossain taajamassa vähän aiemminkin. 1,9 JTDM 159:llä pärjäilee liki -25 asti, mutta vie se toki litran enempi naftaakin. Tyhjä kärry perässä piti kyllä lämmöt vielä -28 tasaista 80..90 ajaen. Ei nämä FCA:n dieselit tunnu mitenkään kylmiä olevan. Italiaa pohjoisempana ne kylmät autot tehdään ;)
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
Huikko
GFF
Viestit: 256
Liittynyt: 07.06.2010 07:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Nuova Tipo

Viesti Kirjoittaja Huikko »

5000km ekaan 20 päivään. Huoltoväli siis 60 päivää. Melko hurjaa.

Kulutus tasan 6l/100km. Ei mitään vikoja. Lämpenee nopeasti, lukot ja muut toimii, eikä jäädy.
Hyvä auto. Tykkään.
124 Spider 2018
500 1.4 16v 2011
Lancia Y10 Fire LX 1989
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Ex -500X 2,0 4x4 -17
Ex -Musa 1.3 -08
Ex -Tipo STW 1.4 -18
Ex -Panda 4x4 -15
Ex -500 1.4 -10
Ex -Stilo 1.6 MW -07
Ex -Tipo 1.4 -92
Ex -127 -77 (MR)
Ex -850 Spider -70 (MR)
Avatar
Fletch
GFF
Viestit: 86
Liittynyt: 12.07.2010 12:18
Paikkakunta: Tampere

Re: Nuova Tipo

Viesti Kirjoittaja Fletch »

Huikko kirjoitti:5000km ekaan 20 päivään. Huoltoväli siis 60 päivää. Melko hurjaa.
:mrgreen: :thumb:
Veli
Viestit: 31
Liittynyt: 29.10.2015 19:43

Re: Nuova Tipo

Viesti Kirjoittaja Veli »

Nimimerkki Fletsch kehui, etteivät uuden Tipon lukot jäädy. Onko se muiden Fiiatien tyyppivika? Miten lukkojen jäätymisestä pääsee eroon? Minulla on Croma -07 kolmatta talvea ja lukkojen jäätyminen on melkeinpä riesa. Niin nopeasti ei ehdi kaupassa käväistä, ettei jo ole lukot jäässä. Siis kaukosäädin ei avaa lukkoja, mutta mekaanisella avaimella toimii. Sitten joutuu luikkimaan autoonsa kuin murtovaras vilkkujen tuikkiessa ja tietokone ilmoittaa murtoyrityksestä.
Avatar
Fletch
GFF
Viestit: 86
Liittynyt: 12.07.2010 12:18
Paikkakunta: Tampere

Re: Nuova Tipo

Viesti Kirjoittaja Fletch »

Veli kirjoitti:Nimimerkki Fletsch kehui, etteivät uuden Tipon lukot jäädy. Onko se muiden Fiiatien tyyppivika? Miten lukkojen jäätymisestä pääsee eroon? Minulla on Croma -07 kolmatta talvea ja lukkojen jäätyminen on melkeinpä riesa. Niin nopeasti ei ehdi kaupassa käväistä, ettei jo ole lukot jäässä. Siis kaukosäädin ei avaa lukkoja, mutta mekaanisella avaimella toimii. Sitten joutuu luikkimaan autoonsa kuin murtovaras vilkkujen tuikkiessa ja tietokone ilmoittaa murtoyrityksestä.
Hmm, empä muista tuommoista sanoneeni kun ei mulla Tipoa edes ole. Croma oli kylläkin mutta ei siinäkään lukot koskaan jäässä olleet sinä 2v aikana kun se minulla oli. Ainoa fiiatti missä mulla lukot on jäätyneet on Tempra. Siinäkin lukot toimi mutta ovi ei pysynyt kiinni ennenkuin vähän aikaa auto lämpesi sisältä.
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3364
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: Nuova Tipo

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Ne jotka väittävät Fiatin lukkojen jäätymistä riesaksi, eivät ole omistaneet volkkarisukuista kampetta.
(sori OT :oops: )
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Veli
Viestit: 31
Liittynyt: 29.10.2015 19:43

Re: Nuova Tipo

Viesti Kirjoittaja Veli »

Lukot olivatkin jäätyneet numimerkki Huikolta, mutta jos jollakulla on neuvoja kuitenkin, niin otan vastaan.
Avatar
Polkuautoilija
Viestit: 143
Liittynyt: 22.03.2016 20:21

Re: Nuova Tipo

Viesti Kirjoittaja Polkuautoilija »

Nipa kirjoitti:Ne jotka väittävät Fiatin lukkojen jäätymistä riesaksi, eivät ole omistaneet volkkarisukuista kampetta.
(sori OT :oops: )
[OT]

Ratsastan tällä off-topicilla ja avaudun hieman kun tämä nyt osui jotenkin hermoon.

Ennen Fiatismiin sairastumista olin kuullut fiatisteilta huhuja siitä kuinka lukot ovat talvisin jäässä. Aina.
Tai olihan minulla ollut Uno jo nuoruudessani, mutta siinä en tällaista muista kokeneeni.
Ehkä trauma on syvässä ja piilottanut muistot?

Minkään muun auton kanssa tätä en kuitenkaan käytännössä ole kokenut, mutta Coupe kyllä osaa jäätyä ihan koko ajan.
Minulla olisi uusi irDA kaukosäädin jolla lukot varmasti aukeaisivatkin - mutta ei maasta ilmeisesti löydy tahoa joka osaisi sen koodata ECU:n kanssa toimimaan kun ei valmiina ole toimivaa kapulaa jonka kautta naittamisen hoitaisi - joten ongelmana ovat avaimenreiät.
Ne jäätyvät. Jatkuvasti.
Avain ei mene lukkoon.

Olen oppinut pitämään mukana kuumailmapuhallinta jos lähden reissuun, että saan ovet auki.
Se perkele vaan unohtui taannoin takaluukkuun joka on ollut nyt kuukauden umpijäässä.
Hiustenkuivaajakin onneksi toimii.

Ensimmäinen talvi auton kanssa opetti olemaan lukitsematta bensatankin korkkia.

Sähköissä on sitä perinteistä maaongelmaa (Italia) vähän joka suunnalla, mikä oli odotettavissa. Samoja vikoja tosin rapeissa ranskalaisissa (Renault).

Mutta onhan tämä harrastajan auto ja herättää tunteita.
Sepä siinä hyvää onkin ja erottaa tusinatoyotasta.
Minä aikanaan luovuin Rav4:stä koska se oli niin tylsä -- Coupe ei ainakaan sitä ole.

[/OT]
Avatar
Huikko
GFF
Viestit: 256
Liittynyt: 07.06.2010 07:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Nuova Tipo

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Veli kirjoitti:Lukot olivatkin jäätyneet numimerkki Huikolta, mutta jos jollakulla on neuvoja kuitenkin, niin otan vastaan.
Väärinkäsitys. Nimenomaan eivät ole jäätyneet.
Pandasta oli kuskin oven lukko tänään jäässä, mutta pesin sen eilen ja ulkona -24.
Syytän enemmän itseäni.
124 Spider 2018
500 1.4 16v 2011
Lancia Y10 Fire LX 1989
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Ex -500X 2,0 4x4 -17
Ex -Musa 1.3 -08
Ex -Tipo STW 1.4 -18
Ex -Panda 4x4 -15
Ex -500 1.4 -10
Ex -Stilo 1.6 MW -07
Ex -Tipo 1.4 -92
Ex -127 -77 (MR)
Ex -850 Spider -70 (MR)
Vastaa Viestiin