TwinAir 0,9 kulutus todellisuudessa?
-
- GFF
- Viestit: 1311
- Liittynyt: 22.01.2010 12:05
- Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen
TwinAir 0,9 kulutus todellisuudessa?
Ehtoota vaan, harrastajain syvät rivit! Näpelöin tuonne Lancia-puolelle hetki sitten kysymyksiä, joista toisen voisin kopioida tähänkin. Tuo tekniikan ihme kiinnostaa, mutta kun kokemukset ovat vielä Suomessa aika pienet.Erityisesti askarruttaa laitteen todellinen polttoaineen kulutus, josta on hyvin ristiriitaista tietoa maailmalla. Tuossapa tuo kysymys sitten uudelleen tänne Fiat-osastolle, olisi mukava kuulla pohdintojanne:
"TwinAir:sta sen sijaan ei ole suurempaa kokemusta autolehdissä, omatkin Bellasta viime kesältä. "Ruohonleikkuri" 500L tuntui kyllä puhdikkaalta, mutta testit maailmalta (Lancia Ypsilonista) juuri tuon kulutuksen osalta ovat todella ristiriitaisia: jopa suursyömäriksi on haukuttu mm. ruotsalaisissa autotesteissä eli 8-9 l/100km luvattujen 4l/100km sijasta. Tuntuvat aika uskomattomilta, kun FIRE:lläkin pääsee viiden pintaan helposti. Siis, mitenkähän tuolla TwinAir:lla pitäisi ajella, jotta tehtaan lukemat edes joten kuten lähestyisivät lupauksia? Epäilen, että kun näitä pienellä kuutiotilavuudella varustettuja ja turboahtimella ryyditettyjä koneita kiusataan kunnolla, kun ne tuntuvat mukavan pirteiltä, niin todellisuus onkin sitten karu. Vaan entäpä, jos niillä ajeltaisiinkin jotenkin "ajatuksella", moottorin ominaisuuksia kunnioittaen, mutta silti liikenteen matkassa notkeasti pysyen? Vaatisi ehkä hiukan aktiivista ajamista, mutta onpahan tuota vanhalla litraisella FIRE:lläkin tullut "uunoiltua" reilut 310 000 km; jo 80-luvun lopulla pääsi 5v-versiolla (Y10:stä rosvottu...) 4l/100 km kulutukseen ihan kevyesti. Mitenkähän näillä uusilla pitäisi liikkua?"
"TwinAir:sta sen sijaan ei ole suurempaa kokemusta autolehdissä, omatkin Bellasta viime kesältä. "Ruohonleikkuri" 500L tuntui kyllä puhdikkaalta, mutta testit maailmalta (Lancia Ypsilonista) juuri tuon kulutuksen osalta ovat todella ristiriitaisia: jopa suursyömäriksi on haukuttu mm. ruotsalaisissa autotesteissä eli 8-9 l/100km luvattujen 4l/100km sijasta. Tuntuvat aika uskomattomilta, kun FIRE:lläkin pääsee viiden pintaan helposti. Siis, mitenkähän tuolla TwinAir:lla pitäisi ajella, jotta tehtaan lukemat edes joten kuten lähestyisivät lupauksia? Epäilen, että kun näitä pienellä kuutiotilavuudella varustettuja ja turboahtimella ryyditettyjä koneita kiusataan kunnolla, kun ne tuntuvat mukavan pirteiltä, niin todellisuus onkin sitten karu. Vaan entäpä, jos niillä ajeltaisiinkin jotenkin "ajatuksella", moottorin ominaisuuksia kunnioittaen, mutta silti liikenteen matkassa notkeasti pysyen? Vaatisi ehkä hiukan aktiivista ajamista, mutta onpahan tuota vanhalla litraisella FIRE:lläkin tullut "uunoiltua" reilut 310 000 km; jo 80-luvun lopulla pääsi 5v-versiolla (Y10:stä rosvottu...) 4l/100 km kulutukseen ihan kevyesti. Mitenkähän näillä uusilla pitäisi liikkua?"
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
-
- GFF
- Viestit: 1311
- Liittynyt: 22.01.2010 12:05
- Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen
Re: TwinAir 0,9 kulutus todellisuudessa?
Reilun neljän vuoden takaa muistin tällaisenkin eli nostellaanpas uudelleen esille! Minulta jokunen tässä jo kyseli samaa, mutta kun ei edelleenkään ole kokemusta tuon kaksisylinterisen sielunelämästä, niin tässähän on heitettävä kysymys kokeneimmille. Tuolla moottorilla varustettuja ei kuitenkaan liene Suomessa mitenkään huimia määriä, mutta muutama nyt sentään, joten luulisi tässä ajassa jo jotain kerrottavaa tältäkin foorumilta löytyvän. Pari 500L:ää oli Joulun tietämillä kaupankin pääkaupunkiseudulla, mutta eivät kauaa vanhentuneet vaihdokkeina, enkä ehtinyt edes koeajamaan.
Eli "onkos tietoa"?
Eli "onkos tietoa"?
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Re: TwinAir 0,9 kulutus todellisuudessa?
Kun vaan saisi jo oman tilatun 0,9 TwinAir 85hv:n, niin sitten voin raportoida tänne kulutuksista. Tosin ajo ei ole säännöllistä eikä sitä tule paljoa, mutta eiköhän alussa tule vähän enemmän kuitenkin ajeltua, niin saa kulutuksesta tuntumaa.
Viivästyi jo kuukauden verran toimitus, nyt kuulostaa siltä, että vielä lisää. Katsotaan saadaanko maaliskuussa.
Autohan on siis mintunvihreä 500 Lounge Dualogic mukavilla herkuilla (nahkat, lasikattoluukku, TFT-mittaristo, Beats-audio)
TERO
Viivästyi jo kuukauden verran toimitus, nyt kuulostaa siltä, että vielä lisää. Katsotaan saadaanko maaliskuussa.
Autohan on siis mintunvihreä 500 Lounge Dualogic mukavilla herkuilla (nahkat, lasikattoluukku, TFT-mittaristo, Beats-audio)
TERO
---
Johanna ja Tero
Saab 9-5 Aero Wagon A -2006 (SCF #1135)
Saab 9-5 SE Wagon 3.0t A -2000
Fiat Ducato Matkaaja -1991 (ei ajossa)(SFC #52815)
http://sfc52815.jthima.com / http://saab.jthima.com
Johanna ja Tero
Saab 9-5 Aero Wagon A -2006 (SCF #1135)
Saab 9-5 SE Wagon 3.0t A -2000
Fiat Ducato Matkaaja -1991 (ei ajossa)(SFC #52815)
http://sfc52815.jthima.com / http://saab.jthima.com
-
- Viestit: 32
- Liittynyt: 15.02.2016 19:16
Re: TwinAir 0,9 kulutus todellisuudessa?
Vilkaisinpa pitkästä aikaa Panda Crossin ajotietokoneen näytöltä "Average consumption A". Se on 6,9 litraa /100 km. En muista ollenkaan, milloin toiminto olisi viimeksi nollattu, vai onko sitä tehty kertaakaan. Myös B-näyttö antoi saman lukeman, joten mahdollinen nollaaminen on tehty sillekin samaan aikaan.
En halua luokitella kulutusta suureksi tai pieneksi, enkä tiedä kuinka luotettava auton oma mittausjärjestelmä edes on. Mutta jos lukema on lähellä totuutta, voi sitä miettiä moneltakin kantilta. Painotus taajama-ajossa, autossa kytkeytyvä neliveto, ja kyydissä kuljettajan lisäksi hyvin harvoin ketään tai mitään kauppakassia painavampaa. Peräkärri on ollut auton koko käyttöhistorian (n. 20 kk, 19000 km) aikana kytkettynä korkeintaan muutaman kymmenen kilometrin matkan. Samaisen ajotietokoneen mukaan keskinopeus on ollut 47 km/h.
En halua luokitella kulutusta suureksi tai pieneksi, enkä tiedä kuinka luotettava auton oma mittausjärjestelmä edes on. Mutta jos lukema on lähellä totuutta, voi sitä miettiä moneltakin kantilta. Painotus taajama-ajossa, autossa kytkeytyvä neliveto, ja kyydissä kuljettajan lisäksi hyvin harvoin ketään tai mitään kauppakassia painavampaa. Peräkärri on ollut auton koko käyttöhistorian (n. 20 kk, 19000 km) aikana kytkettynä korkeintaan muutaman kymmenen kilometrin matkan. Samaisen ajotietokoneen mukaan keskinopeus on ollut 47 km/h.
Re: TwinAir 0,9 kulutus todellisuudessa?
Jos oletetaan tuon olevan "perinteinen" 0.5 litraa liian optimaalinen, eli todellisuus olisi 7.4l/100km, niin hyvä tulos nelivetoiselle pikkuautolle tuolla nopeudella taajamaa pyörien.Neljällätassulla kirjoitti:Vilkaisinpa pitkästä aikaa Panda Crossin ajotietokoneen näytöltä "Average consumption A". Se on 6,9 litraa /100 km. En muista ollenkaan, milloin toiminto olisi viimeksi nollattu, vai onko sitä tehty kertaakaan. Myös B-näyttö antoi saman lukeman, joten mahdollinen nollaaminen on tehty sillekin samaan aikaan.
En halua luokitella kulutusta suureksi tai pieneksi, enkä tiedä kuinka luotettava auton oma mittausjärjestelmä edes on. Mutta jos lukema on lähellä totuutta, voi sitä miettiä moneltakin kantilta. Painotus taajama-ajossa, autossa kytkeytyvä neliveto, ja kyydissä kuljettajan lisäksi hyvin harvoin ketään tai mitään kauppakassia painavampaa. Peräkärri on ollut auton koko käyttöhistorian (n. 20 kk, 19000 km) aikana kytkettynä korkeintaan muutaman kymmenen kilometrin matkan. Samaisen ajotietokoneen mukaan keskinopeus on ollut 47 km/h.
Minkä huollan, sen korjaan...
-
- Viestit: 32
- Liittynyt: 15.02.2016 19:16
Re: TwinAir 0,9 kulutus todellisuudessa?
Panda Cross on ensimmäinen bensaturbo, jolla olen ikinä ajanut, ja sen käyttöominaisuudet ovat innostaneet minua kummasti! Ajotyylini ei todellakaan ole säästeliäs, koska lyhyttä turboviivettä seuraa mojova tehopotku, joka heittää kevyttä autoa iloisesti eteenpäin. Risteyksistäkin on kiva lähteä vauhdilla varsinkin talvikelissä, kun isokoneiset etuvedot jäävät nykimään luistonestojensa kanssa liukkaalle polanteelle. Polttoaineenkulutuksella ei juuri ole merkitystä tällä ajokertymällä 10000 km/vuosi.
-
- GFF
- Viestit: 1311
- Liittynyt: 22.01.2010 12:05
- Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen
Re: TwinAir 0,9 kulutus todellisuudessa?
Löytyi mielenkiintoinen artikkeli maailmalta 500L Living Twin Air-kokemuksista, joka siis on hiukan perus 500Lää pitempi ja hitusen, mutta ei paljon painavampi. Kielitaito saksaa, ranskaa ja englantia soveltamalla välttävästi tuohon vaan riitti, mutta näyttää tulppaanimaasta saadut kokemukset olevan muutaman kymmenen tuhannen kilometrin ajoilla 6,2l/100 km eli kuten olin tulkitsivani, "ei supernuuka, mutta ei varsinaisesti juoppokaan". Alle kuuden litrankin ymmärsin kyllä melko helposti päästävän eli tuosta 0,5l/100km pois. Tuossa linkkiä; jos jollain taittuu tämä kurkkuäänteiden kieli paremmin, niin käännösapua otetaan ilolla vastaan:
https://www.autoweek.nl/autoreview/3777 ... easy-2014/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.autoweek.nl/autoreview/3777 ... easy-2014/" onclick="window.open(this.href);return false;
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Re: TwinAir 0,9 kulutus todellisuudessa?
Nyt ollaan ajeltu noin 600 kilsaa uudella 500 TwinAir85 Dualogicilla ja eka keskikulutus näytti 5,9 l/100km. Sisäänajovaihe siis käynnissä ja kulutus vähän kovempi ja meillä on StartStop-systeemi kytketty pois.
TERO
TERO
---
Johanna ja Tero
Saab 9-5 Aero Wagon A -2006 (SCF #1135)
Saab 9-5 SE Wagon 3.0t A -2000
Fiat Ducato Matkaaja -1991 (ei ajossa)(SFC #52815)
http://sfc52815.jthima.com / http://saab.jthima.com
Johanna ja Tero
Saab 9-5 Aero Wagon A -2006 (SCF #1135)
Saab 9-5 SE Wagon 3.0t A -2000
Fiat Ducato Matkaaja -1991 (ei ajossa)(SFC #52815)
http://sfc52815.jthima.com / http://saab.jthima.com
Re: TwinAir 0,9 kulutus todellisuudessa?
sfc52815 kirjoitti:Nyt ollaan ajeltu noin 600 kilsaa uudella 500 TwinAir85 Dualogicilla ja eka keskikulutus näytti 5,9 l/100km. Sisäänajovaihe siis käynnissä ja kulutus vähän kovempi ja meillä on StartStop-systeemi kytketty pois.
TERO
Melkosen janonen kyllä on.
Saman verran syö kun meillä vanha -08 2.0l 318i mutteriviritys.
Re: TwinAir 0,9 kulutus todellisuudessa?
No tänään tankattiin taas ja mittarissa nyt 850km, Eco-asetus ei käytössä eikä StartStoppi. Nyt kulutus oli 6,74 l/100km.Wesulius kirjoitti:sfc52815 kirjoitti:Nyt ollaan ajeltu noin 600 kilsaa uudella 500 TwinAir85 Dualogicilla ja eka keskikulutus näytti 5,9 l/100km. Sisäänajovaihe siis käynnissä ja kulutus vähän kovempi ja meillä on StartStop-systeemi kytketty pois.
TERO
Melkosen janonen kyllä on.
Saman verran syö kun meillä vanha -08 2.0l 318i mutteriviritys.
Parin ekan tuhannen aikana kulutus on kuulemma kovempaa sisäänajoasetuksen takia, jonka jälkeen kulutus pienenee.
Mutta varmaankin nuo yli kolmen litran kulutukset vaativat ECO-asetusta ja kevyttä kaasujalkaa.
TERO
---
Johanna ja Tero
Saab 9-5 Aero Wagon A -2006 (SCF #1135)
Saab 9-5 SE Wagon 3.0t A -2000
Fiat Ducato Matkaaja -1991 (ei ajossa)(SFC #52815)
http://sfc52815.jthima.com / http://saab.jthima.com
Johanna ja Tero
Saab 9-5 Aero Wagon A -2006 (SCF #1135)
Saab 9-5 SE Wagon 3.0t A -2000
Fiat Ducato Matkaaja -1991 (ei ajossa)(SFC #52815)
http://sfc52815.jthima.com / http://saab.jthima.com
Re: TwinAir 0,9 kulutus todellisuudessa?
19000km otannalla 6,4l/100km Panda 4x4
124 Spider 2018
500 1.4 16v 2011
Lancia Y10 Fire LX 1989
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Ex -500X 2,0 4x4 -17
Ex -Musa 1.3 -08
Ex -Tipo STW 1.4 -18
Ex -Panda 4x4 -15
Ex -500 1.4 -10
Ex -Stilo 1.6 MW -07
Ex -Tipo 1.4 -92
Ex -127 -77 (MR)
Ex -850 Spider -70 (MR)
500 1.4 16v 2011
Lancia Y10 Fire LX 1989
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Ex -500X 2,0 4x4 -17
Ex -Musa 1.3 -08
Ex -Tipo STW 1.4 -18
Ex -Panda 4x4 -15
Ex -500 1.4 -10
Ex -Stilo 1.6 MW -07
Ex -Tipo 1.4 -92
Ex -127 -77 (MR)
Ex -850 Spider -70 (MR)
Re: TwinAir 0,9 kulutus todellisuudessa?
Tiedä sitten kuinka paljon neliveto/dual logic lisää kulutusta, mutta tässä pyörivät numerot eivät kovin hyviä ole. Näyttää siltä, että 8 venainen fire vie Puntoa pienemmällä
-Tazio
Sent from my NSA monitored iPhone using Tapatalk
-Tazio
Sent from my NSA monitored iPhone using Tapatalk
Re: TwinAir 0,9 kulutus todellisuudessa?
Ei ole mikään taloudellinen kone tämä TwinAir. Varmasti menee 8v nelonen pienemmällä.
124 Spider 2018
500 1.4 16v 2011
Lancia Y10 Fire LX 1989
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Ex -500X 2,0 4x4 -17
Ex -Musa 1.3 -08
Ex -Tipo STW 1.4 -18
Ex -Panda 4x4 -15
Ex -500 1.4 -10
Ex -Stilo 1.6 MW -07
Ex -Tipo 1.4 -92
Ex -127 -77 (MR)
Ex -850 Spider -70 (MR)
500 1.4 16v 2011
Lancia Y10 Fire LX 1989
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Ex -500X 2,0 4x4 -17
Ex -Musa 1.3 -08
Ex -Tipo STW 1.4 -18
Ex -Panda 4x4 -15
Ex -500 1.4 -10
Ex -Stilo 1.6 MW -07
Ex -Tipo 1.4 -92
Ex -127 -77 (MR)
Ex -850 Spider -70 (MR)
Re: TwinAir 0,9 kulutus todellisuudessa?
Varmasti näytti. Mittaa se todellinen.
124 Spider 2018
500 1.4 16v 2011
Lancia Y10 Fire LX 1989
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Ex -500X 2,0 4x4 -17
Ex -Musa 1.3 -08
Ex -Tipo STW 1.4 -18
Ex -Panda 4x4 -15
Ex -500 1.4 -10
Ex -Stilo 1.6 MW -07
Ex -Tipo 1.4 -92
Ex -127 -77 (MR)
Ex -850 Spider -70 (MR)
500 1.4 16v 2011
Lancia Y10 Fire LX 1989
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Ex -500X 2,0 4x4 -17
Ex -Musa 1.3 -08
Ex -Tipo STW 1.4 -18
Ex -Panda 4x4 -15
Ex -500 1.4 -10
Ex -Stilo 1.6 MW -07
Ex -Tipo 1.4 -92
Ex -127 -77 (MR)
Ex -850 Spider -70 (MR)
Re: TwinAir 0,9 kulutus todellisuudessa?
Yllättävän monta yhden postauksen omaavaa osunut tähän ketjuun, jotka mainostaa sigussaan jotain pashaa.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.