1300 jäädyttää Solexinsa

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

1300 jäädyttää Solexinsa

Viesti Kirjoittaja VTO »

Pientä virittelyä aloin harrastamaan milletrecenton Solexin kanssa kun vetää kaasuttimensa iloisesti jäähän. Kyse ei ole tästä +/- nollan kahta puolen olevasta jäätymisestä, jota ainakin ennen hoidettiin laittamalla tenua bensan sekaan.
Ongelma, tai ehkäpä pitäisi sanoa ominaisuus esiintyy vasta 10 pakkasasteen pahemmalla puolella ja tietysti pätkäajossa pahempana. Kaasarin kurkun ovat nätisti umpivalkoiset ja huohotin jäähileessä-. Menisi varmasti tukkoon, jos ajoa vaan jatkaisi. Kun kampikammiosta tulevan letkun ottaa pois ja sulattaa, tulee siitä vain vettä. Jäähdytysnestettä ei siis öljyn seassa ole ja kylmälimakin putkessa hyvin vähäistä.
Lohkon kyljessä oleva öljynerotin aika kuristettu, reikää ehkä 12mm. Samoin reikä ilmanputsariin samaa kokoa.

Seuraavat asiat taistelevat jäätymistä vastaan:
-imuilma lämmitetään pakosarjassa
-imusarjassa nestekierto
-termostaatti toimii. Ts moottori lämpiää kun vielä kaihtimella auttaa. Lämpö tosin hieman kortilla, jos ei muista mittaria pienillä kuormilla seurata. Oman lämppärin lisäksi kiertoon liitetty 5kw 80-asteisella vedellä antava lämmitin.

Toimii tietysti ihan siedettävästi, kun paikallaan lämmittää ja antaa olla 5 min sammutettuna, että moottorin lämpö siirtyy kaasariin. Kuitenkin n 50 km ajon jälkeen alkaa jäätyminen uudestaan. Puristukset ok ja käynnistyy hyvin. Öljynä Teboil Gold, jolla en ole kylmälimataipumusta juuri havainnut.

Kokeilematta ovat huohottimen avartaminen ja letkun eristäminen. Mielessä kävi myös jatkuvasti pyörivän flektin poistaminen, kun tuntuu pitävän konetilan aika kylmänä.
Viikonloppuna tein pellistä pelikortin kokoisen ohjurin, jonka kiinnitin kohtaan, josta huohotinkaasut tulevat ilmanputsarin koteloon. Tarkoituksena estää kosteuden siirtyminen ilmansuodattimeen ja imuilman lämmittäminen. Peltiin laitoin 40w kojelämmittimen. Pakkaset eivät riittäneet tämän vaikutuksen testaamiseen. Saa nähdä toimiiko, vai teinkö palopommin? Sinänsä aika tehokas lämmitys, mutta ohi virtaava ilma kyllä tehokkaasti viilentää. Kipinöintiä ei tästä pitäisi syntyä.

Kokemuksia, mielipiteitä, keskustelua....
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 1300 jäädyttää Solexinsa

Viesti Kirjoittaja wellu »

Imuilma liian viileää tai moottori käy oikeasti kylmänä (termostaattivamma).

En ole 1300 koskaan roplannut, mutta kun kyseessä on ns. "wanhan ajan" bensakone, niin kyllä sen pitäisi hukkalämpöä tuottaa niin, ettei jatkuvasti pyörivä flekti vaikuta ollenkaan.

Imuilman otto lienee "manuaalisesti" tässä vielä? Eli käännetään ottamaan kuumaa tai kylmää?

Minulla aikanaan jääti 1116cc Uuno kokoajan, vaikka imuilman otto oli manuaalisesti pakotettu kuumalle. Tarkempi tutkiminen paljasti pakosarjalle menevän haitariputken olleen koko matkaltaan täynä pieniä halkeamia. Sen uusimalla loppui jäätämisongelmat.
Minkä huollan, sen korjaan...
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1300 jäädyttää Solexinsa

Viesti Kirjoittaja VTO »

Ilmanputsarin koteloita oli myös mallia, joissa vain kylmän ilman otto. Tähän kuitenkin vaihdettu peltiputkella ja käsikäyttöisellä läpällä toteutettu versio, joka ottaa ilman pakosarjan päältä.
Termostaatti uusi 84 asteinen ja mittarin mukaan nostaa lämmöt normaaliin, ennen kuin termari aukeaa. Melko hitaasti lämpiää kaihtimesta huolimatta, mutta lämpiää kuitenkin. Hieman kuin nykyiset dieselit ilman lisälämmittimiä.
Lämpöä antaa myös kabiiniin riittävästi. Pitäisi joskus infrapunamittarilla kokeilla, milloin termostaatti aukeaa, mutta vaikuttaa nytkin toimivan. Konepellin kun ajon jälkeen moottorin käydessä avaa, niin tuulettimen vaikutus on päällimmäinen tunne. Ei sellainen saunan oven avaamisen tunne.
Kummasta tuo jää huohottimen letkuun tulee, kaasarin suunnasta vai kampikammion kosteudesta, on hieman arvoitus. Olettaisin kampikammiota ja sen takia tuon sähkösysteemin virittelin.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: 1300 jäädyttää Solexinsa

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Vai onko sen verran väljä, että tulee ohipuhalluksesta vettä kampikammioon.

Ite pistäisin huohotuksen menemään kokeeksi vaikka limupulloon. Tosin tuon ikäisessä saa kai huohottaa ulkoilmaankin.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3364
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: 1300 jäädyttää Solexinsa

Viesti Kirjoittaja Nipa »

-10°C ilma sisältää niin vähän vettä että en usko jäätymisen johtuvan ilmankosteudesta. Jos näin olisi, jäätymistä tapahtuisi ennemmin pikkupakkasella. Syyllinen taitaa olla liian kylmäksi menevä huohotinputki. Kosteus tiivistyy vedeksi jo putkessa ja menee vetenä kaasariin.
Eristä huohotinputki niin vesi pysyy höyrynä mennessään kaasuttimeen.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: 1300 jäädyttää Solexinsa

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Kyllä polttoaineen sekaan lisättävä tenttu oli siellä ainoastaan sitomassa tankissa mahdollisesti olevaa vettä ja estämässä polttoaineputkien ja -kanavien umpeenjäätymistä. Nykyäänhän bensiiniin on annosteltu ympäristösyistä johtuen tämä 5-10% pitoisuus melko vastaavaa tavaraa jo valmiiksi.

Niinkuin edellä todettiin, niiin imuilman mukana tuleva kosteus ja ilman virtausnopeuden kasvamisen mukanaantuoma paineenpudotus kaasuttimen venturissa ja/tai kaasuläpän ympäristössä (kaasuläpän avautumasta riippuen) aiheuttaa sen jäätämisen. Ainoa mikä tuohon auttaa on se, mitä autovalmistajat on jo tehtaalla tehneet eli järjestäneet lämpimän ilman oton pakosarjan päältä talviajon ajaksi. Eli tuon systeemin pitää olla kunnossa, jos ongelmasta mielii eroon. Sekä haitariputki, putsarikotelon läppä ym. sälä, että pakosarjan päällä oleva kokoojapelti.

Ja tilannetta tosiaan hankaloittaa kampikammiosta tuleva vesihöyry niinkuin jo mainittiinkin... jos sen johtaa ulkoilmaan niin sekin pitää tehdä jonnekin sellaiseen paikkaan ettei letkunpää jäädä umpeen. Ilmansuodattimeen johtaessahan esilämmitetty imuilma auttaa tuohonkin...
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1300 jäädyttää Solexinsa

Viesti Kirjoittaja VTO »

Hyviä pointteja tullut ilmi. Imuilman lämmitys suoralla metalliputkella, joten se on aika varma rakenne. Samoin läppä.

Enemmän tai vähemmän väljiä ovat olleet kaikki tämän suvun moottorit, joita olen mittaillut. Huonoilla mittavälineillä tosin, mutta jopa yli nimelliskoon olevia mäntiä tavannut. Lieneekö vielä harjoitettu manuaalista sovittamista.

Hirvittävän väljä tämän ei pitäisi olla. Puristukset 13 bar luokkaa. Ohivuotoa en ole mitannut, mutta 15 tkm sitten laitoin uudet männät yhden hajottua ilmeisen nakutuksen vuoksi. Silloin oltiin max välyksen suhteen vielä hieman paremmalla puolella. Saattavat tietysti olla sen verran kuluvaa sorttia käyttämäni männät, että tilanne muuttunut.

Omat termodynamiikan taidot eivät ole niin hallussa, että osaisin aukottomasti päätellä. Kun kaasari imee sitä kylmää, vähän kosteutta sisältävää ilmaa ja palotapahtumakin on aika kuuma, niin kerryttääkö se kosteutta lohkoon / öljyyn ? Kertymä voi toki olla lämpimiltäkin säiltä, eikä 10-20 km ajomatkat juuri tilannetta paranna.

Huohottimen letkun eristäminen ranskalaiseen tapaan on varteen otettava ehdotus. Saman kaltaisen ajattelun kautta tuon sähkölämmityksen viritin.
Ulkoilmaan puhaltavista huohottimista raskaalta puolen huonoja kokemuksia, kun olivat etuakselin päällä ja keräsivät kunnon lumipöllyssä tiiliskiven kokoisia möykkyjä jäätä. Pitää vielä sähkön (uskoisin 40 w putsarin kotelossa jotain lämmittävän) ja erityksen lisäksi kokeilla rajoittaa kabiinin lämpötilaa, sillä melko kylmältä konehuone vaikuttaa, vaikka moottorin lämmöt normaalilla tasolla.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: 1300 jäädyttää Solexinsa

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Keula umpeen, niin sitä tehtiin ennenkin.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1300 jäädyttää Solexinsa

Viesti Kirjoittaja VTO »

Sisältä kiskottava kaihdin on syylärin edessä. Pitää kai koko maski tukkia, kun virtaa sivuista konetilaan.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: 1300 jäädyttää Solexinsa

Viesti Kirjoittaja vvieri »

VTO kirjoitti:vähän kosteutta sisältävää ilmaa ja palotapahtumakin on aika kuuma, niin kerryttääkö se kosteutta lohkoon / öljyyn ?
Joo, hiilivetyjen kuten bensiinin palamistuotteena syntyy myös runsaita määriä vettä, joten sieltähän se on peräisin.

Joskus Regatan parissa jäätämisen kanssa takkusin, ja ongelma poistui tosiaan vasta sitten kun ilmanotto pakosarjan päältä toimii tarpeeksi hyvin. Eli riittävän pitkä pätkä pakosarjaa ilmanoton kaverina sen keräinpellin avulla.
Moottorin imemä ilmamäärä on ihan posketon (1.3 kone vaikkapa 3000RPM:llä on 33 litraa sekunnissa!), ja kuumana hohkaava pakosarja lämmittää monen kilowatin teholla... eli ei oikein muita keinoja lämmittää imuilmaa tarpeeksi isolla teholla tahdo olla.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 1300 jäädyttää Solexinsa

Viesti Kirjoittaja wellu »

vvieri kirjoitti: (1.3 kone vaikkapa 3000RPM:llä on 33 litraa sekunnissa!)
Niin, teoreettisesti kaasuläppä levällään. Ei todellisuudessa ihan noin paljoa.

Mutta tosiaan, Fire Panda ei suostunut lopettamaan jäätämistä, kun oli pakosarjalta imuilman "ohjainpelti" irti (tai jotain, en muista enään kunnolla). Siihen piti sitten jämiin tehdä lisäpellityksiä ja kotelointia, että se imuilma tosiaan tuli pakosarjan välistä.

Esimerkiksi Fiat 127 tai 128:ssa menee putsarilta putki pakosarjalle. Pakosarjalla on putken ja "keräinpellin" ympärillä ehkä 1cm rako ja muutoin pelti kiertää pakosarjan aika kattavasti. Tyhjäkäynnillä imuputki on ihan oikeasti lämmin, mutta maantietä ajaen ja pysähtyen, on imuputki enään haalea/viileä.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: 1300 jäädyttää Solexinsa

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

wellu kirjoitti:
vvieri kirjoitti: (1.3 kone vaikkapa 3000RPM:llä on 33 litraa sekunnissa!)
Niin, teoreettisesti kaasuläppä levällään. Ei todellisuudessa ihan noin paljoa.

Mutta tosiaan, Fire Panda ei suostunut lopettamaan jäätämistä, kun oli pakosarjalta imuilman "ohjainpelti" irti (tai jotain, en muista enään kunnolla). Siihen piti sitten jämiin tehdä lisäpellityksiä ja kotelointia, että se imuilma tosiaan tuli pakosarjan välistä.

Esimerkiksi Fiat 127 tai 128:ssa menee putsarilta putki pakosarjalle. Pakosarjalla on putken ja "keräinpellin" ympärillä ehkä 1cm rako ja muutoin pelti kiertää pakosarjan aika kattavasti. Tyhjäkäynnillä imuputki on ihan oikeasti lämmin, mutta maantietä ajaen ja pysähtyen, on imuputki enään haalea/viileä.
Sytkää kun kääntää vähän myöhäselle niin alkaa sarja punotaa, pitäs lämmön riittää :mrgreen:
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1300 jäädyttää Solexinsa

Viesti Kirjoittaja VTO »

Aika heikko on tuo imuilman lämmitys pakosarjasta. Parin-kolmen tuuman putki suoraan pakosarjan päällä. Ja ehkä pari senttiä vielä rakoa.Pitää rakentaa siihen keräinsysteemi, kun ei viitsisi yhdestäkään 65 SAE hevosvoimasta luopua sytkää viivästämällä.
Antaa tuon sähkövirityksen lämmittää huohottimelta tulevaa virtausta, mutta pitää siihen laittaa lämpösulake. Ei tosin hajuakaan, mitä ovat lämpötilat ilmanputsarin kotelon sisällä moottorin käydessä. Bensa kaiketi syttyy palamaan lämmön vaikutuksesta vasta 400 Celsusasteen paikkeilla.
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1300 jäädyttää Solexinsa

Viesti Kirjoittaja VTO »

Nyt on modaukset tehty: 20cm keräin pakosarjan päälle, 40w lämpöä huohottimen letkun virtauskohtaan ilmanputsarissa ja letkun eristys. Tuntuisi toimivan. Pidempää matkaa en ole vielä testannut. Vain max 15 km kertavedon.
Vastaa Viestiin