Fiat jakohihna.

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
vilppu
GFF
Viestit: 110
Liittynyt: 22.01.2004 00:51
Paikkakunta: Salo

Re: Fiat jakohihna.

Viesti Kirjoittaja vilppu »

PeeKoo73 kirjoitti:Joo niin olen olettanut että ainakin 2006 cromassa on opelin 2.2 litrainen moottori ja jakopää ketjulla. Korjatkoon joku jos olen väärässä.
Täältä löytyy Croma -06 opelin z18xer -koneella eli 1,8 litrasella voimanpesällä, hihnakäyttönen
Joku varmaan jossakin tietää jotakin!
- Risto Reipas
Jarkko
GFF
Viestit: 520
Liittynyt: 20.12.2002 13:07
Paikkakunta: Raisio

Re: Fiat jakohihna.

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

Pistetääs taas kuva taas kiristimen asennosta. 1.2 16V n.60tkm ajettu, vuosia en huomannut tarkistaa. Kiristin löysimmässä asennossa. Korjaamossa tehty työkaluilla ja tehtaan ohjeitten mukaan.
Liitteet
IMG_20171218_095630.jpg
IMG_20171218_095630.jpg (78.27 KiB) Katsottu 3736 kertaa
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Fiat jakohihna.

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

* Tutulla oli ongelmana, että mutterin kiristys käänsi myös kiristäjän runkoa jolloin meni löysälle. Ilmeisesti toisella kiristäjällä tai mutterilla tätä ongelmaa ei sitten ilmennyt. Itselle ei sellaista ole sattunut vaan Fire-moottorien jakopäät on olleet hyvin helppoja, varsinkin oikeilla työkaluilla.

Toki yleensä kun noin sattuu on tehty huolimattomasti eli moottorin pyörittäminen pari kierrosta ensimmäisen kiristäjän säädön jälkeen on unohtunut tms..
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat jakohihna.

Viesti Kirjoittaja wellu »

Sämpy kirjoitti:Toki yleensä kun noin sattuu on tehty huolimattomasti eli moottorin pyörittäminen pari kierrosta ensimmäisen kiristäjän säädön jälkeen on unohtunut tms..
Luulisin tämän olevan se oikea syy näille, vaikka miten "on tehty oikein". Tai sitten se mutterin kiriminen kääntänyt kiristäjää.

Omaani tein ilman tuota kiristimen erikoistyökalua, mutta tämän topicin pelottamana annoin vähän "hyvän miähen lisää" kiristimen esi-kireyteen, turhaan. 30tkm myöhemmin kiristimen merkki tismalleen asettamassani asennossa.

Jos mitään väliä, jakopäsetti oli SKF.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat jakohihna.

Viesti Kirjoittaja wellu »

Mutta, muistin tuossa äsken.

Minullakin oli kuvassa näkyvä pehmeä kuparinen mutteri kiristimen mutterina alunperin. Ihmettelin erään 37 vuotta autoasentajan hommia tehneen kanssa varmaan puoli tuntia, mikä idea mokomalla on. Mutterissa oli metallinen helicoil-kierre, mutta oli jo silminnähden hiukan mälvääntynyt neljän jakopään vaihdon jäljiltä.

Laitoin 8.8 tusinamutterin tilalle.
Minkä huollan, sen korjaan...
woimasavu
Viestit: 307
Liittynyt: 08.02.2017 18:16

Re: Fiat jakohihna.

Viesti Kirjoittaja woimasavu »

Jarkko kirjoitti:Pistetääs taas kuva taas kiristimen asennosta. 1.2 16V n.60tkm ajettu, vuosia en huomannut tarkistaa. Kiristin löysimmässä asennossa. Korjaamossa tehty työkaluilla ja tehtaan ohjeitten mukaan.


Toi ei oo tossa kuvassa ns.löysimmässä asennossa vaan kiristin painaa kyllä hihnaa mutta ei ihan niin kuin pitäis. En usko tuolla olevan paljoakaan vaikutusta itse kestoon. Todennäköisesti kiristimen erikoistyökalulka ei ole pidetty vastaan kiristettäessä mutteria momenttiin.
Fiat 500L 1.4 95
Avatar
Fletch
GFF
Viestit: 86
Liittynyt: 12.07.2010 12:18
Paikkakunta: Tampere

Re: Fiat jakohihna.

Viesti Kirjoittaja Fletch »

Mä vaihdoin omaan 1.2 16V kiukaaseen remmin 2 vai 3 kertaa ja joka kerta se oli löysällä vaikka oli kiristäjän työkalu käytössä ja pidin kyllä sillä vastaan kun kiristin kiristäjän mutterin. Samoin pyöritin konetta 3-4kierrosta ja tarkistin että kireys ok mutta silti oli 60tkm jälkeen löystynyt reilusti. En kyllä muista minkämerkkisiä settejä sinne tuli heiteiltyä. Nuo ei kyllä ollut mitään kevlar-remmejä joten kai ne väkisin vähän venyykin.
woimasavu
Viestit: 307
Liittynyt: 08.02.2017 18:16

Re: Fiat jakohihna.

Viesti Kirjoittaja woimasavu »

En tiedä onko tolla merkitystä kuten ohjeessa sanotaan että hihnankiristin aluksi maksimikireydelle, jonka jälkeen pyöritetään konetta muutama kierros, kiristin löysätään ja tämän jälkeen kiristetään merkkeihin. Noin oon ite tehnyt 8v ja 16venasiin, täytys varmaan tsekata mikä tilanne kiristimessä tällä hetkellä on.
Fiat 500L 1.4 95
Jarkko
GFF
Viestit: 520
Liittynyt: 20.12.2002 13:07
Paikkakunta: Raisio

Re: Fiat jakohihna.

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

Juu nokkapyörä löysänä kiristin niin kireälle kun menee, sitten nokan hihnapyörä momenttiin. Lukitus pois, 2 kierrosta konetta ympäri ja sitten tarkistetaan ajoitus. Sitten löysännyt kiristimen vähän yli merkin ja vielä kaksi kierrosta ja tarkistus, lopuksi kiristäjän mutteri momenttiin, noin olen aina tehnyt. Ainakin nyt pysyi runko paikalla, vähän pidin avaimella vastaan.
Jarkko
GFF
Viestit: 520
Liittynyt: 20.12.2002 13:07
Paikkakunta: Raisio

Re: Fiat jakohihna.

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

woimasavu kirjoitti:
Jarkko kirjoitti:Pistetääs taas kuva taas kiristimen asennosta. 1.2 16V n.60tkm ajettu, vuosia en huomannut tarkistaa. Kiristin löysimmässä asennossa. Korjaamossa tehty työkaluilla ja tehtaan ohjeitten mukaan.


Toi ei oo tossa kuvassa ns.löysimmässä asennossa vaan kiristin painaa kyllä hihnaa mutta ei ihan niin kuin pitäis. En usko tuolla olevan paljoakaan vaikutusta itse kestoon. Todennäköisesti kiristimen erikoistyökalulka ei ole pidetty vastaan kiristettäessä mutteria momenttiin.
Tarkoitin että kun konetta pyöritin niin tuo oli asento missä kiristin oli löysimmillään. En kyllä usko että 60 tkm jälkeen olisi vielä aivan merkissä vaikka miten olisi tehty. En tarkkaan tiedä mistä erot tulee, osalla on jo ennen 60tkm että kiristin pohjaa.
Vastaa Viestiin