Täältä löytyy Croma -06 opelin z18xer -koneella eli 1,8 litrasella voimanpesällä, hihnakäyttönenPeeKoo73 kirjoitti:Joo niin olen olettanut että ainakin 2006 cromassa on opelin 2.2 litrainen moottori ja jakopää ketjulla. Korjatkoon joku jos olen väärässä.
Fiat jakohihna.
Re: Fiat jakohihna.
Joku varmaan jossakin tietää jotakin!
- Risto Reipas
- Risto Reipas
Re: Fiat jakohihna.
Pistetääs taas kuva taas kiristimen asennosta. 1.2 16V n.60tkm ajettu, vuosia en huomannut tarkistaa. Kiristin löysimmässä asennossa. Korjaamossa tehty työkaluilla ja tehtaan ohjeitten mukaan.
- Liitteet
-
- IMG_20171218_095630.jpg (78.27 KiB) Katsottu 3781 kertaa
Re: Fiat jakohihna.
* Tutulla oli ongelmana, että mutterin kiristys käänsi myös kiristäjän runkoa jolloin meni löysälle. Ilmeisesti toisella kiristäjällä tai mutterilla tätä ongelmaa ei sitten ilmennyt. Itselle ei sellaista ole sattunut vaan Fire-moottorien jakopäät on olleet hyvin helppoja, varsinkin oikeilla työkaluilla.
Toki yleensä kun noin sattuu on tehty huolimattomasti eli moottorin pyörittäminen pari kierrosta ensimmäisen kiristäjän säädön jälkeen on unohtunut tms..
Toki yleensä kun noin sattuu on tehty huolimattomasti eli moottorin pyörittäminen pari kierrosta ensimmäisen kiristäjän säädön jälkeen on unohtunut tms..
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Fiat jakohihna.
Luulisin tämän olevan se oikea syy näille, vaikka miten "on tehty oikein". Tai sitten se mutterin kiriminen kääntänyt kiristäjää.Sämpy kirjoitti:Toki yleensä kun noin sattuu on tehty huolimattomasti eli moottorin pyörittäminen pari kierrosta ensimmäisen kiristäjän säädön jälkeen on unohtunut tms..
Omaani tein ilman tuota kiristimen erikoistyökalua, mutta tämän topicin pelottamana annoin vähän "hyvän miähen lisää" kiristimen esi-kireyteen, turhaan. 30tkm myöhemmin kiristimen merkki tismalleen asettamassani asennossa.
Jos mitään väliä, jakopäsetti oli SKF.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Fiat jakohihna.
Mutta, muistin tuossa äsken.
Minullakin oli kuvassa näkyvä pehmeä kuparinen mutteri kiristimen mutterina alunperin. Ihmettelin erään 37 vuotta autoasentajan hommia tehneen kanssa varmaan puoli tuntia, mikä idea mokomalla on. Mutterissa oli metallinen helicoil-kierre, mutta oli jo silminnähden hiukan mälvääntynyt neljän jakopään vaihdon jäljiltä.
Laitoin 8.8 tusinamutterin tilalle.
Minullakin oli kuvassa näkyvä pehmeä kuparinen mutteri kiristimen mutterina alunperin. Ihmettelin erään 37 vuotta autoasentajan hommia tehneen kanssa varmaan puoli tuntia, mikä idea mokomalla on. Mutterissa oli metallinen helicoil-kierre, mutta oli jo silminnähden hiukan mälvääntynyt neljän jakopään vaihdon jäljiltä.
Laitoin 8.8 tusinamutterin tilalle.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Fiat jakohihna.
Jarkko kirjoitti:Pistetääs taas kuva taas kiristimen asennosta. 1.2 16V n.60tkm ajettu, vuosia en huomannut tarkistaa. Kiristin löysimmässä asennossa. Korjaamossa tehty työkaluilla ja tehtaan ohjeitten mukaan.
Toi ei oo tossa kuvassa ns.löysimmässä asennossa vaan kiristin painaa kyllä hihnaa mutta ei ihan niin kuin pitäis. En usko tuolla olevan paljoakaan vaikutusta itse kestoon. Todennäköisesti kiristimen erikoistyökalulka ei ole pidetty vastaan kiristettäessä mutteria momenttiin.
Fiat 500L 1.4 95
Re: Fiat jakohihna.
Mä vaihdoin omaan 1.2 16V kiukaaseen remmin 2 vai 3 kertaa ja joka kerta se oli löysällä vaikka oli kiristäjän työkalu käytössä ja pidin kyllä sillä vastaan kun kiristin kiristäjän mutterin. Samoin pyöritin konetta 3-4kierrosta ja tarkistin että kireys ok mutta silti oli 60tkm jälkeen löystynyt reilusti. En kyllä muista minkämerkkisiä settejä sinne tuli heiteiltyä. Nuo ei kyllä ollut mitään kevlar-remmejä joten kai ne väkisin vähän venyykin.
Re: Fiat jakohihna.
En tiedä onko tolla merkitystä kuten ohjeessa sanotaan että hihnankiristin aluksi maksimikireydelle, jonka jälkeen pyöritetään konetta muutama kierros, kiristin löysätään ja tämän jälkeen kiristetään merkkeihin. Noin oon ite tehnyt 8v ja 16venasiin, täytys varmaan tsekata mikä tilanne kiristimessä tällä hetkellä on.
Fiat 500L 1.4 95
Re: Fiat jakohihna.
Juu nokkapyörä löysänä kiristin niin kireälle kun menee, sitten nokan hihnapyörä momenttiin. Lukitus pois, 2 kierrosta konetta ympäri ja sitten tarkistetaan ajoitus. Sitten löysännyt kiristimen vähän yli merkin ja vielä kaksi kierrosta ja tarkistus, lopuksi kiristäjän mutteri momenttiin, noin olen aina tehnyt. Ainakin nyt pysyi runko paikalla, vähän pidin avaimella vastaan.
Re: Fiat jakohihna.
Tarkoitin että kun konetta pyöritin niin tuo oli asento missä kiristin oli löysimmillään. En kyllä usko että 60 tkm jälkeen olisi vielä aivan merkissä vaikka miten olisi tehty. En tarkkaan tiedä mistä erot tulee, osalla on jo ennen 60tkm että kiristin pohjaa.woimasavu kirjoitti:Jarkko kirjoitti:Pistetääs taas kuva taas kiristimen asennosta. 1.2 16V n.60tkm ajettu, vuosia en huomannut tarkistaa. Kiristin löysimmässä asennossa. Korjaamossa tehty työkaluilla ja tehtaan ohjeitten mukaan.
Toi ei oo tossa kuvassa ns.löysimmässä asennossa vaan kiristin painaa kyllä hihnaa mutta ei ihan niin kuin pitäis. En usko tuolla olevan paljoakaan vaikutusta itse kestoon. Todennäköisesti kiristimen erikoistyökalulka ei ole pidetty vastaan kiristettäessä mutteria momenttiin.