Aineistoa vapaasti hengittävän sylinterikannen muokkaukseen?

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Aineistoa vapaasti hengittävän sylinterikannen muokkaukseen?

Viesti Kirjoittaja wellu »

Viimeyönä alkoi painajaisen jälkeen pyörimään mielessä kannen muokkaus. Aihe, jota tälläkin foorumilla on käyty todella paljon, mutta nykyään aina vähenevissä määrin johtuen modernien kansien "valmiudesta", sähköruiskujen virittämisestä ymsjne.

Pohdinkin, mistä voisi saada havainnoillistavaa kuva ja kirjoitustietoa sylinterikannen kanavien muutostöistä ja suunnittelusta. Perinteinen "virittäjän käsikirja" on aika hyvä ainakin aloittaa.


Mutta mietin, voisiko tähän kerätä jotain listan tapaista kannen muokkaukseen liittyen. Tietysti hommaa tehneet voivat omat neuvonsa antaa.


Oma tarkoitus on tehdä etanolimoottoriin käyttöautoon soveltuva kansi. Mietin mm. onko kotioloissa mahdollista tutkia esim. kanavien virtaamista. Joskus muinoin rallipuolella eräs hörhö minulle selitteli, että silkkipaperilla voi tutkia onko imukanavan virtaus lineaarinen/stabiili, mutta ei mitään hajua voiko ja ko. henkilö on jo poistunut jotta voisin kysyä (omisti moottoripajan ja teki paljon mm. F-cup autojen moottoreita). Puristuksia kyllä nostetaan kantta laskemalla, se ei ole ko. kannen pullonkaula, mutta kanavien muoto ja viimeistely on...
Minkä huollan, sen korjaan...
Ciao
Viestit: 76
Liittynyt: 01.05.2007 16:43

Re: Aineistoa vapaasti hengittävän sylinterikannen muokkauks

Viesti Kirjoittaja Ciao »

moi,
Onko suunnitteilla millainen kansi, moottorin koko, malli ja onko kannessa kuinka paljon venttiilejä
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Aineistoa vapaasti hengittävän sylinterikannen muokkauks

Viesti Kirjoittaja wellu »

Minulla? 2.3 litrainen nelonen, yksinokkainen 8V ja pääasiassa käyttövoima 3000-6000 välille.

Mutta tähän voisi kerätä kaikkea aiheeseen liittyvää. Eli jos joku on mitään hyvää havainnut.
Minkä huollan, sen korjaan...
Ciao
Viestit: 76
Liittynyt: 01.05.2007 16:43

Re: Aineistoa vapaasti hengittävän sylinterikannen muokkauks

Viesti Kirjoittaja Ciao »

Imupuolella varmaan venttiilinohjurit tunkee kanavaan, omista kansista oon niitä lyhentänyt lähemmäksi kanavan kattoa. Toi toki lisää vähän ohjurin kulumista. Jossain kannessa olen tehnyt ohjurin eteen vähän sellaista ns. evää, eli tavaraa pois kanavan katosta jos vaan on varaa ottaa.

Seetirenkaan ja kanavan liitoksesta kynnys pois

Imusarjan kohdistus kanavaan, ei kynnystä ollenkaan

Jos mahdollista niin seetirenkaaseen paremmin virtaava muoto, 2 tai jopa kolmella kulmalla, lisää aukon tilavuutta ja virtausta

venttiililautasen muotoilu kanavan puolelta
AriJ
Viestit: 58
Liittynyt: 09.07.2017 00:01
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Aineistoa vapaasti hengittävän sylinterikannen muokkauks

Viesti Kirjoittaja AriJ »

Tuossa on asiaa aiheeseen liittyen: https://www.theseus.fi/bitstream/handle ... sequence=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Eikös diy-jannut ennenvanhaan testaillut pölynimurilla kansien virtauksia? Ovatko lie laittaneet alipainemittarin imurin letkuun. Mitä pienempi alipaine, sitä parempi virtaus. Googlaamalla löytyy taatusti lisätietoa tuosta.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Aineistoa vapaasti hengittävän sylinterikannen muokkauks

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Löytyyhän netistä juttuja kansista paljonkin ja tälläkin foorumilla on asiaa käsitelty. Tosin tarkemmin vain näihin oikeanmerkkisiin liittyen. Tuo Volvo vaan on jo lähtökohtana aika kurja. Saa siitä hyvän, mutta työ on älytön. Kaverilla on tuollainen hurjasti virtaava reilusti täyttöhitsattu ja isoventtiilinen versio hyllyssä. Aihion kun ottaa merimoottorista niin tuli hauska kirjahyllynkoriste.

Mutta lähtökohdaksi kopioi vaikka uudemman sohon kanava siihen niin ei silloin ole enää pahasti pielessä käyttöautoon :mrgreen:
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Aineistoa vapaasti hengittävän sylinterikannen muokkauks

Viesti Kirjoittaja wellu »

Stefa kirjoitti:Löytyyhän netistä juttuja kansista paljonkin ja tälläkin foorumilla on asiaa käsitelty. Tosin tarkemmin vain näihin oikeanmerkkisiin liittyen. Tuo Volvo vaan on jo lähtökohtana aika kurja. Saa siitä hyvän, mutta työ on älytön. Kaverilla on tuollainen hurjasti virtaava reilusti täyttöhitsattu ja isoventtiilinen versio hyllyssä. Aihion kun ottaa merimoottorista niin tuli hauska kirjahyllynkoriste.

Mutta lähtökohdaksi kopioi vaikka uudemman sohon kanava siihen niin ei silloin ole enää pahasti pielessä käyttöautoon :mrgreen:
Joo, sohon kanava tuohon, niin imukäyrä tulee venttiilikopasta läpi. :D

Mutta tosiaan. Bravon 1.2 16V moottoriin meinasin jotain kanssa tehdä parisen vuotta sitten, mutta siinä ei ainakaan parantamisen varaa juurikaan ollut.


Lähinnä tässä on taas tämä "olisi kiva oppia jotakin". Virtauspenkkiä ei ole, mutta yksi romumoottorin (maamoottorin) kansi on hyllyssä tyhjänpanttina.
Minkä huollan, sen korjaan...
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Aineistoa vapaasti hengittävän sylinterikannen muokkauks

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Jep. Siinä se suurin ongelma onkin esillä.

Olen kuullut, että loktiten joku metal set kestäisi kanavissa. En kyllä ole kokeillut. Jos haluaa kokeilla niin ei tuossa korkealta putoakaan. Tosin venttiilityöt olisi myös hyvä tehdä huolella ja nuo kuitenkin maksaa jo jotain. Käyttömoottoriin ei kannata maksimivirtausta hakea, vaan hyvää muotoa ja kohtuupientä halkaisijaa. Siksi lie pakko turvautua täyttöön.

Tietty jos alkoholilla vain meinaa rullata niin puristusta kärsinee nostaa hyvinkin rajusti. Paljerako kannattanee myös tiukata pyörteilyn nimissä.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Vode131
GFF
Viestit: 1930
Liittynyt: 25.02.2003 15:38
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Aineistoa vapaasti hengittävän sylinterikannen muokkauks

Viesti Kirjoittaja Vode131 »

Venttiilitöihin ja seetien lähialueeseen kannattaa panostaa. Stefan kanssa olen hiukan eri mieltä täyttämisen suhteen ja kittiä en tässä tapauksessa lähtisi edes harkitsemaan. Jossain volvon kannessa minkä kaverille kevyesti "siistin" oli ainakin ihan todella pieni imukanava verrattuna venttiilikokoon. Ei tullut kitti ensimmäisenä mieleen. Ja ihan liian pieneksi se vielä porttauksen jälkeenkin jäi.

Eikös siinä sinun 2,3 koneessa ole sellainen ihan kelvollinen "viritysaihio" kansi vakiona? Venttiilit jotain 46-38mm vai muistelenko ihan omiani? Oliko jotain valunumeroa heittää?

Tuossa vielä linkki tuohon miedosti modattuun volvon kanteen: https://vode131.kuvat.fi/kuvat/Porttaus/Volvo+8v/" onclick="window.open(this.href);return false;
128
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Aineistoa vapaasti hengittävän sylinterikannen muokkauks

Viesti Kirjoittaja wellu »

No jos tuosta volvosta puhutaan, niin kansi on numeroltaan 1000531, eli puhutaan 531 kannesta. Moottorikoodi B230FB (130hp) juoruaa tuon kannen ja paremman nokka-akselin. Tuo muokkaamasi kansi on 1000530, eli 530 kansi. Erona näissä on palotila (pienempi 530:ssä), tulpan sijainti ja imukanava. 531 virtaa vakiona imupuolelta huomattavasti paremmin vrt. 530. Venttiilit on samat, pako 35/imu 44.
Tuossa linkki ja linkin takana tietoa kansien eroista:
530 vs 531
Erot portattuna

Pohtinut tässä keinoja kotioloissa parantelemiseen. Perinteinen kanavien kohdistus onnistuu kuten myös pinnan viimeistely onnistuu. Miettinyt vain onko ilman virtauspenkkiä mahdollista mitenkään tutkia ja todeta tekemiään muutoksia? Olen kantta jo laskenut 1.6mm ja tuolloin jätin kanavat koskematta kiireen ja tiedon puutteen vuoksi. Ensi kesänä voisi ottaa hatun pois ja korjata tilanteen (puristus 11-12:1 ja kanavien läpikäynti, polttoaineena edelleen etanoli).


Miksi kyselen täällä? Valtakunnan virallisella volvo-foorumilla tulee huutokuoro ampumaan päähän "asenna turbo ja myy mulle tuo kansi!" ja noin 4-5 sivun tappelun jälkeen tietoa ei ole tullut yhtään lisää, vain modenaattoreille töitä. Tällä foorumilla muutenkin käyttäjäkunta on semmoista, että näistä "yleisnikseistä" voisi olla kaikille jotain hyötyä.
Minkä huollan, sen korjaan...
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Aineistoa vapaasti hengittävän sylinterikannen muokkauks

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Juu, ehkä ei kannata alkaa täyttöjen kanssa kikkailemaan käyttömoottorin kanssa. Eihän tuokaan moottori juuri sen huonompi ole mitä muut aikalaisensa ja melko monta noita on täällä ja etenkin naapurissa kaiveltu että tietoa pitäisi olla. Tyylejä on useita, mutta liekö yksikään ylivertainen kun usealla tyylillä tehdään.

Yksi juttu joka näemmä vielä löytyy on vanha it-motorsportin tutkimus enduranceen: http://www.metsys.fi/ana/VolvonKansi.html

Ei kai se pieleen voi mennä kun noita ohjeita seurailee eikä mitään hirmu radikaalia ala tehdä. Kuitenkin tuo kansi virrannee helposti enempi mitä moottorista muuten irtoaa. Sikälikään en alkaisi kanavaa kovin isoksi kairaamaan.

Yksi mitä välillä näkee ja mitä en ymmärrä on tuo ns. plunge cutin ajo, eli sylinterimäisellä porauksella ajetaan seetin sisähalkaisija isoksi. Helppohan tuo on tehdä, mutta venturimalli vaan on parempi.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Aineistoa vapaasti hengittävän sylinterikannen muokkauks

Viesti Kirjoittaja wellu »

Stefa kirjoitti:Yksi mitä välillä näkee ja mitä en ymmärrä on tuo ns. plunge cutin ajo, eli sylinterimäisellä porauksella ajetaan seetin sisähalkaisija isoksi. Helppohan tuo on tehdä, mutta venturimalli vaan on parempi.
Eli tarkoittanet tällä sitä, että imukanavan halkaisija on sama seetirenkaalta imusarjaan päin?
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Aineistoa vapaasti hengittävän sylinterikannen muokkauks

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Mä panostaisin siihen kierteeseen , eli niin kuin sohlossa kanava on venttiiliin nähden sivussa.
Tuolla saa pyörrettä sylinteriin ,paremman palamisen tehoa lisää ja kulutusta alas.
Periaatteessa olisi hyvä jos saisi täyttöä vielä vastakkaiselle sivu seinälle.
Kanavaa ei kannata isommaksi tehdä mitä imusarja on.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Aineistoa vapaasti hengittävän sylinterikannen muokkauks

Viesti Kirjoittaja wellu »

Joo kanavaa en ole lähtemässä isontamaan. Tuo kone on automaatissa kiinni ja kierrosten rajoitin pätkäisee 6200rpm muutenkin. Sitäpaitti sama kansi 2l alakerrassa, niin kaikki vääntö on poissa ja moottori muutoinkin ponneton (liian pieni alakerta vrt kansi).

Polttoainekartasta näkee, että maksimiteho on noin 5500rpm kohdilla, sen jälkeen on pieni notkahdus ennen rajoitinta. Jokin tulppaa vastaan, tosin en usko syyllisen olevan kansi, ennemmin nokka-akseli.

Tai kannessa eniten rajoittaa pakopuoli, etenkin nyt kun polttoaine on e85 (30% enemmän savua). Venttiileitä jos vaihdellaan, niin joko pelkästään pakoa isonnetaan 38mm:ksi, tai sitten molempia 46/38mm.
Minkä huollan, sen korjaan...
Vastaa Viestiin