Kipinä hukassa ynnä Tipo (vanha)/Uno 1,4 ie puolan johdotus

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1305
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Kipinä hukassa ynnä Tipo (vanha)/Uno 1,4 ie puolan johdo

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Juttuahan tavallaan tässä yksinkertaistaa (?) se, että kyseessä on kaasutinversio eli ruiskutuksesta ei tarvitse välittää. Tipon 1,6 kaasarissa tämä sytytys kuitenkin on jo elektroninen. Tietysti voisi kokonaan tuo kierrosmittarin johtimen puolalta kytkeä pois, niin ainakin yksi kohde "maahäiriöön" olisi pois suljettu. Sämpy voipi olla oikeassa suunnassa, että "salamaa" on jossakin muualla, eikä puolalta koskaan katkea syttyboksin ohjauksesta huolimatta tämä.

Kuitenkin nyt näyttää siltä, että sieltä kammelta/vauhtipyörältä ei tule oikeaa tietoa eteenpäin, jotta Digiplex osaisi katkoa maata oikeaan aikaan, ja edelleen jotta puola tekisi suurjännitepiikin ja aiheuttaisi kipinän. Tuota pitää vielä tutkija lisää, sitä anturin ilmarakoa yms.. Villen ohjeen mukaan sieltä pitäisi se pieni vaihtojännite tosiaan löytyä, nyt siis pyöreää nollaa
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Kipinä hukassa ynnä Tipo (vanha)/Uno 1,4 ie puolan johdo

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Jos epätoivo alkaa vaikuttaa ylipääsemättömältä, mulla on kyl oskilloskooppi. Se on vaan vanha täysmanuaalinen ja aika monimutkainen käyttää. "Pari" nuppia enemmän kuin koulujen opetusmalleissa :D

Niin joo katoin vaan otsikosta että siellä lukee ie, mutta siinä puhuttiinkin Unskista.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Kipinä hukassa ynnä Tipo (vanha)/Uno 1,4 ie puolan johdo

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Sämpy kirjoitti:Jos epätoivo alkaa vaikuttaa ylipääsemättömältä, mulla on kyl oskilloskooppi. Se on vaan vanha täysmanuaalinen ja aika monimutkainen käyttää. "Pari" nuppia enemmän kuin koulujen opetusmalleissa :D

Niin joo katoin vaan otsikosta että siellä lukee ie, mutta siinä puhuttiinkin Unskista.
Nii täähän tais olla tipo, mut aika samalla tavalla nuo sähköt noissa menne.
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kipinä hukassa ynnä Tipo (vanha)/Uno 1,4 ie puolan johdo

Viesti Kirjoittaja VTO »

Tuskinpa ne kaikki 3 digiplexiä rikki on, mutta kohtalaisen hyvin on puola ja ohjausyksikkö viat paikallistuneet kylmäspraylla. Osa kylmäksi, niin käy aikansa ja sitten sammuu. Tuntuisi toimivan ihan käämi ja rautasydänkin rakenteissa, ainakin pappatunturin puolassa paljasti vian. Toisiopiirin resistanssi ei paljoakaan heittänyt uuden puolan arvosta, mutta silti kipinä katosi.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Kipinä hukassa ynnä Tipo (vanha)/Uno 1,4 ie puolan johdo

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Mulla oli joskus 15..20 vuotta sitten crossipyörässä kanssa mystinen vika. Lähti käyntiin, mutta rätki ja pätki. Läpihän se jostain löi. En kyllä enää muista mistä, mutta itse en tuota vikaa löytänyt vaan vanhemman veljen työkaveri tuon kaivoi esille. Ei ollut kuitenkaan mikään perus tulpanhattuvika. Nuo on joskus hämäriä kun ei oikein tiedä etsisikö vikaa polttoaine vai sytkäpuolelta.

Jos tähän tekisi pienen testijigin ja vaikka porakoneella pyörittäisi kiekkoa mitä anturi lukee? Hitsaa vaikka pari pulttia X:ksi. Noin olisi ainakin vähän helpompi tutkia signaaleja.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Kipinä hukassa ynnä Tipo (vanha)/Uno 1,4 ie puolan johdo

Viesti Kirjoittaja Luigi »

MultiplaJTDmies kirjoitti:Sen sijaan nyt testasin W:n edellä kuvaaman jännitteen kampianturilta startin yhteydessä, ei jännitettä, sitä vähäistäkään
Suoraan anturilta, vai Digiplexin päästä? Jos jälkimmäisestä, niin pistä johdot anturin päästä yhteen, ja mittaa vastus Digiplexin liittimeltä. Pitäisi olla oikosulku. Samaan tapaan voisi olla paikallaan mitata muutkin johdot.

Onko anturia vasten olevan pyörän nököt puhdistettu? Sen jälkeen välyksen tarkastus.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1305
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Kipinä hukassa ynnä Tipo (vanha)/Uno 1,4 ie puolan johdo

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Mittaus suoraan anturilta, vielä siitä ihka uudesta, joka nyt on paikallaan. Sitä vauhtipyörän reunaa seuraavaksi pitää tarkastella, ruostettahan oli raskaasti myös siinä alkuperäisen anturin pienessä metallinipukassa, sama juttu ilmeisesti vauhtipyörässäkin. Ja tosiaan tuosta ilmaraosta jo pohdin tuossa aiemmin. Periksihän tässä ei ole tarkoitus ihan helpolla antaa, kun sentään on ihmisen tekemä vehjes........ Täytyy myös kaivella Tipon tehdasmanuaali esille, siinä on takuuvarmasti nämä välykset ja anturin asettelu oikein kuvan kanssa; jos ei muuta, niin omantunnon tueksi
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kipinä hukassa ynnä Tipo (vanha)/Uno 1,4 ie puolan johdo

Viesti Kirjoittaja VTO »

Varmaankin myös virtalukolta tulee jonnekin jännite. Onko se tarkistettu. Voi olla vain yleismittarin näyttämä "haamu," joka häviää kun hieman kuormittaa.
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1305
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Kipinä hukassa ynnä Tipo (vanha)/Uno 1,4 ie puolan johdotus

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Hiivattilainen sentään, oikein kirjaimellisesti "hiivatin" sytytyksen kanssa, tämä jo pari kesää sitten hallintaan saatu vaiva palasi! Viime kesänäkin auto kävi kuin ajatus, ja oli vaivatonta siirrellä kaikenlaisen pikkuremontin takia. Silloin ekalla kerralla vaivan syyksi paljastui mitä ilmeisimmin Digiplexille menevän liittimen johdotusten ongelmat, kun löytyi pari poikkipakoa ja auto hörähti boxia liikuttelemalla oitis käyntiin. Eli paluu lähtöruutuun: kipinä ei lähde puolalta eteenpäin, kokeiltu on useampaakin puolaa. Nyt kun CMS-viikonloppuna tarkasteltiin, taas, useammankin silmäparin kanssa tilannetta, niin kyllähän tuolta sähköosien suunnalta aikaamoinen johtovyyhti paljastui, niin Digiplexin ympäriltä kuin kojetaulun altakin. Tultiin tulokseen, että johdotukset on käytävä yks kerrallaan läpi ja palautettava mahdolliset apurivitykset alkuperäiseen tilaan, ajan kanssa. Jonkinlaiselta maadoitusvian tyyliseltä tuo tavallaan kuulosti edelliselläkin kerralla, kun puola saa koko ajan 12v ja koko ajan maan, mutta mikään ei "pelästytä" kipinää eteenpäin puolalta eli "maa ei katko". Se varmistettiin, että kampianturilta saatiin pieni katkova elonmerkki, joten siellä suunnalla vika tuskin on; anturihan uusittiin edelliselläkin kerralla (ilmarako toki mittaamatta vauhtipyörällä, vaatisi nosturipaikan lähemmäs pääsemiseksi). Ja tosiaan vaikka riuskasti pyörittää ja saa "kakkua", ei startin aikana Digiplexin pyörittely/ravistelu vaikka mihin kulmiin ja johtojen liikuttelu saanut mitään muutosta aikaiseksi. Tarkistettiin vielä kaikki sähköliittimetkin eli ei olleet irti.

Kesäilloiksi siis salapoliisityötä luvassa; täytynee ottaa sama asenne, kuin oli entisellä työkaverillani, joka oli puolestaan perehtynyt tietolaitteisiin. Kun tuli jokin takku, jossa me digiänkyrät olimme oitis jumissa, niin mies kääri hihat, veti tuolin lähemmäs pöytää, alkoi hillittömän naputtelun näppäimistöön,mutisten puoliääneen "ja mullehan ei serverit v...uile"! :lol:
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Vastaa Viestiin