Fiat 1.8 16v moottori
Fiat 1.8 16v moottori
Moi,
Mites tuollainen Marean 1.8 16v moottori peruskuntoisena, rapeet 200 000km ajettu, kestääkö vielä hyvin vinguttaa rataa? Tai kommentteja ylipäätään ko. moottorista
Mites tuollainen Marean 1.8 16v moottori peruskuntoisena, rapeet 200 000km ajettu, kestääkö vielä hyvin vinguttaa rataa? Tai kommentteja ylipäätään ko. moottorista
Re: Fiat 1.8 16v moottori
Ehkä kilometrejä suuremmassa roolissa on huolto. Sinällään käsittääkseni kellari on kyllä kestävä. Öljynkulutus taitaa osaa vaivata, mutta tuo on paha tietää koittamatta. Öljynjäähdytykseen lie on syytä panostaa radalla Samoin öljyt jotain 50..60 yläpään viskoosia.
Jos itse moista vain radalle tekisin, niin heivaisin vakio-Hitachin mäkeen ja laittaisi vaikka megan ohjaamaan. Anturoinnit ja bensalinjat on jo valmiina, niin aika helppo temppu. Tosin olikos tuossa triggeripyörä joku vähän erikoisempi..? Imusarjan alkupätkähän on tuossa ihan hauskan suora, tosin ovaali. Jotkin prätkän läppärungot voisi sopia tuohon jatkoksi aika kivasti. Suuttimia ei sinällään tarvitse, kun ne on siinä imusarjan alkupätkässä. Tosin kauempaa suihkuttamalla voisi saada ylös vähän lisää.
Pakosarja ei tuossa ihan paras ole, joten tuota voisi jatkojalostaa. Se vakio on vähän huono aihio, ehkä 20V sarja voisi olla parempi kun sahaisi 4 pytyn pois välistä. Tuosta voisi saada helposti primäärit sinne 400 mm tienoille. Mulla olisi tuollainen hyllyssä..
Olisi ihan mielenkiintoista koittaa vähän imunokkaa hiottaa tiukemmaksi. Välttämättä 16V ei hirveästi pakopuolesta hyödy, niin budjettiratkaisuna pelkkä imu voisi tuoda kivasti lisää voimaa ylös. Kiinteänokkainen 113 hv kone antaa tehot 5800 ja muuttuva malli antaa sen 130 hv 6300 rpm. Tuo on pelkällä nokan myöhäistämisellä. Jos päästöistä ei tarvitse välittää, niin pakonokkaa kääntäisi hitusen overläpille ja imuun jotain 30-astetta lisää, niin voisi olla ihan pirteä keskeltä ylös. Hydraulinostajat pelaa ihan hyvin ainakin 7200 asti. Kyllä radallakin tuntuisi väännöllä olevan väliä ainakin vakiolaatikolla, niin ihan kauhean ylävireistä ei kannata tehdä.
Kai ny noilla tempuilla pääsisi parilitraisen vakiotehoihin ja luulisi vielä ihan hyvin kestävän kasassakin
Farkku-Mareasta saisi jäähdytetyt 257 levyt eteen. Nuo voisi hyvillä paloilla riittää radalle, tai sitten ei. 284 mm riittänee ainakin ja noita lie helpoiten löytyisi Stiloista. Sikäli joku rutattu 130 Stilo olisi hyvä tekniikan luovuttaja. Itsellä olisi yhdet Kapan jarrut jouten, mutta noista en ole ihan varma käykö suoraan kun ovat vissiin 281 mm versiot.
Jos itse moista vain radalle tekisin, niin heivaisin vakio-Hitachin mäkeen ja laittaisi vaikka megan ohjaamaan. Anturoinnit ja bensalinjat on jo valmiina, niin aika helppo temppu. Tosin olikos tuossa triggeripyörä joku vähän erikoisempi..? Imusarjan alkupätkähän on tuossa ihan hauskan suora, tosin ovaali. Jotkin prätkän läppärungot voisi sopia tuohon jatkoksi aika kivasti. Suuttimia ei sinällään tarvitse, kun ne on siinä imusarjan alkupätkässä. Tosin kauempaa suihkuttamalla voisi saada ylös vähän lisää.
Pakosarja ei tuossa ihan paras ole, joten tuota voisi jatkojalostaa. Se vakio on vähän huono aihio, ehkä 20V sarja voisi olla parempi kun sahaisi 4 pytyn pois välistä. Tuosta voisi saada helposti primäärit sinne 400 mm tienoille. Mulla olisi tuollainen hyllyssä..
Olisi ihan mielenkiintoista koittaa vähän imunokkaa hiottaa tiukemmaksi. Välttämättä 16V ei hirveästi pakopuolesta hyödy, niin budjettiratkaisuna pelkkä imu voisi tuoda kivasti lisää voimaa ylös. Kiinteänokkainen 113 hv kone antaa tehot 5800 ja muuttuva malli antaa sen 130 hv 6300 rpm. Tuo on pelkällä nokan myöhäistämisellä. Jos päästöistä ei tarvitse välittää, niin pakonokkaa kääntäisi hitusen overläpille ja imuun jotain 30-astetta lisää, niin voisi olla ihan pirteä keskeltä ylös. Hydraulinostajat pelaa ihan hyvin ainakin 7200 asti. Kyllä radallakin tuntuisi väännöllä olevan väliä ainakin vakiolaatikolla, niin ihan kauhean ylävireistä ei kannata tehdä.
Kai ny noilla tempuilla pääsisi parilitraisen vakiotehoihin ja luulisi vielä ihan hyvin kestävän kasassakin
Farkku-Mareasta saisi jäähdytetyt 257 levyt eteen. Nuo voisi hyvillä paloilla riittää radalle, tai sitten ei. 284 mm riittänee ainakin ja noita lie helpoiten löytyisi Stiloista. Sikäli joku rutattu 130 Stilo olisi hyvä tekniikan luovuttaja. Itsellä olisi yhdet Kapan jarrut jouten, mutta noista en ole ihan varma käykö suoraan kun ovat vissiin 281 mm versiot.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sheivaa mun dekkii.
Re: Fiat 1.8 16v moottori
Joo, taitaa olla ainoat korkanneet yksilöt olleet joko öljyn vähyyden takia laakerin pyöräyttäneet, tai sitten nokkahihnan asennuksessa on osattu kämmeksiä sen jousikuormitteisen kiristimen asennuksen kanssa.
Kampiakselin hammaspyörästä ei ole korjaamomanuaalissa niin tarkkaa kuvausta kuin 1.6:n perinteisen 62-2-pyörän kohdalla on, itse asiassa hammaspyörään ei juuri oteta kantaa, mutta kaaviokuvassa näkyy joku hassusti hammastettu pyörä... 62-2 olis siitä kiva että Mega tukisi sitä oikein sopivasti. Kampiakselin anturi on VR-tyyppinen mutta ainakin omassa Megan versiossa on tuki sille.
Edit: Olihan siellä tietoa tekstissä hammaspyörästä - pulssit 97, 65 ja 10 astetta ennen molempaa yläkuolokohtaa.. plus nokkapyörän anturi, mutta sitähän ei ainakaan hukkakipinäksi kytkettynä tarvitse.
Kampiakselin hammaspyörästä ei ole korjaamomanuaalissa niin tarkkaa kuvausta kuin 1.6:n perinteisen 62-2-pyörän kohdalla on, itse asiassa hammaspyörään ei juuri oteta kantaa, mutta kaaviokuvassa näkyy joku hassusti hammastettu pyörä... 62-2 olis siitä kiva että Mega tukisi sitä oikein sopivasti. Kampiakselin anturi on VR-tyyppinen mutta ainakin omassa Megan versiossa on tuki sille.
Edit: Olihan siellä tietoa tekstissä hammaspyörästä - pulssit 97, 65 ja 10 astetta ennen molempaa yläkuolokohtaa.. plus nokkapyörän anturi, mutta sitähän ei ainakaan hukkakipinäksi kytkettynä tarvitse.
- Liitteet
-
- Capture.JPG (15.25 KiB) Katsottu 7295 kertaa
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Re: Fiat 1.8 16v moottori
Moi, kiitos kohtuu kattava pohjustus ton moottorin puolesta. Pitää alkaa metsästään 1.8 16v moottoria. Meneeköhä vauhtipyörä ja kytkin suoraan tuosta 1.8 moottorista, vai joutuuko soveltaan 1.4:sta.
Tossa 1.4:ssa on joku anturi vauhtipyörän päässä, muistaakseni oon nähny samanlaisen tossa 1.8:ssa.
Tossa 1.4:ssa on joku anturi vauhtipyörän päässä, muistaakseni oon nähny samanlaisen tossa 1.8:ssa.
Re: Fiat 1.8 16v moottori
Minulla ei ole kokemusta virittämisestä, mutta yhdestä 1.8 mareasta käyttöauton puolesta.
Moottori vaikutti ajettavuudeltaan ihan mukavalta. Ylärekisteristä tosin vaikutti hiukan nuhaiselle, ei kannattanut kierrättää kuten esim. 1.2/16V Fireä. Tuolla Stefan ohjeella nokat ajoittamalla saa aivan varmasti hienosti kiertävän ja toimivan moottorin, jossa on myös saundi kohdallaan (imuäänet kantaa 1-2km:n päähän).
Helppo kone minusta huoltaa, mm jakopään osalta. Onkohan näihin tullut mitään päivityksiä vuosien myötä, liittyen tuohon öljynsyöntiin yms? Tuo ajamani murea oli jäätävän huonosti huollettu ja noin 2000km öljynvaihdon jälkeen alkoi polttamaan öljyä 5dl/1000km ja hetken päästä (6tkm) ilmeisesti petti männänrenkaat tjsp. koska vuoti sylinteripaineen kampikammioon.
Moottori vaikutti ajettavuudeltaan ihan mukavalta. Ylärekisteristä tosin vaikutti hiukan nuhaiselle, ei kannattanut kierrättää kuten esim. 1.2/16V Fireä. Tuolla Stefan ohjeella nokat ajoittamalla saa aivan varmasti hienosti kiertävän ja toimivan moottorin, jossa on myös saundi kohdallaan (imuäänet kantaa 1-2km:n päähän).
Helppo kone minusta huoltaa, mm jakopään osalta. Onkohan näihin tullut mitään päivityksiä vuosien myötä, liittyen tuohon öljynsyöntiin yms? Tuo ajamani murea oli jäätävän huonosti huollettu ja noin 2000km öljynvaihdon jälkeen alkoi polttamaan öljyä 5dl/1000km ja hetken päästä (6tkm) ilmeisesti petti männänrenkaat tjsp. koska vuoti sylinteripaineen kampikammioon.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Fiat 1.8 16v moottori
Joihinkin koneisiin tiedän poratun lisäreikiä mäntään öljyrenkaan alle. Jossain uusissa ei ole kun muutama hassu, niin öljy ei pääse karkuun. Olisi ihan jännä 1747:n mäntää verrata vaikka 1,6 bravX mäntään.
Jos öljyä kovin pääsee ohi ja palaa renkaisiin, niin tuo tiiveys huononee aina vaan. Riittävästi kun pääsee öljyä niin eikös näitä jotain pieniä downsizing-turboja ole sitten hajonnut nakutukseen.
Jos öljyä kovin pääsee ohi ja palaa renkaisiin, niin tuo tiiveys huononee aina vaan. Riittävästi kun pääsee öljyä niin eikös näitä jotain pieniä downsizing-turboja ole sitten hajonnut nakutukseen.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sheivaa mun dekkii.
Re: Fiat 1.8 16v moottori
On ne samat jäähdytetyt semmoisessa elimenluovuttajassakin jos koko auton löytää,Farkku-Mareasta saisi jäähdytetyt 257 levyt eteen. Nuo voisi hyvillä paloilla riittää radalle, tai sitten ei.
eikä tarvi olla välttämättä farkku
Htm
Re: Fiat 1.8 16v moottori
Alfan 1.8 ts olis vakiona aika paljon pirteempi.
Ja melkeimpä sama kone , vihasempaa nenua ja vähä erimallista kantta.
Ja melkeimpä sama kone , vihasempaa nenua ja vähä erimallista kantta.
Re: Fiat 1.8 16v moottori
Männänrenkaat noista voi tervautua jumiin huonoilla öljyillä ja huollolla. Yhden savuttavan Lybran (sama kone tasapainoakseleilla) tiedän korjatun petroliliotuksella sakemannien huolto-ohjelman jäljiltä.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Fiat 1.8 16v moottori
1.8 mareaa vm.-00 olis tarjolla pääkaupungissa ja täällä Tampereella joku myy 1.8 stiloa vm. -03, katotaan tuleeko noista mitään kauppaa. Stilossa tosiaan 130 joutohummaa.
Re: Fiat 1.8 16v moottori
Totta juu. 1,8:ssa taisi aina olla tuuletetut laikat. 1,6:ssa vaan farkussa.htm kirjoitti:On ne samat jäähdytetyt semmoisessa elimenluovuttajassakin jos koko auton löytää,eikä tarvi olla välttämättä farkkuFarkku-Mareasta saisi jäähdytetyt 257 levyt eteen. Nuo voisi hyvillä paloilla riittää radalle, tai sitten ei.
Alfan 1,8:ssa olisi kyllä jo lähtökohtana 10 heppaa Stiloa enempi. Tietty parilitraisessa vielä enempi, mutta noissa alkaa jo olla iskuakin reilusti jos on tarkoitus kokoajan pyörittää kovaa. Ei nuo 156:t myöskään kovissa hinnoissa ole, joten sikäli myös huomionarvoinen vaihtoehto.
Noista tasapainoakseleista olisi kiva kuulla, että missä versioissa niitä on ja missä ei?
Sehän tuossa Marean 1,8:ssa on hyvä, että on suht pienitehoinen jos jotain laillista moottorimuutosta meinaa. Toki äkkiähän nämä menee omavalmistekoneiksi, mutta kuitenkin inssiä kiinnostaa ne lohkon/kannen tehot. Joskus miettinyt, että olisi ihan hauska vapari vaikka kasiin kun laittaisi 1,4:n kellarin päälle tuon Marean 16V hatun. Olikohan noin 88 hv paperilla moinen ja siten laillinen kasiin. Jotkin kovat nostajat jos löytäisi moiseen, niin voisi oikeasti pyöriä voimalla korkealle Eikös 2V/syl nakut olleet kovilla nostajilla? Ei kukaan olisi katsellut kävisivätkö nuo bensoihin? Miten lie noissa välysten säätö?
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sheivaa mun dekkii.
Re: Fiat 1.8 16v moottori
10V 2.4 JTD on kovilla nostajilla ja samoilla säätökolikoilla kuin kasin SOHC ja perinteinen TC Nostajan mitoista/muodosta ei ole mitään muistikuvaa, mutta hyllyssä pitäisi olla tuollainen 10V kansi...Stefa kirjoitti:Eikös 2V/syl nakut olleet kovilla nostajilla? Ei kukaan olisi katsellut kävisivätkö nuo bensoihin? Miten lie noissa välysten säätö?
"tähän pitäisi ilmeisesti kirjoittaa joku kiva slogani"
Re: Fiat 1.8 16v moottori
Tasapainoakselia on 2L ja ->
Eli 1.4 1.6 ja 1.8 ei ole.
Eli 1.4 1.6 ja 1.8 ei ole.
Re: Fiat 1.8 16v moottori
Ilmeisesti vain Lancian 1.8:ssa, jota ei muualla taidettu käyttää, kuin Lybrassa.Stefa kirjoitti:Noista tasapainoakseleista olisi kiva kuulla, että missä versioissa niitä on ja missä ei?
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Fiat 1.8 16v moottori
Vähän arvelinkin, että sielläpäin voisi olla jotain tietoa Jos joskus tallilla muistat, niin tietty olisi mukava jos noista JTD:n nostajista jotain viitsisit mitata.Keltsi kirjoitti:10V 2.4 JTD on kovilla nostajilla ja samoilla säätökolikoilla kuin kasin SOHC ja perinteinen TC Nostajan mitoista/muodosta ei ole mitään muistikuvaa, mutta hyllyssä pitäisi olla tuollainen 10V kansi...Stefa kirjoitti:Eikös 2V/syl nakut olleet kovilla nostajilla? Ei kukaan olisi katsellut kävisivätkö nuo bensoihin? Miten lie noissa välysten säätö?
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sheivaa mun dekkii.