Järkevä käyttöauto, Bensa, Diesel, Sähkö, Kaasu vai Etanoli?

Italomerkkeihin liittymätöntä keskustelua, aihe on vapaa.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Järkevä käyttöauto, Bensa, Diesel, Sähkö vai Etanoli?

Viesti Kirjoittaja wellu »

Aika monella perheellä on nykypäivänä se 5 paikkainen paku tai kevyt-ka. enkä ihmettele. Onhan semmonen kaupungissa ikävä, mutta ei tarvitse miettiä mitenpäin ne ostoskassit kyytiin ottaa.

Minullakaan kun ei sitä ka-korttia ole, niin se on rajannut nuo pois laskuista. Pakettiautona kuitenkin on taas se verokuorma semmonen, että voi samoinein hankkia sen henkilöauton, joka on mukavampi ja taloudellisempi.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Fletch
GFF
Viestit: 86
Liittynyt: 12.07.2010 12:18
Paikkakunta: Tampere

Re: Järkevä käyttöauto, Bensa, Diesel, Sähkö vai Etanoli?

Viesti Kirjoittaja Fletch »

Tossa kun tuli tehtyä omaa autovalintaa pohtiessa aika järeitäkin excelkaavioita asian suhteen niin huomasi sen mikä aiheuttaa ison osan autoilun kuluista, nimittäin ostetun auton arvonalennus. Karkeasti sanottuna jos auto on helposti arvoaan menettävä (esim. fiat, renault, citroen) niin helposti käy niin että auton arvonalennus aiheuttaa suurimman kulun autoilusta, kulutti se sitten mitä polttoainetta hyvänsä ja kuinka paljon tahansa. Kaikista halvimpia autoja ajaa on ne jotka ei maksa paljon ja joiden arvo ei enää tipu eli ns. ne tonnin pommit. Boonusta on vaan se jos se kulkee jollain halvalla menovedellä sekä verot, vakuutukset ja huollot on halpoja.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Järkevä käyttöauto, Bensa, Diesel, Sähkö vai Etanoli?

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Retkeilyautot. Yksi tuttu osti jotain 400 tkm ajetun vanhan taksi-transporterin :lol: Olikos se nyt, että etupenkin alle kaasukeitin ja pöytä oli jo valmiina niin meni retkeilyautoksi. Makuutasot tuli jotenkin penkit kippaamalla.

Tavallaan itseäkin sähkö kiinnostaisi sikäli, että päivän normiajot on about 15 km. Tosin ehkä sähköfillari voisi mennä myös. En kuitenkaan ihan vielä usko noiden sähköautojen ylivertaisuuteen.

Raaka fakta kyllä on, että mitä kalliimpi auto, niin enempi se arvoaan hävittää ja uusi auto on kaikkein huonoin tuossa suhteessa. Silti pakko uusiakin on myydä ja ostaa. Ei olisi huono joku sopiva Ruotsin tuonti. Itse toin taannoin MB:n, ajelin sillä jotain nelisen vuotta ja 100 tkm ja arvonalenema oli noin 500 e. Hakukulutkin jäi hyvin minimiin kun työreissulta palatessa ajelin tuon Suomeen. Moinen temppu oli taas hyvin varteenotettava vaihtoehto kun tilasämpylää etsin, mutta päädyin pysyttelemään Italialaisissa ja moisen hakemisessa taas ei ole järkeä kun Ruotsissa maksavat sen mitä Suomessakin :shock:

Nettiautossahan olisi Rovaniemellä siistin oloinen farkku-marea. Tuossa ei korkealta putoaisi ja etelämmässä ei arvo ainakaan heti laske. Junalla helppo suikata pohjoiseen.

Ehkä halpaa peruskäyttistä etsiessä itse kiinnittäisin enempi huomiota kuntoon ja huoltoihin mitä esimerkiksi käyttövoimaan. Jos on hyväksi havaitulla perustekniikalla varustettu hyvä yksilö, niin melko varmasti käyttöarvo ylittää kauppa-arvon reilusti merkistä riippumatta. Muutama tuttu on esimerkiksi patonkimaan tuotteilla liikkunut aika halvalla ja huoletta. Mielummin myös hyvin pidetty ja huollettu 200 tkm ajettu kun huonommin pidetty 150 tkm ajettu.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
Keltsi
GFF
Viestit: 1152
Liittynyt: 16.03.2004 09:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Järkevä käyttöauto, Bensa, Diesel, Sähkö vai Etanoli?

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Tallikaveri on pidemmän aikaa kaupitellut pakuksi leimattua TDI koneista Seat Cordoba farkkua, mutta aika hiljaista on kuulemma ollut... Autolla on ajettu jo melko mukavasti, mutta tuo on kertynyt lähinnä isolla tiellä (kaverin työmatka n. 200km/päivä) Kesällä vaihtoi siihen jonkin verran uutta osaa ja käytti leimallakin, mutta silti ei tunnu kiinnostavan :shock:

Unon kanssa tapellessani olin jo ostamassa tuota itselleni, mutta lopulta purin hammasta yhteen ja hitsasin Unon takaisin leimakuntoon.
"tähän pitäisi ilmeisesti kirjoittaa joku kiva slogani"
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Järkevä käyttöauto, Bensa, Diesel, Sähkö vai Etanoli?

Viesti Kirjoittaja wellu »

Keskustelu jo kuollut, mutta jatkan yksinpuhelua...

Suomessa on neljä vuodenaikaa. Kevät, vesisade, syksy ja kolea vesisade.

Talven aikaan en tykkää, jos auto ei ole lämmin. Tuo rajaa minulla ainakin Dieseliä hiukan pois laskuista, koska pakkasella semmoinen ei kerkeä lämpeämään sisätiloiltaan työmatkan aikana juuri ollenkaan. Tottakai on olemassa webastot yms. ja tolppalämmitys, mutta silti. Bensa hakkaa tässä 10/0 dieselauton.

Sähköauto, on kylmä.


Paras talviauto minulla ikinä on ollut Fiat 127. Lämmityslaitteen muokkauksen jälkeen (Volvo 240 lämmityslaitteen kenno, pallohana ja 92°C termari) lämpeni jo 10km:n koulumatkalla niin kuumaksi, että pystyi ajelemaan T-paitasillaan yli kahdenkympin pakkasissa. Bensakaan ei sille kelvannut, talvella semmosta 6-6.5l/100km kaupungissa.
Seiskoja vain ei enään ole, niihin ei saa osia enkä mahdu gotleettisen vartalon kanssa sitä ajamaan.

Uno oli myös hyvä, ei vieny bensaa, oli lämmin. Ainoa heikko oli puhallin (periaatteessa aina täysillä ja puhallusteho todella onneton).
Minkä huollan, sen korjaan...
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Järkevä käyttöauto, Bensa, Diesel, Sähkö vai Etanoli?

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Mulla Range Fiatin kuorkkikoneella ja falskaavilla oven tiivisteillä on nopeempi ja parempi lämpenee kuin Alfa 156 bensalla ja uudella termarilla... :roll:

Itse asiassa toi 3,5 suoraruiskudiesel on paras lämpökone mitä tällä tontilla on ollut. Vie 10 litraa satasella.

Voisiko syy olla lämmityslaitteessa? Siinä on tuplakennot, koska Suomi-auto. Aikoinaan fiiuihinkin vaihdettiin Suomessa kuparikennoja merkkiliikkeissä, että saa enempi lämpöä. Mulle tuli just osalastissa kymmeniä lämppärinkennoja tehtaan paketeissa, vanhaa maahantuojan varastoa, lähinnä Ritmoihin.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Järkevä käyttöauto, Bensa, Diesel, Sähkö vai Etanoli?

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Tuo mun 159 1,9 jtdm ei mikään kylmä ole. Ei ollut deltakaan, mutta Alfa vielä lämpimämpi. Toki vie noin litran enempi naftaakin. Moni diesel on kyllä kylmä, mutta ei kaikki.

Lämpimin on ollut b2600 mazda. Pieni kabiini ja iso bensakone joka haukkasi helposti 20l/100km. Riitti lämmintäkin :lol:
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
A Bart
Viestit: 903
Liittynyt: 17.12.2006 15:45
Paikkakunta: Pori

Re: Järkevä käyttöauto, Bensa, Diesel, Sähkö vai Etanoli?

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Sämpy kirjoitti:Mulla Range Fiatin kuorkkikoneella ja falskaavilla oven tiivisteillä on nopeempi ja parempi lämpenee kuin Alfa 156 bensalla ja uudella termarilla... :roll:

Itse asiassa toi 3,5 suoraruiskudiesel on paras lämpökone mitä tällä tontilla on ollut. Vie 10 litraa satasella.
Tässäkin on TS:n ja JTS:n välillä aika suuri ero.
Tessussa tulee lämpöä paljon nopeammin ja sitä tulee enemmän kuin JTS:ssä vaikka uudemmassa on hienompi kaksialue härdelli.
TS.ssä ainakin -35:ssä ei voi pitää lämpöä täysillä tienpäällä kun kajuutassa tulee liian kuuma viimeistään 20 kilsan ajon jälkeen.
Tuossa vauhdissa jo viimäkin jäähdyttää aika mukavasti.
127.ssa vastaavassa pakkasessa muistikuvan mukaan ei tarjennut edes ulkona. :lol:
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Järkevä käyttöauto, Bensa, Diesel, Sähkö vai Etanoli?

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Sen verta toista itseäni, että vähemmän ehkä vaikuttaa moottorin lämpiäminen ja enempi se, kuinka paljon ilmaa liikkuu ja minkälaiseen lämmönluovutukseen pystyy kenno, jonka läpi se menee. Eli kennon pinta-ala, paksuus, materiaali ja vesikanavien koko sekä hanan muotoilu.
Boseliftissä (156 03->) ja automaatti-ilmastoinnissa saattaa olla pienempi tai muuten huonompi kenno kuin vanhemmassa mallissa. Ehkä vanhemmasta oli pohjoismainen versio.

Kun aattelee sitten jotain 70-luvun 5cm paksua kuparikennoa tai 2cm paksua alumiinikennoa niin ero on järisyttävä. Mita vanhempi auto, sitä helpompi siihen olisi sovittaa järeämpää kennoa.

Rangessa on tosiaan alkuperäisen kennon lisäksi laitettu toinen kenno suoraan tuulilasin alle ilmanottoon. Tämä tekee sen, että ilman lisähanaa ei lämmityslaitteen kautta saa kylmää lainkaan, lämpövipu säätää vain tehdaskennoa ja lisäkenno hehkuu aina täysillä. Mutta lämppärin ilmantulon saa suljettua ja tupakki-ikkunat tuo kesällä raitista ilmaa. Ja ainakin lämpöä piisaa :D
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Järkevä käyttöauto, Bensa, Diesel, Sähkö vai Etanoli?

Viesti Kirjoittaja wellu »

No sehän tuossa 127:ssakin oli. Alkuperäinen kenno on jotain noin suunnilleen 20x250x100mm (tai jotain sinnepäin) ja ainakin minulla oli alumiininen. Tilalle meni reilu kaksinkertainen täyskuparinen ja alkuperäinen hana otettiin pois (rajoittaa virtausta pahasti). Vaikkei ilma liikkunut, oli ilma niin kuumaa, ettei sillä pystynyt ajamaan talvella kuin tupakki-ikkunat raollaan. +42°C saatiin hattuhyllyn lämpömittari näyttämään -28°C pakkasessa.
Minkä huollan, sen korjaan...
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Järkevä käyttöauto, Bensa, Diesel, Sähkö vai Etanoli?

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Teoriassahan samassa kierrossa ei saisi olla kuparista ja alumiinista kennoa, eli alumiinijäähdyttäjän kaveriksi ei saisi laittaa kuparikennoa kun vesi toimii elektrolyysin tai mikälie välittäjänä ja alumiinin syöpyminen kiihtyy.

Mutta liekö kellään kokemusta että onko sillä käytännössä mitään merkitystä kun on vaan tuoreet nesteet.
Sen ymmärtää, että autotehtaat joutuu ottamaan tällaisia asioita huomioon.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Järkevä käyttöauto, Bensa, Diesel, Sähkö, Kaasu vai Etan

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Kupari- (vai messinki-)kennojen kaverina on kyllä aika pitkään ollut alumiinikansikin... Tietysti jos kennot on eristettyinä sähköisesti niin sähköparia ei pääse syntymään. Ja varmaan jäähdytinnesteet, jotka ovat vielä korroosiota estävässä kunnossa, auttavat myös...

Lisäsin keskustelusäikeen otsikkoon sen kaasunkin mukaan...
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: Järkevä käyttöauto, Bensa, Diesel, Sähkö, Kaasu vai Etan

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Pikkubroidi hommasi kaasu-Ovlovin, V70, vapaastihengittävä laiskimus automaatilla. Kaasulla pääsee n. 300km ja bensaa menee tankkiin 30l. Edulliset kilometrit, eikä verotkaan ole kauheat. Polttoainekulut 69€/kk Gasumin sopimuksella. Kaasusysteemi kaipasi heti alkuun hieman uusia tiivisteitä ja tulppien pitää olla monikärkiset ja muutenkin kunnossa. Blocket.se kannattaa käydä läpi, mutta hakusysteemissä kannattaa antaa pelkästään hakusanat "Volvo" ja "Bifuel" tai Bi-fuel".

Itse olen ajellut aika paljon etanolisoftan saaneella Saabilla, se on hauskaa puuhaa ja noissa on aika paljon vastinetta rahalle, toki Saabinvanhukset tarvitset huolenpitoa ja taas olisi yhteen kansiremppaa edessä :lol: Viinan kanssa polttoainetta palaa helposti 13l/100km, mutta kaupunkiajossa raskasjalkainen kuski saa polttoainetta palamaan muillakin autoilla. Kyllä tuollainen menee aika pienelläkin kulutuksella, jos vain viitsii ajella 70-90km/h vauhtia vakionopeudensäätimen avulla.
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Järkevä käyttöauto, Bensa, Diesel, Sähkö, Kaasu vai Etan

Viesti Kirjoittaja wellu »

Ippe kirjoitti:Pikkubroidi hommasi kaasu-Ovlovin, V70, vapaastihengittävä laiskimus automaatilla. Kaasulla pääsee n. 300km ja bensaa menee tankkiin 30l. Edulliset kilometrit, eikä verotkaan ole kauheat. Polttoainekulut 69€/kk Gasumin sopimuksella. Kaasusysteemi kaipasi heti alkuun hieman uusia tiivisteitä ja tulppien pitää olla monikärkiset ja muutenkin kunnossa. Blocket.se kannattaa käydä läpi, mutta hakusysteemissä kannattaa antaa pelkästään hakusanat "Volvo" ja "Bifuel" tai Bi-fuel".

Itse olen ajellut aika paljon etanolisoftan saaneella Saabilla, se on hauskaa puuhaa ja noissa on aika paljon vastinetta rahalle, toki Saabinvanhukset tarvitset huolenpitoa ja taas olisi yhteen kansiremppaa edessä :lol: Viinan kanssa polttoainetta palaa helposti 13l/100km, mutta kaupunkiajossa raskasjalkainen kuski saa polttoainetta palamaan muillakin autoilla. Kyllä tuollainen menee aika pienelläkin kulutuksella, jos vain viitsii ajella 70-90km/h vauhtia vakionopeudensäätimen avulla.
Taidan tietää veljesi tapauksen... Peruspaikka ko. mallin lolvoissa, että menee käytännössä "kaikki tiivisteet" uusiksi siitä kaasuannostelijasta ("kaasutin" :D )

Mikäli moottorin rakenne (eli moottorin hengitys, kansi, palotila yms) ovat etanolille sopivat, voi siitä ainakin turbomoottorissa saada rutistettua hyötysuhdetta ankaralla hieromisella niin, ettei bensan kulutuslukemat ole uusi juttu.

Tuolla volvo-puolella on tuota harrastettu enempi (koska ruåtsi) ja siellä on mm. yksi sianpää 340, jonka maantien kulutus pyörii etanolilla siinä 7l tuntumassa. On siinä tosin ruutiakin vakiota enempi (~400hp), joten ei oikein täsmää tähän käyttöauto-kategoriaan.

Kaveri, jonka kanssa on tuo oma lålvå säädetty, ajelee omallaan (eli volvo 945 Turbo) semmosta 16-17l/100km. Tosin, jos oulusta pääsee kouvolaan karvan alta neljä tuntia, niin vakiona ei bensalla mene noin vähällä eikä samaan tahtiin. Omassa kontissa kun ei ole jaksettu sytkäpuolta hieroa ollenkaan, on kulutus tuommosta 12.2-16l/100km riippuen missä ajaa. Taloudellisin nopeus on 120-130km/h, niin hassulta kuin kuulostaakin. :roll:


Tätä etanolisointia mietin jo Bravon kanssa. Tunerpro, ostrich ja läppäriin skooppi olisi pitänyt hommata. Ei vain riittänyt missään välissä aikaa edes paneutua Motronicin rakenteeseen, joten se sai jäädä ja auto jatkaa matkaa. 1.2 16V kansi näyttää ainakin käsissä pyöritellessä ihan pätevältä, joten voisi toimiakkin. Turbon kanssa sitten saisi jo senverran laajennetua vääntöaluetta, ettei varmaan orkkiskytkin pidä ollenkaan.



"perustallaajalle" on paras ostaa joko kaasu tai sähkö. Miksiei etanolivehjeskin, mutta tällöin ns. "tehtaan oma malli". Nuo flexfuel -boksit toimivat hiukan vaihtelevasti ja "itseopiskeluun" ei varmasti monellakaan riitä mielenkiinto eikä aika. Menee äkkiä harrasteautoksi...


Sähköstä:
https://www.mtv.fi/lifestyle/autot/arti ... gs.KayqIhc" onclick="window.open(this.href);return false;

400tkm ja varauskapasiteetista ~7.5% tippunut laskennallisen näytön mukaan, mikä on ainakin Teslan omien sivustojen mukaan "linjassa odotetun ja ennustetun varaustason laskemisen oletuksen kanssa". Ei huono, tommonen kelpaisi kyllä minullekkin. Onhan tuohon tullut kalliitakin remontteja, mutta on niitä nykyautoissa muissakin.

Tosin, niin kauan kuin;
- Hallituksessa istuu itu-hippejä
- Fuusiovoima ei ole keksitty

Meillä tulee ajan kanssa sähköpula. OL3 kun käynnistyy, paikkaa se paljon. Niitä vain tarvitsisi 2-3 kpl lisää... :roll: Tietysti latauspaikkojen vähyys on sähköautolla ongelma (etenkin jos autoja olisi enemmän), mutta sen asian väittäisin korjaantuvan kysynnän kasvaessa.
Minkä huollan, sen korjaan...
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Järkevä käyttöauto, Bensa, Diesel, Sähkö, Kaasu vai Etan

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Jos ei ole edes parkkipaikkaa, niin se latauspaikan järjestyminen voi kotvan kestää. Isoissa kaupungeissa keskustassa autot jätetään kadun varteen.

Mutta joo kun monikäyttövoimaloita ei kannata nykylinjauksien takia rakentaa ja vanhat tulee käyttöiän päähän, vesialtaita ei saa rakentaa pumpattaviksi varastoiksi niin aika hyvin on hallitussekoilut varmistamassa tulevaa sähköpulaa.

Omakotiasukas voi sitten aina kehitellä omia paikallisia sovelluksia tähän ratkaisuksi.

Mutta kun auton kuluista 2/3 tahtoo tulla muualta kuin polttoaineesta, niin varmatoiminen pieni halvalla vakuutettava ja verotettava joka pitää kohtuuhyvin arvonsa lienee pitkässä juoksussa paras riippumatta mitä tankkiin laitetaan.

Monasti ne vakuutukset ja verot ja rengaskulut unohtuu kun lasketaan vaan paljonko kilometri maksaa polttoaineena. Jos siis haluaa miettiä autoilun hintaa.

Minä en halua. Ajan sellaisella autolla joka sopii käyttöön.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Vastaa Viestiin