Laturi 20v-bensakoneeseen?

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Laturi 20v-bensakoneeseen?

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Meni Lybran laturi seisoessa jumiin, ja on nyt irrallaan. Pyörii kyllä avaimella pyörittämällä vaivalloisesti ja rahisten. Runkoa on joskus murjottu, ja tuskin kelpaa vaihtolaitteeksi. Eiköhän tuon saisi kunnostettua, mutta hieman epäilyttää, mitä sieltä löytyy, ja onko tuolla rungon murtumalla jotain käytännön merkitystä toimivuudelle.

Sama laturi on 5-sylinterisissä bensakoneissa Bravossa, Mareassa ja Coupessa. Koskapa laturissa ei sen suurempaa älyä ole, luulisi käyvän muidenkin mallien laturin, jos vain kiinnitykset ja hihnapyörä sopii, joten onko tästä tietoa? Että kävisikö esim. 1.8 Marean laturi tai vaikka Lancia Kappan? Ja jos tietysti jollain on em. laitteiden laturi myytäväksi, niin täällä odottelee ostaja.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Laturi 20v-bensakoneeseen?

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Vaihdettiinkohan me laturi hevigeeteehen :?

Jotenkin on muistikuva juurikin 1,8:n laturista. Voin kysellä jos kaverilla olisi parempi muisti..

Yksi kappa kyllä löytyisi.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Neverth
Viestit: 353
Liittynyt: 03.11.2012 14:45

Re: Laturi 20v-bensakoneeseen?

Viesti Kirjoittaja Neverth »

Mikä tahansa ilmastoidun b/b/m pitäisi käydä, hihnapyörän joutuu vaihtaan. Ilmastoimattoman 2.0 käy.
OBD versioista ainoastaan 2.0 on marelli.

A127IR, ilmastoimattomissa on A115I jossa on kiinnitys vähän eri kulmassa. Pituudessa voi olla eroja jos antaa vähemmän virtaa.

Alfa 156 näyttää käyttävän samaa purkamoiden haun perusteella.

Olen korjannut tuon 20v marean laturin jo kahdesti (suht helppoa, ainoastaan perän laakeri on vähän epästandardi), mutta runko on ehjä.
Voihan siellä olla vain paljon ruostetta koska toleranssit on pieniä tai jäätynyt -> soikea?

Jos pyörii putsauksen jälkeen eikä yksikään kentän johtimista ole maissa niin rungon voi varmaan käyttää uusiksi, elinikää sille kyl ei voi luvata jos menee vettä murtumaan ja jäätyy uusiks.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Laturi 20v-bensakoneeseen?

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Pistin ostaen tuolla torin puolella olevan 1.8 Lybran laturin, katsotaan saako käymään. Tallista löytyy sorvi, joten pienimuotoiset sovituksetkin onnistuu. Alkuperäinen laturi on ilmeisesti Denson valmistama 100Ah Marelli (Denson tarra siinä on, mutta Marellin merkit muovissa), tuo uusi 120Ah, joten eiköhän siinä teho riittäne, kunhan vain saa paikalleen.

Vanhan kuori on hajonnut selkeästi murjomalla, koska muutama ripakin puuttuu. En tiedä mitä sille on käynyt vai olenko itse joskus hihnaa vaihtaessa jotain tölvinyt. Jumiutuminen on seisonnan tulosta, eikä ensimmäinen laatuaan 2000-luvun autoilla. Liian tiukat toleranssit varmaan. Pitää tuokin kunnostella jossain vaiheessa.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Laturi 20v-bensakoneeseen?

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Lybra ja Marea 2.0 onkin omat tapauksensa.
https://1drv.ms/f/s!AiQwQq0Hz81Sg8dVrrHjoaYu6knICA" onclick="window.open(this.href);return false;
Kyllähän se 1.8:n laturi sinne käy, jos vaihtaa pyörimissuunnan, tekee raudan, jolla ylempi kiinnitys saadaan onnistumaan, ja todennäköisesti myös heivaa ilmastoinnin kompuran pois. En alkanut säveltämään. :roll:

Otin sitten alkuperäisen laturin työn alle. Pulttikoneella hihnapyörä pois, ja diodisilta juottaen irti. Puoliskot olikin aika tukevasti toisissaan kiinni, mutta paljon en ehtinyt purkamista yrittämään, kun huomasin laturin lähtevän pyörimään ihan suosiolla ja siististi. Sisältä tippui "kilo" hiekan tapaista kamaa pihalle samalla. No, ei muuta kuin laturi kasaan, ja edelleenkin pyörii hyvin. Paikalleen, ja eipäs enää pyörikään! Huomasin sitten, että alapuolen pultti piti jättää löysälle, että laturi pyörisi. Kahdella mutterilla kiinni, niin pysyyhän se, mutta saa nähdä mitä tapahtuu, kun hihnan pistää paikalleen. Kotelo näkyy halkeilevan lisää, ikäänkuin staattorikäämitys turpoaisi. Kaverin Corollassa aikoinaan tapahtui samanlainen ilmiö, lieköhän tuolla Denson kautta jotain yhteistä. Voi olla, ettei ole enää pitkäikäinen laitos, tai sitten on.

Ostaako joku uuden 1.8:n laturin satasella? :) Käy Lybran lisäksi Marea, Punto ja Stilo 1.8:iin.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Laturi 20v-bensakoneeseen?

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Näissä 2-litraisissa on sitten myös ihan eri laturi ilmastoiduissa ja ilmastoimattomissa. Pyörimissuunta on eri, ja ilmeisesti myös kiinnitykset.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Neverth
Viestit: 353
Liittynyt: 03.11.2012 14:45

Re: Laturi 20v-bensakoneeseen?

Viesti Kirjoittaja Neverth »

Liikkuuko se holkki siinä perimmäisessä reiässä?

Mareaan merkattu A127IR (R pitäisi olla se pyörimissuunnan vaihto) ilmastoituun ja ilmastoimattomaan korjaamomanuskassa, amppeerimäärät oli eriävät.
En kyllä ole nähnyt ilmastoimatonta vitoskonetta (1 HGT ja 2 HLX mareaa ja kaikissa oli ilmastoinnit tehtaalta).
Eri suuntaahan se pyörii, mutta onko väliä koska on suoraan puskurin reiän kohdalla saamassa jäähdytysilmaa?

Itse tilasin autospark.eu:sta diodisillat, regut ja roottorin kuparirenkaat.
Jarkko
GFF
Viestit: 520
Liittynyt: 20.12.2002 13:07
Paikkakunta: Raisio

Re: Laturi 20v-bensakoneeseen?

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

Kävin joskus Porissa koeajamassa ytä HLX Mareaa, siinä ei ainakaan ollut ilmastointia.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Laturi 20v-bensakoneeseen?

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Neverth kirjoitti:Liikkuuko se holkki siinä perimmäisessä reiässä?
Todennäköisesti ei ainakaan kovin herkästi. Hyvä huomio kyllä, sen tarkoitushan on estää kotelon vääntyminen kiristäessä. No, se ongelma tuli nyt ratkaistua toisin, ja siellä se nyt latailee. Saa nähdä kuinka pitkään.
Eri suuntaahan se pyörii, mutta onko väliä koska on suoraan puskurin reiän kohdalla saamassa jäähdytysilmaa?
Tuollaisella 120A laturilla jo alkaa olemaan, varsinkin kun laturi on poterossa yläpuolellaan pakosarjaa ja sivulla katti. Ilmakin taitaa tulla jäähdyttäjän läpi.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Laturi 20v-bensakoneeseen?

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Niin tuo muuten oli kun HGT:stä purettiin ilmastointi pois, niin ajateltiin, että kompura vaan pois ja ilmastoimattoman hihna paikoilleen. Juuei..
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Laturi 20v-bensakoneeseen?

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Ilmastoiduissa ja ilmastoimattomissa se iso alumiinihäkkyrä, jossa apulaitteet on kiinni, on sekin erilainen, ja sitä ylintä kiristintä ei ole ollenkaan. Itse asiassa ilmastoimattomassa ei näytä olevan kiristintä ollenkaan, joten liekö siinä sitten venytettävä remmi tms.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Tipotintti
Viestit: 125
Liittynyt: 26.07.2005 09:08
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Laturi 20v-bensakoneeseen?

Viesti Kirjoittaja Tipotintti »

Laturiasiaa tuli käytyä läpi ilmastoinnin asennuksen yhteydessä 20v Mareaan. Auto oli siis alunperin ilmastoimaton. linkki ketjuun

Koneen etupuolella oleva alumiininen "möykky" on tosiaan erilainen. Tähän möykkyyn kiinnittyvät ohjaustehostimen pumppu, laturi ja ilmastoinnin kompura. Apulaitteita pyörittää kaksi hihnaa. Ensimmäinen tulee kampiakselilta ohjaustehostimen leveälle hihnapyörälle. Siitä lähtee toinen lyhyempi hihna, mikä pyörittää joko pelkästään laturi tai sitten laturia ja kompuraa. Muistaakseni ilmastoimattomassa versiossa hihna kiristettiin laturilla, kun taas ilmastoidussa on tosiaan se erillinen kiristin siinä kompuran vieressä. Laturin kiinnityskohdat olivat täysin erilaisia. Itsekin jouduin hommaamaan kaksi rikkinäistä laturia, joista rakentelin yhden ehjän. Ehjien ja uusien laturien saatavuus oli ainakin aiemmin aika heikkoa.

ps. Jos joku suunnittelee sen alumiinimöykyn vaihtoa, kannattaa muistaa vaihtaa se etummainen kiinnityspultti hieman lyhyempään. Ilmastoidussa versiossa se möykky on hieman ohuempi kiinnityspultin kohdalta. Kierre menee suoraan lohkon läpi ja takana on tasapainoakseli. Itseltäni meni hetki ihmetellessä, miksi kone ei pyöri uuden "möykyn" asennuksen jälkeen. :shock: Pultti olisi saanut olla noin 5mm lyhyempi. Muut kiinnityspultit sattuivat kyllä.
Fiat Grande Punto 1,4 16v -08
Fiat Bravo Tjet 150 -08
Alfa Romeo GTV V6 turbo -99
Vastaa Viestiin