Fiat Uno - moottorin vaihto

Yleistä keskustelua Fiateista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
TimoH
Viestit: 2
Liittynyt: 11.10.2017 21:42

Fiat Uno - moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja TimoH »

Tervehdys,

Pihaan on eksynyt -90 vuoden Fiat Uno (1.0 i.e.s 45 kat) ja siinä on tehot tiessään. 2 sylinteriä antaa juuri ja juuri paineita.. :?

Ensimmäinen ajatus olisi etsiä toista konetta (ja mahd. laatikkoa) tuon tilalle, kun kori on suht hyvässä kunnossa ja rättikatolla. Osaatte varmaan auttaa, että mikä Unon kone kävisi ns. heittämällä tuohon tilalle olemassaoleviin kiinnikkeisiin, jotta ei oheislaitteita juuri tarvitsisi vaihdella/päivitellä ja esim. nykyiset vetarit menisi siihen?
Kävisikö 70hv tai 75hv kone ja tarvitseeko silloin puuttua vielä esim. takajarruihin? 60hv tai yli voisi tehojen puolesta olla riittävä.

Käsittääkseni koneen pitäisi olla -90 tai uudempi jotta täyttää ns. vähäpäästöisyyden. Vai haukkaako tässä liian ison homman ja helpompi olisi purkaa ja kunnostaa nykyinen kone..

Tarkoitus olisi saada tästä vielä itselle joksikin kesäksi kesäauto. Museoikäkin alkaisi kohta kolkuttelemaan, mutta se ei ole päämäärä. ;)
Uusittavana on mm. tuo katto, sähkötöitä, ulkoisia varusteita ja renkaat+vanteet..


-Timo
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Fiat Uno - moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Kannentiiviste siitä on mennyt. Vaihto on helppo homma, ellei ole paljon ajettu vuotavana ja syönyt kanteen pahaa uraa. Kuvauksen perusteella tuskin on. Ei muuta kuin hattu pois ja ehkä plaanaukseen, tuohon koneeseen kaikki on helppoa ja halpaa.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
Keltsi
GFF
Viestit: 1152
Liittynyt: 16.03.2004 09:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Fiat Uno - moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Helpointa ja halvinta on tosiaan nostaa kansi pois ja vaihtaa tiiviste. Omassa 8 venttiilisessä viimeisellä kerralla en plaanauttanut kantta, koska uusi kone oli jo tiedossa. Niputin koneen vaan uudella pahvilla, aikaa taisi mennä 1,5 tuntia... Jos haluaa tehdä hyvin, niin kannattaa kansi oikaista ja vaihtaa uudet kansipultit sekä tietysti uusi jakohihna.

Unossa kaikki yli 75hv moottorit vaativat alustan ja jarrujen päivittämisen Turbo ie:n osilla ;)
"tähän pitäisi ilmeisesti kirjoittaa joku kiva slogani"
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Fiat Uno - moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Kaveri aikoinaan osti parin sadan kilometrin päästä kansipahvivikaisen Punton, hinautti sen paikallisen Motonetin pihaan, haki sisältä osat, pisti siinä parkkiksella paikalleen ja eikun ajoa. :thumb:
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
TimoH
Viestit: 2
Liittynyt: 11.10.2017 21:42

Re: Fiat Uno - moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja TimoH »

Hienoa, saatte kuulostamaan asian niin yksinkertaiselta. Täytyy katsoa mitä koneen sisuskalut sanoo, kun tarkkaa tietoa ei historiasta ole miten on yritetty ajaa vika päällä.. :D

Tosiaan kone lähtee käymään (jotenkuten), mutta kun kytkintä luistattaa, meinaapi tuo heti sammua. Ei jaksa siis juuri mitään eli paineet katoaa jonnekin tuuliin. Esim. tuo kansipahvi olisi looginen selitys ja jos se on Fiattien kanssa suht yleinen ongelma niin voisi johtua juuri siitä.

Pidetään tuo 75hv raja mielessä, jos tarvitaanki jossain vaiheessa (nyt tai myöhemmin) uutta myllyä.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Fiat Uno - moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Eihän tuo kansipahvi nyt ihan Fiat-spesisfinen juttu ole, mutta fire-moottorille ei kovin harvinaista. Itsekin olen parkkiksella yhteen fireen pahvin vaihtanut, ei ole tosiaan hommana kovin monimutkainen. Osat tuohon ei maksa kun muutaman kympin, niin rohkeasti vaan auki se ja tarkastamaan tilanne.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Fiat Uno - moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Kannattaa myös tarkistaa jäähdyttäjän flektin toiminta - sen anturi väsähtää, ja väittäisin olevan monen Firen kansipahvivian takana.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Vastaa Viestiin