Kokemuksia Thesiksestä

Yleistä keskustelua Lancioista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
Ismo Laitinen
Viestit: 92
Liittynyt: 21.09.2015 11:21

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja Ismo Laitinen »

Ensi tiistaina jatkuu jumiutuneen koneen tutkintaa. Odotan mielenkiinnolla kun ei se tosiaan iso juttu voi olla kun seisoessa sattui. Tavan autoilija laskisi tässä tilanteessa kai jo alleen...
Thesis JTD (ex: 2xDedra, 156 ja 147)
Avatar
Isola
Viestit: 250
Liittynyt: 13.08.2011 12:31
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja Isola »

Kun tuota laturia nyt veikkaillaan, niin kuinkas pöljä ajatus olisi koittaa onko jumitus samanlaista molempiin suuntiin? JTD:n laturissahan on vapaakytkin, joten jos se on laturista kiinni, niin väärin päin pitäisi pyöriä kevyemmin. Onkos tuollaisessa kokeilussa muuta riskiä kuin hullun maineen saaminen? Vai onko yksinkertaisempaa löysätä apulaitehihnan kiristintä ja koittaa laturin pyörimistä käsipelillä?
JT Newman
Viestit: 422
Liittynyt: 21.08.2004 21:15
Paikkakunta: Espoo, kehätunnelin päällä

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja JT Newman »

Taas harrastettu.

Hienosti pääsin hallille ilman auton sammumista. Jännitti hiukan kaikki liikennevalot ennen Turun tietä.
Panikoin hiukan rpm-anturin vaihtoa sen takia, että pakoputkea pitää pudottaa alas. Toki tilasin tiivisteitä ja uusia pinnapultteja etukatalysaattoreita varten jne jne, mutta näköjään toimi kuten tuulilasivakuutus: ei takuulla mene mitään rikki, kun osia on tulossa varuiksi. Eli putket irti kateilta ja etuputken kannake irti -> profit.

Pissapojan säiliö tukirautoineen + sisälokasuoja vaihtuivat ehjempään versioon. Samalla vääntelin tukirautoja suorempaan, kiitos ojassa käynnin. Pissapoikakin toimi pari kertaa, kunnes pimeni taas. Ainoastaan lasin pyyhkäisyt tulevat. Tyhjästä säiliöstä ei tule varoitusta. Ilmeisesti liitin jäi kuitenkin löyhälle ja irtosi kotiin ajellessa.

Oikean etummaisen ylätukivarren pusla tuli vaihdettua prässäämällä. Taaemmassa olikin sitten pallon kumi hajalla, joten pistinpä koko varren tilaukseen.

Apurungon korvake, johon taaempi alatukivarsi tulee kiinni, oli ottanut iskua. Tuota tuli hiukan oiottua ja ajatuksena oli vaihtaa pusla tukivarteen, mutta tuotapa ei irroitetakaan ilman että pudottaa apurunkoa alemmas. :roll: Sopivasti tulee korin sauma suoraan pultin päälle...
Eli seuraavaksi tuijottamaan autoa ja manuskaa, että kärsiikö apurunkoa laskea sen maagiset 5 cm ilman että joutuu irrottamaan n+1 letkua liitintä tiesmitä.

EDITTIÄ: Puhuin paskaa, pitäisi riittää että irrottaa LISÄKSI sen pallonivelen olka-akselista ja vääntää vähän vartta, pultti löytää kyllä tiensä sauman ohi. Eli uudestaan.

Kilometrejä pauttiarallaa 202500.
Plymouth Belvedere 2D HT 1958
VW Käfer 1200 1965
Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn!
Ismo Laitinen
Viestit: 92
Liittynyt: 21.09.2015 11:21

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja Ismo Laitinen »

Vika oli jumittunut laturi. Hihna irti ja läksi käymään. Että sillai... Nyt vaan uusi laturi, toimituskuluineen jotakin 150€.
Thesis JTD (ex: 2xDedra, 156 ja 147)
JT Newman
Viestit: 422
Liittynyt: 21.08.2004 21:15
Paikkakunta: Espoo, kehätunnelin päällä

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja JT Newman »

Ismo Laitinen kirjoitti:Vika oli jumittunut laturi. Hihna irti ja läksi käymään. Että sillai... Nyt vaan uusi laturi, toimituskuluineen jotakin 150€.
Hienoa että vika selvisi! Ja hienoa, että selviää laturissa hiukka halvemmalla. Kutosissa on se nestejäähdytteinen 550€ kimpale. Tulee paskahalvaus, jos se joskus leviää.
Plymouth Belvedere 2D HT 1958
VW Käfer 1200 1965
Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn!
JT Newman
Viestit: 422
Liittynyt: 21.08.2004 21:15
Paikkakunta: Espoo, kehätunnelin päällä

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja JT Newman »

Öh joo. :shock:

Thesis kävi vihollisfoorumin edustajan hellässä käsittelyssä jakopäärempan ym kivan muodossa.

Alkutilanne:
Kaikki neljä nokkaa pielessä.
Vesipumppu muovisiipinen, oli alkanut jo disintegroitua.
Koneessa Boschin tulpat.
Suuttimien liittimiä paskottu.
Jakohihnan kiristimen toinen pultti kiristämättä.

Lopputilanne:
Ehjä auto :mrgreen:

Voi luojanprkl jos nuo olisin tiennyt, sehän olisi hajonnut ensimmäiseen risteykseen. Nyt ajetaan sitten suht huolettomasti seuraavat 3-4 vuotta.
Plymouth Belvedere 2D HT 1958
VW Käfer 1200 1965
Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn!
A Bart
Viestit: 903
Liittynyt: 17.12.2006 15:45
Paikkakunta: Pori

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Ilmeisesti vetoja tuli samalla lisää kivasti, ja käynti muuttui paremmaksi?
JT Newman
Viestit: 422
Liittynyt: 21.08.2004 21:15
Paikkakunta: Espoo, kehätunnelin päällä

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja JT Newman »

Tuntuu vastaavan kaasuun äkäisemmin ja tyhmäkäynnin värinät ovat vaimenneet. Tuntui latovan pykäliä myös vähän eri tahtiin, mutta kun tuota ei ole koskaan tullut varsinaisesti kengittyä, niin kaikkeen ei saada lopulta vastausta.
On kyllä mielestäni mycket bättre!

Sitten suunnittelemaan viimeisten tukivarsien/puslien + pyöränlaakereiden vaihtoa, suuntaukset, talvirenkaat jne jne.
Plymouth Belvedere 2D HT 1958
VW Käfer 1200 1965
Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn!
Ismo Laitinen
Viestit: 92
Liittynyt: 21.09.2015 11:21

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja Ismo Laitinen »

No niin nyt Thesis on taas liikenteessä. Oli liikennekäytöstä pois neljä kuukautta ja se aika ajettiin moottoripyörillä, lähinnä italialaisilla. Laturin lisäksi myös vapaakytkin piti vaihtaa. Kokeiltiin voisiko vanhaa käyttää. Ei voinut kun hajosi irroittaessa. Elikä startti ja laturi on nyt uusittu ja hyvä niin. Se vaihteistoöljyn vihreä tikku olikin muuten aika piilossa. Löytyi parhaiten kun otti pohjalevyn irti. Vielä kun ei vaan katsastuksessa tulisi mitään yllätyksiä. Pakokaasut on jo mitattu ja ok. Kohta saakin laittaa taas talvea varten kitkat alle. Onko huohottimen jäätymistä vastaan hyviä ideoita? Olen aikonut suojata putkia ja letkuja solumuovilla ja keulan tukkimista voisi myös kokeilla. Joka talvi eli kahtena talvena on jäätynyt kerran.
Thesis JTD (ex: 2xDedra, 156 ja 147)
Ismo Laitinen
Viestit: 92
Liittynyt: 21.09.2015 11:21

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja Ismo Laitinen »

Ja tänään konttorilta leima otteeseen miltei tammenlehvien kera. Hiukan olin epävarma kuinka 18-tuumaisiin pyöriin suhtautuuvat eli tulisiko samalla muutoskatsastus niiden osalta mikä olis kustantanut 59€. Ei tullut. On tämä taas juhlaa.
Thesis JTD (ex: 2xDedra, 156 ja 147)
JT Newman
Viestit: 422
Liittynyt: 21.08.2004 21:15
Paikkakunta: Espoo, kehätunnelin päällä

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja JT Newman »

Konttorilla käynti on ollut lähinnä ikävystyttävä muodollisuus. Tosin, onhan tuota omaa huollettukin kohtuullisesti :mrgreen:
18-tuumaiset kuuluivat mallistoon, joten niistä ei pitäisi kait tullakaan sanomista. Tiedä sitten, onko niistä järjestelmissä mainintaa, tai sitten ne vaan sulautuvat hyvin muotoihin, eivät hypi silmille.

Lämpötilanäyttö ruuduissa huruilee omiaan, tänäänkin oli -33°C ulkona pakkasta, eli seuraavaksi meneekin vaihtoon kuskin peilin sisällä oleva lämpötila-anturi. Onko kukaan irrottanut peilin lasia onnistuneesti?
Ilmeisesti kabiinin lämmitys ottaa tuosta jotain signaalia, kun tuntuu sisätilat lämpenevän ERITTÄIN woimallisesti. Tai sitten muistot viime talvelta ovat haihtuneet.

71718385, osa 7 kuvassa, ja kassan kautta, nam.

Kuva
Plymouth Belvedere 2D HT 1958
VW Käfer 1200 1965
Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn!
Avatar
Isola
Viestit: 250
Liittynyt: 13.08.2011 12:31
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja Isola »

Olikos sinulla vielä ongelmaa keskuslukituksen tai oven sähkönapin kanssa? Muistaakseni minullakaan ei ulkolämpömittari toiminut ennen ovi-ECUn kolmen sormen tervehdystä.

Voihan se anturikin hajota, mutta jos oven sähköt oireilevat muuten, niin epäilys kohdistuu niihin tämänkin osalta.
JT Newman
Viestit: 422
Liittynyt: 21.08.2004 21:15
Paikkakunta: Espoo, kehätunnelin päällä

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja JT Newman »

Ovien lukkojen suhteen tilanne on edelleen stabiili, eli eivät toimi yhtään paremmin tahi huonommin kuin viimeksi mainittu.
Purin etuoven lukkoa sen verran mitä pystyi, mitään näkyvää vikaa ei löytynyt. Nappuloiden painelu ja kahvojen nykiminen eri järjestyksissä tahi yhtäaikaa ei muuttanut tilannetta. Akkua on käytetty irti kampiakselin anturin lauettua ja ovia opetettu siinä vaiheessa uusiksi kuten manuaali neuvoo, mutta ei muutoksia.

Lämpötila-anturi on joskus vuosi sitten näyttänyt kerran pelkkää viivaa yhden ajosuoritteen aikana. Lämpötilasekoilu tuli kerran näyttöön pari kuuta sitten, mutta palautui. Nyt se on jatkuvasti päällä. Liittimiä käytin auki viimeksi kun ovipahvia irrotin. Lämpötilalukema muuttuu kyllä ajon aikana, nousi tänäänkin jonnekin -17 tienoille.

Kaipa sitä on kerta MESuttava vielä.
Plymouth Belvedere 2D HT 1958
VW Käfer 1200 1965
Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn!
JT Newman
Viestit: 422
Liittynyt: 21.08.2004 21:15
Paikkakunta: Espoo, kehätunnelin päällä

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja JT Newman »

Päivittäistä töihin ajelua ja viikonloppuna "harrastamista", tätähän tämä.

Etuakselisto on hyväilty kuntoon. Taaimmaisten alatukivarsien, kuskin puolen poikittaisen alatukivarren ja ylätukivarsien puslat uusittu, vänkärin puolen taaempi ylätukivarsi vaihdettu kokonaan.
Vänkärin puolen taaimmaisen alatukivarren korvake, joka otti kipeää ojassa käynnin takia, on moukaroitu alkuperäiseen asentoonsa. Rattikin on nyt suorassa.

Moottoriöljyiksi tuli Liqui Moly 10W60.
Tomaattiöljyjä vaihdoin sen mitä propusta tuli, eli n. 2,4 litraa. Väri oli hivenen epämiellyttävä, muttei haissut palaneelle. Seuraavalla kerralla sitten vastaava satsi ulos.

Etupyörän laakerivikaa ounastelin jo aiemmin ja molemmin puolin olikin uudet varattuna, mutta sitten alkoi epäilys ja väsymys iskeä päälle. Ajossa alkoi kuulua tumputtavaa jurinaa, joka voimistui oikealle kaarrettaessa, tärinää 120km/h nopeudessa. No, kun olka-akseli (kuskin puoli) oli pöydällä, laakeri tuntui uudennahkealta. Ei siis mitään tuntumaa siitä, että olisi rikki. Jostain syystä ajatus sitten iski romanialaisiin renkaisiin, että paskojahan nämä, ja jätin vänkärin puolen olka-akselin irrottamatta.
Heitin kitkat alle, ja ääni alkoi nyt kuulua selvemmin. Jurina/tumputus/pompotus/whatever alkaa kuulua jo 50-60km/h nopeudessa, mutta ei täristä kiihdytyksessä (pelkäsin vetareita).

Eli, uudestaan auto ylös, molemmat olka-akselit irti ja saman tien molemmat laakerit uusiksi. Ehkä se vika tulee lopulta ulos.


EDIT: lämpötila-anturi näyttää nyt oikeita lukemia, joten tilasinkin sen sijasta uuden lukon kuskin oveen.
Plymouth Belvedere 2D HT 1958
VW Käfer 1200 1965
Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn!
JT Newman
Viestit: 422
Liittynyt: 21.08.2004 21:15
Paikkakunta: Espoo, kehätunnelin päällä

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja JT Newman »

Vänkärin puolen laakerihan se.
Plymouth Belvedere 2D HT 1958
VW Käfer 1200 1965
Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn!
Vastaa Viestiin