Dyno prokis ja säätöjä.
Dyno prokis ja säätöjä.
Paan tähän jotain julkaisuja kun olen säädellyt tai mitannut moottori tehoja.
Myös dynamometrin asennuksesta ja askarteluista.
Keväällä sain dynamometrin toimintakuntoon ja mittasin fiatin Uno 2.0 TC.
Unon tehot, tässähän croma 2.0i.e. kone jossa on prisman 1.6 i.e. imusarja ja pakonokka imupuolella ja imunokka pakopuolella , jotta sai jakajan pakonokkaan.
Cht croman jakaja.
Myös dynamometrin asennuksesta ja askarteluista.
Keväällä sain dynamometrin toimintakuntoon ja mittasin fiatin Uno 2.0 TC.
Unon tehot, tässähän croma 2.0i.e. kone jossa on prisman 1.6 i.e. imusarja ja pakonokka imupuolella ja imunokka pakopuolella , jotta sai jakajan pakonokkaan.
Cht croman jakaja.
Re: Dyno prokis ja säätöjä.
Peugeotin boxer 2.8hdi jossa tosiaan sofimin 2.8 moottori.
Ohjelmoin ecun uudestaan ja tehot asettui näin jotta kytkimessä riittää vielä pitoa, max vääntö 438Nm tehot selviää kuvasta.
Ohjelmoin ecun uudestaan ja tehot asettui näin jotta kytkimessä riittää vielä pitoa, max vääntö 438Nm tehot selviää kuvasta.
Viimeksi muokannut Wesulius, 02.09.2017 15:19. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Dyno prokis ja säätöjä.
Tänään ropasin 206 s16 pököä.
Jonkunlainen rata leikkikalu , ja tehoa piti saada edullisesti lisää ja varsinkin yläkieroksille kun radalla ajetaan.
Asentelin vakio ecun rinnalle ecumaster det3 mokulan.
Tällä saa huijattua kuormitus singnaalia ja sytytys signaalia ja vähän muutakin jos haluaa.
Isommat suuttimet RC pököstä( saattoi olla turhat , mutta ei ainakaan soppa lopu jos haluaa myöhemmin vielä lisää poweria) , Nokkkien 7 asteen myöhästys(nokasta mitattuna ,eli kampuralla 14) ja noin 14 astetta sytkäriä lisää tuotti tällaisen käppyrän.
Kuvassa ennen säätöä mitattu ja säätämisen jälkeen saman päivän aikana mitattu.
Mittauksia tuli tehtyä noin 20kpl ja jarruavastaankin ajoin noin 1h.
Kokeilin myös tällaista pika viritystä , puhallin painoi suoraan ilmaa imuputkeen , tehon lisäystä ei tullut kuin 0,1kw eli116,1kw.
Elikäst ilmanpuhdistin (vakio paperielementti) koteloineen ei aiheuttanut virtaus häviötä nimeksikään, vaikka vakio moottorin teho oli jo noussut 13kw.
Aikasempi teho oli 192Nm /4060rpm . 140hv/5380rpm uusi teho 203-205Nm/ 3900-5010rpm . 158hv/6300rpm
Aiemmin ajettava kierrosalue oli 4000-5500rpm , nyt 4000-6500rpm
Jonkunlainen rata leikkikalu , ja tehoa piti saada edullisesti lisää ja varsinkin yläkieroksille kun radalla ajetaan.
Asentelin vakio ecun rinnalle ecumaster det3 mokulan.
Tällä saa huijattua kuormitus singnaalia ja sytytys signaalia ja vähän muutakin jos haluaa.
Isommat suuttimet RC pököstä( saattoi olla turhat , mutta ei ainakaan soppa lopu jos haluaa myöhemmin vielä lisää poweria) , Nokkkien 7 asteen myöhästys(nokasta mitattuna ,eli kampuralla 14) ja noin 14 astetta sytkäriä lisää tuotti tällaisen käppyrän.
Kuvassa ennen säätöä mitattu ja säätämisen jälkeen saman päivän aikana mitattu.
Mittauksia tuli tehtyä noin 20kpl ja jarruavastaankin ajoin noin 1h.
Kokeilin myös tällaista pika viritystä , puhallin painoi suoraan ilmaa imuputkeen , tehon lisäystä ei tullut kuin 0,1kw eli116,1kw.
Elikäst ilmanpuhdistin (vakio paperielementti) koteloineen ei aiheuttanut virtaus häviötä nimeksikään, vaikka vakio moottorin teho oli jo noussut 13kw.
Aikasempi teho oli 192Nm /4060rpm . 140hv/5380rpm uusi teho 203-205Nm/ 3900-5010rpm . 158hv/6300rpm
Aiemmin ajettava kierrosalue oli 4000-5500rpm , nyt 4000-6500rpm
Re: Dyno prokis ja säätöjä.
Wesulius kirjoitti:Kokeilin myös tällaista pika viritystä , puhallin painoi suoraan ilmaa imuputkeen , tehon lisäystä ei tullut kuin 0,1kw eli116,1kw.
Elikäst ilmanpuhdistin (vakio paperielementti) koteloineen ei aiheuttanut virtaus häviötä nimeksikään, vaikka vakio moottorin teho oli jo noussut 13kw.]
Näinhän se monasti on.. Extreme luokan bemareissa luokan tullessa, olisvat halunneet pitää orkkis suodatin kotelon kun sai sillä paremmat arvot moottorista kuin Omp:n kartiosuodattimella ja ois ollu havempikin, mutta luokan säännöt vaati kyseistä suodatinta..
pessimisti ei pety.
Re: Dyno prokis ja säätöjä.
sulla taitaa säätilankorjaus puuttua. eli seuraavana päivänä samalla autolla mitattu teho ei oo vertailukelponen. onko tuo boschin dyno?
Re: Dyno prokis ja säätöjä.
Olisi mielenkiintoista nähdä "superfire" eli 1.2/16V dynossa orkkis-suodattimella vs. kottarais-tötteröllä.
Pers'dynolla ainakin imuäänet tuo voimaa reilusti lisää. Tai olen kerran ylämäkeen kiihdyttämällä kuorma päällä todennut olevan eroa noiden kahden välillä. Fakta olisi silti faktaa...
Pers'dynolla ainakin imuäänet tuo voimaa reilusti lisää. Tai olen kerran ylämäkeen kiihdyttämällä kuorma päällä todennut olevan eroa noiden kahden välillä. Fakta olisi silti faktaa...
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Dyno prokis ja säätöjä.
On boschin fla206 , mulla ilmanpaineanturi rikki, joten ei korjata DIN :iksi , ennen ku löydän uuden.jaketech kirjoitti:sulla taitaa säätilankorjaus puuttua. eli seuraavana päivänä samalla autolla mitattu teho ei oo vertailukelponen. onko tuo boschin dyno?
Tän ew10 koneen nokkien säätämiseen meni noin 15min , mittauksiin ecun säätöineen jotain 2h.
Se ero toki oli , että lämpötila ehti nousta 15c -19c tuona aikana , eli ehkäpä olis voinu vielä muutama hepo irrota lisää.
Huomenna pitäis yhteen v1600 ratapeliin keksiä muutama poni lisää.
Re: Dyno prokis ja säätöjä.
mullaki on 2wd dyno tallissa. kätevä laite ku omia vehkeitä virittelee ja muuttelee ni ei tarvi vieraalla teetättää. tulee paljon halvemmaksi. rullilla saa ajaa millon itelle sopii.
Re: Dyno prokis ja säätöjä.
No juu , varsinkin voi kokeilla nokka-akselien eri asentoja , erilaisia imu ja pakosarjoja , joita ei maksullisella dynolla oikeen viitsi ruveta väsäämään.jaketech kirjoitti:mullaki on 2wd dyno tallissa. kätevä laite ku omia vehkeitä virittelee ja muuttelee ni ei tarvi vieraalla teetättää. tulee paljon halvemmaksi. rullilla saa ajaa millon itelle sopii.
Re: Dyno prokis ja säätöjä.
Millainen tuo ilmanpaineanturi on? Paineantureita on moneen lähtöön, joten jos saisi riittävät datat paine/jännitearvoista, niin saisi ehkä tehtyä.
Kiinnostava topicci, btw.
Kiinnostava topicci, btw.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Re: Dyno prokis ja säätöjä.
Hurjalta kuulostaa tuo pösön 14-asteen ennakon lisäys. Vai oliko tuo vain keskialueelle ja ylhäällä vähempi, vai onko tuossa oikeasti noin miedosti ennakkoa ylhäällä? Hienosti on kuitenkin lisävoimaa ylös löytynyt, ilman että olisi missään tullut takkiin
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sheivaa mun dekkii.
Re: Dyno prokis ja säätöjä.
Koitin ennen nokkien kääntämistä niin 8 asteessa tuli raja vastaan, tai ei enää teho noussut. tuolloin oltiin jossain 198Nm ja 108kwStefa kirjoitti:Hurjalta kuulostaa tuo pösön 14-asteen ennakon lisäys. Vai oliko tuo vain keskialueelle ja ylhäällä vähempi, vai onko tuossa oikeasti noin miedosti ennakkoa ylhäällä? Hienosti on kuitenkin lisävoimaa ylös löytynyt, ilman että olisi missään tullut takkiin
Nokkien myöhästämisen jälkeen teho putosi koko alueella , ylhäällä kuitenkin vähiten.
Ennakkoja alas 3000-4500 tuli noin 13 astetta lisää 4500-5500 11 astetta lisää ja +5500 14 astetta lisää.
Tämähän huutaisi ruttuja lisää , mut vaikeaa avaamatta konetta.
Kaasuläppä on myös pieni noin 50mm.
Nokatkin on kovin kesyt.
Tankissa e98
Re: Dyno prokis ja säätöjä.
Tässä olis viteoo Punton Dynosta.
https://www.youtube.com/watch?v=WKrWgQj ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/watch?v=WKrWgQj ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Dyno prokis ja säätöjä.
Vielä kun vähän kaivaa, niin saattaa löytyä lisääkin piilotettuja hevosia.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Dyno prokis ja säätöjä.
onko pyöränkulmat kohillaa ku pyörä kääntyy aika paljon ku lähtee ajaa dynossa. samaten kuulluu ääni niiku kumi joutus hankaan rullaa vasten. tai sitte auto vinossa rulliin nähen. mun dynossa on aika tarkaa saaha etuvetonen suoraan ettei kuullu mitää kumin hankausääniä ja ymsWesulius kirjoitti:Tässä olis viteoo Punton Dynosta.
https://www.youtube.com/watch?v=WKrWgQj ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;