Patonkia imusarjaan topikki

Italomerkkeihin liittymätöntä keskustelua, aihe on vapaa.
stella
Viestit: 2016
Liittynyt: 06.12.2007 22:38
Paikkakunta: kuusankoski

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja stella »

JaLLu kirjoitti:Ei tarvii tuoda uunoa Bellaan, ei menny läpi katastuksesta. Päästöistä jäi kiinni, näin vähän arvelinkin. Samalla koitin muutoskatsastaa isomman turbon ja välijäähdyttimen sekä megan. Inssi selitti, että tarvittaisiin vielä osaluettelo, mistä näkyy vaihdetut osat ja ahtopaineet. No ihmettelin kun ne siinä tehonmittaustodistuksessa (liite 3:ssa) oli, että mitä helvettiä ja sain sen jutuista käsityksen, että pitäisi tehokäppyröissäkin olla mainittu. Eli pitää siis täyttää vielä se osaluettelo vaihdetuista osista.

Ja tekniikkahan on aikaisemmin vaihdettu turbosta normi uunon koppaan ja prosentteja on kertynyt 34%. Inssi sanoi heti ensimmäiseksi, että uutta autoa rakentamassa. Hän ajatteli, että tulee uudestaan moottorin vaihdosta prosentit, mutta eihän helvetissä se niin mene. :) Nuo ahdin hommat rinnastetaan moottorin vaihtoon ja se olisi vissiin 14% pelkkä moottori, mutta kun ne prosentit on jo tulleet aiemmin niin eihän niitä uudestaan tule.

Muutenkin mulkku vittuili joka asiasta ja sanoi, että onhan tässä autossa sentään yksi hyvä asia, se käy. Vaikka K1:llä on mainostettu puhuvaa katsastusmiestä, voisi tämä kuivan huumorin omaava yksilö pitää turpansa kiinni. Tähän asti olen tykännyt käydä K1:llä ja aiemmat muutoskatsastukset ovat sujuneet hyvin. Vain tämän yhden karva-apinan kanssa ei homma suju. :evil:

Nyt pitänee odotella pari viikkoa, että tuttu korjaaja tulee lomilta ja pääsee kaasutesteriin pistelemään päästöt kohilleen. Saa nähdä, miten se muutoskatsastus hoituu loppuun, se homma on nyt vielä kesken.
Sinulle on sattunut nyt täysin ammattitaidoton katsastus"mies"....Eli sellanen, joka tällä tavalla pyytää suorastaan itselleen lopputiliä :roll: ....Minä menisin sinun kohdallasi suoraan katsastusaseman päällikön luokse selvittämään asian...
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

En ymmärrä miksi muutenkaan noita ulkomaaomisteisia ketjuja kukaan tukisi, jotka yleensä kiertää veroja yritystensä välisillä korkokikkailuilla ja nostaa hintoja, kun useimmilla paikkakunnilla on tarjolla ihan kotimaisiakin vaihtoehtoja. ;)

Aikoinaan K1:lle haalittiin pätevää väkeä ja edut oli kohdillaan, mutta tämän tarkoituksena oli vaan saada laaja toiminta, jotta voitiin myydä koko roska hyvään hintaan Espanjalaiselle suuryhtiölle. Sen jälkeen tiettävästi etuja yms on karsittu ja työntekijöiden motivaatio lienee hiipunut.

Tosin omat kokemukset paikallisesta K1:stä jo muutaman vuoden takaa oli pakonomainen jälkitarkastuksissa juoksuttaminen aina kun oli mahdollista. Ihan pelkkä vittuilufirma jonka ovesta en astu vaikka saisin katsastuksen ilmaiseksi.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Teholapussa on nykyään sama homma kun pyöränsuuntauslapussakin, eli siinä pitää olla hyvin tarkkaan yksilöity auto ja komponentit sekä mittaajan allekirjoituksella ja nimenselvennöksellä varmistettu. Tuo on ihan Trafin vaatimus. Pitää myös ahtopaine olla käyränä ja yli 0,5 bar koko alueella.

Ei ole huono idea etukäteen käydä kysäisemässä muutoskatsastuksesta ja sen perusteella valita konttori/inssi. Ainakin täälläpäin harrastajilla on tiedossa missä noita muutoskatsastuksia viitsitään tehdä. En tarkoita, että saisi laittomia läpi, vaan että kohtelu on asiallista ja lainmukaista. Ei tietty haittaa jos hyvä konttori sattuu olemaan kotimainen. Onhan se vaihtelua katsastusinssillekin tutkia jotain vähän mielenkiintoisempia kulkineita jos vain on mielenkiintoa työhönsä.

Viime syksynä tehtiin muutoskatsastuksen yhteydessä tuo osienvaihtolappu siten, että minä sanelin ja inssi kirjoitti. Silloin tuli siten kun inssi halusi. Mahdollisimman tarkkaan kaikki vaihdettu tai lisätty kirjattiin ettei tule mitään jälkipuheita. Periaatteessa ei olisi huono jos olisi myös kuitit vaihdetuista osista etenkään jos on yhtään mitään arvokkaampia/isompi osia kuten moottori, vaihdelaatikko tai vaikka turbo/cooleri. Tosin kelpasi itsellä myös maininta "purkuautosta", mutta suhtautuminen lie tiukempaa jos on arvokkaampia osia mitä jokin vanhan fiatin vaihdelaatikko.

Tehojen puoleenhan tuo ahtimen vaihto rinnastetaan moottorin vaihtoon, eli pitää penkittää, mutta kyllähän prosentteja lasketaan myös pienemmille kokonaisuuksille. Inssi arvioi tuon osuuden. Mullakin jotain arvottiin, tosin pääasiassa laitettiin prosentteja ja vaihdettuja osia reilusti kun noissa tosiaan varaa on nykyään.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja wellu »

Stefa kirjoitti:Teholapussa on nykyään sama homma kun pyöränsuuntauslapussakin, eli siinä pitää olla hyvin tarkkaan yksilöity auto ja komponentit sekä mittaajan allekirjoituksella ja nimenselvennöksellä varmistettu. Tuo on ihan Trafin vaatimus. Pitää myös ahtopaine olla käyränä ja yli 0,5 bar koko alueella.
Tämä nousee aina sillointällöin milloin milläkin foorumilla pinnalle. Tuommoista Trafin määräystä en ole löytänyt/nähnyt ja tuohan on ihan puhdasta paskapuhetta. "koko alueella" ei voi olla 0.5Bar ylipainetta imusarjassa, ellei ahdin työnnä lisäilmaa jo tyhjäkäynnillä.

Ja miksi 0.5Bar? Olen erään harrastajan kanssa asiasta keskustellut, kun hän katsasti 230hp koppaan 220hp turbokoneen. Ahtopaine, jota käytettiin, oli 0.2-0.3 Bar ja siihen rajattu. Perusteluiden kera kelpasi muutoskatsastajalle ja otteessa merkintä vaihdetuista osista.

Koska jos aletaan saivartelemaan, on 0.0Bar enemmän kuin puhtaasti vapaasti hengittävä. Jenkki-V8 motteihin on jopa saatavilla valmiita sarjoja jollekkin hihnavetoiselle ahtimelle, joka työntää juuri tuon 0.2-0.5 välille ja ero on huomattavissa dynamossa.


No, eipä siinä. Nykyisellään koko katsastus-sirkus alkaa näiden vanhempien autojen kohdalla mennä naurettavuudesta pitkälle. Jos ostat autoosi jouset, maalaat ne vaikka tulipunaisiksi, keltaisiksi, pinkeiksi tjsp. vaatii leima-setä sinulta vastaavuustodistuksen (vaikka olisi vakiojouset). Jos sattuu vaikkapa airbag-järjestelmän merkkivalo palamaan juuri ennen leimaa (siis polttimo pimenee), niin mulukku katsuri kirjoittaa pahimmassa tapauksessa ajokiellon ja vaatimuksen erikoiskorjaamon työstä. Tienpäällä poliisi kyttää vain, kuka ajaa 1km/h yli sakotusrajan, jotta voi kääriä sip.... valtion pohjattomaan taskuun rahat. Samaan aikaan tuolla liikkuu härveleitä, joista on jouset katkottu niin että palkit viistää maata. Samalla toki se 13" leveä vanne ja 145 leveä rengas, on vissiin piparin saanti taattu...


OySuomiAB, tunnetaan myös nimellä Byroslavia, kekkoslandia, kekkoslovakia... Autoiluun liittyvissä asioissa on kaikki täällä aivan jumalattoman jäykkää, enkä ymmärrä miksi. Tasaisesti vuoden-parin välein joku "mukavihreä" kiihkoilee mediassa autokannan vanhentumisesta ja uhkailee pakkokeinoilla. En ymmärrä tätä ajatusmallia, koska väistämättä ne vanhat autot poistuvat aikanaan. Niihin ei saa varaosia, eikä niitä kukaan jaksa hitsata. Muttakun "kaikkien pitäisi elää sitä idyllistä pintakuvaelämää mitä MÄ haluun!".

Hyvä esimerkki "mukavihreästä" on tämä hiljain helpottunut ennen vuotta 2007 valmistetun auton muutoskatsastus etanoli-polttoaineelle. Kaveri sai sen ennakkopäätöksen läpi vain uhkaamalla viedä asian EU-tuomioistuimeen tjsp. koska päättäjien linja "ei sallita" oli vastoin EU:n solmimia ympäristösopimuksia. "Hauskasti" myös virkamiehen vastaus-aika lyheni merkittävästi kaverini ilmoitettua päivämäärän, mihin mennessä hän haluaa vastauksen tai vie asian eteenpäin.

Vaimo eilen luki minulle parin ihmisen kirjoituksia FaceBookista. Nämä, omien profiiliensa mukaan ylpeät kukkahatut, laukoivat "faktoja" ydinvoimasta. On kuulemma sääli, että suomessa olevien voimaloiden takia on geiger-mittarilla havaittavissa heikkoa säteilyä koko suomen, viron ja osassa ruotsin aluetta. Suuttu perkele kun vaimo kirjoitti "tiesitkö ihan kaiken säteilevän?".


Ihmiset on tyhmiä, minä mukaan luettuna. Päätä särkee...
Minkä huollan, sen korjaan...
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja Stefa »

wellu kirjoitti:
Stefa kirjoitti:Teholapussa on nykyään sama homma kun pyöränsuuntauslapussakin, eli siinä pitää olla hyvin tarkkaan yksilöity auto ja komponentit sekä mittaajan allekirjoituksella ja nimenselvennöksellä varmistettu. Tuo on ihan Trafin vaatimus. Pitää myös ahtopaine olla käyränä ja yli 0,5 bar koko alueella.
Tämä nousee aina sillointällöin milloin milläkin foorumilla pinnalle. Tuommoista Trafin määräystä en ole löytänyt/nähnyt ja tuohan on ihan puhdasta paskapuhetta. "koko alueella" ei voi olla 0.5Bar ylipainetta imusarjassa, ellei ahdin työnnä lisäilmaa jo tyhjäkäynnillä.

Ja miksi 0.5Bar? Olen erään harrastajan kanssa asiasta keskustellut, kun hän katsasti 230hp koppaan 220hp turbokoneen. Ahtopaine, jota käytettiin, oli 0.2-0.3 Bar ja siihen rajattu. Perusteluiden kera kelpasi muutoskatsastajalle ja otteessa merkintä vaihdetuista osista.

Koska jos aletaan saivartelemaan, on 0.0Bar enemmän kuin puhtaasti vapaasti hengittävä. Jenkki-V8 motteihin on jopa saatavilla valmiita sarjoja jollekkin hihnavetoiselle ahtimelle, joka työntää juuri tuon 0.2-0.5 välille ja ero on huomattavissa dynamossa.
Ei ne inssitkään ohjeita lue kun piru raamattua ja takerru joka sanamuotoon. Tulkinnanvaraa noissa on ja niinhän Trafikin neuvonnassaan sanoo, että asia on loppupelissä insiin päätettävissä. Tosin inssi sanoo, että Trafilta tulee bumerangi jos tekee näin :roll:

Esimeriksi teholapusta löytyy tuonne katsastusdokkareihin mun linkittämän linkin takaa:
Määräyksen edellyttämä tehonmittaustodistus tulee olla tehty Trafin laatimalle valmiille lomakkeelle (liite 3) tai vastaavan sisältöiseen dokumenttiin, johon on liitetty mittalaitteesta saatu graafisilla kuvaajilla varustettu mittauspöytäkirja. Todistuksesta on täytettävä vähintään kaikki pakollisiksi merkityt kentät. Todistukseen kirjataan moottoriin tehdyt muutokset ja vaihdettujen komponenttien yksilöintitiedot, kuten esimerkiksi moottorilohko, sylinterikansi, nokka-akseli, iskutilavuus, polttoaineensyöttölaitteisto, sekä ahdetuissa moottoreissa käytetty ahdin, sen tyyppi, välijäähdyttimen koko, mahdolliset mekaanisen ahtimen hihnapyörien halkaisijat ja ahtopaine. Mittauspöytäkirjan teho-, vääntö ja ahtopainearvojen tulee olla mittalaitteen kirjaamia. Mittauspöytäkirjan luotettavuutta arvioitaessa, voidaan pitää yleissääntönä että ahtopainetta tulee löytyä koko tehoalueelta (koko pyörimisnopeusalueelta joutokäyntiä
lukuun ottamatta).
Se 0,5 bar on tuon oman kasin muutoskatsastaneen inssin suusta kuultua ja kuulemma Trafin ohjeistamaa. En oikein usko, että inssit noita ihan hatusta vetää. Kirjallisena minulla ei tuota ole. Mutta kuten silloinkin oli puhe, niin esimerkiksi jotain noita Volvo/Saab matalapaineturboja on hyväksytty matalammilla ahtopaineilla sillä perusteella ettei vakiona ole sen enempää. Samoin lie menee vaikka juuri jokin valmis virisarja. Eli ehdoton raja tuo ei ole.

Tosin miksi ottaisi teholappuun 0,2 bar jos voi ottaa myös 0,5 bar. Ei ole kovin ameriikantemppu hukata tehoa koneesta painetta pudottamatta. Kuitenkin tosiaan muutoskatsastuksissa inssillä on aika paljon tulkinnanvaraa ja sitten riippuu myös omasta uskalluksesta mitä uskaltaa Trafille tarjota. Puhelahjoista ja uskottavuudesta on paljon kiinni, siksi tuo homma on aika paljolti yhteistyötä inssin kanssa.

Ihmisiä ne inssitkin on ja kieltämättä ovat aika kehnossa välikädessä. Itsekin Trafin kanssa asioineena tiedän miten paljon siellä päässä halutaan vastuuta mistään ottaa tai antaa jotain virallista lausuntoa mistään. Nimimerkillä reiluilla positiivisilla cambereilla kasin katsastaneena vaikkei nuo edes Trafin ohjeita kirjoittavan yli-insinöörin mielestä olleet perusteltuja, mutta ei voi tehdä poikkeuksia auton iän, rengastekniikan kehittymisen tai millään muullakaan perusteella yksittäistapauksessa. Siinä mielessä byroslaviaa parhaimmillaan ja kieltämättä hitusen jäykkää toimintaa. Leiman jälkeenhän nuo saa kääntää mihin vain eikä inssiä kiinnosta.

Ainakin omasta mielestä kannattaa etukäteen pyrkiä mahdollisimman liki sitä mitä halutaan. Silloin jää eniten pelivaraa jos on noita tulkinnanvaraisuuksia. Jos heti menee jyrkällä asenteella takki auki, niin ei varmasti tule kovin helppoa taivalta. Olisi tuossa omassakin muutoskatsastuksessa voinut vaatia aika paljon enempi selvityksiä, mutta käytettiin maalaisjärkeä mielestäni ihan kiitettävästi ja lopulta kuitenkin kaikki olivat tyytyväisiä.

Itseä eniten ihmetyttä monet jenkkivehkeet. Rumpujarrut ympäriinsä ja ajettavuus kun valtamerilaivassa, mutta nokalle saa kammeta vaikka kireän isolohkon. Mihinkään alukansiin ei kukaan katsastuksessa puutu vaikka näkeehän nuo jo otsalla, ettei moottori ole vakioa nähnytkään. Kuitenkin nuo aika helposti kolkuttelee sitä 7 kg/kW.

Joku aika sitten katselin Wheeler Dealerssiä missä katsastivat AC Cobra replican kadulle UK:ssa. Kyllä meinasi itku tulla. Kyllähän sitä syynättiin ja testattiin, mutta järjen kanssa. Liki päivä siinä taisi mennä ja hintaa jotain 140 £ lystillä. Ei mistään hyväksynnöistä ja E-merkinnöistä ollut puhettakaan, vaan testattiin että auto on turvallinen ja järkevä. Täällä Trafi nauraa pihalle jos edes ehdottaakaan moisen omarakenteen kilvittämistä :mrgreen:
wellu kirjoitti:No, eipä siinä. Nykyisellään koko katsastus-sirkus alkaa näiden vanhempien autojen kohdalla mennä naurettavuudesta pitkälle. Jos ostat autoosi jouset, maalaat ne vaikka tulipunaisiksi, keltaisiksi, pinkeiksi tjsp. vaatii leima-setä sinulta vastaavuustodistuksen (vaikka olisi vakiojouset). Jos sattuu vaikkapa airbag-järjestelmän merkkivalo palamaan juuri ennen leimaa (siis polttimo pimenee), niin mulukku katsuri kirjoittaa pahimmassa tapauksessa ajokiellon ja vaatimuksen erikoiskorjaamon työstä. Tienpäällä poliisi kyttää vain, kuka ajaa 1km/h yli sakotusrajan, jotta voi kääriä sip.... valtion pohjattomaan taskuun rahat. Samaan aikaan tuolla liikkuu härveleitä, joista on jouset katkottu niin että palkit viistää maata. Samalla toki se 13" leveä vanne ja 145 leveä rengas, on vissiin piparin saanti taattu...
Eihän nykyään mitään vastaavuustodistuksia tarvitse. Jos korkeus ei muutu, niin ei silloin vaadita mitään muutoskatsastuksiakaan. Jos vaikka langan jousen paksuus on vielä sama mitä orkkiksessa, niin kyllä ne saa ihan vapaasti pinkiksi maalata.

Katkotut jouset on just hyvät, moiset itselläkin 8-)

Mutta kyllä juu katsastus on oma taiteenlajinsa eikä kohtelu ihan yhdenvertaista ole.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
JaLLu
Viestit: 200
Liittynyt: 23.10.2007 21:39
Paikkakunta: Salo

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja JaLLu »

Tohon teholappuun on tullu selkeet ohjeet.

Mielestäni tuorein soveltamisohje: LINKKI

Ja sieltä suoraan lainattua:
Määräyksen edellyttämä tehonmittaustodistus tulee olla tehty Trafin laatimalle valmiille lomakkeelle (liite 3) tai vastaavan sisältöiseen dokumenttiin, johon on liitetty mittalaitteesta saatu graafisilla kuvaajilla varustettu mittauspöytäkirja. Todistuksesta on täytettävä vähintään kaikki pakollisiksi merkityt kentät. Todistukseen kirjataan moottoriin tehdyt muutokset ja vaihdettujen komponenttien yksilöintitiedot, kuten esimerkiksi moottorilohko, sylinterikansi, nokka-akseli, iskutilavuus, polttoaineensyöttölaitteisto, sekä ahdetuissa moottoreissa käytetty ahdin, sen tyyppi, välijäähdyttimen koko, mahdolliset mekaanisen ahtimen hihnapyörien halkaisijat ja ahtopaine. Mittauspöytäkirjan teho-, vääntö ja ahtopainearvojen tulee olla mittalaitteen kirjaamia. Mittauspöytäkirjan luotettavuutta arvioitaessa, voidaan pitää yleissääntönä että ahtopainetta tulee löytyä koko tehoalueelta (koko pyörimisnopeusalueelta joutokäyntiä lukuun ottamatta).
Asennettaessa tiettyyn moottoriin tarkoitettu yleisesti tunnetun valmistajan valmistama tehdasvalmisteinen muutossarja, katsotaan muutossarjan valmistajan antama todistus maksimitehosta riittäväksi tehonmittaustodistukseksi. Epäselvissä tapauksissa katsastaja voi kuitenkin vaatia tehomittauspöytäkirjan.
Mittauspöytäkirjan ja tehonmittaustodistuksen tulee olla varustettu mittauksen suorittajan tunnistetiedoilla (allekirjoitus ja nimenselvennös) ja katsastajan tulee liittää ne samoin kuin myös mahdollinen muutossarjan valmistajan antama todistus muutoskatsastuksesta digitoitaviin asiakirjoihin.
Mulla tuli maksimiksi 0.26bar, kun ei ollut ruuvia paikassa penkissä ollessa. Olisi voinut olla isommatkin paineet, mutta pääasia, että saa muutokset papereihin. Ja joskus kysyin tuota painejuttua niin mulle sanottiin, ettei ole mitään minimiä.
Fiat, petojen sukua - susi jo syntyessään.
https://garagekainola.kuvat.fi/kuvat/
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Jossain määrin tuo "paskat rumpujarrut ja valtamerilaivan ajo-ominaisuudet" on hiukan samanlaista suomalaisen autolehdistön provokaatiota oman nysämulkkuisuuden helpottamiseksi kuin "rapeat ranskalaiset" tai "sähkövikaiset italialaiset". Kunnossa oleva jenkki on yllättävän hyvä ajaa vallankin nykypäivän renkailla ja alustapalikkaa saa rajattomasti jos vakio ei riitä. Tuntuvat menevän aika vakionakin vanhemmilla Camaroilla ja Corveteilla Ahvenistolla 1.35 aikoja ilman raivoisaa yrittämistäkin..
Ja tosiaan roots-ahtimella käytännössäkin liikutaan monasti 0,3 barin lukemissa kun puhutaan katuautoista.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja wellu »

Sämpy kirjoitti:Jossain määrin tuo "paskat rumpujarrut ja valtamerilaivan ajo-ominaisuudet" on hiukan samanlaista suomalaisen autolehdistön provokaatiota oman nysämulkkuisuuden helpottamiseksi kuin "rapeat ranskalaiset" tai "sähkövikaiset italialaiset". Kunnossa oleva jenkki on yllättävän hyvä ajaa vallankin nykypäivän renkailla ja alustapalikkaa saa rajattomasti jos vakio ei riitä. Tuntuvat menevän aika vakionakin vanhemmilla Camaroilla ja Corveteilla Ahvenistolla 1.35 aikoja ilman raivoisaa yrittämistäkin..
Ja tosiaan roots-ahtimella käytännössäkin liikutaan monasti 0,3 barin lukemissa kun puhutaan katuautoista.
Niin, Tuulilasi, Moottori, TM yms. jne ovat menettäneet allekirjoittaneen silmissä uskottavuutensa. Kattavia mittaustuloksia ei taida graafiokuvineen löytyä enään kuin harvassa tapauksessa. Vielä 90-luvulla oli jonkin autoluokan vertailussa helposti 10 autoa, nykyään "kiinnostavimmat neljä" ja nekin yleensä saman konsernin sämpylöitä.

"Hauskinta" oli talviautovertailu oliko nyt 2015, jossa kaksi autoa, Volvo ja joku muu (kia?) jätti käynnistymättä kylmäkäynnistyskokeessa. Tätä ei kuitenkaan voitu katsoa suoritusta heikentäväksi tekijäksi, joten pisteitä ei rokotettu. Oli selitystä ties mistä tiepalvelusta ja nykyautoilijan tarpeista yms... Eli se iso tingelitangeli kosketusnäyttö kun toimii ja auto haisee pokemonille, on arvostelu 10?

Mitä vittua. Jos maksan autosta kymmeniä kilo€uroja ja auto jättää uutena pakkasessa korpeen, kun ei aukea ovet eikä lähde käymään, lähtee auto kiertoon. 80-luvun suuressa talviautovertailussa muistaakseni yksi tai kaksi autoa tarvitsi apuvirtaa ja saivat heikoimman arvostelun. Renault 5 tarvitsi 3-4 starttausyritystä ennen heräämistään ja sai heikon arvosanan. Parhaan mahdollisen sai muistaakseni Alfa romeo 164, Saab 9000 ja Fiat Croma. Toisiksi parhaaseen ryhmään pääsi Lancia Y10, jonka moottori käynnistyi heti, mutta muistaakseni moottorin veto ei ollut 30 sekunnin tyhjäkäynnin jälkeen puhdasta.

Tuolla hyllyssä on pölyyntymässä yksi 70-luvun numero PM:ää (Purje ja Moottori). Tuo lehti kuoli aikanaan pois, mutta siinä oli kattavat kaaviokuvat esim. jousituksen geometriasta yms.

Ajoin muutama viikko sitten Plymouth Valiant -64:lla, edellisestä kerrasta samalla autolla oli tasan seitsämän vuotta. Tuolloin moottorina oli alkuperäinen, 700k mailia ajettu "slant six" ja alkuperäinen rattikarahka (manuaali). Nyt moottorina oli "uudeksi kasattu" slant six, hiukan äkäisempi nokka, peltisarja ja "kisakaasutin/imusarja). Vaihteisto/karahka uusittu ja kytkin myös. Liikkeelle lähtö todella keskittymistä vaativa. Liikaa kaasua ja moottori tukehtuu, liian vähän ja moottori sammuu, juuri sopivasti niin auto nytkähtää kytkimen tarttuessa hiukan hötkyillen eteenpäin. Liikkuessa ongelma poistui.
Synkronoimaton ykkönen ja pakki, ei mitään tehostimia ja rumpujarrut. Kuljettaja ei maisemia katso, koska auto ei kerro suunnanvaihdoista, mutta muutoin ajaminen oli yllättävän helppoa. Jarrutkin ovat aluksi jäykät, mutta rumpujen itsetehostus-ominaisuutta kun oppi hyödyntämään, pysähtyi valtteri nöyrästi aina kun kuljettaja tahtoi, vikuroimatta.

Nykyauton arvosteluasteikon voisi kuvitella seuraavaksi:
- Ai ei tää ookkaa wolkkari... -2pt
- Mutta tässä on androit järjestelmä joka ymmärtää pelejä! +10pt
- Moottori ei kuulu, ei tunnu eikä sillä ole luonnetta +10pt
- Auto haisee, pokemonille +10pt
- Miksi tämä kertoo tienpinnasta ratin kautta?! -3pt
- kuljettaja joutuu kontin avatessaan tarttumaan ovenkahvaan -3pt
- Virta avain?! Sitä pitää KÄÄNTÄÄ??! Ei jaksais.... -10pt
- Hei, lasikatto! +10pt
- Vararengas ja tunkki? Mitä ne on...? -pt
- Prändi +-XXpt


Hermot palaa. On "uusia" autoja, jotka vaikuttaa kivoilta, muttei minua ihan hirveästi niihin kiinnosta koskea. Oikeastaan kaksi autoa on 2000-luvulta, jotka herättää omistushaluja. Mazda RX8 ja Tesla. Lada Nivaa en laske 2000-luvun tuotteeksi, vaikka niitä "uutena" saakin. :lol:



Mitä autojen tyyppivikoihin tulee, on omituista kuinka monen BMW/VAG/MB -omistajan silmissä niissä autoissa ei ole koskaan mitään vikaa. Miksi Jyväskylässäkin on ainakin 6 korjaamoa, jotka ovat erikoistuneet vain edm. merkkeihin? kun eihän niitä tarvitse korjata? Tunnen kaksi MB harrastajaa, jotka ihan suoraan sanovat niiden olevan osittain kusen polttamaa ripulipaskaa, lopuille se on kultaa. BMW-harrastajista en ole vielä tavannut ns. "rehellistä" henkilöä, joka kiroaisi vaikka jonkin väljän tukivarren tjsp. Aina se auto on parempi kuin muut, vaikka koko alusta olisi läpiväljä, on se aina kannattavampi sijoitus 25 -vuotta vanhana ja 3000k€ hintaisena, kuin vaikka kymmenen vuotta uudempi ja laadukkaampi muunmerkkinen samaan rahaan...

Lopputulos? Taidetaan olla kaikki samassa veneessä, yhtä sekaisin ja eksyksissä... *tähän iso naamapalmu*


Uusi kysymys, miksi posti ei toimi?
Minkä huollan, sen korjaan...
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Sämpy kirjoitti:Jossain määrin tuo "paskat rumpujarrut ja valtamerilaivan ajo-ominaisuudet" on hiukan samanlaista suomalaisen autolehdistön provokaatiota oman nysämulkkuisuuden helpottamiseksi kuin "rapeat ranskalaiset" tai "sähkövikaiset italialaiset". Kunnossa oleva jenkki on yllättävän hyvä ajaa vallankin nykypäivän renkailla ja alustapalikkaa saa rajattomasti jos vakio ei riitä. Tuntuvat menevän aika vakionakin vanhemmilla Camaroilla ja Corveteilla Ahvenistolla 1.35 aikoja ilman raivoisaa yrittämistäkin..
No juu, ehkä vähän yleistys. Itsellä ei hirmu monesta laajempaa kokemusta. Tosin yksi vanhempi Tulilintu ainakin oli melko kiukkuisella koneella ja muuten täysin vakio. Tosin täysin läpikäyty ja varmasti alustaltaan ja jarruiltaan uutta vastaava. Kyllä se vaan kiihtyy paljon nopeammin 0..200 mitä pysähtyy. 150 jälkeen on parempi pitää katse tiukasti tiessä ja kädet ratissa eikä siltikään oma kaista tahdo riittää. Moinen on mielestäni aika pelottava laite. Kyllähän moisenkin varmasti ajettavaksi saa, mutta työtä ja jotain muuta kun vakio-osia se vaatii. Tietty uudemmat urheilumallit on parempia jo lähtökohdiltaan, tosin edustaako ne sitten perus-jenkkiä :roll:

Nykyään kyllä tuo autojen arvosteleminen on sikäli hankalampaa, että aika lailla kaikki ovat kuitenkin hyvin liki toisiaan eikä isoja eroja ole. Toista oli vaikka 70-luvulla. Tuolloin joku 30 000 km oli jo tosissaan kestotesti. Nyt erot on lähinnä noita mielipiteisiin perustuvia nyansseja ja erilaisten tingelitangelien tutkimista.

Itsellä joskus kun oli vielä tähtikeula niin kyllähän se huvitti kun KL-varaosissa asioi ja jotain kysyi, niin useimmiten vastaus oli, että on hyllyssä kun näitä menee kokoajan. Mersumieheltä tosiaan jos kysyy, niin korkeintaan jarrupalat on vaihdettu viimeisen 400 tkm aikana :lol: Mitä itse taas tunnen bemaristeja, niin kyllä nuo ihan realisteja ovat. Aika usein kiroavat jotain kolinaa ja tukivarsien vaihtoa :lol:
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
juha66
GFF
Viestit: 1851
Liittynyt: 20.08.2004 13:58
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja juha66 »

Kaikkeen sitä tien päällä törmää.. Oli FL10 6x2 Volvossa raskasta tavaraa kyydissä ja pientareen puolen vetopyörän kumet puhki! :o Jatkoi vaan vanteella köröttelyä, oli kumen palasia varmaan 10 km matkalla.... Oli oikea takakulma aika niiassa, kun oli vielä 1-pyöräinen teliakseli.
-Juha-

-16Valve vuodesta 2000-
Tipo 1,6 E-torQ HB -18 1/23-
Ex.Grande Punto 1,4-16V 3D -07 2014-23
Ex.Punto 80 ELX 5D -00 (2000-2014 256 tkm)
Ex.Punto 75 5D -94 1998-00
Ex.Uno 60i.e. 3D -92 1996-98
Ex.Regata 85 CLS -88 1994-96
Ex.Uno 55 5D -85 1990-94
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Pojan crossimopoon (PW50) ajattelin eilen illalla vaihtaa männän kun kone on aika pehmoisen oloinen ollut ja välillä ollut vähän nihkeä jo lähtemään käyntiin. Mäntäsarja on ollut hyllyssä jo jonkin aikaa. Tietty se olikin jo porattu ylikokoon ja jäi mäntä vaihtamatta. Hitusen oli kyllä narahtanut kiinnikin, joten menee uudestaan poraukseen. Vanha mäntä oli musta suurinpiirtein tapin tasoon asti, joten ei se kovin tiivis ole ollut. Tuo on kuitenkin ihan kahdella renkaalla ja renkaatkin ehjät niin vähän ihmetytti. Eikä pyttykään tunnu mitenkään kuluneelta. Ei tämän tehoisen mopon kuitenkaan pitäisi kiinni leikata oikein mitenkään ja on vielä hitusen rikkaallakin ja öljyä saa turhankin paljon. Pakoaukon puolelta tuo oli nahistanut. Meillähän tämä ei ole ollut kun tämän kesää ja on ollut samanlainen kokoajan.

Jos joku tarvitsee PW:n vakiokokoista (40 mm) Proxin mäntäsarjaa, niin multa saisi edullisesti..

Jos jotain positiivista, niin eipä näihin osat ole hirmu arvokkaita eikä varmaan tuohon enää ikinä tarvitse tämän jälkeen puuttua. Tämä kun on vielä case reed -kone, niin pytyn irroitus on noin 5 minuutin homma.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Yritin eilen soitella muutamaan noita porauksia tekevään paikkaan. Ei vastata puhelimeen. Ei sitten. Tuli todettua, että itseasiassa uuden pytyn/männän saa vähän halvemmalla mitä poraus ja uusi mäntä olisi. Laitoin sitten 60 cc pytyn tilaukseen. Toki tuossa tulee orkkis vs. tarvike, mutta jos näillä tehoilla tarvikepyttykin menisi. Olisiko tuossa joku 3 heppaa, nyt ei ole ollut tuotakaan. Kulkuahan ei haeta, mutta jos terävämmin lähtee liikkeelle ja ruopii paremmin ( :lol: ), niin ei se mitään haittaa. Rajoitinhan tuosta moposta löytyykin, joten ei sikäli kulje älyttömiä vaan jotain 40..45, mikä on kyllä vähintään riittävä.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
TrooPerkele
GFF
Viestit: 1245
Liittynyt: 09.08.2005 10:27
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja TrooPerkele »

V"tun prkl, saatana, ja kaikki muut. Saa saatana riittää 2 päivän päästä saatana :evil:
GFF 1738
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja wellu »

Jotenkin tämä perjantai-illan fiilis meni onnistuneesta päivästä huolimatta täysin munilleen...
Minkä huollan, sen korjaan...
sampsulisami
Viestit: 1914
Liittynyt: 09.04.2012 14:39

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja sampsulisami »

8pv omistanu t-jet bravon kunnes turbon akseli men poikki, Onneksi pakopuolelta.

Turbon runko ihme ja kumma säilyi ehjänä kun koneen kierroksia oli vain jotain 2000rpm.
Bravo t-jet
Vastaa Viestiin