128 Panorama -77

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Juu, ylöspäin oli jotain vähän vajaa 130 ja alaspäin muutama heppa enempi. Kyllähän jarrulla saa etenkin koneen stumppaamalla kovat luvut, mutta mielestäni aika rauhallisesti tuossa tuo jarrutus tehtiin. En tosiaan noista lukemien luotettavuudesta tiedä.

Ajatus oli kyllä muuallakin käydä koittamassa jossain välissä niin saa vähän referenssiä tuohon. Hyvän tuntuinen tuo pata kuitenkin on, että sikäli tehoa on mitä on.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Farkun hyviä puolia:

Kuva

Juniorin mopo menee heittämällä kyytiin :lol:

Voisi ehkä jotkin lenkit pultata lattiaan niin saisi mopon liinalla kiinni. Vaikkei tuo ole kun noin 40 kg, niin vähän hurja möykky se kontissa on.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
1300ti
GFF
Viestit: 1039
Liittynyt: 21.09.2004 11:11
Paikkakunta: Perniö

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Lueskelin tätä ketjua ja kyselit, olisiko tuulilasia. Minulla olisi yksi ylimääräinen ja tiivisteitäkin useammasta purkamastani kasista, kuten paljon muutakin purkuosaa. Toki uusia tiivisteitä saa Italiasta suhteellisen halvalla ja nyt varmaan myös Sämpyn kautta?
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Jos olisi Fiatin numero alkuperäiselle voisi yrittää. Mitään tiivisteluetteloa ei ole osunut räpylöihin mistä voisi katsella tilausnumeroita joilla pommittaa Italian tukkureita.

Jos sais ton mikrofilmilaitteen pydeen voisi katella filmeiltä oe numeroita. On vaan "hieman" kiire työrintamalla mutta kaikki aikanaa.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Jos tuulilasintiiviste on sama, kuin berlinassa, niin tuoltahan se lähtee:
http://www.cicognaniguarnizioni.it/Fiat ... na-121-d82" onclick="window.open(this.href);return false;
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Kiitokset vinkeistä. Täytyy tosiaan jossain välissä etulasi käyttää irti, niin ei lie olisi huono jos varalla olisi toinen lasi ja tiivisteet nyt joka tapauksessa.

Käsittääkseni lasi on sama mitä berlinassa. Täytynee tuolle kuitenkin vielä kaivaa varmistusta.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Vähän tullut tällä ajeltua, old timerin keikka ja muuta sekalaista pöristelyä. Kaasareissa nyt ollut 130 päät, 160 ilmat ja 56 tyhjäkäynnit. Noilla tk-alue on vähän laihalla ja täysi kaasu taas reilusti rikkaalla. 6:n seosputket ja 1:n tk-sekoittimet. Nyt sain 58 tk:t kiinni ja 125 päät. 120 päät oli aika hyvät johonkin 6000 asti, mutta sitten seos suorastaan romahti vaarallisen laihaksi :( Ei uskaltanut noilla ajella.

Laskeskelin huvikseni noilla kruisailuajoilla, niin sain 8,15 keskikulutuksen :shock: Ei paha. Tosin täytyy kyllä vähän rikastaa ajettavuuden nimissä.

Samalla laitoin nyt nuo tfp:n imutorvet kiinni ja tein myös pitkät alumiinitorvet testiä varten.

Pyöränkulmia vähän säädelty, perää hitusen nostettu ja käännetty auraus haritukseksi.

Vielä olisi kaikenlaista pientä säätöä ennen ratapäiviä...
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Pientä imupuolen testiä ajettu kelloa vastaan. Saa nuo tfp:n imutorvet olla kiinni tuolla perusteella. Ilman on huonompi ja pitemmillä on huonompi. Ihan lyhyillä torvilla on yläpää vähän vahvempi, mutta alempana tulee takkiin. Parempi kadulle kun ei liikaa yläkireäksi säädä, vaikkei niin hienoja numeroita noin saakaan. On kuitenkin mukava kun vääntää matalaltakin jo terveesti. Seosmittari on kyllä vainaa, että vedetään tuntumalla. Olisi kyllä ollut ihan jännä nähdä olisiko nuo torvikokeilut vaikuttaneet mitä seoksiin. Eipä tuo kyllä kovin aikaa vievä testi olisi ajaa uusiksikaan. Vissiin anturi on pimeänä, antaa jotain timing erroria :cry:
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Bensaletkuista kun on aina välillä puhetta, niin ohessa noin vuosi sitten laitetut letkut:

Kuva

Valitettavasti en muista mitä letkua, mutta jotain autotarvikkeen ihan bensaletkua. Joko noissa ei lue mitään tai sitten tekstitkin jo kadonneet :? Kllä nuo vielä bensat piti sisällään, mutta vähän turhan hurjan näköiset jo.

Nyt on uutta letkua paikoillaan. Olisikohan parempaa, tuskin ainakaan huonompaa. En tietty muista mitä sinne nytkään meni, mutta Mopo Sportilta tuli kaasarien suuttimien kanssa.

Referenssinä kaasarien välissä on ainakin kymmenen vuotta vanha, ehkä jopa liki 20 vuotta vanha, pätkä Gatesia ja tuo on edelleen kuin uusi.

Testatut imutorvet:

Kuva

Kaasareissa lyhimmät kiinni. Nipparit siitä syystä torvissa kun nuo pitemmät oli lyhyiden jatkona jesari-/nipparivirityksellä :thumb:

Ei se vanha suositus, että imupituus 16" kovin pielessä ole. Sohossa vaakoilla lähinnä tulee ongelma, että tahtoo mennä liian pitkäksi helpolla kun kannen kanavat ja imusarja ovat jo niin pitkät.

Lämppärin kennon kanssa alkaa jo olla vähän ahdasta :roll:

Kuva
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Laajakaistaan tuli uusi anturi ja mittari heräsikin henkiin. Vähän nyt sai seoksia katsottua ja aika hyviltähän nuo näytti. Onkos jollain kokemusta tällaisesta, että mikä olisi se optimi teholle ja väännölle?

DGAV:llä nuo meni vähän väkisin siten, että väännöillä oli jotain 12..12,5 ja ylös sitten hiipi sinne 13,5 tienoille. Vähän sellainen käsitys on itsellä ollut, että hitusen laihempi palaa nopeammin ja sikäli joku 13,5 ylhäällä on ihan hyvä. Mitä illalla nettijuttuja selailin, niin monessa paikkaa väitettiin jonkun 11,8 seoksen palavan nopeiten :? Tuon perusteella tuntuisi järkevältä rikastaa ylös.

Monet taitaa säätää 12,5 läpi rekisterin, jotkut 13..13,5 ja jotkut 13 alas ja 12,5 ylös ja jotkut taas justiinsa päinvastoin. Vai olisiko tuo vain koitettava mitä tämä pannu tahtoo polttaa missäkin. Nyt seokset on vajaa 13 aika lailla läpi rekisterin niin tietty tuosta olisi helppo dynossa koittaa vähän isommalla pääsuittimella ja vääntökäyrät päällekkäin :roll:
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Stefa kirjoitti:Laajakaistaan tuli uusi anturi ja mittari heräsikin henkiin. Vähän nyt sai seoksia katsottua ja aika hyviltähän nuo näytti. Onkos jollain kokemusta tällaisesta, että mikä olisi se optimi teholle ja väännölle?

DGAV:llä nuo meni vähän väkisin siten, että väännöillä oli jotain 12..12,5 ja ylös sitten hiipi sinne 13,5 tienoille. Vähän sellainen käsitys on itsellä ollut, että hitusen laihempi palaa nopeammin ja sikäli joku 13,5 ylhäällä on ihan hyvä. Mitä illalla nettijuttuja selailin, niin monessa paikkaa väitettiin jonkun 11,8 seoksen palavan nopeiten :? Tuon perusteella tuntuisi järkevältä rikastaa ylös.

Monet taitaa säätää 12,5 läpi rekisterin, jotkut 13..13,5 ja jotkut 13 alas ja 12,5 ylös ja jotkut taas justiinsa päinvastoin. Vai olisiko tuo vain koitettava mitä tämä pannu tahtoo polttaa missäkin. Nyt seokset on vajaa 13 aika lailla läpi rekisterin niin tietty tuosta olisi helppo dynossa koittaa vähän isommalla pääsuittimella ja vääntökäyrät päällekkäin :roll:
Tuo meidän bmw 318is ainakin tykkää ylhäällä laihemmasta seoksesta , tai siis kiertää paremmin ylös.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja Stefa »

On tullut taas tätä ropattua enempi mitä suotavaa olisi.

Ainakaan kelloa vastaan ei oikein saa näkyvää eroa onko seokset jotain 12,5 vai reilut 13. Jäänee penkissä kokeiltavaksi..

Noita tk-pitimiä vähän tinailin ja porailin. Sai tiputtaa suuttimet 58 -> 56. Hitusen vielä yrittää olla laiha kohta sopivilla kierroksilla ja sopivalla kaasulla mutta ei kai kaasuttimia ihan täydellisiksi saakaan.. Tfp:n imutorvet on parhaat. Lyhyemmillä kulkee yhtä hyvin, mutta alakierrosten ajettavuus kärsii joten pysytään noissa. Kiihdytyspumpuista sai tiputtaa iskua reilusti pois kun tk-piiri toimii nyt reilusti paremmin.

Pyöränkulmia kääntelin vähän sinne tänne. Takapään harituksella meni turhankin rauhattomaksi ja haukkailevaksi, niin käänsin tuon nollille. Tuntui ihan hyvältä. Aiemminhan tuossa oli vähän aurausta. Keulasta tasailin cambereita ja piti sitten vähän tehdä lisää säätöä auraukseen kun säätövarat loppui.. ..taas. Keulassa on nyt pieni haritus kun aiemmin tuokin oli hitusen auraava. Samalla tuli lokareista kaaria rullailtua parilla vasaralla, maalipinta kärsi kyllä pieniä vaurioita :lol: Alatukivarsien korikiinnitystä vahvistelin ja laitoin tuonne 12.9 pultit.

Tuli testiajoa pörräiltyä reilut 100 km. Tuntuisi pelaavan vallan hyvästi nyt niin koneen puolesta kun ajettavuudeltaankin :D

Ratapäiville olisi tarkoitus tulla niin vähän sitä silmälläpitäen tätä laitellut kuosiin. Vielä olisi vähän hommaa, mutta koitetaan siten, että voisi hyvillä mielin apparan monttuun tulla.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Tuli taas tällä oltua liikenteessä, niin koukkasin mukaan e85:sta mielenkiinnosta. Tein noin 25% etanolia sisältävän blandiksen. Seosmittarissa huomasi eron helposti. Kulku pikkuisen hidastui verrattuna 98:iin. Mitään muita muutoksia en siis tehnyt kun täyskaasuseoksen korjaus. Tiedä sitten vaatisiko vähän ennakkoa lisää tjsp.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Näissä on tankin huohotuksessa ilmeisesti takaiskuventtiili jossain välissä. Ainakin huohotusletkuun puhallellessa ja imeskellessä siellä selvä ero on. Olen välillä ihmetellyt kun liki aina tankkaamaan mennessä korkkia avatessa selvästi tankki huokaisee. Eilen tuota tutkin ja päädyin poraaman reilun millin lisähuohotusreiän sinne. Periaatteessahan tankista bensan suunta on vain poispäin ja siten pelkkä korvausilma riittää. Kuitenkin esimerkiksi auringossa seisoessa tankkiin muodostuu aika reilu ylipaine ja tuo tietty sekoittaa melko lailla bensapaineiden säätöä.

En tiedä olisiko ollut tarpeellista kun onhan tuo toiminut ihan ok, mutta tuskin lie huono on jos tankki on aina neutraalissa paineessa ja varmasti helpottaa neulaventtiilien elämää. Eikä tuollainen pieni reikä varmaankaan hirveästi mitään haihtumista lisää :roll: Kai se noin vakiona on ja mietitty, mutta tietty nyt bensaa liikkuu tuolla vähän eri tahtiin. Bensa paluu kaasarilta tässä on aina ollut ja sama linja on nytkin käytössä.

Sen verta paineita mittailin, että tuo mun sähköpumppu näemmä kykenee reilun 0,5 bar paineisiin. Säätimellä olen tuon tiputtanut noin 0,2 bariin. En ole aiemmin tullut mitanneeksi mitä tuo maksimissaan antaa. Tässähän on sellainen autotarvikkeen pikkusytkytin. Vähän miettinyt pitäisikö ostaa toinen tuollainen varallekin ja pitää mukana. Jotenkaan en ihan täysin moiseen luota ja matka katkeaa jos tuo hiljenee.. Vakio mekaaninenhan mulla viime kesänä päätti murtua rungostaan ja alkoi tihuuttaa öljyä ulos. Silloin sai suoraan paikallisen autotarvikkeen hyllystä tuon sähköisen.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Bellassa käyty. Taisi jokunen kamppeen tunnistaakin :lol: Tien päälläkin käsiä nousi ihan kiitettävään tahtiin.

Tänä vuonna reissu meni ilman ylimääräistä ohjelmaa. Laskeskelin huvikseni tankillisen keskikulutuksen tuolta reissulta. Aamusella laskettelin hyvinkin reipasta kyytiä pelipaikoille enkä mahdottomia hissutellut paluumatkallakaan. Keskinopeus lie toista sataa.. Tuloksena 8,4 l/100 km. Ei paha laisinkaan etenkään kun seokset ei tosiaankaan ole matka-ajossa mitenkään laihalla. Tuntuisi, että tuplilla tämä menee jopa vähemmällä mitä vaiheittainaukeavalla vaikka tuplat on rikkaammalla :shock: Liekö tuo ilman joka kanavan kaasuläppää sitten huuhtelee ristiin sen verta jotta bensaa häviää johonkin vaikkei se seosmittarissa näkyisikään. Nokan vaihto 1-version kesymmästä nykyiseen kyllä nosti kulutusta selvästi jonkin verran. Aiempihan oli muutaman kymmenen astetta kesympi ja omasi millin verran vähempi nostoa. Eihän tämä nykyinenkään kyllä ole kun "vain" 290-astetta/10 mm venttiililtä ja YKK:ssa nostaa noin 2,1 mm.

Illansuussa vielä vaihtelin tuoreet öljyt koneeseen kun ajettelin, että tyylikäs öljynjäähdytysasennus on lie huuhtoutunut. Öljynlämpömittari ei ole vielä kiinni, mutta ainakin noin aistinvaraisesti toinen letku lämpenee ja toinen pysyy viileänä. Kierto on termarillisella laipalla, joten ei jäähdytä kun tarpeen mukaan. Itse olen noita laippoja haalinut Bemarin M20B25 koneista. Käy heittämällä koneeseen, Fiiun oma filtteri käy edelleen, omaa tuon termarin ja purkukoneista noita saanut noin 20 e/kpl ;)
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Vastaa Viestiin