Autoteltta ja pressu pohjalla vai ei...

Italomerkkeihin liittymätöntä keskustelua, aihe on vapaa.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

124 abarth kirjoitti:maakosteuden nousun ehkäisee helpoiten tekemällä pohjan sepelistä
esim 30mm tai muusta materiaalista jolla ei ole kapillääri ominaisuuksia.
Toimisikohan peltitallissa tuollainen? Tuossa kun tänään kävin mummon Datsunin starttia remppaamassa, niin näki taas miten järkyttävä se talli on autolle, joka paikka paksussa jäässä. Ko. tallihan teetettiin muutama vuosi sitten kaikkein halvimman tarjouksen (kuinkas muutenkaan, taloyhtiön hallituksen eläkeläiset kun luulee aikanaan saavansa kaiken mukaansa) tehneellä firmalla, ja alusta asti on ollut ongelmia mm. talliin tunkevan veden kanssa. Salaojitukset siis pielessä, tuohon ainoa korjaus oli lisää hiekkaa tallien pohjaan, ettei ihan lätäkössä enää olla... :roll:

Eli ehdotuksia, miten tuolta saisi kosteutta vähemmälle? Kesälläkin se on kuin turkkilainen sauna, no onpahan 79-vuotias mummo oppinut avaamaan ja kuivaamaan datsunin virranjakajan (opetti lankomiehelle, kuinka se tehdään :lol: ), mutta ei hyvä näin ollenkaan. Tuuletusräppänöitä meinasin parille seinälle tehdä, mutta ei ne paljon auta, kun maasta puskee kosteutta koko ajan.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3364
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Oman peltitallin pohjan tein seuraavasti: Alimmaksi sepeli, jonka pinta tuli muuta maanpintaa korkeammalle. Sen päälle styrox ja siihen muovi päälle. Lopuksi laudoista lattia.

Sepeliin voi laittaa salaojaputket, jotka vievät vedet naapuritalliin ja välikerrokseksi ei muovi liene paras vaihtoehto, jos autoa liikutellaan talvella.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Avatar
Meltdown
Viestit: 2710
Liittynyt: 13.03.2005 23:20
Paikkakunta: Järjenpää

Viesti Kirjoittaja Meltdown »

Väsäsimpä tänään katoksen harrastepelille. Pohjana on soraa, niin että on muusta pihasta korotettu parikytsenttiä. Tällä hetkellä kivilaattoja, mutta ne ei riittänytkään. Lähiaikoina pitäisi saada kohtuuhintaan betonilaattoja lisää ja kenties saisi vähän tiiviimmän pohjan. Ei toi ihan kaikkein ideaalein ole, mutta ei tähän vuokrakämppään oikein viittis mitään betonikakkuja rupee laittamaan.. ja eiköhän toi ole parempi vaihtoehto kuin että auto seisoo märällä nurmikolla... Tällä pressulla ainakin pääsee ilma kiertämään :twisted: :twisted: :!:
Kuva
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Autoteltta ja pressu pohjalla vai ei...

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Tallipaikkoja kun on aina liian vähän niin olen itselle tekemässä yhtä lisää.. Runko on pystyssä ja rakenne vähän tuon Meltdownin kuvan mukainen, eli vanhan tallin seinästä jatkoa. Mitään eristeitä ei tähän tule, enkä meinannut edes ovea, eli vain kolme seinää. Lattiana ihan maa. Mitä aloin fundeerata on aluskate. Katoksi tulee peltitiilijäljitelmä kun muutkin katot on moista. Tarvitseeko tällainen aluskatteen? Seinät jää maasta irti, eli ilma pääsee kiertämään. Kaadot on siten ettei katoksessa vesi seiso ja on nostettu ympäröivästä maasta ylös. Kuitenkin peltikatto lie hikoilee sopivalla kelillä ja on vähän ikävää jos alkaa tiputella vettä sisään. Nyt olisi helppo aluskate laittaa ja lie riittäisi tuuletus jos katteen päälle laittaisi laudasta juoksut ja siihen tuo peltiprofiili. Vanhan tallin räystäs tulee puoli metriä uuden päälle, niin sen reunan pellistä jätän vanhasta seinästä vähän irti jotta ilma kiertää.

Halvin olisi vaikka kevytpeite vetää vielä tuohon väliin, mutta onko lie hyvä ratkaisu?
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Autoteltta ja pressu pohjalla vai ei...

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Yleensä se pahin kondensio tapahtuu aamulla, jos kattoon ei paista aurinko ja ympäristöön paistaa. Silloin voi olla paikallinen vesisade sisäpuolella. Jos ekat aamuauringot osuu kattoon ilman varjoja niin sitten voi mennä vähän kyseenalaisempikin viritys.
Ei kun koivuntuohta keräämään, siitä tulee paras aluskate. :D
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Autoteltta ja pressu pohjalla vai ei...

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Pohjoisseinä, eli aika varjoinen on. Hyvä pointti tuo. Kyllähän tuohon tietty aamusta hetken sivulta aurinko paistaa mutta ei kauaa.

Olisi kyllä muutama säkillinen tuohta, mutta jos nyt kuitenkin jotain muuta :lol: Sehän tässä on ropleema kun viralliset aluskatteet taitaa olla tietyille kattotuolijaoille ja kun ei tuo ollut mielessä, niin jako on nyt sitten vähän poikkeava ja itseasiassa vähän vaihtelevakin tietyistä rakennusteknisistä syistä ja rakennusaikaisista mittamuutoksista johtuen :mrgreen:

Kun itse tekee, niin saa just sellaisen mitä sattuu tulemaan :thumb:
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Autoteltta ja pressu pohjalla vai ei...

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Eikös viralliset aluskate tule ihan rullana, tai ainakin sellasta mä laitoin.
Oliskos rullassa jotain 30-50m

Mä kyllä laittaisin betonia lattiaksi , toki tuohon tulee lisää hommaa , mutta myöhemmin ei sitten kaduta.
Ite valoin tallin pihallekin ovien eteen laatan 12x6m tosin vain 10cm paksun , mutta ei voi olla ku tyytyväinen.
Kyllä siinä on mukava jotain pikaisia remppoja tehdä jos ja kun sisälle ei mahdu :thumb:
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Autoteltta ja pressu pohjalla vai ei...

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Mitä lähirautakaupasta katsoin, niin rullan leveys oli 120 cm ja mulla levein kattotuoliväli 125 cm :( Tosin kai tuota voisi laittaa poikittainkin eikä harjalta alas. Pressulla saisi yhtenäisen..

Pari tallipaikkaa on betonilattialla jo. Tässä olisi lähinnä tarkoitus parkkeerata mönkijää talvella jne muita pikkukoneita. Nyt saa turhan tarkkaan järjestellä kaluston talveksi jotta saa käyttöautotkin katon alle. Tosin voihan tuohon myöhemminkin betonin lurauttaa jos siltä tuntuu. Tosin on pari parempaakin, nyt sepelilattiaista, tallipaikkaa joihin olisi fiksumpaa tuo valu tehdä :roll:
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
kappa12
GFF
Viestit: 1493
Liittynyt: 14.01.2004 23:01
Paikkakunta: Yistaro

Re: Autoteltta ja pressu pohjalla vai ei...

Viesti Kirjoittaja kappa12 »

Vaakaan, räystäältä lähtien, mäkin talliin aluskatteen laitoin. Muistat vain jättää aluskatteen n.20cm otsalaudasta irti, ettei valuta kaikkia vesiä suoraan otsalautaan. Itselle suunnitteilla jollakin aikavälillä samantyylinen katos tallin taakse. Lautaseinillä ja peltikatolla.
Mikko Koivusalo

Fiat 127&Panda jne. :mrgreen:
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Autoteltta ja pressu pohjalla vai ei...

Viesti Kirjoittaja wellu »

Jos tarkoituksena on vain saada sateensuojaa pienkoneilla/satunnaista auton seisotuspaikkaa, niin kunnon sepelikerros jonka alla on eristyskangas. Mikäli pidempään jotain projektia siinä seisottaa, niin pukkien nokkaan korkealle.

Oikeanlaisella sepelimurskalla oleva pohja tampattuna toimii myös remonttialustana. Vaneri vain tunkin/pukin/huolto-ukon alle ja menoksi, ja eipähän tarvitse heti hätäillä pesuaineiden kanssa jos vähän öljyä tms. lurahtaa sepelin sekaan. :mrgreen:
Minkä huollan, sen korjaan...
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Autoteltta ja pressu pohjalla vai ei...

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Aluskate kuuluukin laittaa vaakasuoraan, ainakin "ranka"ssa on viivat, paljonko päällekkäisiä kerroksia kuuluu laittaa päällekkäin. Ensimmäinen vuota lähtee joo jostain räystäslaudan ja seinän puolivälistä, siitä sitten jatketaan ylöspäin. Eli ensin vuota niittarilla kiinni ja sitten ruoteet päälle ja sitten seuraava vuota. Eikä ihan viulunkireelle vaan aavistus roikkumaan. Ekan saaminen suoraan ja sopivan kireelle on haastavin homma.

Mielenkiintoista hommaa yksinään kun vähänkin tuulee, erään 15m pitkän ja 6 metriä korkeen laivatallin katon tein yksinäni..

Jos alapuoli on auki, niin tuuli voi repiä pressun hajalle pikkuhiljaa. Samoin rakennusmuovi haurastuu ja sitten tuuli tekee siitä silppua.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Autoteltta ja pressu pohjalla vai ei...

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Eiköhän tuo näillä neuvoin onnistu. Mainiota. Itselle tällainen raksailu on vähän oudompaa hommaa. Sillä ajattelin, että tällainen simppeli katos olisi hyvä harjoitustyö ennenkuin alan liiteriä väsäämään.

Tänään tuossa seiniä naputtelin, tainno ruuvailin oikeastaan, kun tuo katto on mietityttänyt. Räystästä mitoitin about puoli metriä, joten hyvin saa aluskatteen siihen puoleenväliin. Seinän ja katon väliin räystään alle jää noin 100 mm rako, joten kyllähän tuonne tuuli pääsee puhaltelemaan mutta jos ei kovin lunta kuitenkaan tuiskuttaisi.

Pituutta seitsemisen metriä, niin saa seinälle pitkät raudatkin jemmaan. Nyt noitakin lojuu milloin missäkin.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Autoteltta ja pressu pohjalla vai ei...

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Kävin aluskaterullan koukkaamassa. Ei tullut kalliiksi kun ostin pienemmän rullan jota ei sitten varastosta löytynytkään. Sain samaan hintaan sitten ison rullan, eli tuplamäärän :D

Eka suikale on katolla. Vähän on kyllä haastavaa yksinään. Onneksi tuuli oli vain puuskittaista. Huopakattonaulojen kanssa tuota rihtailin ja noin kymmenennen korjauksen jälkeen olin tyytyväinen :lol: Ei varmasti ihan vimpan päälle, mutta kyllä se tässä pelaa.

Saattaa jopa ennen lumia olla valmis :thumb:
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Autoteltta ja pressu pohjalla vai ei...

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Tuo katos on maalia vaille valmis niin voisi pikkuhiljaa siirtyä oikean tallin puolelle. Syksyllä tuohon jo ovet sainkin :thumb:

Mullahan tuo talli on isomman rakennuksen toinen pääty, eli noin kolmasosa pinta-alasta. Kolme ulkoseinää siis ja neljäs on tuonne kylmälle puolelle jossa vain lautaseinät ja liukuovet.

Edellinen rakentaja on tuota väliseinää levyttänyt ohuella vanerilla kylmältä puolelta. Tuota fundeerasin, että jos toiselle puolen laittaa villat, niin voiko tuon vanerin jättää tuohon vai pitäisikö siihen vaihtaa vaikka tuulensuojalevy tai porata reikiä vaneriin?

Toisekseen mielipiteitä, että kun nyt koolaus on 125 mm, niin maksaako vaivaa vaakakoolata ja laittaa vaikka 50 mm villaa lisää? Ajattelin tuota jonkinlaisessa matalassa peruslämmössä pitää.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Autoteltta ja pressu pohjalla vai ei...

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Vanerista on helpompi laittaa mielipide, että jos se on filmillä tehtyä niin se on kosteussulku ja ajatus sen poistamisesta olisi järkevää, joskin kyse on tallista eikä talosta. Jos se on tavallista vaneria ja hyvin kiinni, ni on enempi omassa harkinnassa että kuinka hyvin haluaa tehdä. Jos sinne sais tosiaan tuulensuojalevyn tai edes ilmansulkupaperin villojen taakse ja tuuletusrimotus niin sen vanerin vois laittaa rimojen päälle takaisin.

Sillä lisävillalla ja rungon kylmäkatkolla on iso merkitys, mutta ei niin iso että pelkällä pikkulämmöllä maksaisi rahallisesti itseään yhessä-kahessa talvessa. Auttoko :D

Enemmän merkitystä on yläpohjan tiiviydellä ja eristepaksuudella, mutta sehän on aika korkea tila joten siellä ylempänä seinän eristeidenkin merkitys korostuu. Mutta silloin menee seinien eristys hukkaan jos ovi on hatara ja yläpohjassa vaan 20-30cm eristettä. Yläpohjassa saisi olla kai tuplaten tai yli sen, mitä seinissä?

Yleensä kannattaa tehä kerralla kunnolla kuin harmitella jälkikäteen.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Vastaa Viestiin