Stilo abarthin pelastusoperaatio

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
mikah
Viestit: 1071
Liittynyt: 03.04.2004 05:14
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Stilo abarthin pelastusoperaatio

Viesti Kirjoittaja mikah »

Kylä sen irtonaisesta pakosarjasta helposti näkee onko saumasta poikki.
FI4T
Viestit: 251
Liittynyt: 30.11.2014 00:54

Re: Stilo abarthin pelastusoperaatio

Viesti Kirjoittaja FI4T »

Nyt on vihdoin pakosarja tiivistetty, rikki ei ollut mistään mutta vuoti silti, ilmeisesti syypää oli katin ja pakosatsin välinen tiiviste jonka nyt uusin. Tiivistin samalla pakosarjan tiivisteen hiomalla laipan plaanissa suoraan, no suorahan se oli entuudestaan, silikonit tiivisteen molemmille puolille ja nyt pitää aivan varmasti ;)

vaihdoin myös orkkis suodattimen jotta pystyy seuraavassa öljynvaihdossa vaihtamaan purkamatto koko laitosta. Öljyt pitäisi vaihtaa lähi päivinä kunhan saisi jostain ostettua sitä 10w60 öljyä =)

Selespeedin öljyt taidan käydä pihalla vielä tänään vaihtamassa kun on taas mennyt niin mustaksi, kyllä se siitä! Hyvin on pelannut auto ja kulutus vähän alle 10l/100km :D
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Stilo abarthin pelastusoperaatio

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Onko olemassa pakosarjassakin kestävää silikonia?
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
FI4T
Viestit: 251
Liittynyt: 30.11.2014 00:54

Re: Stilo abarthin pelastusoperaatio

Viesti Kirjoittaja FI4T »

Kupari silikoni on semmoista mitä voi laittaa vaikka turbon laippoihin, olen jopa onnistunut tiivistämään isän jeepin turbon ja pakosarjan välisen laipan tällä ja on se reilun vuoden ainakin pitänyt, Tosin pakosarjan ja kannen välisessä tiivistepinnassa kestää mikä vain tiiviste silikoni jos käyttää tasotiivisteenä, eli metallisten tiivisteiden varmistamiseen, tämä taas johtuu siitä, että tuo alumiinikannen ja pakosarjan välisen laipan liitoksen lämpötila ei päätä huimaa, voi tarkistaa vaikka infrapuna lämpömittarilla jos ei usko ;)
tare
Viestit: 478
Liittynyt: 25.06.2004 14:40

Re: Stilo abarthin pelastusoperaatio

Viesti Kirjoittaja tare »

Olen lukenut mielenkiinnolla tätä keskustelua. Minulla on vähän uudempi Marellin Selespeed autossani. Minun on melko varmasti Magneti Marelli Selespeed CFC-300. Autoni on vuoden 2010 Bravo T-jet 120. Autollani on ajettu nyt vain 46301 km.

Tuo noin 10 litran kulutus on aivan normaalia. Katsoin tänään ajotietokoneen A-puolelta ja 2228 kilometrin jälkeen on keskikulutus tasan 10,0 l/ 100 km. Autoni ollessa uusi, oli bensankulutus paljon reippaampaa. Olen tankannut aina 98 E:tä. Ajan aina automaattipuolella, kun se on todella hyvä. Ja voihan siinäkin tehdä käsivaihtoja, mutta tietokone ottaa muutaman sekunnin päästä haluamansa vaihteen. Olen ollut todella tyytyväinen tähän Marellin robottiin. Vaihteet vaihtuvat lähes huomaamatta ja pehmeästi. Jos ajan "säästö" E-puolella, niin nopeudessa 50 km/h on vaihde kutonen. Kierrokset ovat tyhjäkäyntiluokkaa. Autoni paras vääntömomentti tulee jo kierroksilla 1750.

Vaihdatin vaihderobotin hydrauliikka öljyn pari vuotta sitten ensimmäistä kertaa. Turun Deltassa. Autoni ollessa kolmevuotias vaihdettiin kytkimen painelaakeri tehdastakuuna. Samalla laitettiin tietenkin uudet kytkinlevyt. Vuosi oli 2013. Nyt on pitänyt vain ajaa ja tankata.
Entiset :
Fiat 127 900 L
Fiat Ritmo 65 L
Fiat Regata 100 S i.e.
Fiat Croma i.e. abs
Fiat Bravo 80 SX
Fiat Stilo 95 5D

-------------------------------------------
Nykyiset :
Fiat Bravo T-jet 120 Selespeed (2010)
GFF
tare
Viestit: 478
Liittynyt: 25.06.2004 14:40

Re: Stilo abarthin pelastusoperaatio

Viesti Kirjoittaja tare »

Tarkennan vielä. Se rikkinäinen kytkimen painelaakeri vaihdettiin tehdastakuuna peruutusvaihteen vinkunan takia. Näissä Selespeed-systeemeissä on akun hyvä kunto tärkeää. Ainakin kovilla pakkasilla.

Kuljettajan oven avaaminen paineistaa järjestelmän aina sähköllä.
Entiset :
Fiat 127 900 L
Fiat Ritmo 65 L
Fiat Regata 100 S i.e.
Fiat Croma i.e. abs
Fiat Bravo 80 SX
Fiat Stilo 95 5D

-------------------------------------------
Nykyiset :
Fiat Bravo T-jet 120 Selespeed (2010)
GFF
tare
Viestit: 478
Liittynyt: 25.06.2004 14:40

Re: Stilo abarthin pelastusoperaatio

Viesti Kirjoittaja tare »

Laitan vielä omia kokemuksia Selespeed systeemistä.

Se toimii. Oli kesä, tai talvi. Autoni ensimmäisenä vuotena Seinäjoella tangomarkkinoilla jossain parkkihallissa maan alla auto ei käynnistynyt. Ajotietokoneessa luki: Käynnistys estetty, vika vaihteistossa, odota vähän aikaa ja ota tarvittaessa yhteyttä huoltoon. Tekstit tulivat Lontoon kielellä.

Yritin epätoivoisesti käynnistää autoa, mutta tietokone ei anna käynnistyslupaa! Odotin hermostuneena jotain 10 minuuttia ja sitten auto käynnistyi normaalisti. Turussa seuraavalla viikolla huollossa ei löytynyt mitään vikakoodeja. Vika ei ole toistunut.

Kuskin oven avaaminen siis paineistaa järjestelmän. Kovilla pakkasilla auton alkuperäinen akku voi hyytyä. Selespeed ei silloin siirrä vaihdetta N-asentoon. Eli tietokone ei anna käynnistyslupaa. Tästä on kokemuksia. Piti ostaa uusi akku.

Laitoin vaan muuten juttua Selespeedistä. En häiritse enää Stilo Abarthin keskustelua.
Entiset :
Fiat 127 900 L
Fiat Ritmo 65 L
Fiat Regata 100 S i.e.
Fiat Croma i.e. abs
Fiat Bravo 80 SX
Fiat Stilo 95 5D

-------------------------------------------
Nykyiset :
Fiat Bravo T-jet 120 Selespeed (2010)
GFF
FI4T
Viestit: 251
Liittynyt: 30.11.2014 00:54

Re: Stilo abarthin pelastusoperaatio

Viesti Kirjoittaja FI4T »

Ei häiritse yhtään mitään, hyvä kuulla näistä muiden kokemuksista selespeedin kanssa :thumb:
Itse olen tykännyt kovasti tuosta selespeedistä, nyt kun on ollut oikeat nesteet sisällä robotissa niin toimii ihan riittävän miellyttävästi ja silti voi pitää hauskaa manuaalivaihteiston tapaisesti :D

Tänään vaihdoin moottoriin valvolinen vr1 10w 60 osasynteettiset öljyt, en tiedä ovatko hyvä tai huono valinta mutta se oli järkevimmän hintainen vaihtoehto mitä lähikaupasta löytyi ja hienosti käy kone niillä. Vaihdan seuraavan kerran sitten ennen ratapäiviä viimeistään sinne selenian 10w 60 racing öljyt sisälle 8-)
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Stilo abarthin pelastusoperaatio

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

FI4T kirjoitti:Ei häiritse yhtään mitään, hyvä kuulla näistä muiden kokemuksista selespeedin kanssa :thumb:
Itse olen tykännyt kovasti tuosta selespeedistä, nyt kun on ollut oikeat nesteet sisällä robotissa niin toimii ihan riittävän miellyttävästi ja silti voi pitää hauskaa manuaalivaihteiston tapaisesti :D

Tänään vaihdoin moottoriin valvolinen vr1 10w 60 osasynteettiset öljyt, en tiedä ovatko hyvä tai huono valinta mutta se oli järkevimmän hintainen vaihtoehto mitä lähikaupasta löytyi ja hienosti käy kone niillä. Vaihdan seuraavan kerran sitten ennen ratapäiviä viimeistään sinne selenian 10w 60 racing öljyt sisälle 8-)
Kyllä se valvoline on hyvä vaihtoehto.
sampsulisami
Viestit: 1914
Liittynyt: 09.04.2012 14:39

Re: Stilo abarthin pelastusoperaatio

Viesti Kirjoittaja sampsulisami »

Tuleekos tähänkin remmiahdin ratapäiville :mrgreen:
Bravo t-jet
FI4T
Viestit: 251
Liittynyt: 30.11.2014 00:54

Re: Stilo abarthin pelastusoperaatio

Viesti Kirjoittaja FI4T »

Noniin, tästä autosta tuli ainoa käyttöautoni kun diesel stilo ostettiin minulta käytännössä väkisin :D Nyt on huristeltu menemään 4 tkm ilman mitään murheita, öljynsyönti on loppunut nyt kun käytän 10w60 öljyjä, mikä on positiivista :thumb:

Tämä laite toimii minulla alamäki ja maastopyörän kuljettimena, eli kattotelineet sain katolla, kiitos "sampsulisamille" niistä!

Bensaa on palanut 9.3 l/100km nyt lähes kokoajan. Viikonlopun mökki/alamäkipyöräily session aikana meni täysin hermot auton mataluuteen, maavaraa oli palkista (alin kohta) sen verran että nyrkki ei meinannu mahtua maan ja tämän väliin, eli hyvä kuntoisellakin mökkitiellä tuli osumaa. Ostin tänään uudet iskarit eteen ja taakse, koska orkkikset ovat jo 15 vuotiaat. Taakse laitoin perus stilo 3d jouset, en tiedä onko abarthin jousissa eroa ja eteen 1.9 jtdn jouset, koska näitä myydään monesti abarthiin ja dieseliin samana jousena. Autosta tuli aika järkyttävän korkea, toivottavasti vähän asettuisi tässä ajaessa, kontrasti on tietysti suuri kun nuo edelliset madalsivat autoa 50mm. Kallistuskeskiökin oli päin persuksia madallusjousilla kun alapallot olivat selkeästi ylempänä kuin tukivarsien etuhelat, myös taka-akselissa pyörännavan kiinnityspisteet olivat ylempänä kuin itse puslat, äkkiseltään auto tuntui tukevammalta ajaa kuin ennen toimenpidettä :D

Mietin myös olisiko järkeä tilata tähän metallista pohjapanssaria, suojaisi hyvin noilta osumilta tarvittaessa. En tiiä sitten raaskiiko tilata, nuo alkuperäiset muovit ovat kyllä niin onnettomia kaikissa autoissa, että semmoisia en laita sinne, ne hajoaa aina samoin tein.
FI4T
Viestit: 251
Liittynyt: 30.11.2014 00:54

Re: Stilo abarthin pelastusoperaatio

Viesti Kirjoittaja FI4T »

Ostin vahingossa 1.9 mallin vahvistetut etujouset, Näillä saa kyllä diesel stiloonkin jo ihan järkevän maavaran etupäähän, mikä on ongelmana monella. Tänään vaihdoin eteen 1.8 mallin jouset, brittiläisen forumin suosituksien mukaan ja nyt on toimiva, korkeus on se mitä orkkiksenakin pitäisi olla ja tuntuu hyvältä ajossa ;)
tare
Viestit: 478
Liittynyt: 25.06.2004 14:40

Re: Stilo abarthin pelastusoperaatio

Viesti Kirjoittaja tare »

Hienoa on, että autosi toimii hyvin. Niin sen pitääkin.

Minulla on ollut pelkästään Fiat merkkisiä autoja. En edes harkitse muita merkkejä. Vilkaisin tänään T-jetin kulutuslukemaa. On nyt 9,8 l/ 100 km. Se on mielestäni ok ja Selespeed toimii hienosti.
Entiset :
Fiat 127 900 L
Fiat Ritmo 65 L
Fiat Regata 100 S i.e.
Fiat Croma i.e. abs
Fiat Bravo 80 SX
Fiat Stilo 95 5D

-------------------------------------------
Nykyiset :
Fiat Bravo T-jet 120 Selespeed (2010)
GFF
tare
Viestit: 478
Liittynyt: 25.06.2004 14:40

Re: Stilo abarthin pelastusoperaatio

Viesti Kirjoittaja tare »

Vastaan vielä.

Minulla on ollut Fiatit: Fiat 127, Ritmo 65l, Regata 100 S.i.e. , Croma abs i.e. : Bravo 80 SX, Stilo 95 5D ja nykyinen Bravo T-jet. Tuon 127: n ostin vuonna 1984. Se oli ensimmäinen autoni.

Meni taas ohi aiheesta. No Ritmossa oli aito abarthin pakoputki, ym.. Regatassa peltipakosarja, ym.. Hyvää juhannusta T: Tarmo
Entiset :
Fiat 127 900 L
Fiat Ritmo 65 L
Fiat Regata 100 S i.e.
Fiat Croma i.e. abs
Fiat Bravo 80 SX
Fiat Stilo 95 5D

-------------------------------------------
Nykyiset :
Fiat Bravo T-jet 120 Selespeed (2010)
GFF
FI4T
Viestit: 251
Liittynyt: 30.11.2014 00:54

Re: Stilo abarthin pelastusoperaatio

Viesti Kirjoittaja FI4T »

Hieno lista fiatteja löytyy sinultakin! Minäkin olen pysytellyt pelkästään italialaisissa autoissa ja näin on tarkoitus tehdä tulevaisuudessakin! Haaveena olisi tuollainen 2002-2010 vuosina valmistettu maserati quattroporte, mutta toistaiseksi aivan liian kallis hankintahinnaltaan ja ylläpitokuluiltaan, mutta ehkä tässä vielä :D

Amerikkalainen auto on oikeastaan ainut toinen vaihtoehto itselleni, ne ovat aina lämmittäneen mieltä. Elämä on liian lyhyt tylsille autoille!

Sitten asiaan! Stilo on toiminut nyt pian 8 tkm kuin junan vessa tai kello tai mitä näitä nyt on :D öljyä on vienyt nyt viimeisen 5 tkm aikana ylämerkistä alamerkkiin, ei mielestäni paha, kun ajotyylikin on ollut ehkä hieman autoa kuluttava, eli raskas :D

Pientä näpertelyä olen kuitenkin tehnyt, radion sain toimimaan juottamalla antennin liitännän uudelleen piirilevyyn ja vaihtamalla kattopiiskan, vika oli pääasiassa jälkimmäisessä, ei kuulunut oikein missään kunnolla ennen toimenpidettä.

ilmastoinnin läppämoottoreita olen myös uusinut tuulilasi läppään, nyt toimii, vielä odottelen postipakettia, jossa on uusi läppämoottori myös apparin puolen lämmönsäätöläppään, se sekoilee ajoittain vaikka olen korjaillut sitä jo aiemmin, mutta tuo potentiometri ei toimi ihan kuten pitäisi ja välillä tulee ihan muunlaista ilmaa kun toivoisi, siksi siirsinkin sen kuskinpuolelta apparille :D näkeepähän kyyditettävät, ettei stilo jätä kylmäksi (kirjaimellisesti)

Vanteita saan ehkä ensi viikolla autoon, onnistuin bongaamaan itselleni auton orkkisvanteiden värissä olevat OZ superleggerat, näistä olen haaveilut pitkään, ovat jotakuinkin keveimmät italialaisvalmisteiset 17 tuuman vanteet. Jako on nuissa 4x 100 ja mukana on jo oikean kokoiset sovitteet, mutta mistä epäkeskopultit, sitä en ole vielä keksiny :roll: ?
Vastaa Viestiin