OHC-moottorin viritys

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
TfP-Motors
GFF
Viestit: 1566
Liittynyt: 22.02.2003 10:20
Paikkakunta: Suonenjoki

Re: OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja TfP-Motors »

cyte3 kirjoitti:Meneekö 11.3 nostoinen nokka omilla kupeilla(pysyykö säätöpalat paikallaan)ja omilla jousilla?
Riippuu nokan profiilista, säätöpalojen paksuudesta, kierrosalueesta jota aiot käyttää, mutta yleisesti ottaen menee.

Samankokoisella paininkupilla pystyy käyttämään jopa yli 13mm nostoa, jos vaan nokan profiili on sopiva.
Kaikki paitsi internetin kuvapalvelut on ikuista.
cyte3
Viestit: 119
Liittynyt: 16.02.2006 17:39
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja cyte3 »

Nokastasta ei ole tietoa..aika hurjalta näyttää
http://aijaa.com/YVBG0x
jaketech
Viestit: 254
Liittynyt: 27.11.2009 02:16
Paikkakunta: ii/haukipudas

Re: OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja jaketech »

cyte3 kirjoitti:Nokastasta ei ole tietoa..aika hurjalta näyttää
http://aijaa.com/YVBG0x
ns talttanokka
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

cyte3 kirjoitti:Nokastasta ei ole tietoa..aika hurjalta näyttää
http://aijaa.com/YVBG0x
No ei varmasti toimi vakio venttiili jousilla ja jos toimii niin ei kovi pitkään venttiili tai kuppi hajoaa.
Taitaa olla jonkun roskapöntön nokka :mrgreen:
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Mikä tällainen ns. talttanokka on?

Hurjalta kyllä näyttää. Luulisi kiihtyvyyksien olevan mahdottomia :? :o
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
jaketech
Viestit: 254
Liittynyt: 27.11.2009 02:16
Paikkakunta: ii/haukipudas

Re: OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja jaketech »

Stefa kirjoitti:Mikä tällainen ns. talttanokka on?

Hurjalta kyllä näyttää. Luulisi kiihtyvyyksien olevan mahdottomia :? :o
saanut varmaan nimensä tasasesta kärjestä. saattaa venttiili aueta enemän mitä nokka nostaa :D
oon mä ralliautoissakin tommosia nokkia nähnyt mutta ei noin rajun muotosta. citroen C2 R2 on tehasvirityksenä tommonen nokka, kaverilla oli äffäryhmäläisessä starletissa myös.
cyte3
Viestit: 119
Liittynyt: 16.02.2006 17:39
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja cyte3 »

Pitänee koittaa kovia kuppeja ja jäykempiä jousii..
Kukaan koittanu laittaa 79.2 kampuraa (stilo) sohon lohkoon.onko mahdoton ajatus..Sime fiatilla näkyy oleva pitkäisku sohon koneeseen,onkohan 182.b2 moottorista vai omasta hiottu?
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Onhan noita kai maailmalla tehty, mutta mitä kotimaasta kuullut, niin ei mahtuisi ilman että menee läpi pääöljykanavaan. Tainnut muutama foorumilainenkin moista olla sovitellut ja jotain juttua täältäkin pitäisi jostain löytyä. Tiedä sitten :roll: Ilmeisesti jossain lohkoissa olisi pääöljykanava ylempänä, joskus kuullut uudempia tipolaisia mainittavan, mutten tiedä varmaksi. Vai onko kikka esim. jotkin kiertokanget joissa pultit "väärinpäin", eli yläpuolelta. Tai sitten nuo on tehty kustomikampuroilla eikä tuolla tehtaan pitkäiskulla. Jotain legendaa taisi myös olla, että jossain Brasiliassa olisi ollut tarjolla tuollainen 1,9 SOHC-pohjainen alkoholimoottori.

Ei kuitenkaan ihan mikään bolt-on ja ei tuohon ihan äkkiä mäntiäkään löydy. Kankisuhdekin alkaa mennä huonoksi jos vakioilla meinaa ja kansi pitäisi saada kyllä virtaamaan ihan hullun lailla. Sikäli moinen 16V:nä olisi se hyvä vaihtoehto. Gulli Motorin moisestahan löytyy Youtubestakin dynopätkää. Tosin tuossa ei taida olla tuota tehtaan mutkarautaa.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
cyte3
Viestit: 119
Liittynyt: 16.02.2006 17:39
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja cyte3 »

Mites tuo remmin kiristin..riittääkö 1.6 kiristin 1.5 rullille?Tuli vanhan mallin säädettävä nokkapyörä ..kaikki rullat vaihtuu,mutta tuo 1.6 kiristinrulla pienempi ja 8 pultilla kiinni.1.5 isompi ja 10 pultilla kiinni.riittääkö säätövara uudella vai joutuuko tekee 10 jengat lohkoon?
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

cyte3 kirjoitti:Mites tuo remmin kiristin..riittääkö 1.6 kiristin 1.5 rullille?Tuli vanhan mallin säädettävä nokkapyörä ..kaikki rullat vaihtuu,mutta tuo 1.6 kiristinrulla pienempi ja 8 pultilla kiinni.1.5 isompi ja 10 pultilla kiinni.riittääkö säätövara uudella vai joutuuko tekee 10 jengat lohkoon?
Riittää.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Stefa kirjoitti:Onhan noita kai maailmalla tehty, mutta mitä kotimaasta kuullut, niin ei mahtuisi ilman että menee läpi pääöljykanavaan. Tainnut muutama foorumilainenkin moista olla sovitellut ja jotain juttua täältäkin pitäisi jostain löytyä. Tiedä sitten :roll: Ilmeisesti jossain lohkoissa olisi pääöljykanava ylempänä, joskus kuullut uudempia tipolaisia mainittavan, mutten tiedä varmaksi. Vai onko kikka esim. jotkin kiertokanget joissa pultit "väärinpäin", eli yläpuolelta. Tai sitten nuo on tehty kustomikampuroilla eikä tuolla tehtaan pitkäiskulla. Jotain legendaa taisi myös olla, että jossain Brasiliassa olisi ollut tarjolla tuollainen 1,9 SOHC-pohjainen alkoholimoottori.

Ei kuitenkaan ihan mikään bolt-on ja ei tuohon ihan äkkiä mäntiäkään löydy. Kankisuhdekin alkaa mennä huonoksi jos vakioilla meinaa ja kansi pitäisi saada kyllä virtaamaan ihan hullun lailla. Sikäli moinen 16V:nä olisi se hyvä vaihtoehto. Gulli Motorin moisestahan löytyy Youtubestakin dynopätkää. Tosin tuossa ei taida olla tuota tehtaan mutkarautaa.
Kyllä se mahtuu , itellä on temparan mpi lohkossa, H veivit ja hiukan vinkua lohkoon ni vörks.
wosneriltä saa mäntää.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Samoin mahtuisi H-profiileilla 1.6 16v:n lohkoon hieman vinguttamalla muttei vakio veiveillä, niissä mutterit ottaa kiinni.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
cyte3
Viestit: 119
Liittynyt: 16.02.2006 17:39
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja cyte3 »

Wesulius kirjoitti:
cyte3 kirjoitti:Nokastasta ei ole tietoa..aika hurjalta näyttää
http://aijaa.com/YVBG0x
No ei varmasti toimi vakio venttiili jousilla ja jos toimii niin ei kovi pitkään venttiili tai kuppi hajoaa.
Taitaa olla jonkun roskapöntön nokka :mrgreen:
Näihän siinä kävi eikä oikeen potkuakaan ollu (116hv)pyöräteho :cry:
uutta kasamaan..bravan kampura,veivit ja männät sohc lohkoon,Sattuisko kukkaan muistaa paljoko nuo tulee lohkosta yli ja paljonko on max ylitys?Kansi tehään ylityksen mukkaan..nii ja heittokello on paskana ja mauserilla ei oikein onnaa
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

cyte3 kirjoitti:
Wesulius kirjoitti:
cyte3 kirjoitti:Nokastasta ei ole tietoa..aika hurjalta näyttää
http://aijaa.com/YVBG0x
No ei varmasti toimi vakio venttiili jousilla ja jos toimii niin ei kovi pitkään venttiili tai kuppi hajoaa.
Taitaa olla jonkun roskapöntön nokka :mrgreen:
Näihän siinä kävi eikä oikeen potkuakaan ollu (116hv)pyöräteho :cry:
uutta kasamaan..bravan kampura,veivit ja männät sohc lohkoon,Sattuisko kukkaan muistaa paljoko nuo tulee lohkosta yli ja paljonko on max ylitys?Kansi tehään ylityksen mukkaan..nii ja heittokello on paskana ja mauserilla ei oikein onnaa
Koneteho noin 125hv.
Löytyiskö täältä vastauksia
http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=35372" onclick="window.open(this.href);return false;
cyte3
Viestit: 119
Liittynyt: 16.02.2006 17:39
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja cyte3 »

]Pähkäilly tuota tehottomuutta..voiskohan tuo tekele 45 kaasarille olla yks syy?suuttimiks joutu laittaa 270/140,että sai seokset kohdalleen.

Kuva
url]
http://aijaa.com/qCa2Me" onclick="window.open(this.href);return false;
Vastaa Viestiin