127 pieneen talliin

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: 127 pieneen talliin

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Anteeksi jauhan vielä rekisterikilvistä, kun on niin herkullinen aihe..

Tässä -73 originaalit
Kuva


tässä -83 kilvet joissa originaali rekisterinumero.
Kuva


tässä -83 kilvet jotka taatusti originaalit
Kuva

Kyllähän tuosta nyt erottaa, että noissa originaaleissa on selvästi enemmän tyhjää kirjaimien ja kilven reunaviivan ympärillä, eli pienemmät kirjaimet tms. Ja samalla selvisi miksi Ritmossani on niin siistit kilvet. Eli nuo keskimmäisen kuvan kilvet on joskus vaihdettu uusiin samalla vanhalla numerolla. Henkilökohtaisesti voisin ottaa senkan nenästä siltä, joka tuon on mennyt tekemään, konservointikohteeseen.

Ei toki tarkoita että kaikkien pitäisi konservoida ja säilöä. Kunhan toin huomioon että menettää niissä alkuperäiskilvissä muutakin ulkonäköä kuin patinan. Viimeisen päälle rakennetussa toki ymmärtää että kilvetkin pitää olla siistit. Mahdollisesti jopa jollain omalla persoonallisella numerolla.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Jargon
Viestit: 46
Liittynyt: 28.06.2005 21:25
Paikkakunta: Varkaus

Re: 127 pieneen talliin

Viesti Kirjoittaja Jargon »

Aina oppii uutta, ei ollut mitään hajua että fontti on aikojen saatossa muuttunut. Taidan oikoa noita entisiä kilpiä ja katsoa kuinka siistit niistä saa. :thumb:
Onko kellään vinkkiä miten oikenee parhaiten?

Tuulilasin vedenpoistoletkukin taisi löytyä, on tosin irraallaan konehuoneessa :lol:
Ja näkyy hieman ruostetta olevan lasinkehyksessä, taidan jättää ensitalven projektiksi lasin irrotuksen ja ruosteiden poiston, nyt saa kelvata kesäksi joku väliaikainen tiivistys.

Laturi ja vesipumppu tuli viikonloppuna irroteltua kun käynnissä ollessa kuului epämääräistä kahinaa, ja syylliseksi paljastui laturi, ainakin laakerit on huonot. Täytyy etsiä jos jostain löytyisi edullisesti uusi laturi.

Termari, syyläri ja kaasari tuli purettua myös irti, on naurettavan nopeaa purkaa näin yksinkertaista autoa :D

Samalla irrotin lohkolämmittimen pistokkeen kun ei tällä talvella tule ajettua kuitenkaan. Tämä on jo kolmas omistamani auto jossa pistoke on konehuoneessa, johtuuko tämä jostain vanhasta määräyksestä tms?
-84 33
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8809
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: 127 pieneen talliin

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Noiden vanhojen latureiden laakerienvaihtokaan ei ole mikään amerikantemppu, toisin kuin noihin nykyautoihin. Ja noihin sopivia laakereita on löytynyt hyvin laakerikaupasta hyllytavarana.

Kilpien oikasun teksin varovasti vääntelemällä ja sitten jollain massavasaralla puuta vastaan naputtelemalla. Aikaa ja kärsivällisyyttä käyttäen todella väärätkin kilvet on saatu oikenemaan.

Ja palataan vielä tuohon kilpiasiaan, se on niin herkullinen asia tosiaan :thumb: . Pieni asia mutta ulkonäköön ja auton fiilikseen sillä on kuitenkin todella iso vaikutus.

Suurin ero on tosiaan fontin koossa. Esmes omassa käyttispommissa kun kirjaimet alkaa M:llä huomaa miten ahdas se kilven tila tuolla uudella fonttikoolla on. Sitten esmes D-kirjaimen fontti on ihan erilainen kuin vanhassa. Huomaa hyvin kun vaikkapa katselee peräkärryjä että miten hölmöltä tuo uusi D-kirjain näyttää. Ja jotta kruunataan koko kilpiasia niin noiden uudempien kilpien maalauskin on ihan kuraa. Ei ole ollenkaan niin pysyvää maalia kuin vanhoissa. Mutta ennenkaikkea tärkein asia noissa on se historia minkä Sämpy toi esille. Itseäkin harmittaa kun yhden pitkäaikaisprojektin kilvet tuli itse aikoinaan palautettua. Ei saa enää samanlaisia konttorilta kuin oli nuo vanhat vuoden 1973 kilvet. Mutta tosiaan jos auto on aivan vimpan päälle entistetty niin kyllähän patinoituneet kilvet siinä voi ottaa silmään. Konservoidussa autossa taas toisinpäin että uudet häiritsee. Minunkin siis pitää se itseaiheutettu hölmöys korjata riittävän hyvätasoisella entisöinnillä niin ehkä silloin pystyy asian kanssa elämään... :oops:

Tosin suurimmalle osalle kilpiasia tuntuu olevan kovin toisarvoinen kun raiskaavat noita viime vuosituhannen autoja EU-hirvityksilläkin. :evil:
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Jargon
Viestit: 46
Liittynyt: 28.06.2005 21:25
Paikkakunta: Varkaus

Re: 127 pieneen talliin

Viesti Kirjoittaja Jargon »

Nyt on fiat taas ajossa :D

Tuli kevään mittaan puuhailtua jotain tallissa, etujousista hävisi reilu kierros, takana on hieman prikkoja tietyissä paikoissa. Vaihdettuja osia mm pakoputki, vesipumppu, laturi, termari, vesiletkuja, tulpat+johdot, kaasarin korjaussarja, ryyppyvaijeri yms pientä. Ilmanputsarin kotelo ja venttiilikoppa saivat hieman maalia, samoin syylärin yläosa. Myös konepelti ja osa konehuoneesta sai vähän maalia ruosteenpoiston jälkeen, näyttää tilkkutäkiltä mutta eipähän ruostuminen etene. Nyt alla on peltivanteet, täytyy noita alumiinivanteita fiksailla ennen allelaittoa.
Tuulilasin tiivistyksen parantelukin tuntui toimivan ainakin jotenkin, ei ollut niin paljoa vettä sateen jälkeen sisällä :roll: Hattuhylly oli hirveän näköinen, nyt tilalla vanerista kyhätty ja kankaalla päällystetty tekele.. Kilpiä tuli oiottua hieman, kahden laudan väliin ja ruuvipenkillä puristin, tuli hieman suoremmat :thumb:
Huomiovaloista, ei niiden parkkien kait tarvitsisikaan palaa yhtäaikaa, mutta palavat nyt kuitenkin, onpahan aikakauden mukainen kytkentä.

Täytyy lisätä joku kuva kunhan saa paremmat vanteet taas alle.
-84 33
Jargon
Viestit: 46
Liittynyt: 28.06.2005 21:25
Paikkakunta: Varkaus

Re: 127 pieneen talliin

Viesti Kirjoittaja Jargon »

Eilen käytin 127:n katsastuksessa, ja läpi meni :D
Huomiovalojen kytkennästä huomautus (palavat pitkien kanssa yhtäaikaa), pakoputkesta joku liitos vuotaa.

Eilen aloin miettimään josko ajaisikin tällä Classic motor showhun, parisataa kilometriä tulisi suuntaansa matkaa..
Liitteet
DSC_0165.jpg
DSC_0165.jpg (149.12 KiB) Katsottu 8598 kertaa
-84 33
Avatar
kappa12
GFF
Viestit: 1493
Liittynyt: 14.01.2004 23:01
Paikkakunta: Yistaro

Re: 127 pieneen talliin

Viesti Kirjoittaja kappa12 »

Ilman muuta Lahteen tuolla, jos muuten oot tulos paikalle... :thumb:
Mikko Koivusalo

Fiat 127&Panda jne. :mrgreen:
Jargon
Viestit: 46
Liittynyt: 28.06.2005 21:25
Paikkakunta: Varkaus

Re: 127 pieneen talliin

Viesti Kirjoittaja Jargon »

Nyt on tämän kesän ajelut ajettu, ja fiat laitettu seisontaan. Noin 1500 km tuli ajettua, pisin reissu oli lahteen ja takas, yhteensä n 400km. Vikoja ei kesän aikana löytynyt, toinen lasinpyyhkijä karkasi maantiellä, laturin hihnaa piti kerran kiriä, ja toisen puolen takajarruista kuuluu ääntä. Öljyä ja nestettä piti hieman välillä lisätä, taitaa molempia vuotaa jostain pois. No käynnistyminen vaatii välillä pitkän starttauksen ja kaasun polkemista(kylmänä), jospa selviäisi säätämällä.
Talven aikana ei ole tarkoitus mitään isompia juttuja tehdä, perushuollot, etusivulasien vaihto ja kuskinpuolen helman hitsausta. Aiemmin oli ajatus päivittää moottoria tänä talvena, mutta se jäänee myöhemmäksi kun (joskus :roll: ) on laittaa enemmän rahaa projektiin, tekeepähän sitten kerralla kunnolla. Jos talvella on tylsää niin iskaritorneja voisi edestä jatkaa niin saisi vielä vähän matalamman..Tuulilasin tiivistys on nyt parempi, vuotaa enää vain toiselta puolelta. Täytyy kuivatella kunnolla sisätilat, jos joskus löytyy uusi tiiviste järkevään hintaan niin täytyy sitten käyttää lasi irti.

Vanteet tuli keväällä pikaisesti siistittyä, yllättävän hyvänä pysyivät vaikka niissä on vaan vaha pinnassa.

Muistin tänään että eipä ole tullut otettua fiatista paljoa kuvia kesällä, otinpa siis kesän ehkä kolmannen kuvan kotimatkalla.
Liitteet
IMG_20161004_150107.jpg
IMG_20161004_150107.jpg (224.36 KiB) Katsottu 8341 kertaa
-84 33
Jargon
Viestit: 46
Liittynyt: 28.06.2005 21:25
Paikkakunta: Varkaus

Re: 127 pieneen talliin

Viesti Kirjoittaja Jargon »

Ei ole ihan hirveää vauhtia edennyt tämä, mutta jotain kuitenkin:
Kuskinoven ikkunannostin tuli vaihdettua, samalla meinasin vaihtaa ikkunan mutta vaihdettava olikin sen verran naarmuinen etten viitsinyt sitä laittaa paikoilleen.
Takajarrun palautusjousi osui pyörännapaan ja piti ärsyttävää kitinää, nyt muokattu niin etteivät osu toisiinsa.
Kuskinpuolen helmaa aloittelin korjaamaan, noin 8x30 cm pitää peltiä vaihtaa.
Ja tänään tilasin etutukivarret, toinen on hieman väljä, sama vaihtaa molemmat uusiin. Taakse voisi hankkia myös uudet tai pelkät puslat, jotain kolinaa kuuluu sieltäkin ajossa.
Jospa tämä olisi taas keväällä katsastuskunnossa.
-84 33
Jargon
Viestit: 46
Liittynyt: 28.06.2005 21:25
Paikkakunta: Varkaus

Re: 127 pieneen talliin

Viesti Kirjoittaja Jargon »

Nyt on kesäautoilu aloitettu, sitä ennen tuli vielä vaihdettua bensaletkut ja laitettua sähköinen bensapumppu. Tankki vaikutti hyvältä sisäpuolelta, ulos ei tullut minkäänlaista moskaa. Ulkopuoli oli pintaruosteinen, sen maalasin pikaisesti uudestaan.
Toinen etutukivarsi uusittu, toinen olikin jo edellisen omistajan uusima. Muutakin pientä hipistelyä tehty, pitäisi vielä hankkia vaihdekeppiin/siirtoon uudet puslat, on aika reippaasti välystä.
Taas meinasi katsastus yllättää, 2.5 pitäisi olla leimaamassa.
Mukana kuva, vaikka samalta se näyttää kuin syksyllä :D
Liitteet
IMG_20170423_134058.jpg
IMG_20170423_134058.jpg (224.19 KiB) Katsottu 6959 kertaa
-84 33
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 127 pieneen talliin

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Tyylikäs kampe :thumb:
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Vastaa Viestiin