Wellun käyttis-Bravo
Re: Wellun käyttis-Bravo
Iso kiitos kaikille MES -ongelmaa pohtineille! Se toimii jälleen!
Tai ainakin tänään sain kolme eri kertaa yhdistettyä, luettua koodeja, sekä seurattua live-dataa. Tuota kaasuläpän säädintähän ei ilmaisversiolla resetoida, mutta jos tuo alkoi nyt toimimaan, voisi uskaltaa jopa miettiä lisenssin ostoa.
Versio on nyt MES 3.0r1, Windows Vista Premium (kone palautettu täysin tehdasarvoihin, eikä ajettu yhtään päivitystä sisään), KKL-VAG ja 3-pin adapter. Windowsin porttiasetuksista latenssit minimiin ja yksi vaihtoehto kerrallaan MES:n asetuksista kokeillen, löytyi "slow - high latency mode" asetuksilla yhteys. Kerran katkaisi, kun live-datan aikana moottori pätkäisi rajoittimeen, mutta löyti ECUn hakemalla heti uudestaan.
Semmoinen tuli huomattua live-dataa seuraillessa, että "toivottu" ilmanmäärä tyhjäkäynnillä noin 6.3kg/h, toteutunut siinä 8.3-9.3kg/h. Voisi viitata imuvuotoon (joka pitääkin tutkia), mutta huomasin myös kaasuläpän asennosta jotain jännää. Minimiavautuma 22°. Säädetty arvo tyhjäkäynnillä noin 23°, toteutunut 25°. Samaten kaasu pohjassa toteutunut avautuma 99.99° (eli kääntyisi "yli"). Kaasuläpän säädin yrittää myös säätää arvoa noin 10 sekunnin välein pienissä portaissa ylös-alas, vaikka kone käy ihan nätisti.
Jotenkin epäilen, että kun olen tuon säätimen purkanut ja kasannut, voi se lukea kääsuläppää nyt hitusen väärin. Jokatapauksessa säädin kuulostaa todella karhealta, kun laittaa "testin" päälle, joten vaihtoon menee jossainvaiheessa.
Muutoin näytti ihan hyvältä. Lambda eli kuten pitää, ilmamäärä vaihteli kuten pitää. Moottorin lämpötilaksi näytti vain 95.8°C, mutta unohdin tuon vielä tarkistaa "uusintakokeilulla".
Tai ainakin tänään sain kolme eri kertaa yhdistettyä, luettua koodeja, sekä seurattua live-dataa. Tuota kaasuläpän säädintähän ei ilmaisversiolla resetoida, mutta jos tuo alkoi nyt toimimaan, voisi uskaltaa jopa miettiä lisenssin ostoa.
Versio on nyt MES 3.0r1, Windows Vista Premium (kone palautettu täysin tehdasarvoihin, eikä ajettu yhtään päivitystä sisään), KKL-VAG ja 3-pin adapter. Windowsin porttiasetuksista latenssit minimiin ja yksi vaihtoehto kerrallaan MES:n asetuksista kokeillen, löytyi "slow - high latency mode" asetuksilla yhteys. Kerran katkaisi, kun live-datan aikana moottori pätkäisi rajoittimeen, mutta löyti ECUn hakemalla heti uudestaan.
Semmoinen tuli huomattua live-dataa seuraillessa, että "toivottu" ilmanmäärä tyhjäkäynnillä noin 6.3kg/h, toteutunut siinä 8.3-9.3kg/h. Voisi viitata imuvuotoon (joka pitääkin tutkia), mutta huomasin myös kaasuläpän asennosta jotain jännää. Minimiavautuma 22°. Säädetty arvo tyhjäkäynnillä noin 23°, toteutunut 25°. Samaten kaasu pohjassa toteutunut avautuma 99.99° (eli kääntyisi "yli"). Kaasuläpän säädin yrittää myös säätää arvoa noin 10 sekunnin välein pienissä portaissa ylös-alas, vaikka kone käy ihan nätisti.
Jotenkin epäilen, että kun olen tuon säätimen purkanut ja kasannut, voi se lukea kääsuläppää nyt hitusen väärin. Jokatapauksessa säädin kuulostaa todella karhealta, kun laittaa "testin" päälle, joten vaihtoon menee jossainvaiheessa.
Muutoin näytti ihan hyvältä. Lambda eli kuten pitää, ilmamäärä vaihteli kuten pitää. Moottorin lämpötilaksi näytti vain 95.8°C, mutta unohdin tuon vielä tarkistaa "uusintakokeilulla".
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Wellun käyttis-Bravo
Ja vitut toimi.wellu kirjoitti:Iso kiitos kaikille MES -ongelmaa pohtineille! Se toimii jälleen!
Nyt heitän lusikan nurkkaan tuon vista-läppärin kanssa ja keksin jotain muuta. Taas jälleen koneen päivitys, eikä enään suostu muodostamaan yhteyttä. Ilmeisesti Vistan porttiasetukset/usb-ajurit toimivat miten sattuu päivityksen jälkeen.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Wellun käyttis-Bravo
Välihavaintoja:
- "Uudella startilla" ei ole käynnistyvyydessä havaittavaa eroa +5°C tai -7°C kelien välillä. -25°C lähtee vielä ilman ongelmia.
- Termostaatti toimii paremmin kuin viimetalvena. Johtuneeko siitä, että kansiremontin aikaan pesin sen huolellisesti? En tiedä, mutta -6.5°C on keli, kylmiltään liikkeelle ja 3km:n jälkeen lämpömittari noussut jo 1/3.
- Lämmityslaitteen kennosta kuulin yksipäivä kevyttä lorinaa (tai pikemminkin "solinaa"), sisällä haisee edelleen "linja-auto" ja tuulilasi sameutuu viikon välein. 15tkm matkalla ei ole nestettä hävinnyt, eikä tee painetta. Nestepinta ei myöskään nouse, jos kuumasta koneesta avaa korkin, kuin ehkä 5mm.
- Etupää edelleen ihmetyttää, vetopitoa ei ole. Tosin olen jo luovuttanut tämän suhteen, koska auto ei tee mitään kummallisuuksia. Eilen kiihdyteltiin 10-80km/h vajaa minuutti, vaikka alla on 3kk pyörineet, iskemättömänä asennetut merkkinastat (en muista merkkiä nyt). Kaveri kiihdyttää takavetoisella, kevytperäisellä 1.6 -tonnisella lossilla karkuun kitkarenkailla peilijäällä...
- Seuraava öljynvaihto tammikuun lopulla/ helmikuun alkupuoliskolla. Saattaa ensimmäistä kertaa mennä öljynvaihtoväli (10tkm) lisäämättä.
- "Uudella startilla" ei ole käynnistyvyydessä havaittavaa eroa +5°C tai -7°C kelien välillä. -25°C lähtee vielä ilman ongelmia.
- Termostaatti toimii paremmin kuin viimetalvena. Johtuneeko siitä, että kansiremontin aikaan pesin sen huolellisesti? En tiedä, mutta -6.5°C on keli, kylmiltään liikkeelle ja 3km:n jälkeen lämpömittari noussut jo 1/3.
- Lämmityslaitteen kennosta kuulin yksipäivä kevyttä lorinaa (tai pikemminkin "solinaa"), sisällä haisee edelleen "linja-auto" ja tuulilasi sameutuu viikon välein. 15tkm matkalla ei ole nestettä hävinnyt, eikä tee painetta. Nestepinta ei myöskään nouse, jos kuumasta koneesta avaa korkin, kuin ehkä 5mm.
- Etupää edelleen ihmetyttää, vetopitoa ei ole. Tosin olen jo luovuttanut tämän suhteen, koska auto ei tee mitään kummallisuuksia. Eilen kiihdyteltiin 10-80km/h vajaa minuutti, vaikka alla on 3kk pyörineet, iskemättömänä asennetut merkkinastat (en muista merkkiä nyt). Kaveri kiihdyttää takavetoisella, kevytperäisellä 1.6 -tonnisella lossilla karkuun kitkarenkailla peilijäällä...
- Seuraava öljynvaihto tammikuun lopulla/ helmikuun alkupuoliskolla. Saattaa ensimmäistä kertaa mennä öljynvaihtoväli (10tkm) lisäämättä.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Wellun käyttis-Bravo
Nyt viikonloppuna tuli juhlittua synttäreitä oikein perinteisesti piharemontilla. Kelihän oli mitä mainioin, +0.5°C, todella kosteaa ja tuuli.
Mutta ei se mitään. Purkutuomion saaneesta Bravasta otin varaosia, vaihtoon meni:
- Etuiskarit/tolppa
- Kuljettajan penkki
- Kuljettajan ikkunan hissi
Etuiskareiden vaihtoa on tullut mietittyä jo ainakin vuosi. Täälläkin olen maininnut keulan olleen todella kova, ei niiannut esim. allekirjoittaneen istuessa lokasuojan päälle ollenkaan ja näin talvisin tykkäsi Bravo mennä aina suoraan, vaikka renkaat olisivat käännettyinä.
Etuiskareina oli jotkut merkittömät ja mustat, mutta ihmeellisesti jumissa (siis todella jäykät, mutta joustavat nippanappa vähän). Noh, alle meni Sachs SuperTouring -malliset tolpat ja eroa on, enemmän kuin yöllä ja päivällä.
Kuljettajan oven ikkunahissi on ollut nyt 4-5kk rikki. Hissin "vaijeripyörän" kulmavaihteen kehältä oli lähtenyt pari hammasta omille teilleen. Ikkuna ei täten sulkeutunut kokonaan ominvoimin, eikä noussut alhaalta ylös vaan jäi ikäänkuin "sutimaan" pärisevän äänen säestyksellä paikoilleen noin 10cm:n välein.
Onneksi Bravan ovihissi kävi Bravoon ilman ongelmia. Irtonaisen ehjän hissin vein lämpimään ja rasvasin vaijerit, väkipyörät, ohjurit, kiskot ja kulmavaihteen huolellisesti. Samalla kun ovi oli auki, niin tuli rasvattua ikkunan kiskot. Nyt liikkuu ikkuna liukkaasti.
Tästä aukosta hissi tulee ulos...
Ahdasta on, aivan ylhäällä näkyy keltainen "klipsutin", jolla ikkuna on lukittuna hissiin...
Tottakai eriste laitetaan tiiviisti takaisin paikoilleen.
Sitten tuli vielä vaihdettua kuljettajan penkki. Operaatiosta ei ole kuvia, koska paleli jo niin **rkeleesti, ettei saanut kuvaa otettua. Operaationa helppo;
- Irroita penkin neljä kiinni pitävää kuusiokolo-pulttia penkin kiskojen päistä
- Kallista penkkiä ja irroita penkinlämmittimen johto
- Nosta penkki pois, uusi paikoilleen ja kasaus
Vanhan penkin runko oli kolmesta kohtaa murtunut poikki, sekä istuintyynyt painuneet rungon/kehikon läpi osittain. Ajaessa piti oikea käsi nostaa apukuljettajan penkin selkänojan päälle, ettei itse kaatunut oikealle.
Nyt on paikoillaan Bravan penkki, eikä täten kippiä. Eipä tuo haittaa, lapset pääsee edelleen molemmin puolin takapenkille kulkemaan ja ajomukavuus nousi aivan eri tasolle. Nyt ei selkä puutunut 140km:n matkalla.
Hommat menivät lähes putkeen, kuitenkin illalla piti antaa osienluovuttajalle apuvirtaa. Kun Brava oli saatu käyntiin, lähdin peruuttamaan vierestä pois pihaa ympäri. Kuljettajan rengas sutaisi tyhjää --> lumipolanne murtui ja pyörä vajosi ~7cm --> roiskeläppä imeytyi pyörän alle vieden sisälokasuojan mukanaan... Sain parsittua sen kasaan, mutta piti käyttää "itsemorautuvia ruuveja", mikä harmittaa. Jospa tuolla ajelisi nyt kesään ja sitten vaihtaisi lokasuojan. Samalla tietenkin hionta ja maalaus mahdollisille ruosteille.
Lopultakin erittäin tyytyväinen. Tekisi mieli vain lähteä huvikseen ajelemaan.
Mutta ei se mitään. Purkutuomion saaneesta Bravasta otin varaosia, vaihtoon meni:
- Etuiskarit/tolppa
- Kuljettajan penkki
- Kuljettajan ikkunan hissi
Etuiskareiden vaihtoa on tullut mietittyä jo ainakin vuosi. Täälläkin olen maininnut keulan olleen todella kova, ei niiannut esim. allekirjoittaneen istuessa lokasuojan päälle ollenkaan ja näin talvisin tykkäsi Bravo mennä aina suoraan, vaikka renkaat olisivat käännettyinä.
Etuiskareina oli jotkut merkittömät ja mustat, mutta ihmeellisesti jumissa (siis todella jäykät, mutta joustavat nippanappa vähän). Noh, alle meni Sachs SuperTouring -malliset tolpat ja eroa on, enemmän kuin yöllä ja päivällä.
Kuljettajan oven ikkunahissi on ollut nyt 4-5kk rikki. Hissin "vaijeripyörän" kulmavaihteen kehältä oli lähtenyt pari hammasta omille teilleen. Ikkuna ei täten sulkeutunut kokonaan ominvoimin, eikä noussut alhaalta ylös vaan jäi ikäänkuin "sutimaan" pärisevän äänen säestyksellä paikoilleen noin 10cm:n välein.
Onneksi Bravan ovihissi kävi Bravoon ilman ongelmia. Irtonaisen ehjän hissin vein lämpimään ja rasvasin vaijerit, väkipyörät, ohjurit, kiskot ja kulmavaihteen huolellisesti. Samalla kun ovi oli auki, niin tuli rasvattua ikkunan kiskot. Nyt liikkuu ikkuna liukkaasti.
Tästä aukosta hissi tulee ulos...
Ahdasta on, aivan ylhäällä näkyy keltainen "klipsutin", jolla ikkuna on lukittuna hissiin...
Tottakai eriste laitetaan tiiviisti takaisin paikoilleen.
Sitten tuli vielä vaihdettua kuljettajan penkki. Operaatiosta ei ole kuvia, koska paleli jo niin **rkeleesti, ettei saanut kuvaa otettua. Operaationa helppo;
- Irroita penkin neljä kiinni pitävää kuusiokolo-pulttia penkin kiskojen päistä
- Kallista penkkiä ja irroita penkinlämmittimen johto
- Nosta penkki pois, uusi paikoilleen ja kasaus
Vanhan penkin runko oli kolmesta kohtaa murtunut poikki, sekä istuintyynyt painuneet rungon/kehikon läpi osittain. Ajaessa piti oikea käsi nostaa apukuljettajan penkin selkänojan päälle, ettei itse kaatunut oikealle.
Nyt on paikoillaan Bravan penkki, eikä täten kippiä. Eipä tuo haittaa, lapset pääsee edelleen molemmin puolin takapenkille kulkemaan ja ajomukavuus nousi aivan eri tasolle. Nyt ei selkä puutunut 140km:n matkalla.
Hommat menivät lähes putkeen, kuitenkin illalla piti antaa osienluovuttajalle apuvirtaa. Kun Brava oli saatu käyntiin, lähdin peruuttamaan vierestä pois pihaa ympäri. Kuljettajan rengas sutaisi tyhjää --> lumipolanne murtui ja pyörä vajosi ~7cm --> roiskeläppä imeytyi pyörän alle vieden sisälokasuojan mukanaan... Sain parsittua sen kasaan, mutta piti käyttää "itsemorautuvia ruuveja", mikä harmittaa. Jospa tuolla ajelisi nyt kesään ja sitten vaihtaisi lokasuojan. Samalla tietenkin hionta ja maalaus mahdollisille ruosteille.
Lopultakin erittäin tyytyväinen. Tekisi mieli vain lähteä huvikseen ajelemaan.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Wellun käyttis-Bravo
Tälläviikolla tuli oltua opintiellä koulussa ja koska siellä saa luvan kanssa käyttää omaa autoaan oppimistarkoitukseen, puuhasin tottakai Bravoa.
Keskiviikkona kokeilin koulun diagnostiikka-koneilla ruiskun lukemista (Bosch Esitronic 2.0). Sehän onnistui adapterijohdon kanssa, mutta kaasuläpän resetointia ei voinut tehdä. Päätin sitten mitata kaasuläpän asentoanturin toimintaa oskiloskooppilla:
Ohjeen mittaukseen sain autodatasta:
En mitannut arvoja moottorinohjausboksilta, koska sopivaa adapteria ei löytynyt ja ECUn moninapaliittimien puukottaminen/piikittäminen todettiin turhan riskialttiiksi. Täten mittasin suoraan kaasuläpän liittimeltä arvoja, tällöin jää mahdollisuus johtosarjavialle, joka ei näy läpältä mitatessa.
Arvot olivat niinkuin pitää ja myös kaasuläpän asentoanturin jännite nousi lineaarisesti suhteessa kaasuläpän asentoon. Kuitenkin auto oli lämpimässä ja verrattain kuivassa hallissa monta tuntia ennen mittausta, joten olin hiukan skeptinen asian suhteen. Kävin vielä kriittisimmät liittimet läpi, että ovat puhtaita ja hyvin paikoillaan, ennenkuin lähdin kotimatkalle.
Ja eihän se toiminut. Sama puutuilu, nykiminen ja tyhjäkäynnin puute kuin viimeiset 2kk.
Joten eilen sitten härkää sarvista ja koululle. Koululla kaasuläppä irti, MAP irti, imuvuotojen/letkujen tutkimista ja johtojen tarkastelua/mittaamista. Mitään omituista ei löytynyt, joten uusi läppä paikoilleen, MAPin putsaus ja oman läppärin/MES:n esilleotto.
Romut purettuna:
Vanha vs. uusi(käytetty) läppä ja säädin:
MES:lla ei löytynyt vikoja, mutta kaasuläpän resetointi tuli tehtyä ja valittua muutama live-arvo piirtämään käyrää näytölle.
Kytkin vielä oskiloskoopin kiinni MAP-anturiin mittailemaan ja piirtämään käyrää ja laitoin auton käyntiin. Hetken hapuilleen tyhjäkynnin jälkeen käynti tasoittui ja laski 850rpm tienoille todella nätille tyhjäkäynnille. MAP antoi ohjearvojen mukaista signaalia (muistaakseni tyhjäkäynnillä 1V ja kaasu pohjassa ~4V), kuten myös MAPin lämpötila (+20°C ohjearvo 2300-2500ohmia, mitattu 2278 ohmia). Näistä tosin ei tullut kuvaa otettua, koska oli vähän tekeminen seurata mitä kaikkea tapahtuu...
Lopuksi tarkistin vielä kampiakselin asentotunnistimen signaalin ja näytti olevan kunnossa:
Mitänyt nopeasti kerennyt ~130km ajamaan kaasuläpän vaihdon ja resetoinnin jälkeen, on jotain havaittavasti muuttunut. Nyt lähtee kylmänä ja lämpimänä hyvin käyntiin, käy tasaista tyhjäkäyntiä, ei sammu jokapaikkaan, vastaa kaasuun pehmeästi eikä esim. tyhjäkäynnillä ryömiessä kaasun hipaisu aiheuta välitöntä sutimista ja kierrosten ryntäämistä. Samaten maantiellä menee 80-120kmh nopeuksilla ihan höyhenen kevyellä kaasulla (mitänyt ylämäissä tietenkin joutuu reilummin painamaan) ja usvan määrä perässä on vähäisempi. Ennen jos vaikka kolmosella kiihdytti 80-120km/h, ei peileistä tahtonut nähdä mitään -15°C pakkasilla. Nyt tulee semmoinen pieni häntä perässä, ei savuvana (liekkö käynyt rikkaalla).
Ajoittainen nykiminen edelleen on, mutta sillekkin taisi löytyä syy. Puolan navat 2/3 ovat todella pahasti hapettuneet (pilalle), eikä niitä saa enään puhdistettua riittävän hyviksi. Parempi puola pitänee siis etsiä jostain...
Ja tulihan tämä alkuviikosta pestyä:
Paljoa ei lika tuosta väristä näy...
Sekavaa tekstiä ja paljon kuvia. Katsotaan mitä seuraavaksi saa aikaan. Kulmat pitää ainakin vielä säätää, koska menee liukkaalla aika hapuillen.
Keskiviikkona kokeilin koulun diagnostiikka-koneilla ruiskun lukemista (Bosch Esitronic 2.0). Sehän onnistui adapterijohdon kanssa, mutta kaasuläpän resetointia ei voinut tehdä. Päätin sitten mitata kaasuläpän asentoanturin toimintaa oskiloskooppilla:
Ohjeen mittaukseen sain autodatasta:
En mitannut arvoja moottorinohjausboksilta, koska sopivaa adapteria ei löytynyt ja ECUn moninapaliittimien puukottaminen/piikittäminen todettiin turhan riskialttiiksi. Täten mittasin suoraan kaasuläpän liittimeltä arvoja, tällöin jää mahdollisuus johtosarjavialle, joka ei näy läpältä mitatessa.
Arvot olivat niinkuin pitää ja myös kaasuläpän asentoanturin jännite nousi lineaarisesti suhteessa kaasuläpän asentoon. Kuitenkin auto oli lämpimässä ja verrattain kuivassa hallissa monta tuntia ennen mittausta, joten olin hiukan skeptinen asian suhteen. Kävin vielä kriittisimmät liittimet läpi, että ovat puhtaita ja hyvin paikoillaan, ennenkuin lähdin kotimatkalle.
Ja eihän se toiminut. Sama puutuilu, nykiminen ja tyhjäkäynnin puute kuin viimeiset 2kk.
Joten eilen sitten härkää sarvista ja koululle. Koululla kaasuläppä irti, MAP irti, imuvuotojen/letkujen tutkimista ja johtojen tarkastelua/mittaamista. Mitään omituista ei löytynyt, joten uusi läppä paikoilleen, MAPin putsaus ja oman läppärin/MES:n esilleotto.
Romut purettuna:
Vanha vs. uusi(käytetty) läppä ja säädin:
MES:lla ei löytynyt vikoja, mutta kaasuläpän resetointi tuli tehtyä ja valittua muutama live-arvo piirtämään käyrää näytölle.
Kytkin vielä oskiloskoopin kiinni MAP-anturiin mittailemaan ja piirtämään käyrää ja laitoin auton käyntiin. Hetken hapuilleen tyhjäkynnin jälkeen käynti tasoittui ja laski 850rpm tienoille todella nätille tyhjäkäynnille. MAP antoi ohjearvojen mukaista signaalia (muistaakseni tyhjäkäynnillä 1V ja kaasu pohjassa ~4V), kuten myös MAPin lämpötila (+20°C ohjearvo 2300-2500ohmia, mitattu 2278 ohmia). Näistä tosin ei tullut kuvaa otettua, koska oli vähän tekeminen seurata mitä kaikkea tapahtuu...
Lopuksi tarkistin vielä kampiakselin asentotunnistimen signaalin ja näytti olevan kunnossa:
Mitänyt nopeasti kerennyt ~130km ajamaan kaasuläpän vaihdon ja resetoinnin jälkeen, on jotain havaittavasti muuttunut. Nyt lähtee kylmänä ja lämpimänä hyvin käyntiin, käy tasaista tyhjäkäyntiä, ei sammu jokapaikkaan, vastaa kaasuun pehmeästi eikä esim. tyhjäkäynnillä ryömiessä kaasun hipaisu aiheuta välitöntä sutimista ja kierrosten ryntäämistä. Samaten maantiellä menee 80-120kmh nopeuksilla ihan höyhenen kevyellä kaasulla (mitänyt ylämäissä tietenkin joutuu reilummin painamaan) ja usvan määrä perässä on vähäisempi. Ennen jos vaikka kolmosella kiihdytti 80-120km/h, ei peileistä tahtonut nähdä mitään -15°C pakkasilla. Nyt tulee semmoinen pieni häntä perässä, ei savuvana (liekkö käynyt rikkaalla).
Ajoittainen nykiminen edelleen on, mutta sillekkin taisi löytyä syy. Puolan navat 2/3 ovat todella pahasti hapettuneet (pilalle), eikä niitä saa enään puhdistettua riittävän hyviksi. Parempi puola pitänee siis etsiä jostain...
Ja tulihan tämä alkuviikosta pestyä:
Paljoa ei lika tuosta väristä näy...
Sekavaa tekstiä ja paljon kuvia. Katsotaan mitä seuraavaksi saa aikaan. Kulmat pitää ainakin vielä säätää, koska menee liukkaalla aika hapuillen.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Wellun käyttis-Bravo
Eilen tuli tasan kaksi vuotta tällä täyteen.
Öljyjä en nyt ole kerennyt vaihtamaan, enkä pahemmin huoltamaankaan. Kiire saada perheen toinen auto liikenteeseen (kolme viikkoa vielä aikaa ja koko keksintö pahasti kesken), joten koetan tällä selvitä sinne asti, jonka jälkeen seisontaan ja isompaa remonttia.
Nyt on ainakin kuljettajan puolelta mennyt pyöränlaakeri edestä, alatukivarsi ja raidetangon pää. Samaten tuulilasi pamahti aamulla, kun edessäajaneen auton renkaista lensi melko reilu pala asfalttia suoraan kuljettajan eteen keskelle tuulilasia.
Mutta hienosti on kyllä toiminut ja palvellut, täysi-ikään päässyt "italiatar" nelihenkistä perhettä. Kaasuläpän uusimisen jälkeen ei mitään murheita ole ajossa ollut, kulutus aikalailla 6-7.3l/100km (kaupunki).
Pahasti vain näyttää siltä, että pikkuisen pieneksi tämä on käymässä kun kakarat kasvaa.
Öljyjä en nyt ole kerennyt vaihtamaan, enkä pahemmin huoltamaankaan. Kiire saada perheen toinen auto liikenteeseen (kolme viikkoa vielä aikaa ja koko keksintö pahasti kesken), joten koetan tällä selvitä sinne asti, jonka jälkeen seisontaan ja isompaa remonttia.
Nyt on ainakin kuljettajan puolelta mennyt pyöränlaakeri edestä, alatukivarsi ja raidetangon pää. Samaten tuulilasi pamahti aamulla, kun edessäajaneen auton renkaista lensi melko reilu pala asfalttia suoraan kuljettajan eteen keskelle tuulilasia.
Mutta hienosti on kyllä toiminut ja palvellut, täysi-ikään päässyt "italiatar" nelihenkistä perhettä. Kaasuläpän uusimisen jälkeen ei mitään murheita ole ajossa ollut, kulutus aikalailla 6-7.3l/100km (kaupunki).
Pahasti vain näyttää siltä, että pikkuisen pieneksi tämä on käymässä kun kakarat kasvaa.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Wellun käyttis-Bravo
Ihme vaateita, hyvin mahduttiin siskon kanssa varhaismurrosiässä relluvitosen takapenkille ja kierrettiin Suomea monta päivää kesäloman merkeissä.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Wellun käyttis-Bravo
Eikö?Sämpy kirjoitti:Ihme vaateita, hyvin mahduttiin siskon kanssa varhaismurrosiässä relluvitosen takapenkille ja kierrettiin Suomea monta päivää kesäloman merkeissä.
Kolme työkalupakkia + neljän hengen mökkikamat + ruokaostokset + kaksi kissaa kuljetuslaatikkoineen + turvaistuimet + tykötarpeet (aina mukana moottoriöljyä, pissapojan nestettä jne) niin alkaa vain olemaan ahdasta. Ainakaan kovin isoja ostoksia ei mahdu, tai mitään ylimääräistä turha haaveilla mukaan.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Wellun käyttis-Bravo
No ei oo lapsia mutta Mirafiorissa takapenkillä 2 iso kissaboksia + 2 keskikokoista koiraa + viikon tavarat ja tuota rumbaa mentiin joka viikonloppu 250km vuoden verran.
"Ihanan ahdasta"
"Ihanan ahdasta"
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Wellun käyttis-Bravo
Sori ot mut tiiän yhen jantterin kenen piti ostaa kuormuri et perheen jäsen mahtuu samaa autoon.
Hevosmiehiä...
Hevosmiehiä...
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Re: Wellun käyttis-Bravo
Tänään sain aikaiseksi vaihtaa öljyt kohdassa 254646km. Omituista, moottori tuntuisi ihan aavistuksen hiljaisemmalta tuoreilla öljyillä. Koneeseen meni taas Total Quartz 9000 5W-40:t ja Mann-Filterin W610/3 suodatin.
Samalla tuli paikattua vasen takarengas, josta oli mennyt ruuvi läpi. Nyt tosin siinä on runkovaurio, joten ennen kesärenkaita ei kyllä uskalla ajella minnekkään kauemmas (60km/h ja tuntuu kuin olisi vanne aivan solmussa).
Odotellaan odotellaan, jahka saan toisen auton liikenteeseen, täytyy tähän tehdä seuraavaa:
- Vasen etualatukivarsi, pyöränlaakeri ja raidetangon pää vaihtaa
- Pakoputkisto korjata/vaihtaa/tehdä ite uusi
- Vaihtaa apulaitteiden hihnat
Voisi tuon pesaista, heti kun kelit antaa myöden:
Samalla tuli paikattua vasen takarengas, josta oli mennyt ruuvi läpi. Nyt tosin siinä on runkovaurio, joten ennen kesärenkaita ei kyllä uskalla ajella minnekkään kauemmas (60km/h ja tuntuu kuin olisi vanne aivan solmussa).
Odotellaan odotellaan, jahka saan toisen auton liikenteeseen, täytyy tähän tehdä seuraavaa:
- Vasen etualatukivarsi, pyöränlaakeri ja raidetangon pää vaihtaa
- Pakoputkisto korjata/vaihtaa/tehdä ite uusi
- Vaihtaa apulaitteiden hihnat
Voisi tuon pesaista, heti kun kelit antaa myöden:
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Wellun käyttis-Bravo
Koettanut tässä nyt pohtia kesärenkaita.
15" renkaita löytäisi huomattavasti helpommin, kuin 14". Leveyttä miettinyt, että 195 vai 205, molemmat varmaan huonompi vaihtoehto, kuin nykyinen 185 leveä. Toinen vaihtoehto pysyä tuossa 14" ja 185 leveässä.
Kenelläkään kokemusta, minkälaiset renkaat mahtuvat Bravon pyöräkoteloon? Isän Mareassa tekee stilon vanteilla hiukan tiukkaa jo, mutten kyllä muista minkä kokoinen rengas sillä on.
15" renkaita löytäisi huomattavasti helpommin, kuin 14". Leveyttä miettinyt, että 195 vai 205, molemmat varmaan huonompi vaihtoehto, kuin nykyinen 185 leveä. Toinen vaihtoehto pysyä tuossa 14" ja 185 leveässä.
Kenelläkään kokemusta, minkälaiset renkaat mahtuvat Bravon pyöräkoteloon? Isän Mareassa tekee stilon vanteilla hiukan tiukkaa jo, mutten kyllä muista minkä kokoinen rengas sillä on.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Wellun käyttis-Bravo
195/55 R15 ja 195/60 R15 menee (Bravassa). 195/65 R15 raapii täyslukoissa ja roiskeläpät ei mahdu eteen.
Mulla on kaksi hyvää 65 profiilia vielä tallessa kun vaihdoin 60 profiiliin kaikki (HLX marean setti, ABS ei tykkää erikokoisista).
Mulla on kaksi hyvää 65 profiilia vielä tallessa kun vaihdoin 60 profiiliin kaikki (HLX marean setti, ABS ei tykkää erikokoisista).
Re: Wellun käyttis-Bravo
Tänään touhuttu tämmöistä:
Aamulla töihin ajellessa tuli joltain radiokanavalta juttua kioton -ilmastosopimuksesta. Myös yksi Kumhon nastarengas päätti osallistua aiheeseen ja irtisanoi oman ilmastosopimuksensa, onneksi vain 500m ennen työpaikan parkkipaikkaa (ilmat pysyi, mutta vatkasi ihan kunnolla, eli runko petti).
Noh, pari puhelua ja työkavereilta kyselyä eikä kenelläkään ollut edes välttäviä 14" kesärenkaita missään ylimääräisenä. Päätin käydä vielä "rengaslavalta" katsomassa, josko kierrätykseen menevistä löytyisi edes jotain.
Ja löytyihän sieltä! 0€ hintaan kaksi Champiro GT-radial merkkistä rengasta 4,5-6mm pinnalla ja kaksi Gleberiä 4mm pinnalla. 185/65R14 86H.
Champiroista kyllä huomasi "halpisrenkaan", kovaa kumia (myös vanhaa, kymmenkunta vuotta), mutta tasapainotuskoneessa katsellen täysin pyöreät eikä mitään heittoja (myös painoja meni yllättävän vähän). Ehdin nippanappa työpäivän lopuksi vaihtaa nuo vanteelle, kerrankin kannatti penkoa roskia.
Pitihän se lopuksi vielä pesaista:
Aamulla töihin ajellessa tuli joltain radiokanavalta juttua kioton -ilmastosopimuksesta. Myös yksi Kumhon nastarengas päätti osallistua aiheeseen ja irtisanoi oman ilmastosopimuksensa, onneksi vain 500m ennen työpaikan parkkipaikkaa (ilmat pysyi, mutta vatkasi ihan kunnolla, eli runko petti).
Noh, pari puhelua ja työkavereilta kyselyä eikä kenelläkään ollut edes välttäviä 14" kesärenkaita missään ylimääräisenä. Päätin käydä vielä "rengaslavalta" katsomassa, josko kierrätykseen menevistä löytyisi edes jotain.
Ja löytyihän sieltä! 0€ hintaan kaksi Champiro GT-radial merkkistä rengasta 4,5-6mm pinnalla ja kaksi Gleberiä 4mm pinnalla. 185/65R14 86H.
Champiroista kyllä huomasi "halpisrenkaan", kovaa kumia (myös vanhaa, kymmenkunta vuotta), mutta tasapainotuskoneessa katsellen täysin pyöreät eikä mitään heittoja (myös painoja meni yllättävän vähän). Ehdin nippanappa työpäivän lopuksi vaihtaa nuo vanteelle, kerrankin kannatti penkoa roskia.
Pitihän se lopuksi vielä pesaista:
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Wellun käyttis-Bravo
Mitään uutta ei ole tapahtunut...
...mutta koska kuvat on kivoja, niin pitihän tämä vielä uudestaan pesaista, josko pääsisi huomiseen Piazza-Are tapahtumaan edes sinneppäin puhtaalla autolla:
Työkuviot on muuttumassa, mutta toivottavasti hyvään suuntaan. Tähän pitäisi kesän aikana vaihtaa takapyörien tuennan laakerointi, rakentaa putkistoa, vaihtaa tuulilasi...
...hyvin suunniteltu on täysin tekemättä, eiku...?
...mutta koska kuvat on kivoja, niin pitihän tämä vielä uudestaan pesaista, josko pääsisi huomiseen Piazza-Are tapahtumaan edes sinneppäin puhtaalla autolla:
Työkuviot on muuttumassa, mutta toivottavasti hyvään suuntaan. Tähän pitäisi kesän aikana vaihtaa takapyörien tuennan laakerointi, rakentaa putkistoa, vaihtaa tuulilasi...
...hyvin suunniteltu on täysin tekemättä, eiku...?
Minkä huollan, sen korjaan...