Vikakoodien lukeminen

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Neverth
Viestit: 353
Liittynyt: 03.11.2012 14:45

Re: Vikakoodien lukeminen

Viesti Kirjoittaja Neverth »

Virtuaalikoneessa ajurit pohjalla ovat edelleen Vistasta, se ohjaa vain portin virtuaalikoneeseen. USB uudelleenohjausta voi yrittää, mutta ei aina toimi.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Vikakoodien lukeminen

Viesti Kirjoittaja wellu »

Jyväskylässä/ympäristössä ketään, joka olisi halukas lainaamaan toimivaa KKL-VAG-COM kaapeliaan minulle?

Eilen tunnin ajan yritin saada taas yhdistettyä Fiattiin MES:lla tuota läppäriä. Ei auta porttiasetuksista latenssien säätäminen, ei auta COM -portin vaihtaminen, ei auta USB-portin vaihtaminen, ei auta MES:n omista asetuksista asetusten säätäminen.

Ihan joka kerta edelleen yhdistettäessä "NO ECU RESPONCE - CHECK CABLE/CONNECTIONS" ja jos asetuksien latenssit-sivulta tekee "test", niin joka kerta tyssää 750ms kohdalla "The operation has timed out", aina.

Joten en enään yksinkertaisesti keksi mitään muuta kuin että kaapeli on viallinen. Joko se on kiinalaisen juottama alunperin viallinen (sisällä CH340 -piiri), tai sitten se on jostain ottanut kipeää. On tuo kuitenkin syksyllä toiminut ihan hienosti, kunnes menin tuon läppärin päivittämään. Nyt on tietokone palautettu taas tehdastilaan, mutta yhteyttä en saanut. Perjantaina sain kerran muodostettua yhteyden nopealla kokeilemisella, eilen en enään kertaakaan...

Melkein alkaa jo hermot mennä, mutta eipä tässä taida hermostuminen auttaa. MES:n sivuilta ja foorumilta mitä lueskelin, niin joillakin ollut samoja ongelmia, ilmeisesti, mutta aika huonosti kerrottu miten ongelma on ratkaistu. Yksi ehdotus on ollut hankkia kaapeli, jonka sisällä piirissä lukee FTDI, ei CH340. Tosin minulla toimi syksyllä, miksei nyt jos olisikin kopiopiiri?
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Vikakoodien lukeminen

Viesti Kirjoittaja wellu »

Noniin, saatu taas (vaihteeksi) toimimaan tuo MultiEcuScan KKL-VAG-COM -piuhalla Vista -läppärissä.

Itseasiassa vika ei ollut ohjelmistossa, vaan kaapelin ja Vistan yhteensopivuudessa, kuten täällä(kin) on mainittu.

Lopulta löysin vian jäljille "vahingossa". Menin windowsin asetuksiin ja sieltä minnelie hallintaan, josta voi poistaa manuaalisesti ajureita käytöstä. Poistin kaikki (2kpl) KKL CH340 -kaapelin ajurit (minulla kaapelissa CH340 -piiri), jonka jälkeen juoksutin KKL VAG-COM -asennuslevyltä ajurien asennusohjelman uusiksi.
Tällöin Vista ilmoitti porttiasetuksissa keltaisella huutomerkillä "laite ei toimi oikein, windows ei voinut asentaa sopivaa ajuria". Kuitenkin sitten portin asetuksista "ajurit" -kohdasta jos yritti ajuria päivittää/poistaa/asentaa uudelleen, tuli herja "Windows on asentanut yhteensopivan ajurin ja laite toimii oikein".

Lopulta piti kone käynnistää uudelleen vikasietotilassa, poistaa ajuri manuaalisesti (ja myös KKL-VAG-COM ohjelmisto) ja käynnistää uudelleen. Tämän jälkeen asentaa tuo KKL ohjelmisto, tutkia asennuslevyltä kansioista eri ajureiden tietoja (koodista lukemalla näki version) ja kokeilla eri vaihtoehtoja. Muistaakseni win7 ajuri (jota Vista ei suostunut automaattisesti valittuna asentamaan) oli se, jolla kaapeli alkoi toimimaan.

Ajattelin tämän kirjoittaa tänne ihan sen takia, että jos joku muu sattuu saman vaivan kanssa painimaan. Kannattaa kokeilla vaikkapa jollain kaverin/tutun läppärillä, jos mahdollista. Nuo kiinalaiset kaapelit saattavat toki olla myös valmiiksi rikki ja FTDI -piirillisiin ei välttämättä löydä ajureita (ellei ole ns. "aito" tuote jossa tulee asennuslevy mukana). CH340-piiri ei ole ihan niin toimintavarma ja hitaampi, joten MES saattaa katkoa yhteyttä aika-ajoin (tämän luin MES:n foorumilta).
Minkä huollan, sen korjaan...
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Vikakoodien lukeminen

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Olikos noita CH340 ajureita muualla tarjolla kuin kaapelin mukana tulleella levykkeellä (joka on ollut joskus tyhjä)? Oon noita joskus yrittänyt manuaalisesti asentaa, mutta ei ole auttanut, ainakaan Win7:ssa. Silloin sain toimimaan poistamalla ajurit ja pistämällä netistä FTDI ajurin ja sitten kaapeli heti kiinni. Menee kategoriaan "jos tämänkin ajan olisi käyttänyt palkkatyöhön olisi sillä rahalla ostanut aidon FTDI laitteen"

Mutta hyvä jos joku saa noita kiinanpurkkeja nykypäivänä toimimaan.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Vikakoodien lukeminen

Viesti Kirjoittaja wellu »

Aika paljon googlella sai osumia, jotka olisi "sopivia". Olivat lähes aina vain vähintäänkin arveluttavalla sivustolla ja ajurin saadakseen olisi ensin pitänyt asentaa ajurin asennusohjelma - en ota riskiä.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Vikakoodien lukeminen

Viesti Kirjoittaja wellu »

Pitäisiköhän ihan kerätä listaa, minkälaisella kokoonpanolla on saatu toimimaan MES, mihin autoon ja millä kaapelilla.

Minä voin aloittaa.
- Windows Vista sp2
- Kiinalainen KKL-VAG-COM kaapeli CH340 -piirillä
- 3-pinninen adapteri ja Fiat Bravo 80 -99.

Ei toimi. Joskus satunnaisesti saa toimimaan, mutta pääosin ei löydä moottorinohjausta. Ilmeisesti Vista sekoilee ajureiden kanssa, koska ei hyväksy Ch340 -piirin ajuria ja vaihtaa sen itsekseen toiseksi. 3-pinninen OBD-adapteri toimii, testattu Bosch Esitronic 2.0 -vikadiagnostiikkaohjelmalla.
Minkä huollan, sen korjaan...
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Vikakoodien lukeminen

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Omalla kokemuksella Vista 5 vuotta sitten toimi noilla kuin junan vessa, piuha kiinni ja windows asensi ihan oikein. jos tehty päivitystä niin ei toimi enää eikä tunnu auttavan päivitysten palauttaminen. Sama ongelma tuli töissä erinäisiin sarjaportti-usb sovittimiin nelisen vuotta sitten, monissa eri koneissa niin XP kuin seiska.

Cantiecar eli multiecuscan mutliplexed toimii seiskan kanssa kaikissa autoissa, mutta joskus windows saattaa mennä pikkutilttiin. Eritoten jos laite on kiinni usb portissa ja laittaa lepotilaan niin ei enää näyttö herää. Horrostilan kautta toimii taas. Tänään testataan miten toimii Lancia Deltassa. (III) Parissa Stilossa oli vähän ongelmia mutta toinen olikin kai ecu viallinen kun samat ongelmat jo vuosia ja toisessa vähän kaikenlaista virtaongelmaa, siinäkin yhteys turvatyynyihin lopulta löytyi joten vika tod.näk. autossa kun ei scannauksellakaan ensin löytynyt ABS/Airbag purkkeja. Paremmin toimivissa Stiloissa ei ole ollut ongelmaa, kaikki purkit löytyy.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
jonik
Viestit: 266
Liittynyt: 12.09.2011 22:25
Paikkakunta: Ähtäri/Seinäjoki

Re: Vikakoodien lukeminen

Viesti Kirjoittaja jonik »

Mulla on fiatecuscan/multiecuscan toiminut aina ilman ongelmia. On ollut XP, 7 ja 8 ainakin käytössä läppärillä tai tabletilla :)

Ebaysta ostin valmiin kitin, tämä mutta ilman 3-pinnistä adapteria:
http://www.ebay.com/itm/MULTI-FIAT-ECU- ... 2676188354" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/jonik1" onclick="window.open(this.href);return false;
Neverth
Viestit: 353
Liittynyt: 03.11.2012 14:45

Re: Vikakoodien lukeminen

Viesti Kirjoittaja Neverth »

KKL FTDI:llä (luulisin) ja ELM327 bluetoothin kautta, XP SP2 toimii.
Samat kapulat win 8 eikä mitään toivoa.
Samat kapulat win XP virtuaalikoneessa linuxin päällä toimii (sarjaportti linuxin kautta ohjattu virtuaalikoneelle).
Desmo
Viestit: 84
Liittynyt: 13.03.2017 07:27
Paikkakunta: Joutseno

Re: Vikakoodien lukeminen

Viesti Kirjoittaja Desmo »

Miulla on android puhelimessa AlfaOBD ohjelma ja bluetooth ELM mokkula. Niillä oon päässy 156 ja 159 Alfoihin ja näihin mk2b/3 Puntoihin kiinni. Sekä Ducateihin joissa marellin ecu.
Läppärissä Win XP sp2, Multiecuscan, KKL ja 4 eriväristä adapteria sekä 3-pin adapteri ja niil päässyt noihin kaikkiin ylläoleviin myös kiinni. Plus VAG autoihin VagComilla ja tolla KKL piuhalla.

XP on muutenkin paras windows, en päivitä tota vanhaa läppärii muuhun versioon. Tosin sitä ei enää käytetäkään kuin auto- ja mopohommiin sekä mökillä telkkarin katseluun.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Vikakoodien lukeminen

Viesti Kirjoittaja wellu »

wellu kirjoitti:Pitäisiköhän ihan kerätä listaa, minkälaisella kokoonpanolla on saatu toimimaan MES, mihin autoon ja millä kaapelilla.

Minä voin aloittaa.
- Windows Vista sp2
- Kiinalainen KKL-VAG-COM kaapeli CH340 -piirillä
- 3-pinninen adapteri ja Fiat Bravo 80 -99.

Ei toimi. Joskus satunnaisesti saa toimimaan, mutta pääosin ei löydä moottorinohjausta. Ilmeisesti Vista sekoilee ajureiden kanssa, koska ei hyväksy Ch340 -piirin ajuria ja vaihtaa sen itsekseen toiseksi. 3-pinninen OBD-adapteri toimii, testattu Bosch Esitronic 2.0 -vikadiagnostiikkaohjelmalla.
Tähän vielä pientä tuumailua...
OBD2 -portillista Stiloa lukiessa yhteys muodostui joka yrittämällä, mutta MES herjasi kokoajan korkeasta viiveestä (high latency) ja useampaa anturia seuratessa yhteys helposti katkesikin.

Eli edelleen olen sitä mieltä, ettei tuota kiinalaista "kopiokaapelia" kannata ostaa. Jokin siinä tökkii, kun hidastaa yhteyttä todella paljon. 3-pinninen saattaa (ehkä?) olla hidas jo omillaankin, joten tuohon päälle hidas VAG-COM/KKL niin eihän se toimi.

Korjattu pikku kirotusvihre
Viimeksi muokannut wellu, 16.03.2017 16:58. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Minkä huollan, sen korjaan...
Desmo
Viestit: 84
Liittynyt: 13.03.2017 07:27
Paikkakunta: Joutseno

Re: Vikakoodien lukeminen

Viesti Kirjoittaja Desmo »

wellu kirjoitti: joten tuohon päälle hidas VAG-COM niin eihän se toimi.
Niin toi vag-com:han ei ole mikään kaapelityyppi vaan ohjelma jolla päästään Volkkareihin, Audeihin, Skodiin ja Seateihin kiinni. Kaapeli on KKL tyyppinen.
Minulla on 2 kiinalaista KKL kaapelia ja toinen toimii erinomaisesti kun taas toinen on hitaampi ja pätkivämpi. Kumpikin FTDI piirillä. Eli kinkeissä on suuria laatueroja.
Avatar
Polkuautoilija
Viestit: 143
Liittynyt: 22.03.2016 20:21

Re: Vikakoodien lukeminen

Viesti Kirjoittaja Polkuautoilija »

1994 Coupen ja Magneti Marellin ECUn yhdyntähaluttomuuden kanssa tuskailleena törmäsin muuten äkisti tällaiseen

http://iaw-scan2.sourceforge.net" onclick="window.open(this.href);return false;

Olen Star Trekillä aiemmin saanut keskusteluyhteyden tuonne auton konehuoneeseen, mutta se ei oikein mitään jännittävää ole kertonut, seuraavaksi olisi tuo perin pätevän kuuloinen softa kokeiluvuorossa.

Onko tuttu kenellekään, onko tiedossa toimiiko (ja erityisesti 16vt coupen kanssa)?
Avatar
Polkuautoilija
Viestit: 143
Liittynyt: 22.03.2016 20:21

Re: Vikakoodien lukeminen

Viesti Kirjoittaja Polkuautoilija »

Edelliseen vastatakseni: Sehän toimii. Antaa vikakoodit ja lukee tiedot, nollaa koodit, piirtää käppyrää. Mahtava peli siis tukemilleen Magneti Marellin ECUille ja erityisesti näin vm 1993-1996 16v(t) Coupen omistajalle.

Kaapeleina KKL USB : http://www.ebay.co.uk/itm/USB-Cable-KKL ... 1599821708" onclick="window.open(this.href);return false;

ja 3PIN => OBD http://www.ebay.co.uk/itm/16PIN-OBD2-TO ... 2249984793" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuon 3 pin -adapterin 12v hauenleuka tuntuu kaipaavan yhdyntää akulle jonka jälkeen yhteys soi ainakin w7 -läppärillä mitä mainioimmin.

Ja softahan on ilmainen, parhautta.

Ja Multiecuscan ei tosiaan näitä ECUja tue, josta syystä näille harharetkille olen päätynytkin. Eivätkä autokorjaamoiden (Bosch-) testerit.
Desmo
Viestit: 84
Liittynyt: 13.03.2017 07:27
Paikkakunta: Joutseno

Re: Vikakoodien lukeminen

Viesti Kirjoittaja Desmo »

Hankin juuri 96/97 Barchettan jossa siis on Hitachin ECU. Multiecuscan ei pääse ecuun eikä airbagiin sisään. Liittimet löytyivät, ecuun pelkääjän jalkatilasta oikealta ja airbagiin jalkatilasta vasemmalta. Minulla on vag-com kkl piuha ja siihen 3-pin adapteri. Adapterin lisähauenleuat oli kytkettynä akkujänniteeseen.

Kokeilin kahdella eri läppärillä, toisessa MES ver 2.5 ja toisessa ver 3.5. Molemmilla koneilla pääsen hyvin sisään mk2b Puntojen ecuihin tolla samaisella vagcom kkl piuhalla eli ajurit lienee ok. Ja toi 3-pin adapterikin lienee toimiva koska pääsen sillä Ducatin ecuun kiinni. Com portin latenssi on 1 ms ja MES:in test napista viiveet on luokkaa 1-2 ms kaikilla nopeuksilla eli sekin ongelma on poissuljettu. Scan toiminto ei löydä ecua.

Yritin myös bluetooth ELM mokkulalla ja yhtä huono menestys. Tollakin mokkulalla pääsen Punton Bosch ecuun hienosti sisään. Eli mikä voisi olla vikana?
Vastaa Viestiin