127 bella vm.77 pelastusoperaatio kesäautoksi

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
hankala
GFF
Viestit: 635
Liittynyt: 16.03.2014 17:06
Paikkakunta: Rymättylä

Re: 127 bella vm.77 pelastusoperaatio kesäautoksi

Viesti Kirjoittaja hankala »

Sämpy kirjoitti:Mutta eihän se ole "aito bella" jos siinä on tehdaslistat? :)
Hyvä pointti! :D
Kaikki on aina vaikeeta!
Avatar
hankala
GFF
Viestit: 635
Liittynyt: 16.03.2014 17:06
Paikkakunta: Rymättylä

Re: 127 bella vm.77 pelastusoperaatio kesäautoksi

Viesti Kirjoittaja hankala »

Nyt on ollut seiska hetken talvilevossa, pahasti ollu muita kiireitä.

Mutta mutta! Tänään kävi paikallislehden toimittaja ottamassa autosta ja (valitettavasti) myös omistajasta kuvat ja tehdään juttua lehteen+nettiin seiska-harrastuksesta :)
Kuulemma on aina kiinnostavaa juttua, kun on paikallisia ihmisiä ja niiden harrastuksia. Varsinkin kun tämäkin hörhö on vienyt pakkomielteensä niin pitkälle että tontilla makaa 12 seiskaa ja edelleen lisää tulee kun sopivia osuu kohdalle :)

Mutta autoon itseensä liittyen, eilen tuli lopulta kylkilistat jotka tilasin korvaamaan rikkoontuneet alkuperäiset. Ei ole ihan sellaiset kuin kuvittelin, mutta saavat kelvata, tarkoitus on repiä ne kuitenkin pois ensi talvena kun auto (toivottavasti) saadaan maaliin.

Tässä tilanne tänään: (siis listat ei ole vielä paikallaan :) )
Kuva
Kaikki on aina vaikeeta!
Avatar
hankala
GFF
Viestit: 635
Liittynyt: 16.03.2014 17:06
Paikkakunta: Rymättylä

Re: 127 bella vm.77 pelastusoperaatio kesäautoksi

Viesti Kirjoittaja hankala »

pientä edistystä on taas tapahtunut:

Vaihteensiirtäjiä tutkin kun oli seiskamaisen isot välykset kepissä, mutta syyksi selvisikin sitten se että keppi oli irtoamassa lattiasta, yksi kiinnitysruuvi jäljellä ja sekin löysällä :)
Samalla kun kepin kanssa häärin niin tein myös "vaihdevälinlyhentäjän", eli pidensin keppiä vähän, n. 2cm, pallon alta alapäästä. Auttoi, nyt on seiskaksi tosi tarkat vaihteet.
Kuvia en innoissani huomannut ottaa pidennystyöstä, valitettavasti.

Vähän kerrallaan mennään eteenpäin :)
Kaikki on aina vaikeeta!
Avatar
hankala
GFF
Viestit: 635
Liittynyt: 16.03.2014 17:06
Paikkakunta: Rymättylä

Re: 127 bella vm.77 pelastusoperaatio kesäautoksi

Viesti Kirjoittaja hankala »

"Hienojen" kiinalaisten koristelistojen asennus meni pieleen. Tilasin 15 metriä listaa ja siitä leikkasin reilun pätkän toista kylkeä varten, niin huomasin että listaa onkin vain 5 metriä. Nyt se ei sitten riitä enää toiseen kylkeen :evil:
Tarkastin tilauksen ja siinä oli kyllä sanottu että listaa on 14.8 metriä tasan, valitusviestiä myyjälle vaan. Vaikka mahdollisesti lähettäisivätkin lisää, niin tämän edellisenkin kesti tulla 2,5 kuukautta... Taitaa olla aika nöyrtyä ja ostaa suomesta vaan, vaikka on triplasti kalliimpaa.
Kaikki on aina vaikeeta!
Avatar
hankala
GFF
Viestit: 635
Liittynyt: 16.03.2014 17:06
Paikkakunta: Rymättylä

Re: 127 bella vm.77 pelastusoperaatio kesäautoksi

Viesti Kirjoittaja hankala »

Projekti on ollut tauolla muiden kiireiden takia, mutta tulivat lopulta kiinasta kylkilistat ja pakkohan ne oli paikalle laittaa :)

Kuva

Eivät ole oikein sellaiset kuin olin mielessäni kuvitellut, mutta tuollaiset tilasin ja tuollaiset sain. Saavat nyt kelvata tämän kesän,
ensitalvena toivottavasti saa auton pintakunnostukseen ja maalaukseen. Silloin toivottavasti on jo löytynyt alkuperäisen tyyliset listat laittaa kylkiin.
Kaikki on aina vaikeeta!
Avatar
hankala
GFF
Viestit: 635
Liittynyt: 16.03.2014 17:06
Paikkakunta: Rymättylä

Re: 127 bella vm.77 pelastusoperaatio kesäautoksi

Viesti Kirjoittaja hankala »

Pientä hiplailua on taas tullut tehtyä. Joku edellisistä omistajista oli nähnyt tarpeelliseksi katkoa molemmat lämmityslaitteen vaijerit pois, niiden uusimisessa vierähti tovi
ja samalla kävi ilmi että lämppärin kenno vuotaa, sekin siis uusiksi.
Lämmityslaite on nyt kolmen eri korimallin autojen osista kasattu toimivaksi, runkokotelo on alkuperäinen mk1, vivusto ja vaijerit on mk2 ja puhallin stellasta :) toimii.

Renkaat ostin uudet, vanhat olivat jo tosi vanhat ja vuotavat. Vanteiksi löysin Ladan alut, alkuperäisiä fiatin vanteita odotellessa siis.
Vanteet on olemassa, mutta niistä pitäisi otta pois vanhat renkaat ja viedä hiekkapuhallettavaksi + maaliin, näillä näkymin on ensi talven hommia.

Kuva

Myös penkit meni vaihtoon, mukavuuden nimissä. Vanhoista oli rungot jo huonot ja ovat hiukan turhan korkeat pitkälle kuskille, uudet löytyin -78 sata-amppeerisesta.

Kuva

Kuvapilvi.fi on näköjään alhaalla, lähes kaikki tämän tarinan kuvat ovat poissa, toivottavasti tulee takaisin ja nyt jatkossa Aijaa.com...
Kaikki on aina vaikeeta!
Avatar
hankala
GFF
Viestit: 635
Liittynyt: 16.03.2014 17:06
Paikkakunta: Rymättylä

Re: 127 bella vm.77 pelastusoperaatio kesäautoksi

Viesti Kirjoittaja hankala »

Kesäkausi on alkanut ja auto tuntuu toimivan hienosti :)
Kaikki on aina vaikeeta!
Avatar
hankala
GFF
Viestit: 635
Liittynyt: 16.03.2014 17:06
Paikkakunta: Rymättylä

Re: 127 bella vm.77 pelastusoperaatio kesäautoksi

Viesti Kirjoittaja hankala »

Tulipa kehuttua auton toimintaa tuossa niin heti kostautui. Alkoi mennä öljyt ja vedet sekaisin, kannentiivistehän se sitte oli vaihdettava...

Kuva

Homma on vuosien varrelta onneksi tuttua huttua, tulipa samalla puhdisteltua ja tarkastettua osia noin yleisesti.
Kaikki on aina vaikeeta!
Avatar
hankala
GFF
Viestit: 635
Liittynyt: 16.03.2014 17:06
Paikkakunta: Rymättylä

Re: 127 bella vm.77 pelastusoperaatio kesäautoksi

Viesti Kirjoittaja hankala »

Kansiremppa meni hienosti, mutta sitten kun piti saada pakoputki paikalleen niin että on edestä tiivis...
Usean yrityksen, tutkimuksen, asennuksen ja epäonnistumisen jälkeen hain Motonetistä uuden etuputken, oli vielä hyllyssä yksi ja hinta 12,90€!!
Uudessa putkessä oli hiukan isompi huullos kuin vanhassa ja se asettuikin sitten lopulta tiiviisti paikalleen.

Nyt ihmetellään sitten jousitusta. Perä on alkanut roikkua ikävän alhaalla, kuin olisi kontti täynnä tiiliä. Nyt vaihtoehdot alkavat olla siinä että takajousi menee vaihtoon.
Sellainen löytyy kyllä varaosa-autosta, mutta ei olisi motivaatiota sen vaihtamiseen, ikävä homma tehdä ilman kunnon nosturia.

Kattokori on melkein pakollinen muutenkin, mutta varsinkin ku pitää saada 13€ pakoputki kotiin :)

Kuva

edit: Ainiin, tämän viikon perjantaina on mini-kokoontumisajo paikallisella grillillä, paikalle on tulossa toinenkin seiska :D Paikallislehden toimittaja halusi tulla mukaan jatkamaan aloittamaansa juttua seiskojen kanssa ropaamisesta, eli päästään taas lehteen ja saadaan seiska-harrastusta esiin :)
Kaikki on aina vaikeeta!
Avatar
hankala
GFF
Viestit: 635
Liittynyt: 16.03.2014 17:06
Paikkakunta: Rymättylä

Re: 127 bella vm.77 pelastusoperaatio kesäautoksi

Viesti Kirjoittaja hankala »

Mini-kokoontuminen meni mukavissa merkeissä ja jatkoa seuraa :)

Kuva
Kaikki on aina vaikeeta!
Avatar
hankala
GFF
Viestit: 635
Liittynyt: 16.03.2014 17:06
Paikkakunta: Rymättylä

Re: 127 bella vm.77 pelastusoperaatio kesäautoksi

Viesti Kirjoittaja hankala »

Tuli käytyä "koe-ajolla" Summer Specialin keikkaa silmällä pitäen, piti kokeilla miten auto toimii ja itse autossa jaksaa kun matkaa on paljon.
500km koe-ajon perusteella voi huoletta lähteä Kalajoelle, aikaa pitää matkaan varata, mutta tuo n. 530km pitäisi taittua ihan mukavasti :)
Ovien tiivisteet pitää kyllä uusia ennen pidempiä matkoja, on suhinat sen verran kovat ja häiritsevät.
Kaikki on aina vaikeeta!
Avatar
hankala
GFF
Viestit: 635
Liittynyt: 16.03.2014 17:06
Paikkakunta: Rymättylä

Re: 127 bella vm.77 pelastusoperaatio kesäautoksi

Viesti Kirjoittaja hankala »

Hollolan varaosapäivä tuli käytyä ja kaikkea pientä tarttui mukaan mukavasti :)
Kotona vasta huomasin, että olin ostanut parkin/vilkun lasit molemmat saman puolen vaikka ajatus oli että olisi uudet molemmin puolin... Kotona ollut yksittäiskappale on luonnollisesti saman puolen kuin uudetkin :oops:
Eli nyt jos jollain on nurkissaan mk1 127:n parkin/vilkun laseja kirkkaana niin laittakaa viestiä, tarvis on nimenomaan oikeanpuoleiselle lasille, siis peljääjän puolelle.

Muuten on tallissa tapahtunut sen verran että kävin hakemassa ETRA:lta uudet tiivisteet oviin ja takaluukkuun, olivat yllättävän edullisia metritavarana. Suhinat ja kohinat vähenivät oleellisesti.
Myös vaihteensiirron kanssa "kokeilin", tein uudet siirtäjätangot haarukkalenkeillä jotka ainakin nyt ovat käytännössä välyksettömiä, mukavasti tarkempi vaihteen valinta on kyllä. (en innoissani/vauhdissani huomannut ottaa taaskaan kuvia noista :()
Kaikki on aina vaikeeta!
Avatar
hankala
GFF
Viestit: 635
Liittynyt: 16.03.2014 17:06
Paikkakunta: Rymättylä

Re: 127 bella vm.77 pelastusoperaatio kesäautoksi

Viesti Kirjoittaja hankala »

Posti toi loppuviikolla tallin nurkkaan asennusta odottamaan uudet iskarit joka kulmaan ja kaikki uudet vetarien kumit,
sisäpäät vuotaa ja ulkopäät on jo haurastuneet niin uusitaan samalla.
Pari hyväkuntoisia vetareita löytyi myös asennusta odottamaan, saattaisi olla sisäpäät tiiviit jonkin tovin edes...
Kuvia toivottavasti tulee projektista kunhan tässä ehditään tallille taas.
Kaikki on aina vaikeeta!
Avatar
hankala
GFF
Viestit: 635
Liittynyt: 16.03.2014 17:06
Paikkakunta: Rymättylä

Re: 127 bella vm.77 pelastusoperaatio kesäautoksi

Viesti Kirjoittaja hankala »

Kuva

Tällaisia kelpaa asennella :)

Myös iskarit on eteen nyt vaihettu, pelkääjän puolella oli iskari korkannut ja öljyt ulkona, eli hyvään aikaan tuli vaihto.
Takaiskarit on vielä tallin lattialla, mutta ehkä tässä vielä loppuviikolla ehtii.
Kaikki on aina vaikeeta!
Avatar
hankala
GFF
Viestit: 635
Liittynyt: 16.03.2014 17:06
Paikkakunta: Rymättylä

Re: 127 bella vm.77 pelastusoperaatio kesäautoksi

Viesti Kirjoittaja hankala »

Fiat 127 Summer Special tuli käytyä ja hauskaa oli, ensivuonna uudestaan.
Matkamittariin kiertyi hieman yli 1100km ja auto toimi varsin hyvin, pientä "hienosäätöä" joutui matkalla tosin tekemään.
Tapahtuman aamulla alkoi konehuoneesta kuulua todella kova ja korvia särkevä, hiertävän metallin kiljunta. Syyksi paljastui voitelustaan kuivunut virranjakaja, jonka akseli takerteli pahasti.
Eipä siinä mitään, kokoontumiskentällä jakaja irti ja osiksi, öljyä akselille ja uudelleen kasaan. Noloa ehkä vähän, mutta minkäs teet :) Tämän toimenpiteen jälkeen auto toimi taas ongelmitta kotimatkan.
Niin ja tulipa tapahtumassa pokattua palkintokin, pitkämatkalaisin ajamalla tullut-erikoispalkinto, siis hulluimman palkinto :)
Kaikki on aina vaikeeta!
Vastaa Viestiin