Lisävaloista

Italomerkkeihin liittymätöntä keskustelua, aihe on vapaa.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Lisävaloista

Viesti Kirjoittaja wellu »

Pistetäänpäs topic pystyyn.

Minulla on Bravossa Hella Comet 200FF:t. Muutoin olen oikein tyytyväinen valoihin (kevyet, pienet ymsjne), mutta valojen teho/keila tuntuisi olevan jotenkin turhan suppea.

Poltan niitä 55W hellan polttimoilla, lampun kannalle tulee ~13V. Ongelma on, että Bravon omat valot ovat turhan pistemäiset ja niin on nuo Cometitkin. Täten aina joko:
- Metsä valaistuu ja pitkälle ei näe mitään
- Suoraan eteenpäin valaisee pitkälle, muttei mäkiä/metsää.

Tavoitteena saada hitusen leveämpi/korkeampi valokeila. Nyt sain kokeiluun Hella Jumbo 320FF:t, tekeeköhän nuilla mitään (kokemuksia?). Ovat ainakin reilusti isommat ja raskaammat, joten kiinnittäminen voi tulla ongelmalliseksi (Bravon puskurin takana ei suoraan ole heti puskuripalkkia, eikä maskiin/peltiin ole helposti tehtävissä tukirautoja).


Jos jollakulla on vain ehdotuksia/kokemuksia. Onko järkevämpi laittaa 200FF:iin 100w polttimot vai peräti xenon -kitti, vai vaihtaa nuo isot mölöjumbot keulille?
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
tapi0
GFF
Viestit: 889
Liittynyt: 03.09.2010 02:47
Paikkakunta: Vahto

Re: Lisävaloista

Viesti Kirjoittaja tapi0 »

Mutsin vanhassa Huyndai i30 farkussa oli Comet 350FF:t Xenon-kitillä ja niillä kyllä näki erittäin hyvin.
Suosittelen lisäpitkiin Xenon-kittiä. Menee katsastuksessakin läpi, kun on erillinen kytkin ja suojakuvut päällä. :P
Projektit:
-88 Uno 1.3 T.i.e -> 1.4 T.i.e
-82 Lada 1200 (VAZ-2101) "Nappisilmä"
-88 Lada 1200L (VAZ-21013) "Nappis"
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3364
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: Lisävaloista

Viesti Kirjoittaja Nipa »

100W hehkuilla taitaa umpio muuttaa muotoaan melko tehokkaasti. Kiinaxenonilla tuskin valokuvio on sitä mitä valmistaja on suunnitellut. Jos se on liian pistemäinen alkujaankin, onko väliä. Hajavaloa riittävästi.
Taitaa vaan olla niin että koolla on väliä. Matkakamppeessa on soppakattilan kokoiset Hellat vakiopolttimoilla. Vastaantulijoilla on kiire vaihtaa lyhyille :lol:
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lisävaloista

Viesti Kirjoittaja wellu »

Mjoo, kiinanxenoneita en millään viitsisi niiden laadun takia. Jos ostaa jotkut ~30€ ballastit, niin riski on erittäin suuri radion kuulumisen häviämiselle ja häiriöille.

Yli 200m kantama on "turhaa", koska ei tuo Bravo edes kulje niin kovaa, että olisi jollekkin 300-500m valoille tarve. Lähinnä tulee ajettua öisin paljon mutkaisia ja mäkisiä sorateita, mihin nuo auton omat valot ovat lähinnä vitsi...

Jos keulaan vain mahtuisi, niin laittaisin neljä valoa. Tällöin saisi kaksi suunnattua "penkkavaloiksi" ja kaksi näyttämään kauas.

Pitänee katsoa kui äeän käy. Valmistaja on luvannut molempiin valoihin 100w polttimon keston. Mitä vain kaverin kanssa mittailtiin, niin 55w poltin antoi 13,6V jännitteellä enemmän valotehoa mitä 100W (molemmat laadukkaan valmistajan polttimoita). Jos hakkurilla nosti jännitteen 14,5V, niin silloin 100W antoi jonkinverran enemmän, mutta vastaavasti kuumeni aivan perkeleellisesti.
Minkä huollan, sen korjaan...
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Lisävaloista

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Mä pistin valot katolle. Reunimmaiset on juurikin suunnattu enempi sivulle ja alas kuin keskimmäiset. Mutta en jaksa viritellä semmosta vaihtorelettä että palaisi aina vain toiset eikä koskaan molemmat yhtä aikaa, ettei referenssit ylity, joten taidan ottaa nuo pois katsastukseen. Vaikka akselisääntö poistettiinkin laista 2013 eli nuo pitäisi olla lailliset. Edelleen eivät toki saa heijastaa mistään kuskin silmiin. Enkä tiedä miten kattovat suuntausta tai voiko tulla napinaa jos tosiaan toiset osoittaa lievästi sivuille ja alemmas kuin toiset.

Asiakkaan autoonkin tehtiin kahdella pultilla irrotettava valoteline keulaan ja vedenpitävät liittimet. Ei pelkästään katsastuksen takia (isot valot = pitäisi kytkeä auton omat pitkät pois ettei refut ylity) vaan nuo otetaan aina kesäksi kokonaan pois, kun ei niitä tarvitse, ei ne kivisateessa parane eivätkä edes paranna ulkonäköä.

Ai niin olikos se raja 1980 jonka jälkeen pitkiä ei saa enää kahdentaa, eli pitää olla erillisen katkaisijan takana = lisävalot. Vanhemmissa saa toimia kiinteästi kahdet pitkät. Sama raja jossa max valoteho tippuu 100->75. Myös symmetrisyyssääntö on voimassa, joten kolme valoa keulassa on trafin tulkinnan mukaan edelleen epäsymmetrinen ratkaisu. Niin ja työvalot eivät saa osoittaa eteenpäin kuin erikoisajoneuvoissa, kuten ambulanssit tms.

Tuommonen tosta kattoratkaisusta tuli:

Kuva
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
Keltsi
GFF
Viestit: 1152
Liittynyt: 16.03.2004 09:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Lisävaloista

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Itselläni on hyllyssä Boschin pyöreitä lisäpitkiä: 190 Rallye, 225 Rallye sekä 200 Big knick. Noi Rallyet on valokuvioltaan suorakaiteen muotoisia ja Big Knickit on pistekaukovalot. Tavallisilla polttimoilla on nähnyt ihan riittävän hyvin.

Pienemmät Rallyet on muuten hyvät, mutta niissä lasi kaartuu hieman sivulle ja se näkyy häiritsevänä kirkkaana "valorinkinä" taaksepäin mikäli valo on asennettu vähänkään yli konepellintason.

Noissa isommissa lampun kupu on lasia isompi halkaisijaltaan ja tuollaista ongelmaa ei niiden kanssa ole. Miinuksena onkin lähinnä iso koko, on turhan suuret esim. Unon keulalle (pitää toki kokeilla)...

Itse olen tykännyt rakentaa lisävalot irrotettavaan telineeseen, niin saa pois kesäksi ja jos sattuu talvella menemään jääradalle. Liittiminä olen käyttänyt vesitiiviitä AMP:n liittimiä.
"tähän pitäisi ilmeisesti kirjoittaa joku kiva slogani"
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lisävaloista

Viesti Kirjoittaja wellu »

Eilen kokeilin akkulaturilla tuota Hella Jumbo 320FF:ää. Valokuvio on Comet 200FF:ää matalampi, mutta huomattavasti leveämpi.

Pitänee laitella kuvia, jahka ja jos saan asennettua. Pitää "pikkuisen" valorautaa muokata, koska nuo perkeleet painavat jo hitusen. Pitää vääntää puskurin ympäri valorauta... :lol:
Minkä huollan, sen korjaan...
Jankos
Viestit: 334
Liittynyt: 31.03.2005 10:30
Paikkakunta: Jokioinen

Re: Lisävaloista

Viesti Kirjoittaja Jankos »

tuo 200ff on oikein hyvä kun niihin tunkee kiinaxenonit sisälle. Ollaan ajeltu kilpurillakin pimeessä niillä kun ovat niin näppärän kokoisia ja kevyitä. Kuitenkaan valokuvio ei ole liian hajoittava eikä liian piste. Siinä tietty 6kpl niitä ;)

Mutta monta vuotta ajelin noiden kanssa ducatonkin kanssa ja kokoisekseen erinomainen valo. Halogeneilla ei ollut koskaan paikallaan. Rally 1000 tuli pakuun tilalle ja huonommat on kiinaxenoneilla.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lisävaloista

Viesti Kirjoittaja wellu »

Unohtanut tännekkin kirjoitella, että tuossa syksyllä asensin nuo Hella Jumbo 320:t Bravon keulille.

Kun nyt sain kunnolla säädettyä ne, niin voisin sanoa ettei valotehoa enempää tarvitse. Jumpojen valokuvio on tämänlainen: ---===--- , joten kun molemmat on suunnattu osoittamaan suoraan niin, että tuon "leveän osan" loppuessa toisen umpion vastaava alkaa, on hyvä.

Noin 350-400m päästä näkee mustiin pukeutuneen ihmisen loskaiselta tieltä, valokuvio alkaa noin 5m auton edestä, valaisten siitä ojanpohjalle/metsänreunaan ja siitä aina tuonne ~200-250m koko tien leveydeltä, siitä tuonne 350m tietämiin pelkästään tietä.

Ihan riittävät. Jos jotain haluaisi "parantaa", niin ehkä valotehoa "haja-alueelle" ja valon värisävy valkoisemmaksi, eli LED on seuraava vaihtoehto. Nämäkin kyllä täysin riittävät, ajotilanteessa polttimon kannalle tulee noin 13.9-14V, polttimoita menee joten hansikaslokerossa on aina parit varalla. :lol:
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3364
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: Lisävaloista

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Kaveri kävi lapinreissun autolla missä LED-lisäpitkät. Valoa oli kuulemma riittävästi silloin kun lampun lasi ei ollut jäässä. Lasin sulattavaa lämpöä ei ole. :shock:
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lisävaloista

Viesti Kirjoittaja wellu »

Nipa kirjoitti:Kaveri kävi lapinreissun autolla missä LED-lisäpitkät. Valoa oli kuulemma riittävästi silloin kun lampun lasi ei ollut jäässä. Lasin sulattavaa lämpöä ei ole. :shock:
Tuohan noissa on ongelma. Jos paneelissa/umpiossa on ihan lasi, niin erilaisilla "lasivahoilla" voi koettaa ongelmaa pienentää. Tosin, todella ääliömäinen määrä valotehoa, niin alkaa se LEDikin sulattamaan sen lumen (ei laillista yhtään missään, tuskin edes avaruus-sukkuloissa).
Minkä huollan, sen korjaan...
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Lisävaloista

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Ite oottanut sitä hetkeä, kun virkavalta tien päällä alkaisi napisemaan jotain referensseistä, jotka on nyt 120 halogeenivaloilla. Meinaan kun maailmalta saa jotain 8000-10000 lumenin LED-valoja, joitten referenssi on 10, vrt 1650 Lumenin halogeeniin ref20. Niin omasta mielestä koko referenssi on heitetty jo roskakoppaan. Tuleekohan se jostain heijastimen koosta vai miten lie lasketaan, mutta LEDivaloilla sellaista ei oo enää mitään järkeä laskea.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lisävaloista

Viesti Kirjoittaja wellu »

Paljonkohan merkkaamattomat umpiot olivat? "Laskettiinkohan" ne yhteensä ref. 40?

Tällöin minulla olisi nyt 125, mutta samoista umpioista on myös ref. 12.5 versio. Ei eroa yhtään mitenkään ulkoisesti mistään, referenssi -merkintä on umpion heijastimen takapinnassa, umpion muovikopan sisällä.

Tosin, tullut huomattua että todella monessa uudessa autossa on äärimmäisen surkeat valot. Pitkät ovat suunnilleen yhtä heikon kuin minun lyhyet (jokin valoteho -sääntö sallii pesurien poisjättämisen, jos valot ovat riittävän heikot).

Minulle on alettu todella paljon välkyttelemään pitkiä, kun releytin kaikki keulan valot. Alkaa jo tympäisemään, kun arviolta joka kymmenes vastaantulija hämärän aikaan väläyttää, vaikka valot on säädetty oikein jne. :roll:

Nojoo, lyhyet kantaa noin 100-130m...
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: Lisävaloista

Viesti Kirjoittaja arpati »

Tipoon asensin viimevuoden puolella vanhan lisävalotelineen valoineen keulille ja ensin ajoin sillä setillä jonkin aikaa eli orkkis H4, Hella Comet 500 lisäpitkät ja Roadrunner pyöreät sumarit suunnattu penkoille ja kytkettynä kuten kaukovalot. Valokuvio oli hyvä - mutta pidemmälle kaipasin vähän lisävaloa.

Joulukuun alussa vaihtelin sumarien tilalle toiset Comet 500 lisäpitkät (yht 4 kpl) ja suuntasin kaikki lisärit osoittamaan hiukan sivulle. H4 rakentelin diodien kanssa releohjauksen siten että lähivalot paloi koko ajan. Valot oli erittäin hyvät isommalla tiellä, aukeilla ja metsäpätkillä - valokuvio oli tosi leveä ja kantamankin kanssa pärjäsi hyvin - vaikka hiukan ehkä kaipasi vielä pitkille suorille kantamaa (comet lisärin valokuvion kantama noin 19x metriä vanhan TM testin mukaan). Pikkusyheröillä täällä kotinurkissa kaipasi kyllä noita sumareita koska noita peuralaumoja ja mutkia riittää - eli nekin pitäisi olla vaikkei niitä pääteillä sitten tarvikaan.

Comet 500 on tullut kerättyä nurkkiin omiksi tarpeiksi ja ovat riittävän tukevat + pienikokoiset varsinkin syvyys suunnassa. :lol: Valot pitää nyt mätävikojen takia siirtää bravoon. Taidan pultata nuo suoraan konepeltiin ja laittaa alle vahviketta. Voi sitten vaikka kesäksi vaihtaa koko konepellin, niin ei tarvi repiä valoja irti. Punaisia konepelteja kun on varmaan vielä muutama ylimääräinen :lol:

Työmatka 48 km / suunta on sellaista, että voi ajella lähes koko matkan pitkien kanssa, kun on niin vähän liikennettä... :thumb:

PS Tipon laturi lykkäsi 14.2 V akulle kun kaikki valot päällä - Bravoon voi joutua vähän virittelemään säädintä että pääsee samoihin arvoihin. Ensimmäisessä nappisfarkku Ladassani, erillisellä säätimellä varustettu laturi lykki 15 V kaikki valot päällä ja se oli kyllä vieläkin parempi valotehon kannalta - siinä oli H4 kahdennettuna ja yhdet 500 comet lisäpitkät - rekkakuskitkin vilkutteli pitkiä jo kaukaa :lol:
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Lisävaloista

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Merkittömän haloheenivelon ref on tosiaan 20. Mutta tältä osin lainsäädäntö tulee pahasti jälkijunassa kun valotekniikka muuttuu niin kovaa tahtia.

Serkku oli hommannut uudemman auton ja siihen asennutti yhden ledivalotangon keskelle keulaa. Oli vielä asentaja kehunut että on lainmukainen asennus. Itse olen eri mieltä, yhtenäisen tangon pitää ulottua 20cm tai alle auton reunoista eli "reunasta reunaan", muutoin katsotaan erilliseksi ja niitä pitää olla pariton määrä? Tai sinnepäin.
Tosin näkeehän noita kolmen lampun pattereitakin ja tuskin niitä kaikkia katsastukseen riisutaan, ollaan vaan turruttu siihen että menee läpi, kunnes se "saatanan mulkku katsuri" osuu kohdalle.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Vastaa Viestiin