FI4T kirjoitti:mutta isolla vaihteella kamala jytkytys
"Mulla tärisee yleensä siis se on sellasta tärinää 1250-2500 rpm välillä pienelläkin kaasulla tai petaalilattiassa, ei edes joka kerta tee aina silloin tällöin vaikee paikallistaa tärinän aiheuttajaa, tosin voisko itellä olla myös laatikko kysessä?, mutta se ei kyllä jytkytä missään vaiheessa niinkuin sulla."
Nyt kun päästiin asiaan, onko stilo dieselin kytkin plus asetelma aina semmoinen että kun painaa kytkimen pohjaan vaihteiden vaihdon välissä kiihdyttäessä, niin jalkaa vasten tuntuu polkimessa hurinaa? vai onko se mun vauhtipyörä ainoastaan?
"Ei oo hurinaa mulla kuulunut nyt eikä ennen kytkinpaketin vaihtoa vaikka painelaakeri olikin jo ihan loppu"
Stilo diesel ohjus
Re: Stilo diesel ohjus
Fiat Tempra 1.6 S I.E. -95. Fiat Tempra 1.6 S I.E. -94.
Re: Stilo diesel ohjus
En usko että laatikko olisi syypää, yleensä laatikko viat alkaa äänellä, jos laakerit ovat jostain hajalla, tottakai voi olla poikkeus kyseessä. Mutta kyllä ne vetarin sisäpäät todennäköisemmät ovat, mulla ei näkyny mitään selkeää kulumaa ainakaan maljan puolella, mutta itse tripoidia oli aika vaikea silmänmääräisesti tarkkailla, olihan niissä tietty jo pientä väljyyttä maljaa vasten näillä kilsoilla mutta niin pientä, että päätin niiden olevan kunnossa, mutta voin olla toki väärässä , siksi pistän tänään uudet tripoidit tilaukseen, hintaa oli alle 50€ oikea osa numero on 46308126, jonka avulla näitä on helppo ebaysta tilata, jos rupee etsimään osan nimellä tulee helposti vääränlainen nivel tilattua, jonka pitäisi mukamas stiloon sopia.
Se hurina mikä mulla tuntuu polkimessa on varmaankin juuri se painelaakeri tai jokin asetelman osa, mutta nykyään kuuluuu sitten äänikin kun kytkin on painettuna pohjaan, epäilisin, että sekin voisi kuulua joko painelaakerista tai asetelmasta, mutta luulisi, että tuo vauhtipyörä olisi vaihtokunnossa jo? tai sitten ei? ei siinä niitä kaksoismassapyörän kilinöitä tai kolinoita kyllä ole, hemmetin monia olen näitä vaihdellut mutten ole ajanut kuin kerran rikkinäisellä, ennen kun aloin sitä töissä vaihtamaan ja sen kyllä huomasin välittömästi, ehkä tilaan pelkän kytkimen?
Se hurina mikä mulla tuntuu polkimessa on varmaankin juuri se painelaakeri tai jokin asetelman osa, mutta nykyään kuuluuu sitten äänikin kun kytkin on painettuna pohjaan, epäilisin, että sekin voisi kuulua joko painelaakerista tai asetelmasta, mutta luulisi, että tuo vauhtipyörä olisi vaihtokunnossa jo? tai sitten ei? ei siinä niitä kaksoismassapyörän kilinöitä tai kolinoita kyllä ole, hemmetin monia olen näitä vaihdellut mutten ole ajanut kuin kerran rikkinäisellä, ennen kun aloin sitä töissä vaihtamaan ja sen kyllä huomasin välittömästi, ehkä tilaan pelkän kytkimen?
Re: Stilo diesel ohjus
Jatkukoon yksinpuhelu
Vaihdoin tuossa viime lauantaina autoon kytkimen ja vetarien sisäpäät, jotka tilasin ebayn kautta briteistä. Lukin kytkinsarja maksoi reilu 100£ ja sisäpäät 19£ kappale.
Entinenkin kytkin oli hyvässä kunnossa painelaakeria lukuunottamatta, mutta ainahan uusi on uusi. Vetarien sisäpäät sensijaan olivat syylliset satunnaisiin ravistuksiin, autolla on nyt ajettu reilu 300km remontin jälkeen enkä ole saanu kertaakaan enää aktivoitua tuota jytkytystä.
Samalla, kun suoritin nämä asennustoimenpiteen rikoin myös yhden osan, moottorintukikumin. Roiskahti jakopään puoleisesta tukikumista mömmöt pihalle, kun moottori oli sen ja tunkin varassa laatikkoa irrottaessa ja paikalleen punnertaessa, täytynee tilata uusi, en kyllä ole huomannut eroa nesteiden ulos tulemisen jälkeen
Remontin yhteydessä löysin myös yhden ylimääräisen osan autostani, egr:än tehostamiseen tarkoitetun kaasuläpän, voikohan tuon poistaa, kun ei minulla ole mitään muutakaan osaa egr:ästä jäljellä ? Osaisikohan joku pätevämpi kertoa, onko ahtoputkien pituuksilla miten paljon merkitystä turboviiveen kanssa? Ajattelin vain, että aika helpolla saisi tehtyä puolet yli puolet lyhyemmät jos asialla on merkittävä muutos?
Vaihdoin tuossa viime lauantaina autoon kytkimen ja vetarien sisäpäät, jotka tilasin ebayn kautta briteistä. Lukin kytkinsarja maksoi reilu 100£ ja sisäpäät 19£ kappale.
Entinenkin kytkin oli hyvässä kunnossa painelaakeria lukuunottamatta, mutta ainahan uusi on uusi. Vetarien sisäpäät sensijaan olivat syylliset satunnaisiin ravistuksiin, autolla on nyt ajettu reilu 300km remontin jälkeen enkä ole saanu kertaakaan enää aktivoitua tuota jytkytystä.
Samalla, kun suoritin nämä asennustoimenpiteen rikoin myös yhden osan, moottorintukikumin. Roiskahti jakopään puoleisesta tukikumista mömmöt pihalle, kun moottori oli sen ja tunkin varassa laatikkoa irrottaessa ja paikalleen punnertaessa, täytynee tilata uusi, en kyllä ole huomannut eroa nesteiden ulos tulemisen jälkeen
Remontin yhteydessä löysin myös yhden ylimääräisen osan autostani, egr:än tehostamiseen tarkoitetun kaasuläpän, voikohan tuon poistaa, kun ei minulla ole mitään muutakaan osaa egr:ästä jäljellä ? Osaisikohan joku pätevämpi kertoa, onko ahtoputkien pituuksilla miten paljon merkitystä turboviiveen kanssa? Ajattelin vain, että aika helpolla saisi tehtyä puolet yli puolet lyhyemmät jos asialla on merkittävä muutos?
Re: Stilo diesel ohjus
Moikka. Löysitkö ratkaisun vaihteiston suhteen jo?
Re: Stilo diesel ohjus
Olen kuumeisesti selvitellyt, että mikä quaifen tasaupyörästön lukko sopii mihinkin, kuvittelin kokoajan, että omassa stilossani olisi tuo getragin c510 laatikko mikä siinä deltassakin on, mutta asia onkin toisin tuossa 115hv jtd:ssä minulla on getragin c605 laatikko mihin ei ilmeisesti yksikään quaifen perä sovi, eli näillä näkymin en saa tasauspyörästön lukkoa autooni, muuten kuin asr:n asentamisella ja se ei tunnu järkevältä. harmi
Re: Stilo diesel ohjus
Okei. Sopiiko tuo deltan loota suoraan sun lohkoon?FI4T kirjoitti:Olen kuumeisesti selvitellyt, että mikä quaifen tasaupyörästön lukko sopii mihinkin, kuvittelin kokoajan, että omassa stilossani olisi tuo getragin c510 laatikko mikä siinä deltassakin on, mutta asia onkin toisin tuossa 115hv jtd:ssä minulla on getragin c605 laatikko mihin ei ilmeisesti yksikään quaifen perä sovi, eli näillä näkymin en saa tasauspyörästön lukkoa autooni, muuten kuin asr:n asentamisella ja se ei tunnu järkevältä. harmi
Re: Stilo diesel ohjus
Ei sovi, vaan vaatisi getragin C510 lootan 1.9jtd konetta vastaavan kytkinkopan ainakin, mutta ilmeisesti ainakin kaikissa suomen malleissa on käytetty tuota c605 lootaa, pienempi tehoisissa 1.9jtd ssä taitaa sitte olla tuo c510 loota, mikä on yleisempi bensa malleissa, mutta ainakin välitykset ovat noissakin aivan eri riippuen autosta ja moottorista. vähän on selvitystyöt vielä kesken
Re: Stilo diesel ohjus
Stilossa olen huomannut "ominaisuuden" josta oli päästävä eroon. Kesällä muokkasin turbon ja ilmanputsarikotelon välistä osaa siten, että korvasin alkuperäisen haitariputken metalliputkella ja silikoni putken pätkillä. alkuperäisessä versiossa turbon eteen tulee huohotinletku venttiilikopasta ja tämän alapuolella on imuäänien vaimenninpönttö, joka on vulkanoitu kiinni ilmanputsarikotelon alaosaan, tämä systeemi madaltaa autoa noin 6cm etupuskurin alta. Imuäänien vaimenninpönttö kuitenkin keräsi kätevästi kaiken huohotusöljyn, tai ainakin suurimman osan. Nyt kun sitä ei enää ole, valuu kaikki suoraa ahtoputkistoihin ja putket ovat sisältä aivan öljyssä.
Alunperin tämä huohotinputki lähtee venakopasta suoraan alaspäin ja kierrosten kasvaessa tyhjäkäynniltä alkaa öljyroiskeet päätyä ulos venakopasta putkea pitkin alas.
Tein pienen testin laittamalla letkun lähtemään 90 asteen mutkalla suoraa takasinpäin ja nostin kierroksia, yhtää öljyroiskeita ei selviytynyt enää 90 asteen mutkan läpi ulos letkun päästä, joten tein neljästä 90 asteen muovisista letkuliitos holkeista ja silikoniletkusta "neliön" joka lähtee ylämäkeen venakopasta, eli öljyroiskeet pitäisi nyt pysähtyä muutamaan ensimmäiseen mutkaan ja päätyä alamäkeen takaisin venakoppaan ennemmin, kuin lähteä alas imuputkeen.
Alunperin tämä huohotinputki lähtee venakopasta suoraan alaspäin ja kierrosten kasvaessa tyhjäkäynniltä alkaa öljyroiskeet päätyä ulos venakopasta putkea pitkin alas.
Tein pienen testin laittamalla letkun lähtemään 90 asteen mutkalla suoraa takasinpäin ja nostin kierroksia, yhtää öljyroiskeita ei selviytynyt enää 90 asteen mutkan läpi ulos letkun päästä, joten tein neljästä 90 asteen muovisista letkuliitos holkeista ja silikoniletkusta "neliön" joka lähtee ylämäkeen venakopasta, eli öljyroiskeet pitäisi nyt pysähtyä muutamaan ensimmäiseen mutkaan ja päätyä alamäkeen takaisin venakoppaan ennemmin, kuin lähteä alas imuputkeen.
Re: Stilo diesel ohjus
Kannattaa sitten näillä keleillä eristää se huohotin, ettei tule yllätyksiä... Tuohon alkuperäiseen letkuunhan on lisätty tuo eriste ja sen sisään vielä vesikierto.
Suuri vaara noin vaakatasossa kulkevissa letkuissa että vetää jäähän.
Suuri vaara noin vaakatasossa kulkevissa letkuissa että vetää jäähän.
Fiat Stilo Abarth -02
Fiat Panda 1.4 8v Kit Car Projekti
Fiat Stilo 1,6 16v -03 V1600
Fiat Stilo 1,6 16v -03 V1600 RX projekti
Lancia Delta r.A ex.KKK
Ritmo 130 TC Abarth r.A ex.Autonovo
Ritmo 105 TC r.F
Cinquecento Trofeo Kit Car
Fiat Panda 1.4 8v Kit Car Projekti
Fiat Stilo 1,6 16v -03 V1600
Fiat Stilo 1,6 16v -03 V1600 RX projekti
Lancia Delta r.A ex.KKK
Ritmo 130 TC Abarth r.A ex.Autonovo
Ritmo 105 TC r.F
Cinquecento Trofeo Kit Car
Re: Stilo diesel ohjus
Eräs toimiva ratkaisu jäätymisen ehkäisylle voisi olla letkun eristys ja eristeen sekä letkun välissä kulkeva jarruputki, jonka sisällä kiertää kuuma jäähdytinneste.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Stilo diesel ohjus
Joo ei hätää, tuon eristeen olen aiemmin laittanut tuouhon alkuperäiseen putkeen, siis alkuperäisen eristeen tilalle, nyt on jos tuo uusi osakin eristeen sisällä
Olen tietoinen riskistä, kun töissä sain korjata ducatoa, josta jääkokkare oli huohotin putkesta tippunut turboon ja lopputuloksen voi arvata
jätin kuvausta varten eristeen pois, jotta rakennelmasta saisi paremmin selkoa, olen myös itse miettinyt, että mitäs jos tekisi ohkasesta kupariputksesta kierteen huohotinletkun ympärille ja koko laitoksen käärisi eristeen sisään, ratkaisu täytyy nyt kuitenkin tehdä pian, sillä maanantaina lähden viikoksi ylläkselle tuolla
Tänään ajelin -19 asteen pakkasessa kehä kolmosella töistä kotiin ja ihan hyvin lämpenee, kun laitoin eilen maskin umpeen polyeteenistä valmistamallani viimasuojilla!
Olen tietoinen riskistä, kun töissä sain korjata ducatoa, josta jääkokkare oli huohotin putkesta tippunut turboon ja lopputuloksen voi arvata
jätin kuvausta varten eristeen pois, jotta rakennelmasta saisi paremmin selkoa, olen myös itse miettinyt, että mitäs jos tekisi ohkasesta kupariputksesta kierteen huohotinletkun ympärille ja koko laitoksen käärisi eristeen sisään, ratkaisu täytyy nyt kuitenkin tehdä pian, sillä maanantaina lähden viikoksi ylläkselle tuolla
Tänään ajelin -19 asteen pakkasessa kehä kolmosella töistä kotiin ja ihan hyvin lämpenee, kun laitoin eilen maskin umpeen polyeteenistä valmistamallani viimasuojilla!
Re: Stilo diesel ohjus
Juu, en tosin itsekkään usko että ongelmia matka-ajossa ilmenee, mikäli vain kone lämpenee ja keula on ummessa.
Lähes aina kaikki huohottimen jäätäneet härvelit ovat tulleet vastaan taajamapörräyksessä. Tietenkin esim. viallisella termostaatilla ja kylmällä koneella jäätyy joissain vehkeissä maantielläkin...
Myös öljyhän tuohon vaikuttaa todella paljon. Minulla esmes Bravossa nyt Total Quartz 9000 5W-40 ja on muuten ihan hyvä öljy, mutta tekee aika pirun äkäisesti kylmälimaa huohottimeen. Maantieajossa ko. lima häviää, mutta taajamapörräyksessä sitä ilmestyy aina kohtuu reippaasti.
Lähes aina kaikki huohottimen jäätäneet härvelit ovat tulleet vastaan taajamapörräyksessä. Tietenkin esim. viallisella termostaatilla ja kylmällä koneella jäätyy joissain vehkeissä maantielläkin...
Myös öljyhän tuohon vaikuttaa todella paljon. Minulla esmes Bravossa nyt Total Quartz 9000 5W-40 ja on muuten ihan hyvä öljy, mutta tekee aika pirun äkäisesti kylmälimaa huohottimeen. Maantieajossa ko. lima häviää, mutta taajamapörräyksessä sitä ilmestyy aina kohtuu reippaasti.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Stilo diesel ohjus
Eilen tosiaan -23 kun kävin reissussa, keula tukossa niinkuin sulla ja mottori kyllä normiin lämpenee mutta voi sanoa että sisällä matka-ajossa kylmä auto noilla pakkasilla, miten sulla, onko lämmin?.FI4T kirjoitti: Tänään ajelin -19 asteen pakkasessa kehä kolmosella töistä kotiin ja ihan hyvin lämpenee, kun laitoin eilen maskin umpeen polyeteenistä valmistamallani viimasuojilla!
Fiat Tempra 1.6 S I.E. -95. Fiat Tempra 1.6 S I.E. -94.
Re: Stilo diesel ohjus
Mulla on siis koko keula ummessa ja lämpiää ihan hyvin ilman webaston käyttöäkin ajossa, jos ajan vain taajamassa on kyllä viileä auto, mutta tänään ajelin kehäteitä pitkin edestakaisin, niin on lämmin auto! webaston käytöllä saa vielä lämpimämmäksi. Mutta siis kyllä tuommoinen 1.6 bensa stilo on huomattavasti lämpimämpi, kokemuksieni mukaan suorastaan kuuma näilläkin pakkaslukemilla halutessaan.
Tänään olisi vielä tarkoitus mennä eristämään webaston letkut, jotta lämpö säilyisi systeemissä vielä paremmin, näin esim volkkareissa tehty joissain malleissa.
Tänään olisi vielä tarkoitus mennä eristämään webaston letkut, jotta lämpö säilyisi systeemissä vielä paremmin, näin esim volkkareissa tehty joissain malleissa.
Re: Stilo diesel ohjus
poistitko egr venttiilin käytöstä, se lämmitää konetta kun toimii.
Samoin sen välijäähyn kun peittää niin alkaa lämpiämään.
Samoin sen välijäähyn kun peittää niin alkaa lämpiämään.