Stilo diesel ohjus

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
FI4T
Viestit: 251
Liittynyt: 30.11.2014 00:54

Re: Stilo diesel ohjus

Viesti Kirjoittaja FI4T »

Nonniin tänää stilo järjesti illaksi tekemistä! Ajoin aamulla töihin niin auto nytkytti jotenkin ihmeellisesti kiihdytyksessä ja kun pysähdyin ruokakauppaan ja palasin autolle niin auton ympärillä ja sisällä oli jäätävä dieselin katku, sitten ajelin töihin muutaman satametriä vielä kaupalta ja totesin että vuotaa dieseliä ja paljon, koko pohja tuossa samaisessa aineessa.

Töiden jälkeen ajoin auton halliin sisään työpaikalla ja totesin että näyttäisi vuotavan jostain syöttöpumpun läheltä. Otin jakopään palasiksi, irroitin syöttöpumpun ja pistin tämän palasiksi, oli O-renkaista puolet räjähtänyt keskeltä poikki, ehkä siksi, että tuli metrit täyteen eli 218900km tai sitten siksi, että autolla on ajettu nyt minun omistusaikani eli viimeiset kaksi kk ja 7500km aikapitkälti kuin päätön kanan ja lappulattiassa ja vanhat o-renkaat eivät ole kestäneet tätä. Oli syy mikä tahansa niin rikki ne olivat.

Kaivoin työpaikan mappi-ö:stä jotain suunnilleen samankokoisia o-renkaita ja laitoin pumpun niillä taas kasaan ja laitoin kaikki takaisin paikoilleen ja nyt toimii hyvin ja kotiin tultuani tarkkailin tuota kohtaa mistä oli vuotanut niin, ei siellä ainakaan tuoretta vuotoa näkynyt, eli hyvällä tuurilla onnistuin :D
Avatar
Eryo
Viestit: 116
Liittynyt: 18.11.2014 13:13
Paikkakunta: Oulu

Re: Stilo diesel ohjus

Viesti Kirjoittaja Eryo »

FI4T kirjoitti:oli O-renkaista puolet räjähtänyt keskeltä poikki, ehkä siksi, että tuli metrit täyteen eli 218900km tai sitten siksi, että autolla on ajettu nyt minun omistusaikani eli viimeiset kaksi kk ja 7500km aikapitkälti kuin päätön kanan ja lappulattiassa ja vanhat o-renkaat eivät ole kestäneet tätä. Oli syy mikä tahansa niin rikki ne olivat.
Olisko ollut syynä edellisen omistajan auton käyttämättömyys?, mulla mittarissa 267tkm eikä oo mennyt o-renkaat, lappulattiassa ajeltu ihan varmasti yhtä antaumuksella kuin sinä 45.000 km mitä auto on mulla ollut(tulee Marraskussa 2v) ja uudella ohjelmalla n.13000km.

Onkohan tämä "tyyppivika" vai tosiaan paska sattuma kun en oo lukenunna mistää samasta viasta?.
Fiat Tempra 1.6 S I.E. -95. Fiat Tempra 1.6 S I.E. -94.
FI4T
Viestit: 251
Liittynyt: 30.11.2014 00:54

Re: Stilo diesel ohjus

Viesti Kirjoittaja FI4T »

Kyllähän edellinen omistaja on autoa muistanut käyttää ja "lastutuksen" jälkeen autolla on ajettu jo yli 100tkm mutta ehkä juuri tämän seuraukset tuli nyt esillle tai sitten syy oli ihan jokin toinen, mutta oli mikä oli niin on meidän työpaikalla kuulemma näitä kyseisiä o-renkaita on vaihdeltu ennenkin, siksi uskalsinkin lähteä purkamaan tuota syöttöpumppua työpäivän päätteeksi siinä toivossa että pääsen ehjätyllä autolla kotiin :D

http://i1330.photobucket.com/albums/w57 ... ygwkbi.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Stilo diesel ohjus

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Kyllä tuo boschin pumpussa ihan tyyppi vika.
Siis jos pumpun kannen tiivisteet vaihdoit.
FI4T
Viestit: 251
Liittynyt: 30.11.2014 00:54

Re: Stilo diesel ohjus

Viesti Kirjoittaja FI4T »

Juurikin ne vaihdoin, isot tiivisteet olivat hyvät mutta ne pienet o-renkaat olivat kaikki melko entisiä, joista kaksi oli kokonaan poikki
FI4T
Viestit: 251
Liittynyt: 30.11.2014 00:54

Re: Stilo diesel ohjus

Viesti Kirjoittaja FI4T »

Nonniin, nyt tuli täyteet 8500km stilolla omia ajoja ja on ollut jonkin verran huonoa tuuria viimeisenä kahten viikonloppuna ilmassa :D

Viime lauantaina menin stilolla maastopyöräilemään ja joku alfa giuletta kuski oli ajanut alfansa parkkipaikalta ojaan jolloin autoin miestä mäessä (tai ojassa) ja hinasin stilolla alfan ylös ja mies pääsi jatkamaan matkaansa, no pyörälenkiltä palattuani parkkikselle totesin että stilosta oli takarengas puhki, no vaihdoin varapyörän alle ja matkaan, varapyörässä oli noin barin verran ilmaa ja motarin rampissa menin sitten tämän seurauksena perä pientareella kun tuli holtiton sivuluisu mutkassa :D renkaan sain paikka-ainepullolla ehjättyä.

Eilen tulin hämeenlinnasta kotiin ja kaveri pyysi apuun kun transit oli hyytynyt ja akku tyhjänä, no menin paikalle ja hinattiin stilolla käyntiin, kun yritän lähteä kotiin ei stilo enää inahtanukkaan ja työntämällä käyntiin ja aamulla totesin että startti oli saanut tarpeekseen, hiilet puuttuivat oli enää muutama murunen jäljellä ja vain hiilien "työntö"jouset olivat jäljellä, huomenna uusia hiiliä metsästämään ja katsotaan miten käy, mutta mitä tästä opimme, elä auta ketään niin ei tule ongelmia omaan autoon :D
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Stilo diesel ohjus

Viesti Kirjoittaja wellu »

Tuonkohan takia en koskaan ole nähnyt BMW, Audi tai VolksWagen -kuskia auttamassa ketään?

- Ne vehkeet kun leviävät tarpeeksi ilman auttamistakin. :lol:
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Eryo
Viestit: 116
Liittynyt: 18.11.2014 13:13
Paikkakunta: Oulu

Re: Stilo diesel ohjus

Viesti Kirjoittaja Eryo »

wellu kirjoitti: - Ne vehkeet kun leviävät tarpeeksi ilman auttamistakin. :lol:
Tämän kyllä allekirjoitan.
Fiat Tempra 1.6 S I.E. -95. Fiat Tempra 1.6 S I.E. -94.
Avatar
Eryo
Viestit: 116
Liittynyt: 18.11.2014 13:13
Paikkakunta: Oulu

Re: Stilo diesel ohjus

Viesti Kirjoittaja Eryo »

Mitäs öljyjä käytät JTD:ssä ja kuinka pitkää pätkää ajelet?.
Fiat Tempra 1.6 S I.E. -95. Fiat Tempra 1.6 S I.E. -94.
FI4T
Viestit: 251
Liittynyt: 30.11.2014 00:54

Re: Stilo diesel ohjus

Viesti Kirjoittaja FI4T »

On jäänyt foorumilla käynti viimeaikoina vähäiseksi, nyt täytyy skarpata :D

Nyt on stilolla ajettu vähän yli kymppitonni tässä kuluneen kolmen kuukauden aikana ja öljynä käytän jotain mogul merkkistä 5w40 täyssynteettistä mitä meillä töissä kaikkiin autoihin laitetaan jos ei ole erityisvaatimuksia kuten longlife huolto-ohjelmaa. Öljyt olen vaihtanut 5-10tkm välein, vähän ajotuntien mukaan ollut tarkoitus vaihdella.

Pakoputkea muokkailin tuossa kuukausi takaperin, eli keskivaimennin pois ja pakoputki loppuu nyt pohjan alle siten että putken pää osoittaa alas ja sivulle siinä helman takapään kohdalla, ei vie maavaraa ja savut tulee kuitenkin auton alta riittävän hyvin pois.

Olen laittanut alle myös isot renkaat 205/70 15, ovat aikamoiset pallot mutta hyvin mahtuu pyörimään ja ei tunnu tien epätasaisuudet ainakaan ihan yhtä pahoilta :D

Eyro: sinullahan oli kytkin mennyt omasta? Miten oireili? Itse olen töissä kymmeniä kaksoismassa vauhtipyöriä ja kytkimiä vaihtanut, olen kuitenkin mennyt testaamaan autoja aina vasta remontin jälkeen joten en ole pistänyt merkille niitä oireita miten tuollainen ilmenee. Oma auto on tehnyt nyt muutaman kerran sen, että 80kmh vaudissa vitos vaihteella kaasu pohjaan niin ravistaa niin perhanasti, tuntuu samalta kun ajoaisi heräte urien päällä, en ole saanut ilmenemään muilla vaihteilla?
FI4T
Viestit: 251
Liittynyt: 30.11.2014 00:54

Re: Stilo diesel ohjus

Viesti Kirjoittaja FI4T »

voimansiirto ravistaa edelleen, luulisin että se kaksoismassapyörä sieltä on menossa, koska ainoastaan isoa vaihdetta vasten jos vedättää saa tuon ravistuksen esille.

Stiloon tein vähän suurempaa remonttia tuossa viime viikolla kun oli koulusta syyslomaa. Leikkelin helmojen mädät etupään ulkopellit irti ja tein sitten uudet tilalle. taivuttelin sopivat kanttaukset 55cm pitkiin helmapelteihin käyttäen kanttikoneena ruuvipenkin väliin puristettuja laudankappaleita joiden välissä taivutin pellit. Stilon helman etupäät voivat mädäntyä sinne kertyneen Pastan anstiosta, siinä tasan 53cm mitattuna helman päästä tulee vastaan uretaani massalla helman sisään liimattu muovinen "väliseinä" tämän etupuolelta on nyt muutamassa stilossa ollut aivan lahot helman ulkokotelot ja siitä taaksepäin ei yhtään minkäänlaista ruostetta :thumb:!
Olen myös avannut yhden stilon jossa tästä muovisesta väliseinästä taaksepäin auton helmat olivat hapantuneet ja etupuolella ei vastaavasti ollut vielä mitään.

Nyt on kuitenkin uudet helmapellit paikoillaan, yhtään kittiä en käyttänyt joten hitsaussauman voi erottaa jos tarkkaan katsoo, kanttiosan hitsasin pisteillä kiinni kuten alkuperäinenkin siellä on, kotelomömmöt sisään ja ennen palan hitsausta maalasin sinkkimaalilla sisäpuolelta tuon.

Saman remontin yhteydessä sovittelin myös kolmiovisen puskurin ja lokasuojat paikoilleen ja uudet roiskeläpät ;)

Maalailen keväällä helmat ja lokarin alareunat vielä siistimmin jos innostun ja auto selviää talvesta :mrgreen:
FI4T
Viestit: 251
Liittynyt: 30.11.2014 00:54

Re: Stilo diesel ohjus

Viesti Kirjoittaja FI4T »

Muutama kuva remontista ja uudesta 3-ovisen keulasta. en ole vielä koskaan pessyt autoa, mutta se olisi vielä tarkoitus tehdä tässä joku päivä :mrgreen:

helmojen korjausvaiheista ei kuvaa ole koska puhelin oli muualla tätä tehdessä ja tekijä oli remontin aika sen verran vauhdissa ettei viitsinyt kameraa hakea välissä :D

Kuva
Kuva
taustalla näkyy kaverini ja hänen 1.8 stilo, joka oli koneremontin vaikutuksen alaisena
Kuva
helmasta irti revitty "hapan aines" kaikkein oikeinpuoleisena näkyy se muovinen väliseinä joka kotelossa oli
Kuva
korjattu helma, molemmat puolet näyttävät samoilta, joten päätin kuvat ottaa vaan kuskin puolelta.
Kuva
Kuva
Avatar
Eryo
Viestit: 116
Liittynyt: 18.11.2014 13:13
Paikkakunta: Oulu

Re: Stilo diesel ohjus

Viesti Kirjoittaja Eryo »

FI4T kirjoitti:
Eyro: sinullahan oli kytkin mennyt omasta? Miten oireili? Itse olen töissä kymmeniä kaksoismassa vauhtipyöriä ja kytkimiä vaihtanut, olen kuitenkin mennyt testaamaan autoja aina vasta remontin jälkeen joten en ole pistänyt merkille niitä oireita miten tuollainen ilmenee. Oma auto on tehnyt nyt muutaman kerran sen, että 80kmh vaudissa vitos vaihteella kaasu pohjaan niin ravistaa niin perhanasti, tuntuu samalta kun ajoaisi heräte urien päällä, en ole saanut ilmenemään muilla vaihteilla?
Minulla oireili ainostaan luistamisena 4-ja 5-vaihteella. Luulin myös että kaksoismassavauhtipyörä oli lopussa kun tärisee välissä kiihdyttäessä mutta ei se tärinä ei loppunut vaikka kaikki pantiin uutta eli epäilys on että itellä on vetoakselin sisänivelessä jotain, tosin yli 50tkm saanut monoa eikä tärinä ole pahentunut siitä mitä se on ollut.
Fiat Tempra 1.6 S I.E. -95. Fiat Tempra 1.6 S I.E. -94.
FI4T
Viestit: 251
Liittynyt: 30.11.2014 00:54

Re: Stilo diesel ohjus

Viesti Kirjoittaja FI4T »

Mullakaan ei kyllä ole selviä kaksoismassa vauhtipyörän oireita, mutta isolla vaihteella kamala jytkytys ja epäilin ensimmäisenä noita vetarin sisäpäitä, mutta en havainnut niissä mitään, ehkä pitää kuitenkin tilata niihin uudet tripoidit niin vaihan sitten kaiken kerralla. Nyt kun päästiin asiaan, onko stilo dieselin kytkin plus asetelma aina semmoinen että kun painaa kytkimen pohjaan vaihteiden vaihdon välissä kiihdyttäessä, niin jalkaa vasten tuntuu polkimessa hurinaa? vai onko se mun vauhtipyörä ainoastaan?
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Stilo diesel ohjus

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Tai sitten kytkinlevyn keskiöstä jouset paskana tai kytkimen painelaakeri hajalla. Ensimmäinen voisi liittyä havaittuihin oireisiinkin.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Vastaa Viestiin