Fiat 1500 Cabriolet -67 projekti

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
cossuesco
Viestit: 72
Liittynyt: 11.09.2013 14:49
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Fiat 1500 Cabriolet -67 projekti

Viesti Kirjoittaja cossuesco »

Minulla on ollut kone lainassa ja monta kertaa olen ollut sitä ostamassa ;)
Varmaan Suomestakin löytyy, itse olen katsonut tuolta:
http://www.amazon.com/Lord-Fusor-Spraya ... Sealer+Gun" onclick="window.open(this.href);return false;
ja tuossa miten toimii: https://www.youtube.com/watch?v=7nrGbPh8l4w" onclick="window.open(this.href);return false;
Lancia Delta Evoluzione -91
Lancia Thesis 3.2 -04
Lancia Delta GT.i.e -92
Teemu L
Viestit: 111
Liittynyt: 28.10.2014 13:30

Re: Fiat 1500 Cabriolet -67 projekti

Viesti Kirjoittaja Teemu L »

Kiitti, just tätä kaipasin!
cossuesco
Viestit: 72
Liittynyt: 11.09.2013 14:49
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Fiat 1500 Cabriolet -67 projekti

Viesti Kirjoittaja cossuesco »

Tässä olisi myös yksi vaihtoehto pohjan ruiskutukseen: http://www.nettivari.fi/tuotteet.html?id=98/449" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/watch?v=Kx_O1ItIV6Y" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/watch?v=5PyAokmjsaY" onclick="window.open(this.href);return false; loppupuolella kaveri kokeilee pinnoitteen kestävyyttä :P
Lancia Delta Evoluzione -91
Lancia Thesis 3.2 -04
Lancia Delta GT.i.e -92
Teemu L
Viestit: 111
Liittynyt: 28.10.2014 13:30

Re: Fiat 1500 Cabriolet -67 projekti

Viesti Kirjoittaja Teemu L »

Tulipa testattua menetelmä jolla Cabrin pohja tullaan tekemään. Eestistä löytyi paineilmaruisku 310ml patruunoille hintaan 195e, ja Motonetistä Soudalin notkeaa korikittiä.
Testiprojektina on Fiat 600, jonka pohjan ja pyöräkotelot tällä jo ruiskutin. 11 tuubia meni. Tuli ihan hyvännäköinen pinta ja pellin kumina väheni.
Kiitoksia Cossueskolle neuvoista!

Pellin päälle siis epoksi, sitten hitsisaumojen kittaus Dinitrolin 410UV:llä, ja siihen päälle tämä ruisku-Soudal.
Aika näyttää kuinka pinta kestää käyttöä. En ajatellut maalata pintaa vaan jättää kitille. Toiveissa on löytää musta mössö Cabriolettiä varten.
Liitteet
ScreenShot311.jpg
ScreenShot311.jpg (30.94 KiB) Katsottu 17081 kertaa
ScreenShot310.jpg
ScreenShot310.jpg (15.16 KiB) Katsottu 17081 kertaa
WP_20160417_19_24_16_Pro.jpg
WP_20160417_19_24_16_Pro.jpg (200.46 KiB) Katsottu 17081 kertaa
Teemu L
Viestit: 111
Liittynyt: 28.10.2014 13:30

Re: Fiat 1500 Cabriolet -67 projekti

Viesti Kirjoittaja Teemu L »

Nyt kun Sotalaiva eli kusiainen on saatu onnellisesti valmiiksi, on aika ryhtyä Cabrioletin korin kimppuun. Täytyy varmaan ihan ensimmäiseksi soodapuhaltaa tämä. On se niin hapan että en tiedä mistä aloittaisin. Edellinen entisöinti lienee tehty 80-luvun lopulla. Kittiä on paikoitellen jopa 1cm kerros ja alla alkuperäinen terve pelti. Taisi olla ajan henki silloin sellainen että kittiä ei säästelty. Koitetaan jos pärjäisi alle 1mm paksuudella tällä kertaa...
Liitteet
resized1.jpg
resized1.jpg (305.07 KiB) Katsottu 16628 kertaa
Teemu L
Viestit: 111
Liittynyt: 28.10.2014 13:30

Re: Fiat 1500 Cabriolet -67 projekti

Viesti Kirjoittaja Teemu L »

Nyt projekti alkoi edetä myös korin osalta.
Sain leikattua ruosteisen kuskin puolen helmakotelon auki, ja ilokseni huomasin että vain alaosa on ruostunut. Ei onneksi tarvitse ostaa kalliita (400e pari) sisähelmoja, vaan ne pienet paikat voi tehdä 1,5mm pellistä.
Kusiaiseen verrattuna helmakotelo on kuin panssarivaunusta. Toki avoauto vaatii kunnon kotelot, mutta silti. Oikeastaan on kaksi sisäkkäistä koteloa, joissa sisemmässä on vielä jäykiste. Leveyttä helmakotelolla on sellainen 20cm.
Kotelon alaosan hitsaan 1,5mm pellistä. Tämä suora pelti jää onneksi piiloon koska siihen päälle tulee vielä ulkohelma.

Mitä enemmän autoa leikkelen, sitä kauheampia korjauksia tulee vastaan. Joku on joskus uusinut helmakotelon pintapellin, mutta jättänyt osan alkuperäisestä sinne alle. Ei olisi ollut suuri vaiva tehdä tätä oikein.
Pakkelia on käytetty ihan hirveästi. Jopa niin paljon että alkuperäisiä muotoja on piilotettu pakkelin alle. Parhaimmillaan takaluukun vieressä oli sentin kerros, ja lokasuojan kaaretkin oli paklattu suoriksi. Normaalisti kaaressa on pyöräkotelon muotoinen pokkaus.
Nythän tuo kaikki pakkeli rapisee pois, paitsi että ei niin hyvin että soodapuhallus olisi halpa.

Jos auto olisi tavallisempi niin laittaisin heti paaliin. Sen verran huonosti ja kiireellä korjaukset on aikaisemmin tehty, ja mätää riittää. Harvinaisuus, yksilön historia ja automallin olemus kuitenkin pistävät yrittämään. Varmasti tuon korin saa vielä kuntoon, mutta kova on homma.

Kaikki projektikuvat ovat täällä:
https://1drv.ms/f/s!AqqZ3WMhA2u2iM9sexU899CkMNGyWw" onclick="window.open(this.href);return false;
Teemu L
Viestit: 111
Liittynyt: 28.10.2014 13:30

Re: Fiat 1500 Cabriolet -67 projekti

Viesti Kirjoittaja Teemu L »

Tulipa tänään ostettua 1,5mm peltiä helmakoteloihin. Yritin mitata pellin paksuutta vanhoista käikäleistä, ja tulin siihen tulokseen että 1,5mm tai vähän paksumpi.
Kokonainen 1 x 2m arkki maksoi 24 euroa. Pienempää ei ollut saatavilla. Koteloihin ei paljoa kulu, eikä tuosta jöötistä oikein pintapeltiä tehdä, joten jää peltiä tuleviinkin projekteihin :)
Vertailun vuoksi, Biltemassa maksaa 0,5 x 1m pala 1,2mm peltiä 17,99.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat 1500 Cabriolet -67 projekti

Viesti Kirjoittaja wellu »

Onko sinkittyä peltiä? Jos ei, niin erittäin paljon tarvitsee hölvätä sisäpuolelle koteloon jotain todella pysyvää suojarasvaa, ettei häviä ~5-10 vuoden kuluessa tuo pelti.

Vaikka se alkuperäinen olisi 1.75mm vahvaa, niin todennäköisesti se uusi pelti on vahvempaa/helpompaa hitsata kuin vanha. :lol: Ainakin 127:ssa 1mm:n pelti suli helpommin kuin uusi 0.75mm...


Asiallinen pelastusprojekti menossa! Mennyt täysin ohi, mutta eilen luin koko topicin ja katsoin kuvat. :thumb:
Minkä huollan, sen korjaan...
Teemu L
Viestit: 111
Liittynyt: 28.10.2014 13:30

Re: Fiat 1500 Cabriolet -67 projekti

Viesti Kirjoittaja Teemu L »

Taas on tullut turattua.
Sain hankittua 5-lovisen laatikon. Vaikka se on 15cm alkuperäistä pidempi, on se niin paljon parempi, kestävämpi ja ajettavampi kuin 4-lovinen että päätin ryhtyä hommaan.
Takaiinnitys apurungon palkkiin täytyy siirtää, kardaani lyhentää ja kardaanitunnelia muotoilla. Tämä on ok tehdä, koska autossa oli alun perinkin näitä 5-lovisia. Tämäkin laatikko on otettu tuhoutuneesta Cabrioletistä.
On kuitenkin hieman kumma laatikko koska takaosa on hieman erilainen kuin kuvissa, ja kytkinakseli on 20 hampainen eikä 10.
Kuvia laatikosta:
https://1drv.ms/i/s!AqqZ3WMhA2u2iNwAGzQTFHMyJMxTgw" onclick="window.open(this.href);return false;
https://1drv.ms/i/s!AqqZ3WMhA2u2iNt4xH1DNJ_5VX4teA" onclick="window.open(this.href);return false;

"Uusi" kansi tuli myös vaihdettua, koska alkuperäisen 3-palotila olin niin syöpynyt että seetien kiinnipysyminen oli epävarmaa. Tässäkin on kolmospytty vähän syöpynyt mutta ei niin paljon. Miksiköhän aina kolmonen?
Tässä on nyt hiotut seetit, uudet venttiilit ja muutenkin siistitty ja oikaistu kansi.
Kuvia uudesta kannesta:
https://1drv.ms/i/s!AqqZ3WMhA2u2iNt2SsRLb5esG6NDvQ" onclick="window.open(this.href);return false;
https://1drv.ms/i/s!AqqZ3WMhA2u2iNtz54md3JXLw-0p0Q" onclick="window.open(this.href);return false;

Helmakoteloita on myös hitsailtu - hitaasti. On se vaan mätä.
Lokarinkaarien kanssa täytyy keksi jotain. Ruostereikien päälle on laitettu pakkelia ja nyt ne ovat varmaan kaikki tuhoutuneet. Millähän tavalla saisi alkuperäisen pokkauksen rakennettua kun en ole peltiseppä.
No, jokainen pellinpala on kotiinpäin. Kyllä tämä valmiiksi saadaan.
Kuvia kuskin helmasta:
https://1drv.ms/i/s!AqqZ3WMhA2u2iNtoEoIgnMJuiXLZ3g" onclick="window.open(this.href);return false;
https://1drv.ms/i/s!AqqZ3WMhA2u2iM9vvfZ1D2R1Gkevgg" onclick="window.open(this.href);return false;
https://1drv.ms/i/s!AqqZ3WMhA2u2iNtqrz8SfXoi7UbjLA" onclick="window.open(this.href);return false;
https://1drv.ms/i/s!AqqZ3WMhA2u2iNwKRbZ4DBSMCc_BQg" onclick="window.open(this.href);return false;
Teemu L
Viestit: 111
Liittynyt: 28.10.2014 13:30

Re: Fiat 1500 Cabriolet -67 projekti

Viesti Kirjoittaja Teemu L »

Vaikka on ollut hiljaista täällä, niin hommat ovat edistyneet. 5-lovinen laatikko on nyt kiinni ja apurungon taaimmainen kiinnityspiste on siirretty 5m taaksepäin, koska laatikko on pidempi. Koria joutuu varmaan vähän muotoilemaan kardaanitunnelin osalta, mutta ei se mitään, näitähän on tehty 5 lovisella laatikolla.

Kori tuli hitsattua valmiiksi helmojen ja muiden kantavien osien osalta, ja sitten se lähti sooda/hiekkapuhallukseen. Hitsaukset onnistuivat mielestäni hyvin!
Ennen: https://1drv.ms/i/s!AqqZ3WMhA2u2iOgtijTAB4WWAXATmA" onclick="window.open(this.href);return false;
Jälkeen: https://1drv.ms/i/s!AqqZ3WMhA2u2iOhtuY-EpkDJVIvYMQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Puhallukseen: https://1drv.ms/i/s!AqqZ3WMhA2u2iOpiJBlVGZWjgcv4ig" onclick="window.open(this.href);return false;

Tämä auto on kerran aikaisemmin entisöity, mutta varsin huonosti. Mitään vanhaa ei oltu leikattu pois, vaan puikolla oli hitsattu uutta peltiä ruosteen päälle. Nämä kaikki sai nyt sitten korjata. Luultavasti entisöinti oli tehty 80-luvulla ennen MIG laitteiden yleistymistä, koska jotkut hitsaukset olivat niin erikoisia ettei asiaa pysty muuten selittämään, kuin että puikko on ollut käytössä. Myös runkonumero oli pakkeloitu piiloon. Onneksi se löytyi ja vastasi rekisteriotteen numeroa! Auto on myös ilmeisesti joskus kolaroitu koska tulipelti näyttää siltä että sitä on vasaroitu. Voi tietysti olla että peltejä on valmistusvaiheessa moukaroitu muotoonsa Pininfarinan koripajalla. Jotain ristimittoja täytyy varmuuden vuoksi ottaa kunhan saan korin puhalluksesta takaisin. Toivottavasti ei tarvitse pettyä.

Kun sain siis tallin tyhjäksi, pääsin testaamaan tekniikkaa. Olin hankkinut koneeseen "uuden" kannen, joka kävi koneistuksessa. Laitoin myös uudet venttiilit. Vesipumppu tuli hankittua myös, koska ei ole tietoa kauanko 20v seissyt pumppu vielä pysyy tiiviinä. Tulihan tässä uudessa myös uusi magneettikytkin ja hiili tuulettimelle. Laitoin jäähdyttimen paikalleen, vedin sähköt ja testasin konetta. Kaikki toimii hyvin, mutta lataus näyttää yli 15V. Latauksen säädintä on siis säädettävä. Ymmärsin että säätimen sisällä olevista kolmesta kelasta keskimmäisen liipottimen jousta on löysennettävä, jotta kela vetää koskettimet kiinni matalammalla jännitteellä, rajoittaen kenttäkäämin virtaa. OneDrive linkin takaa löytyy videonpätkä koekäytöstä.
Kone oli käynnissä n. 30 minuuttia jotta sain lämmöt nousemaan. Kaikki meni hyvin, joten laitetaan tekniikka sivuun odottamaan asennusta.

Video: https://1drv.ms/v/s!AqqZ3WMhA2u2iO4w3rboQ-8x2YykRQ" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuulilasin sain irti kehyksestään, mutta tiivistettä en saanut pelastettua. Lasi on itsessään melko naarmuton ja sen käytän uudelleen. Tuulilasin kromattu kehys on jo hieman ajan patinoima, mutta kiillotuslaikalla ja -vahalla sain siitä melko hyvän. Yksi näkyvä kohta siinä on johon oli ruoste iskenyt, ja sen kiillotin peiliksi jotta ei erotu kromista niin pahasti. Pitäisihän tämä kromata uudelleen, mutta siihen ei nyt ole varaa.

Takajousipakat ja taka-akselin kunnostin myös. Purin pakat ja teräsharjalaikalla poistin irtoruosteet. En näitä alkanut maalaamaan, vaan suihkutin läpeensä kotelonsuoja-aineella ja laitoin kasaan. Yhtään katkennutta jousilevyä ei löytynyt, eikä korroosio ollut päässyt pahasti tekemään tuhojaan. Uudet puslat vielä päihin ja avot.

Jousipakka: https://1drv.ms/i/s!AqqZ3WMhA2u2iOhWuSyLGm0tS6ERqA" onclick="window.open(this.href);return false;

Taka-akseli oli päällisin puolin kauheassa kunnossa, mutta puolen sentin öljyinen moskakerros oli suojannut metallia hyvin. Molempien pyörien laakerit olivat pilalla, mutta koska ne ovat standardit 6206 mallin laakerit, Motonetin tiskillä maksoivat vain 9,90 kpl. Nämä ovat kumisilla pölysuojilla, joten en lähtenyt stefoja uusimaan kun näyttivät ihan hyviltä. Nyt rumpua suojaa öljyltä 2 stefaa ja 1 tiivistetty laakeri. Luulisi pitävän. Itse perävaihde vaikutti asialliselta enkä sitä lähtenyt purkamaan. Paketti kasaan ja uudet öljyt 0,9 litraa sisään. Uudet jarrusylinterit ovat tulossa Ebay:sta, 19e kpl. Vanhat olisivat ehkä vielä menneet, mutta olivat keskenään erikokoiset männän halkaisijaltaan vaikka päälle näyttivät samalta. Ei ollut varmaan niin helppoa löytää sopivaa jarrusylinteriä 80-90 luvulla ennen nettiä. Katsastuksessa ei varmaan käytetty dynamometriä 90-luvulla koska eikös tämä olisi heti pompannut kun jarrut ovat epätasapainossa. Vai tasaantuuko jarruvoima kun ovat samassa piirissä. Nykyisissä 2-piiri jarruissa ei ainakaan toimisi tasaisesti. Takajarrukengät vein Kitkaliimaus Oy:een pinnoitusta varten. Uusia ei enää saa mutta onneksi vanhat olivat rungoiltaan ehjät. Tämä maksoi 20e/kpl. Kunhan uudet jarrusylinterit tulevat, saan jarrut kasattua ja rummut kiinni. Alumiiniset rummut ovatkin vielä ihan hyvät.

Perävaihde: https://1drv.ms/i/s!AqqZ3WMhA2u2iOxuUhCa6nV44jGEpw" onclick="window.open(this.href);return false;
Taka-akseli: https://1drv.ms/i/s!AqqZ3WMhA2u2iOxvitkfcwcyazNZ2A" onclick="window.open(this.href);return false;

Kunhan saan korin luukut takaisin puhalluksesta, homma jatkuu niiden pohjatöillä ja maalauksella. Hitsattavaa ei "pitäisi" olla niissä paljoakaan. Saas nähdä.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Fiat 1500 Cabriolet -67 projekti

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Hienoa että etenee!

Saitko laakerin lukitusrenkaan ihan lämmittämällä/vetämällä irti vai miten? Uuttahan noissa laakeripaketeissa ei enää tahdo tulla ja perinteisesti on ohjeistettu irrottamaan lukkorengas katkaisemalla se.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Teemu L
Viestit: 111
Liittynyt: 28.10.2014 13:30

Re: Fiat 1500 Cabriolet -67 projekti

Viesti Kirjoittaja Teemu L »

Tuossa ei ollut mitään lukitusrengasta, vaan laakerit ovat paikallaan jarrukilven alla, kiristettynä neljällä pultilla. Akselin puolella on ahdistussovite, mutta tämäkin meni pienellä naputtelulla.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Fiat 1500 Cabriolet -67 projekti

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Niin joo olikos näissä vielä vetoakselissa kiinteä kaulus laakerin sisäpuolella ja napa tulee mutterilla vetoakselin päähän? Jossain vaiheessa vaihtuu kestävämpään sileään akseliin ja prässirenkaaseen, niitä taisi olla vielä yhdessä irtonavan kanssa, 124 eteenpäin napa ja akseli on sitten yhtä puuta.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Teemu L
Viestit: 111
Liittynyt: 28.10.2014 13:30

Re: Fiat 1500 Cabriolet -67 projekti

Viesti Kirjoittaja Teemu L »

Juu, kiinteä kaulus akselissa ja napa kiinni mutterilla. Laakeri välissä. Yllättävän väljä muuten tuo laakeri ulkokehältään taka-akselin sovitteeseen. Kaipa se siellä pysyy kun jarrukilven ja stefakaulusten pultit on kiristetty...
t. laakso
Viestit: 17
Liittynyt: 20.05.2006 11:34
Paikkakunta: Hyvinkää/Mäntsälä

Re: Fiat 1500 Cabriolet -67 projekti

Viesti Kirjoittaja t. laakso »

Tuli hankittua uudet lattiamatot. Eihän nämä ole aivan ne alkuperäiset kumiset, mutta kun alkuperäisiä ei taida saada mistään. Näiden hinta oli alle 300 ja mielestäni ovat ihan asialliset. Istuvuus toki arvioidaan vasta myöhemmin...
Näitä olisi ollut beigeä, mustaa, kirkkaampaa punaista ja sinistäkin. Tämä sopinee hyvin mustan tai beigenkin nahkasisustan kanssa.
Koska 4- ja 5-vaihteisissa on eroa kardaanitunnelissa, ostin jo valmiiksi 5 vaihteisen mallin matot. Maton mukaan voi sitten suurin piirtein mallata minkälainen kardaanitunnelista modifioidaan. Kepin läpimenoreikäkin taitaa olla eri paikassa.
Liitteet
matot.jpg
matot.jpg (165.84 KiB) Katsottu 13169 kertaa
kuskinmatto.jpg
kuskinmatto.jpg (233.82 KiB) Katsottu 13169 kertaa
Fiat 600:n yleisimmät huolto- ja korjaustoimenpiteet
Vastaa Viestiin