127 käyttöharrasteprojektia..
- maxpower2016
- Viestit: 32
- Liittynyt: 03.07.2016 11:28
- Paikkakunta: Alastaro
127 käyttöharrasteprojektia..
Eli uusi käyttäjä ilmottautuu foorumille. Sattuman kautta tuli tänään sovittua kauppa -75 mallisesta 127:sta, lienee jotenkin jäänyt mieleen, kun pojankloppina on ollut kaksi tuollaista peltoautona, -73 mallinen ja -75 mallinen, tuo uudempi tosin oli rekisterissä ja leimattiin joka vuosi, autoon tehtiin isän kanssa koneremontti ja koppa maalattiin uudestaan alkup. tummanvihreällä, sitä sitten pesin ja puunailin varmaan joka viikko, tavallaan harmittaa, kun tuli myytyä pois aikanaan, mutta ei noilla siihen aikaan paljon arvoa ollut
mutta asiaan.. tämänpäiväinen hankinta on tosiaan pikkulamppuinen -75 mallinen (sama malli kuin allekirjoittanut)
auto on ollut alunperin keltainen, mutta jossain vaiheessa maalattu siniseksi, mutta sinäänsä ei haittaa, kun värinvaihto on tulossa kuitenkin
Eli visioissa:
-Värin vaihto racing orangeksi, tai joksikin mahdollisimman kirkkaaksi oranssiksi kuitenkin.
-kromipuskureiden poisto
-kirkkaat etuvilkut
-alusta tonttiin
-alle n.15" kranssivanteet, keskiöt mustaksi, kehät oranssiksi (minkälaisilla spekseillä sopii pyörimään)??
-etulippa
-kusikalvot umpioihin
-lasien tummennus
-kuppipenkit
-pikkuratti
-takapöntön vaihto paremmin murisevaan
Mutta ensin tarvii saada auto kotiutettua, käyntiin ja leimalle, varmaan jotain pikkupuhdetta teettää, kun on ollut käytöstäpoistossa 2009 vuodesta..
Kuvia laitan kun saan laitteen tontille, saa esittää ehdotuksia, mielipiteitä ja tietysti tarjota niitä osia projektin eteenpäin viemiseksi..lähes kaikkea tarvitaan, kun mitään ei ole valmiina varastoissa..
.
mutta asiaan.. tämänpäiväinen hankinta on tosiaan pikkulamppuinen -75 mallinen (sama malli kuin allekirjoittanut)
auto on ollut alunperin keltainen, mutta jossain vaiheessa maalattu siniseksi, mutta sinäänsä ei haittaa, kun värinvaihto on tulossa kuitenkin
Eli visioissa:
-Värin vaihto racing orangeksi, tai joksikin mahdollisimman kirkkaaksi oranssiksi kuitenkin.
-kromipuskureiden poisto
-kirkkaat etuvilkut
-alusta tonttiin
-alle n.15" kranssivanteet, keskiöt mustaksi, kehät oranssiksi (minkälaisilla spekseillä sopii pyörimään)??
-etulippa
-kusikalvot umpioihin
-lasien tummennus
-kuppipenkit
-pikkuratti
-takapöntön vaihto paremmin murisevaan
Mutta ensin tarvii saada auto kotiutettua, käyntiin ja leimalle, varmaan jotain pikkupuhdetta teettää, kun on ollut käytöstäpoistossa 2009 vuodesta..
Kuvia laitan kun saan laitteen tontille, saa esittää ehdotuksia, mielipiteitä ja tietysti tarjota niitä osia projektin eteenpäin viemiseksi..lähes kaikkea tarvitaan, kun mitään ei ole valmiina varastoissa..
.
Re: 127 käyttöharrasteprojektia..
No jos kerran mielipiteitä saa esittää eikä siitä nokka lyhene..
Omaansa saa toki tehdä kuten haluaa ja toteuttaa omat haaveensa, mutta lampunkalvoja lukuunottamatta noin noita on tuunailtu vuodesta noin... 1975? Oranssia pintaa, ralliratti, pörinäputki ja puskurit pois. Puuttuu enää lisävalot ja vähän mattamustaa. Ja Abarth-tarra lokasuojaan. Epäilemättä ihan kiva ja näyttävä noin tulisi, mutta en jaksa itse enää innostua.
Onneksi näitten rakentelussa on jotain uuttakin keksitty ja tuotu paremmin tähän päivään, kuten tässä Kalajoen kokoontumisessa kuvatussa nykymoottorilla varustetussa.
En halua ehdottaa yksityiskohtia sen tarkemmin, kunhan vihjaan että jotain uutta ja omaa on aina kiva nähdä. Toki ykköskoppa on hiukan vähemmän käytetty tuunausalusta jo itsessään, kalajoellakin olivat enimmäkseen originaaleja. Paitsi tämä. Eikä tämäkään ollut saanut massiivista käsittelyä, muttei aina tarvitsekaan.
Omaansa saa toki tehdä kuten haluaa ja toteuttaa omat haaveensa, mutta lampunkalvoja lukuunottamatta noin noita on tuunailtu vuodesta noin... 1975? Oranssia pintaa, ralliratti, pörinäputki ja puskurit pois. Puuttuu enää lisävalot ja vähän mattamustaa. Ja Abarth-tarra lokasuojaan. Epäilemättä ihan kiva ja näyttävä noin tulisi, mutta en jaksa itse enää innostua.
Onneksi näitten rakentelussa on jotain uuttakin keksitty ja tuotu paremmin tähän päivään, kuten tässä Kalajoen kokoontumisessa kuvatussa nykymoottorilla varustetussa.
En halua ehdottaa yksityiskohtia sen tarkemmin, kunhan vihjaan että jotain uutta ja omaa on aina kiva nähdä. Toki ykköskoppa on hiukan vähemmän käytetty tuunausalusta jo itsessään, kalajoellakin olivat enimmäkseen originaaleja. Paitsi tämä. Eikä tämäkään ollut saanut massiivista käsittelyä, muttei aina tarvitsekaan.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
- maxpower2016
- Viestit: 32
- Liittynyt: 03.07.2016 11:28
- Paikkakunta: Alastaro
Re: 127 käyttöharrasteprojektia..
aivan..ei näy kuvat??
Re: 127 käyttöharrasteprojektia..
Pikku vinkki: tee siitä semmonen että miellyttää sinua itseäsi (eritoten jos on ympärivuotinen käyttöharraste).
Jos alat mielipiteitä kyselemään ja tekemään "muille", aina löytyy se joka itkee verta "koska teet niin wäääärin". Toinen haluaa venykumeja runkopalkkien viistäessä maata, toinen original museo ja kolmas räyheen käyttöpelin rottalookilla. Tee semmonen kuin itse haluat.
Toinen vinkki: Jos oikeasti meinaat ympärivuotista käyttistä, niin seiskan "vakiopata" on ihan oiva moottori kunnossaollessaan. Toimii kelillä kuin kelillä, vie vähän ja luotettava. Jos taas haluaa enempi menohaluja, kannattaa katsella jotain modernimpaa pikkumoottoria tilalle (1.2 16V ainakin vie tuommoista koppaa aika railakkaasti).
Lämmityslaite on 127:ssa alunperin todella onneton. Asia ratkeaa vaihtamalla seiskan oma lämppärin kenno Volvo 240:n kennoon. Volvon kenno on noin nelinkertainen vrt. 127:n kenno. Hanan/letkulähdöt joutuu tällöin muuttamaan (pallohana kannattaa tuolloin viritellä) ja lämmityslaitteen sisältä muoveja leikkaamaan/läppiä tuunaamaan. Tuon jälkeen lämmönsäätö tapahtuu vain vedenkiertoa rajoittamalla, mutta kolmenkympin pakkasilla oli omassa 127:ssa T-paidassa tuskaisen kuuma ja piti ajella pikkuikkunat auki.
Oman 127:n omistin 2010 ja on edelleenkin yksi ja ainoa "käyttöauto" jota ikävöin. Vakio 903 moottorinkin sai kiertämään 8500rpm ja lennättämään seiskaa 150km/h GPS-nopeutta (tätä ei kukaan usko edelleenkään), muokkaamalla ilmanputsaria ja säätämällä sytytyksen todella tarkasti. ~80tkm silläkin tuli porattua eikä tarvinnut tekniikalle muuta tehdä kuin vaihtaa kytkin ja bensapumppu. Koomista oli niillä "kolmenkympin pakkasilla", kun ei kerrostalon parkkipaikalta kovin moni auto lähtenyt edes lämmityksestä käymään. Oma 127 läks ilman lämmityksiä käymään ja 10 minuutin tyhjäkäynnin jälkeen sai ottaa sisällä toppatakin pois ja lähteä ajelemaan.
Jos alat mielipiteitä kyselemään ja tekemään "muille", aina löytyy se joka itkee verta "koska teet niin wäääärin". Toinen haluaa venykumeja runkopalkkien viistäessä maata, toinen original museo ja kolmas räyheen käyttöpelin rottalookilla. Tee semmonen kuin itse haluat.
Toinen vinkki: Jos oikeasti meinaat ympärivuotista käyttistä, niin seiskan "vakiopata" on ihan oiva moottori kunnossaollessaan. Toimii kelillä kuin kelillä, vie vähän ja luotettava. Jos taas haluaa enempi menohaluja, kannattaa katsella jotain modernimpaa pikkumoottoria tilalle (1.2 16V ainakin vie tuommoista koppaa aika railakkaasti).
Lämmityslaite on 127:ssa alunperin todella onneton. Asia ratkeaa vaihtamalla seiskan oma lämppärin kenno Volvo 240:n kennoon. Volvon kenno on noin nelinkertainen vrt. 127:n kenno. Hanan/letkulähdöt joutuu tällöin muuttamaan (pallohana kannattaa tuolloin viritellä) ja lämmityslaitteen sisältä muoveja leikkaamaan/läppiä tuunaamaan. Tuon jälkeen lämmönsäätö tapahtuu vain vedenkiertoa rajoittamalla, mutta kolmenkympin pakkasilla oli omassa 127:ssa T-paidassa tuskaisen kuuma ja piti ajella pikkuikkunat auki.
Oman 127:n omistin 2010 ja on edelleenkin yksi ja ainoa "käyttöauto" jota ikävöin. Vakio 903 moottorinkin sai kiertämään 8500rpm ja lennättämään seiskaa 150km/h GPS-nopeutta (tätä ei kukaan usko edelleenkään), muokkaamalla ilmanputsaria ja säätämällä sytytyksen todella tarkasti. ~80tkm silläkin tuli porattua eikä tarvinnut tekniikalle muuta tehdä kuin vaihtaa kytkin ja bensapumppu. Koomista oli niillä "kolmenkympin pakkasilla", kun ei kerrostalon parkkipaikalta kovin moni auto lähtenyt edes lämmityksestä käymään. Oma 127 läks ilman lämmityksiä käymään ja 10 minuutin tyhjäkäynnin jälkeen sai ottaa sisällä toppatakin pois ja lähteä ajelemaan.
Minkä huollan, sen korjaan...
- maxpower2016
- Viestit: 32
- Liittynyt: 03.07.2016 11:28
- Paikkakunta: Alastaro
Re: 127 käyttöharrasteprojektia..
Juu, semmoinen olis tarkoitus tulla mikä omaan silmään sopii, en kylläkään ole mk1:stä nähnyt livenä tuossa racing kuosissa (lienen liikkunut väärissä paikoissa tai en ollenkaan) todennäköisesti on vain kesäkaudella käytössä, että lämmityslaitetta ei kovin paljoa tarvi parannella, tekniikkapuolta olisi kyllä asiallista päivittää, minkätyypin kone voisi istua kivuttomasti? ilmeisesti 5-lovisen askin sovitus haasteellisempaa, ainakin jos tarkoitus yltiömadaltaa ja pyöriä isontaa??
Budjetin tulee pysyä järkevänä, koska mitään showautoa ei ole tarkoitus tehdä, vaan huomioita herättävän näköinen kesäkirppu, mikä kestää lähteä hiukan lähimarkettia pidemmällekin cruisaamaan..
Ajatus on talouden puolesta käyttää mahdollimman paljon käytettyä/ purkuosaa ja soveltaa osia muista autoista, toyotan ja volsun purkuosaa löytyy itseltä, jos niistä jotain saa hyödynnettyä..
Budjetin tulee pysyä järkevänä, koska mitään showautoa ei ole tarkoitus tehdä, vaan huomioita herättävän näköinen kesäkirppu, mikä kestää lähteä hiukan lähimarkettia pidemmällekin cruisaamaan..
Ajatus on talouden puolesta käyttää mahdollimman paljon käytettyä/ purkuosaa ja soveltaa osia muista autoista, toyotan ja volsun purkuosaa löytyy itseltä, jos niistä jotain saa hyödynnettyä..
-
- Viestit: 173
- Liittynyt: 04.01.2007 00:20
Re: 127 käyttöharrasteprojektia..
Oman maun mukaan näitä täytyy tehdä Eli ei muutakun kuvia ja tarinaa tulemaan. Mukava näitä on lueskella vaikka omaankin silmään ja korvaan lievältä raiskaukselta kuulostaa
Kyllä Suomen teille mahtuu kaikenlaisia seiskoja, ja lähinnä ärsyttäisi jos kaikki olisi sellaisia kuin itsellä
SOHC ejahan näihin on laittanut yksi jos toinenkin, mutta miksei mitä vain muutakin konetta kannattaisi sovittaa.
Kyllä Suomen teille mahtuu kaikenlaisia seiskoja, ja lähinnä ärsyttäisi jos kaikki olisi sellaisia kuin itsellä
SOHC ejahan näihin on laittanut yksi jos toinenkin, mutta miksei mitä vain muutakin konetta kannattaisi sovittaa.
- maxpower2016
- Viestit: 32
- Liittynyt: 03.07.2016 11:28
- Paikkakunta: Alastaro
Re: 127 käyttöharrasteprojektia..
eiköhän näitä vielä museokuntoisiakin maailmassa riitä, eikä tätä kuitenkaan olla räjäyttämässä kokonaan, eli muutokset pystyy halutessaan palauttamaan suht helposti, jollei satu vahingossa rälläköimään kattoa irti
itseä ei vaan museopeleillä ajo hirveästi nappaa..
itseä ei vaan museopeleillä ajo hirveästi nappaa..
Re: 127 käyttöharrasteprojektia..
Nimenomaan, mieti vielä hetki, tee jotain oman tyylistä ja yllätä meidät. Varsinkin ykkösseiskoja on melko riittävästi suomessa ihan MR-kunnossa, joten en harmistuisi vaikka joku näyttäisi sellaiselle ihan rälläkkääkin ja muokkaisi kunnolla.
Tietty aina on se ikuisuusprojektin ansa, jos alkaa tekemään mahdottoman paljon muutoksia..
Tietty aina on se ikuisuusprojektin ansa, jos alkaa tekemään mahdottoman paljon muutoksia..
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
- maxpower2016
- Viestit: 32
- Liittynyt: 03.07.2016 11:28
- Paikkakunta: Alastaro
Re: 127 käyttöharrasteprojektia..
Pakko pidättäytyä isommista muutoksista omat aikataulunsa tuntien, tulee juurikin se ikuisuusprojekti, minkä sitten vuosien päästä puolikuntoisena myy pois
tässä ensimmäisiä kuvatuksia aarteesta:
melkoisten starttausyritysten jälkeen saatiin jopa käyntiin, aikaisempi omistaja oli koittanut syöttää bensaa purkista suoraan kaasariin, kun epäillyt ilmeisesti -08 vuonna tankatun bensiinin laatua oli siinä ilmeisesti vaihdellut sytytysosia ja saanut samalla jakajan 180 astetta väärinpäin, niin ilmankos hiukan heikkoa oli syttyminen
lähti jopa bensapumppu nostamaan ainetta tankista ja niinvaan 8v vanhalla -98:lla päästelin menemään ympäri pihoja, jopa kaikki vaihteet toimii ja auto käy melko nätisti,
eli jotain toiveita voisi olla leimalle tarjota lähiaikoina..
tässä ensimmäisiä kuvatuksia aarteesta:
melkoisten starttausyritysten jälkeen saatiin jopa käyntiin, aikaisempi omistaja oli koittanut syöttää bensaa purkista suoraan kaasariin, kun epäillyt ilmeisesti -08 vuonna tankatun bensiinin laatua oli siinä ilmeisesti vaihdellut sytytysosia ja saanut samalla jakajan 180 astetta väärinpäin, niin ilmankos hiukan heikkoa oli syttyminen
lähti jopa bensapumppu nostamaan ainetta tankista ja niinvaan 8v vanhalla -98:lla päästelin menemään ympäri pihoja, jopa kaikki vaihteet toimii ja auto käy melko nätisti,
eli jotain toiveita voisi olla leimalle tarjota lähiaikoina..
Re: 127 käyttöharrasteprojektia..
On se pirulainen vain komia. Ei pitäisi lukea mitään topiceja missä käsitellään aihetta "Fiat 127", nostaa kuumeen...
Minkä huollan, sen korjaan...
-
- Viestit: 173
- Liittynyt: 04.01.2007 00:20
Re: 127 käyttöharrasteprojektia..
Hieno peli! Eihän toi huutas kun kymmenen sentin madalluksen, tarpeeks pienet ja riittävän leveät renkaat ja antenni vähä nuorekkaampaan asentoon
Onnea projektiin!
Onnea projektiin!
- maxpower2016
- Viestit: 32
- Liittynyt: 03.07.2016 11:28
- Paikkakunta: Alastaro
Re: 127 käyttöharrasteprojektia..
antennin paikka poistuu kokonaan, sekä myös täyttöputki..eik 100mm ole hiukan raju, jäisi 3cm maavaraa sitten..
Re: 127 käyttöharrasteprojektia..
Komeen seiskan oot löytäny
Tuo ei kyllä paljo muuta tarvi ku tontituksen ja leviämpää rengastusta..
Ps.mulla vois kohta olla tuo rengas paketti myytävänä
Siis nuo mitkä on mun seiskassa alla.
unon vanteista tehty 7" ja 8"x13"
Tuo ei kyllä paljo muuta tarvi ku tontituksen ja leviämpää rengastusta..
Ps.mulla vois kohta olla tuo rengas paketti myytävänä
Siis nuo mitkä on mun seiskassa alla.
unon vanteista tehty 7" ja 8"x13"
- maxpower2016
- Viestit: 32
- Liittynyt: 03.07.2016 11:28
- Paikkakunta: Alastaro
Re: 127 käyttöharrasteprojektia..
vois olla aika passeli setti kyllä tuohon mun auton alle
- maxpower2016
- Viestit: 32
- Liittynyt: 03.07.2016 11:28
- Paikkakunta: Alastaro
Re: 127 käyttöharrasteprojektia..Käyntiongelma!
Eli härveliä olen leimalle valmistellut, mutta joutuu leimausta lykkäämään, kun hiivatti ei suostu kulkemaan isommilla vaihteilla, ikäänkuin tukehtuu bensanpuutteeseen, kun vedättää kakkosvaihteelta ylöspäin, lähtee käymään herkästi uudestaan, mutta ei jaksa kulkea ennenkuin käynyt paikallaan hyvän tovin, epäilimme bensapumppua, kun suodatin ei ehdi täyttyä edes tyhjäkäyntiä käydessä, koitin sähköisellä bensapumpulla, mutta ei apuja, edelleen hyytyy ajossa, ainoa hyöty sähköpumpusta, että lähtee nopeammin uudestaan käyntiin.. avasin myös kaasarin ja puhaltelin suuttimet puhtaaksi ja tyhjensin uimurikammion ettei jäisi roskaa pohjalle, ei vaikutusta, paikallaan kaasutellessa kyllä ottaa jenkaa nätisti..
olen myös tarkistanut/vaihtanut hapertuneet huohotinletkut ja ajanut ilman ilmansuodatinta, kun epäilin jos olis niin tukossa että sais liikaa soppaa..
voisko kaasari päästää bensaa liikaa takaisin paluulinjaan, eli bensanpinta liian alhaalla? vaikea tarkkailla, kun ei ole tarkistuslasia kaasarissa..
olen myös tarkistanut/vaihtanut hapertuneet huohotinletkut ja ajanut ilman ilmansuodatinta, kun epäilin jos olis niin tukossa että sais liikaa soppaa..
voisko kaasari päästää bensaa liikaa takaisin paluulinjaan, eli bensanpinta liian alhaalla? vaikea tarkkailla, kun ei ole tarkistuslasia kaasarissa..