Fiat jakohihna.
Re: Fiat jakohihna.
Yleinen auto oli myös ennen vanhaan "kuussatanen" ja 127 jotka on käyny harvinaiseksi mitä nyt jokamiesluokan ajoissa niitä näkyy ja vieläpä huippuunsa viriteltyinä.Muistelen että kusiaisessa oli peräti 13 heppaa,onkohan muistikuva ihan oikein.Takamoottorisia autoja oli ennen useitakin,mutta nykyään on kai niistäkin jo luovuttu.Kusiaisen kun saisi kesäautoksi tai kuplan tai peräti rättisitikan....
Fiat Brava
Re: Fiat jakohihna.
HH, oliko nuissa tekemissäsi 1.2 16V jakopäissä kiristin siis mihin suuntaan pohjassa? Oliko siis hihna niin venynyt, että kiristimen "automaattikiristys" loppunut kesken, vai oliko itse kiristin niin väsynyt, että pohjasi ja hihna löysässä?-HH- kirjoitti:Ja eikös nuo 1.3 Multijetit ole kanssa? Ja ainakin niissä bensakoneissa jakoketju kuuluu nykytyyliinn vaihtaa about yhtä usein kuin jakoremmikin... -.- Siis kun puhutaan näistä uusista eikä niistä Sämpyn ehdottamista vanhoista.
Oma otanta noista 16v-Fireistä on kovin suppea. Kolme kertaa on niihin jakopää tullut laitettua. Ekan 1.2 16v:n hommasin remmi vaihtamatta, ja tiedossa oli että muutama hammas oli jakoremmistä mysistesti kadonnut. 67tkm oli sillä remmillä ajettu, ja olikos ikää reilu 6v. Oletus että kiristäjä löysälle jo päässyt kun 10cm matkalta hampaat alapyörän luota sileenä. Seuraavaksi siihen kamppeeseen vaihdoin remmin ennen 60tkm:n täyttymistä, olikos joku 55-57tkm sillä ajettu (ja ikää reilu 2v), hyvin löysällä oli kiristin, ei vielä ihan pohjassa mutta ei paljoa puuttunut. Käynnissä oli pieni heijaaminen pienillä kierroksilla joka katosi remmin vaihdolla. Ja sitten tuo edelleen talossa oleva 1.4 16v. 55tkm ajettu kun remmin siihen vaihdoin, oli siis tehtaan laittama remmi, ikää tosin vajaa 4v. Ihan samalla tapaa löysässä, melkeen pohjassa säätö... Ei tulisi kyllä pieneen mieleenkään koittaa ajaa noilla enempää kuin sen 60tkm mitä niihin vanhastaan vaihtoväliksi ajateltiin mutta jokainen tekee omillaan mitä lystää. Cicatrix tuossa sen oleellisen varmasti tuosta vaihtovälistä esiin jo toi että mikä siihen eniten vaikuttaa, plus tietty vielä lämpötilan vaikutus eli pelkässä kesäkäytössä olevalle uskaltaisin ajaa enemmän jakopäällä.
Joo ja meillä moottoriöljyt vaihtuu käyttöautoihin edelleen sen 10tkm:n välein. Vanhastaan mineraalit vaihtui 5000km:n välein. Mutta autoilla onkin ajatus ajella kestävän kehityksen nimiin aina pitempään kuin muutaman vuoden. Ja autovalintoja ei tehdä sen mukaan kuka lupaa enemmän ajovuosia ilman huoltoa vaikka niin nykyihmisten mielestä pitäisikin toimia.
Omassa oli kiristin väärinpäin, eikä yhtään mitään erikoista havaittavaa 1V/30tkm.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Fiat jakohihna.
Älkää ostako sellaisia hihnoja jotka venyy.
Kuminauha venyy, hihna kuluu tai katkeaa, samoin ketju.
Kuminauha venyy, hihna kuluu tai katkeaa, samoin ketju.
passato 4x600,850,2x131,3P,X1/9 e presente 2x600, Y10,AR156
Re: Fiat jakohihna.
Kuten kirjoitin, kiristin löysällä.wellu kirjoitti:HH, oliko nuissa tekemissäsi 1.2 16V jakopäissä kiristin siis mihin suuntaan pohjassa? Oliko siis hihna niin venynyt, että kiristimen "automaattikiristys" loppunut kesken, vai oliko itse kiristin niin väsynyt, että pohjasi ja hihna löysässä?-HH- kirjoitti:Ja eikös nuo 1.3 Multijetit ole kanssa? Ja ainakin niissä bensakoneissa jakoketju kuuluu nykytyyliinn vaihtaa about yhtä usein kuin jakoremmikin... -.- Siis kun puhutaan näistä uusista eikä niistä Sämpyn ehdottamista vanhoista.
Oma otanta noista 16v-Fireistä on kovin suppea. Kolme kertaa on niihin jakopää tullut laitettua. Ekan 1.2 16v:n hommasin remmi vaihtamatta, ja tiedossa oli että muutama hammas oli jakoremmistä mysistesti kadonnut. 67tkm oli sillä remmillä ajettu, ja olikos ikää reilu 6v. Oletus että kiristäjä löysälle jo päässyt kun 10cm matkalta hampaat alapyörän luota sileenä. Seuraavaksi siihen kamppeeseen vaihdoin remmin ennen 60tkm:n täyttymistä, olikos joku 55-57tkm sillä ajettu (ja ikää reilu 2v), hyvin löysällä oli kiristin, ei vielä ihan pohjassa mutta ei paljoa puuttunut. Käynnissä oli pieni heijaaminen pienillä kierroksilla joka katosi remmin vaihdolla. Ja sitten tuo edelleen talossa oleva 1.4 16v. 55tkm ajettu kun remmin siihen vaihdoin, oli siis tehtaan laittama remmi, ikää tosin vajaa 4v. Ihan samalla tapaa löysässä, melkeen pohjassa säätö... Ei tulisi kyllä pieneen mieleenkään koittaa ajaa noilla enempää kuin sen 60tkm mitä niihin vanhastaan vaihtoväliksi ajateltiin mutta jokainen tekee omillaan mitä lystää. Cicatrix tuossa sen oleellisen varmasti tuosta vaihtovälistä esiin jo toi että mikä siihen eniten vaikuttaa, plus tietty vielä lämpötilan vaikutus eli pelkässä kesäkäytössä olevalle uskaltaisin ajaa enemmän jakopäällä.
Joo ja meillä moottoriöljyt vaihtuu käyttöautoihin edelleen sen 10tkm:n välein. Vanhastaan mineraalit vaihtui 5000km:n välein. Mutta autoilla onkin ajatus ajella kestävän kehityksen nimiin aina pitempään kuin muutaman vuoden. Ja autovalintoja ei tehdä sen mukaan kuka lupaa enemmän ajovuosia ilman huoltoa vaikka niin nykyihmisten mielestä pitäisikin toimia.
Omassa oli kiristin väärinpäin, eikä yhtään mitään erikoista havaittavaa 1V/30tkm.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Re: Fiat jakohihna.
Ne pari-kolme mitä itse laittanut, niin kiristimessä oli vielä varaa. Joten periaatteessa toimiva ratkaisu, jos on edellisessä rempassa laitettu oikein?
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Fiat jakohihna.
En ymmärtänyt vastaustasi koska olen lukihäröinen kakara, joten oletan että hihna venynyt (mikä kuulostaa oudolta).-HH- kirjoitti:Kuten kirjoitin, kiristin löysällä.wellu kirjoitti:HH, oliko nuissa tekemissäsi 1.2 16V jakopäissä kiristin siis mihin suuntaan pohjassa? Oliko siis hihna niin venynyt, että kiristimen "automaattikiristys" loppunut kesken, vai oliko itse kiristin niin väsynyt, että pohjasi ja hihna löysässä?-HH- kirjoitti:Ja eikös nuo 1.3 Multijetit ole kanssa? Ja ainakin niissä bensakoneissa jakoketju kuuluu nykytyyliinn vaihtaa about yhtä usein kuin jakoremmikin... -.- Siis kun puhutaan näistä uusista eikä niistä Sämpyn ehdottamista vanhoista.
Oma otanta noista 16v-Fireistä on kovin suppea. Kolme kertaa on niihin jakopää tullut laitettua. Ekan 1.2 16v:n hommasin remmi vaihtamatta, ja tiedossa oli että muutama hammas oli jakoremmistä mysistesti kadonnut. 67tkm oli sillä remmillä ajettu, ja olikos ikää reilu 6v. Oletus että kiristäjä löysälle jo päässyt kun 10cm matkalta hampaat alapyörän luota sileenä. Seuraavaksi siihen kamppeeseen vaihdoin remmin ennen 60tkm:n täyttymistä, olikos joku 55-57tkm sillä ajettu (ja ikää reilu 2v), hyvin löysällä oli kiristin, ei vielä ihan pohjassa mutta ei paljoa puuttunut. Käynnissä oli pieni heijaaminen pienillä kierroksilla joka katosi remmin vaihdolla. Ja sitten tuo edelleen talossa oleva 1.4 16v. 55tkm ajettu kun remmin siihen vaihdoin, oli siis tehtaan laittama remmi, ikää tosin vajaa 4v. Ihan samalla tapaa löysässä, melkeen pohjassa säätö... Ei tulisi kyllä pieneen mieleenkään koittaa ajaa noilla enempää kuin sen 60tkm mitä niihin vanhastaan vaihtoväliksi ajateltiin mutta jokainen tekee omillaan mitä lystää. Cicatrix tuossa sen oleellisen varmasti tuosta vaihtovälistä esiin jo toi että mikä siihen eniten vaikuttaa, plus tietty vielä lämpötilan vaikutus eli pelkässä kesäkäytössä olevalle uskaltaisin ajaa enemmän jakopäällä.
Joo ja meillä moottoriöljyt vaihtuu käyttöautoihin edelleen sen 10tkm:n välein. Vanhastaan mineraalit vaihtui 5000km:n välein. Mutta autoilla onkin ajatus ajella kestävän kehityksen nimiin aina pitempään kuin muutaman vuoden. Ja autovalintoja ei tehdä sen mukaan kuka lupaa enemmän ajovuosia ilman huoltoa vaikka niin nykyihmisten mielestä pitäisikin toimia.
Omassa oli kiristin väärinpäin, eikä yhtään mitään erikoista havaittavaa 1V/30tkm.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Fiat jakohihna.
Voi olla että tehtaallakaan eivät osaa niitä laittaa sitten oikeen, oli samalla tavalla kuin itse tehty. Siis kyllä noissa oli vielä hiukan varaa mutta ei paljoa. Mielestäni pyörittäessä taisi "viisari" käydä jo siinä lepoasennossa kun konetta pyöritti. Eiköhän tuo sen 60tkm:n vaihtovälin mee, enempää en kyllä itse uskaltaisi tuolla kiristimellä ajella. Aika rimpulahan se on.Sämpy kirjoitti:Ne pari-kolme mitä itse laittanut, niin kiristimessä oli vielä varaa. Joten periaatteessa toimiva ratkaisu, jos on edellisessä rempassa laitettu oikein?
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Re: Fiat jakohihna.
Eikö ole ohjetta mitenpäin kiristin laitetaan,itse laitatin jakopään huoltamolla niin luulisin että on oikein päin.
Fiat Brava
Re: Fiat jakohihna.
On olemassa ohje. Itse laitoin kiristimen väärinpäin juuri HH:n mainitseman "rimpula" -tunteen vuoksi. Jousi oli ko. gatesin sarjassa niin ponneton, että sen sai "pohjaamaan" yhdellä sormella hihnasta vetäen vesipumpun ja nokkpyörän välistä. Eli hihna oli löysä, liikkumavaraa 1-2cm...KeijoN50 kirjoitti:Eikö ole ohjetta mitenpäin kiristin laitetaan,itse laitatin jakopään huoltamolla niin luulisin että on oikein päin.
Ja olen koko päivän miettinyt pääni puhki koko automaattikiristimen ideaa ko. moottorissa. Yhdellä nokkapyörällä, ainoa "ero" perusfireen on kaksi nokkaa ja 16v. Kuitenkin pako/imu synkka on edelleen olemassa kuten on yksinokkaisessakin. Perus 8v firessähän on alunperin kiinteä kiristin.
Minen keksi oikeasti perustelua koko automaattikiristimelle ja jos huomenna asentaessa huomaan kiristimen olevan taas rimpula, asennan kiristimen edelleen kiinteästi.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Fiat jakohihna.
Täältä varmaan löytyy tietoa onko 08- dieseleiden Croman ja Bravon hihnanvaihtovälejä venytetty? Ohjekirja sanoo molemmissa 4v/120tkm. Vuosimäärä tuntuu niin onnettomalta ja onhan noita usein pitkitetty jälkeenpäin. Tarkennuksena vielä että Cromassa on 1,9 multijet 150hv 16v kone ja Bravossa perus 8v 1,9 multijet 120hv.
Re: Fiat jakohihna.
Päinvastoin. Vaihtoväliä on lyhennetty ainakin Bravossa. 60000 km. Hihna kestäisi mutta vesipumppu ei. Aikaväli lienee pysynyt samana.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Re: Fiat jakohihna.
Vaihdoin Puntoon jakopään. Kuvssa kiristimen asento, ajettu 55 tkm.
Alkuperäinen sarja ja työkaluilla tehty.
Alkuperäinen sarja ja työkaluilla tehty.
- Liitteet
-
- 2016-06-29 12.09.02.jpg (34.13 KiB) Katsottu 5184 kertaa
Re: Fiat jakohihna.
Olisip vielä pyörittänyt konetta ja katsonut, mihin asentoon kiristin menee löysimmillään/kireimmillään.Jarkko kirjoitti:Vaihdoin Puntoon jakopään. Kuvssa kiristimen asento, ajettu 55 tkm.
Alkuperäinen sarja ja työkaluilla tehty.
Unohtunut tänne sanoa, vanha hihna oli toispuoleisesti kulunut (tietoinen asennusvirhe todennäköisesti syynä), joten kiristin meni oikeinpäin ohjeiden mukaisesti paikoilleen.
Tosin, hihna oli kulunut sisäpuoleltaan, josta koppa oli halkirikki (5cmx7cm reikä pakosarjan vieressä) ja jakopää oli erittäin pölyinen/hiekkainen. Voi olla, että kaikki vaikuttaa kaikkeen, mutta nyt on kasattu eheällä "viritelmällä" sekoittelemalla mk2 punton ja Bravon koppia keskenään, sekä uudella Gatesin jakohihnasarjalla + vesipumpulla (en muista merkkiä, terässiivet).
Nokka-akselin stefa oli alkanut ilmeisesti hiukan ennen remonttia tihmimään, ylähihnapyörä oli öljystä nahkea ja täten myös hiha, joten ajallaan tuli tehtyä.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Fiat jakohihna.
Kyllä pyörittelin mutta en ottanut niistä kuvaa. Löysimmillään jäi kiristimelle n. 3-4 milliä topparista.
Re: Fiat jakohihna.
Joo niin olen olettanut että ainakin 2006 cromassa on opelin 2.2 litrainen moottori ja jakopää ketjulla. Korjatkoon joku jos olen väärässä.