Fiat jakohihna.

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8809
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: Fiat jakohihna.

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Ja eikös nuo 1.3 Multijetit ole kanssa? Ja ainakin niissä bensakoneissa jakoketju kuuluu nykytyyliinn vaihtaa about yhtä usein kuin jakoremmikin... -.- Siis kun puhutaan näistä uusista eikä niistä Sämpyn ehdottamista vanhoista.

Oma otanta noista 16v-Fireistä on kovin suppea. Kolme kertaa on niihin jakopää tullut laitettua. Ekan 1.2 16v:n hommasin remmi vaihtamatta, ja tiedossa oli että muutama hammas oli jakoremmistä mysistesti kadonnut. 67tkm oli sillä remmillä ajettu, ja olikos ikää reilu 6v. Oletus että kiristäjä löysälle jo päässyt kun 10cm matkalta hampaat alapyörän luota sileenä. Seuraavaksi siihen kamppeeseen vaihdoin remmin ennen 60tkm:n täyttymistä, olikos joku 55-57tkm sillä ajettu (ja ikää reilu 2v), hyvin löysällä oli kiristin, ei vielä ihan pohjassa mutta ei paljoa puuttunut. Käynnissä oli pieni heijaaminen pienillä kierroksilla joka katosi remmin vaihdolla. Ja sitten tuo edelleen talossa oleva 1.4 16v. 55tkm ajettu kun remmin siihen vaihdoin, oli siis tehtaan laittama remmi, ikää tosin vajaa 4v. Ihan samalla tapaa löysässä, melkeen pohjassa säätö... Ei tulisi kyllä pieneen mieleenkään koittaa ajaa noilla enempää kuin sen 60tkm mitä niihin vanhastaan vaihtoväliksi ajateltiin mutta jokainen tekee omillaan mitä lystää. Cicatrix tuossa sen oleellisen varmasti tuosta vaihtovälistä esiin jo toi että mikä siihen eniten vaikuttaa, plus tietty vielä lämpötilan vaikutus eli pelkässä kesäkäytössä olevalle uskaltaisin ajaa enemmän jakopäällä.

Joo ja meillä moottoriöljyt vaihtuu käyttöautoihin edelleen sen 10tkm:n välein. Vanhastaan mineraalit vaihtui 5000km:n välein. Mutta autoilla onkin ajatus ajella kestävän kehityksen nimiin aina pitempään kuin muutaman vuoden. Ja autovalintoja ei tehdä sen mukaan kuka lupaa enemmän ajovuosia ilman huoltoa vaikka niin nykyihmisten mielestä pitäisikin toimia.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Fiat jakohihna.

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Monasti näihin ei se hihnan vaihto ole kovin ihmeellinen, joten aika jännää säästöä on jännittää sen kanssa kuinka pitkään kestää.

Itsellä on yksi kokemus tuosta kausittaisesta käytöstä. Tosin kyseessä moniura. Kuitenkin jos se hihna on puoli vuotta parkissa yhdellä kohtaa ja kun taas alkaa pyöriä, niin jyrkimmän mutkan kohta on aika kovilla. Hetken päästä alkoi "läpläpläp" kun alkoi urat murtua.

Huonoimman nokkahihnan olen katkaissut sormien välissä repäisemällä kun teipin konsanaan. Kauanhan olisi vielä mennyt :D
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
wellu
Viestit: 6145
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat jakohihna.

Viesti Kirjoittaja wellu »

Eli -HH-:n kertoman perusteella itse kiristin väsyy --> alkaa hihna väpättämään --> hyppää/korkkaa?

Okei, pitää koettaa ottaa kuvia omasta jakohihnasta, kun ensiviikolla menee kannentiiviste vaihtoon. Suojakoppa halki (hihna näkyy yhdestä kohtaa 7cm:n matkalta), kiristin on "väärinpäin" (eli ei ole jousivoimainen, vaan ihan vanhan FIREn tyyliin kiinteällä kireydellä) ja nyt menty noin vuosi ja ~30tkm hihnanvaihdosta.

On saanut lenkkaria aivan perkeleesti ja on myös vedätetty matalilla aivan perkeleesti. Jos hihnassa ei näy mitään poikkeavaa, niin ajan jatkossa sinne 80-100tkm tuntumaan jos vain kori kestää.
Minkä huollan, sen korjaan...
KeijoN50
Viestit: 73
Liittynyt: 26.01.2013 16:15
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: Fiat jakohihna.

Viesti Kirjoittaja KeijoN50 »

Onkohan ketjut jakopäässä yleistymässä vai mkä tilanne näissä 2000 luvun autoissa on.
Fiat Brava
Avatar
wellu
Viestit: 6145
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat jakohihna.

Viesti Kirjoittaja wellu »

KeijoN50 kirjoitti:Onkohan ketjut jakopäässä yleistymässä vai mkä tilanne näissä 2000 luvun autoissa on.
On ja ei ole.

Japsimerkit aika ahkerasti (Nissan, Toyota) käyttävät joissain moottoreissaan ketjuja, tosin Nissanilla on ketjuja venähtänyt. Saksalaismerkit myös ahkerasti moottoreita ketjuttaneet, mutta jo suunnittelupöydällä piirretty niin vituiksi, että oikeaoppinen hihna on parempi. :mrgreen:

Omasta vinkkelistä jakohihnan ainoa heikkous on
A: heikko suunnittelu (päin persettä mitoitettu tjsp)
B: öljyvuoto jakopäässä (pahimmassa tapauksessa ei ulkoisia merkkejä, ennenkuin hihna katkeaa pehmenemisen vuoksi)
C: asennusvirhe ("Jos minä vielä pikkuisen tuota kiristintä väännän tiukemmalle...")
Minkä huollan, sen korjaan...
KeijoN50
Viestit: 73
Liittynyt: 26.01.2013 16:15
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: Fiat jakohihna.

Viesti Kirjoittaja KeijoN50 »

Sehän se pirullista onkin jos jakopäässä on öljyvuotoa eikä sitä itse edes huomaa ja sit pehmittää hihnan että menee poikki ennen aikojaan,silloin saa laittaa koko paskan paaliin.
Fiat Brava
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Fiat jakohihna.

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Ei oo ikinä yhestäkään öljyruisku-fiiusta mennyt remmi tuon takia. Jos autolla ajetaan niin öljy saa aika kyytiä eikä hihnalla viihdy. Kudokset sen remmin kasassa pitää.
Ainoo vika tosiaan että hihnan leveys tuntuu olevan kumma tinkimispaikka. Kun leveämpiäkin on olemassa, niin miksi pitää laittaa se, mikä just teoriassa kestää sen vaihtovälin +5tkm ?
Näppituntumalta sanoisin että leveyden lisääminen 20% parantaa kestävyyttä 50-100%. Onhan 16V moottoreita muutettu just tän takia leveämmälle hihnalle, 22->25mm ko se muutos oli.
Ja aiemmin kun puhuttiin kiristimestä niin ei kai se kiristin väsy, jollei sitten kulu jostain liikkeen takia. Mutta olettaisin että hihna venyy ja kiristysvara vaan loppuu, automaattikiristimessä ei sitä kauheasti ole.
Niin näissä italialaisissa taitaa olla keskimääräistä pontevammat venttiilinjouset, jotta kestää kierrättää, mikä tekee enemmän rasitusta hihnalle kuin vaikka Mazdassa. Jolla tuli ajettua vahingossa liki 100tkm vaihtoväli eikä ollut hihna vielä paljoa löysälläkään.
Dieseleissä on leveät remmit ja pitkät vaihtovälit. En ymmärrä miksi bensakoneessa pitää mennä minimin mukaan. Vai onko niin, että kiristimet ei välttämättä kumminkaan kestä tuon enempää, kun ajetaan isommilla kierroksilla. Toisaalta yhtä monta kertaa se moottori tuolla matkalla pyörii samoilla välityksillä, oli se bensa tai diesel.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
KeijoN50
Viestit: 73
Liittynyt: 26.01.2013 16:15
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: Fiat jakohihna.

Viesti Kirjoittaja KeijoN50 »

Vieläkö nykyään on missään autossa (paitsi joissain vanhoissa ) työntötankokonetta,ei olis jakohihnan vaihtoa,joku Volvon malli taisi olla tällainen. Kuinka kestävä oli ja vaatiko kuinka usein välysten säätöä.
Fiat Brava
Avatar
wellu
Viestit: 6145
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat jakohihna.

Viesti Kirjoittaja wellu »

Corvetessa taitaa olla vieläkin tappikone...

Mutta eipä ole uusissa autoissa juurikaan (onko missään) tankokonetta. Joissain japseissa on yhdellä nokalla 16V jolloin keinuvivut --> ruuvisäätö.

Huvittavaa sinällään, että Toyota HJ60 jakopään rattaiden suositeltu vaihto/tarkastusväli on 600tkm...
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Fiat jakohihna.

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Juuh Sämpyn kanssa samoilla linjoilla. Ja se miksi hihna ei kestä mikätahansa kesäpoika korjaamon jäljiltä on se ettei sitä kiristintä osata tiukata. Ei ole yksi eikä kaksi pataa kun on hajonnut vaikka hihna on vaihettu just 40 tkm. sitte.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Fiat jakohihna.

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Yks on se, että hihna ei osu asennettaessa kuluneeseen kohtaan rattaita ja jää vielä vähän vinoon. Sen takia kiristimen säädön jälkeen pitää pyöritellä konetta muutaman kerran ympäri ja tarkistaa kireys. Yleensä löystyy kun hihna hakee paikkansa.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8809
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: Fiat jakohihna.

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Niin ja kyllähän kuluneet hihnapyörät pitää vaihtaa... Alapyörähän noissa 16v-Fireissä on ainakin ollut aika kuluvaa tavaraa.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
Matti-Pekka
Viestit: 384
Liittynyt: 24.10.2005 22:49
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Fiat jakohihna.

Viesti Kirjoittaja Matti-Pekka »

Huono esimerkki enkä kehota näin tekee...mutta tuo simca jäi seisomaan 17 vuodeksi ja kun nuorin poika lähenteli ajokortti ikää,,ja vonku jos simca otettas vielä käyttöön, niin kokeilin ensin että niinköhän tuon saa vielä käyntiin ja kytkin irrottaa jne..no sehän heräsi uniltaan ihan pensalla ja sähköllä ja kytkin/laatikko toimi joten aluksi sillä wanhalla hihnalla tehtiin siirtelyt ja pikkuajot...ja se hihna ei silloin seisomaan jäätyään 85--86 ollut suinkaan uusi.. :)
MATTI

Pur-valuja
http://www.elisanet.fi/ville-pekka
KeijoN50
Viestit: 73
Liittynyt: 26.01.2013 16:15
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: Fiat jakohihna.

Viesti Kirjoittaja KeijoN50 »

Minun nuoruudessa Simca 1000 oli varsin yleinen auto -60 luvulla,mutta ei ole kyllä enään kymmeniin vuosiin näkynyt tien päällä,onko kukaan nähnyt entisöityjä simcoja liikkeellä :thumb:
Fiat Brava
Avatar
wellu
Viestit: 6145
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat jakohihna.

Viesti Kirjoittaja wellu »

KeijoN50 kirjoitti:Minun nuoruudessa Simca 1000 oli varsin yleinen auto -60 luvulla,mutta ei ole kyllä enään kymmeniin vuosiin näkynyt tien päällä,onko kukaan nähnyt entisöityjä simcoja liikkeellä :thumb:
Pariviikkoo sitten Jyväskylän Aren-aukiolla.
Minkä huollan, sen korjaan...
Vastaa Viestiin