Jarrupenkki
Re: Jarrupenkki
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Re: Jarrupenkki
Tuossahan voisi olla paikka pieneen tuotteistamiseenkin?
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Jarrupenkki
Lämpeneekö tuommonen sähköjarru käytössä kuinka hirveästi? Miten se toimii?
Pystyykö tuollaisella nyt ajamaan tasakierroksilla, toisinkuin inertiapenkillä?
Pystyykö tuollaisella nyt ajamaan tasakierroksilla, toisinkuin inertiapenkillä?
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Jarrupenkki
No, jos omaa varsinaista dynoprojektia katsoo, niin veikkaisin että aikaisemmin tallissani olisi mahdollisuus penkittää irtomoottoreita kuin kokonaisia autoja. Kyllä rullienkin aihio toki on jo hankittuna, mutta se pitäisi pätkiä ja päätykiekot sorvauttaa...
Kyllä noita vahvistimia syntyisi useampiakin tarvittaessa, kun noihin saadaan teetettyä tehdastekoiset piirilevytkin. Niitähän pitää aina tilata kuitenkin jonkinlainen erä...
Kiitokset kannustuksesta.
Kyllä sähköjarrukin muuttaa pyörimisen energian lämmöksi, eli saman verran sitä lämpöä syntyy kuin sitä pitää autosta tai moottorista hävittää. Muuten sitten jarrun oma lämmöntuotanto on melko vähäistä. Esim. 500kW tehon jarruttaminen vaatii 'vain' 3kW sähkötehon magnetointiin, siinä mielessä suhdeluku on melko hyvä. Pysähdyksissä oleva jarru ei paljon sillä lämpene, vaikka täyttä virtaa ajaisi suhtellisen pitkänkin aikaa.
Pyörrevirtoihin se jarru perustuu (ks. https://fi.wikipedia.org/wiki/Py" onclick="window.open(this.href);return false;örrevirta (kopioi linkki manuaalisesti, foorumisofta katkaisee sen ö-kirjaimeen)), eli kun metallikappaletta pyörittää magneettikentässä niin se jarruttaa pyörimistä, ihan ilman minkäänlaista muuta kontaktia mihinkään. Käytännössä tuollaisessa laitteessa on paksut, jäähdytysrivoitetut valurautaroottorit molemmin puolin runkoa, jossa on laakerit ja staattorikäämit. Kuvia jarruista on sivullani ( http://www.villevieri.com/dyno/ret1.htm" onclick="window.open(this.href);return false; ) tai sitten googlettelee sanoilla 'Telma brake'. Roottorin ja staattorin välinen välys on varsin pieni, millin luokkaa, joten rakenteen pitää olla tukeva jotta roottorit eivät osuisi staattoreihin täydelläkään magnetoinnilla.
Tasakierroksilla pystyy ajamaan, kun mittaa pyörimisnopeutta, vertailee sitä haluttuun ohjearvoon ja ohjaa sen perusteella jarruvahvistinta. Myös tuossa edellä mainitussa AMW:lle tulleessa laitteessa on tällainen mahdollisuus, ja nopeuden pystyy säätämään autoon otettavasta käsikapulasta. Toinen käyttötapa on, että jarrua ajetaan vakiovirralla, jolloin siitä saadaan lisäkuorma inertialle estämään, ettei tehokkaammilla kamppeilla kierrokset kasva liian nopeasti inertian jäädessä turhan pieneksi. Tarpeen tuolla ainakin, kun tehot ylittää 1000hv:n rajapyykin. Viikonloppuna penkissä oli taas yksi sellainenkin tapaus...
Kyllä noita vahvistimia syntyisi useampiakin tarvittaessa, kun noihin saadaan teetettyä tehdastekoiset piirilevytkin. Niitähän pitää aina tilata kuitenkin jonkinlainen erä...
Kiitokset kannustuksesta.
Kyllä sähköjarrukin muuttaa pyörimisen energian lämmöksi, eli saman verran sitä lämpöä syntyy kuin sitä pitää autosta tai moottorista hävittää. Muuten sitten jarrun oma lämmöntuotanto on melko vähäistä. Esim. 500kW tehon jarruttaminen vaatii 'vain' 3kW sähkötehon magnetointiin, siinä mielessä suhdeluku on melko hyvä. Pysähdyksissä oleva jarru ei paljon sillä lämpene, vaikka täyttä virtaa ajaisi suhtellisen pitkänkin aikaa.
Pyörrevirtoihin se jarru perustuu (ks. https://fi.wikipedia.org/wiki/Py" onclick="window.open(this.href);return false;örrevirta (kopioi linkki manuaalisesti, foorumisofta katkaisee sen ö-kirjaimeen)), eli kun metallikappaletta pyörittää magneettikentässä niin se jarruttaa pyörimistä, ihan ilman minkäänlaista muuta kontaktia mihinkään. Käytännössä tuollaisessa laitteessa on paksut, jäähdytysrivoitetut valurautaroottorit molemmin puolin runkoa, jossa on laakerit ja staattorikäämit. Kuvia jarruista on sivullani ( http://www.villevieri.com/dyno/ret1.htm" onclick="window.open(this.href);return false; ) tai sitten googlettelee sanoilla 'Telma brake'. Roottorin ja staattorin välinen välys on varsin pieni, millin luokkaa, joten rakenteen pitää olla tukeva jotta roottorit eivät osuisi staattoreihin täydelläkään magnetoinnilla.
Tasakierroksilla pystyy ajamaan, kun mittaa pyörimisnopeutta, vertailee sitä haluttuun ohjearvoon ja ohjaa sen perusteella jarruvahvistinta. Myös tuossa edellä mainitussa AMW:lle tulleessa laitteessa on tällainen mahdollisuus, ja nopeuden pystyy säätämään autoon otettavasta käsikapulasta. Toinen käyttötapa on, että jarrua ajetaan vakiovirralla, jolloin siitä saadaan lisäkuorma inertialle estämään, ettei tehokkaammilla kamppeilla kierrokset kasva liian nopeasti inertian jäädessä turhan pieneksi. Tarpeen tuolla ainakin, kun tehot ylittää 1000hv:n rajapyykin. Viikonloppuna penkissä oli taas yksi sellainenkin tapaus...
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Re: Jarrupenkki
Okei, kiitos valaistuksesta!
Kaverin kanssa pohdin jarrupenkkiasiaa, kun se olisi säädettäessä inertiaa huomattavasti parempi.
Jos nyt ajetaan vaikka 200hp/125kw moottoria "täysiä", niin tuommoinen penkki tuottaa "hukkalämpöä" siis sen 125000w? Melkoinen määrä hävitettäväksi ympäristöön, jos rasitusta on pidempiaikaisesti.
Kaverin kanssa pohdin jarrupenkkiasiaa, kun se olisi säädettäessä inertiaa huomattavasti parempi.
Jos nyt ajetaan vaikka 200hp/125kw moottoria "täysiä", niin tuommoinen penkki tuottaa "hukkalämpöä" siis sen 125000w? Melkoinen määrä hävitettäväksi ympäristöön, jos rasitusta on pidempiaikaisesti.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Jarrupenkki
Kyllä vain sitä tehoa muuttuu lämmöksi sen verran. Roottorit puhaltaa kyllä ilmaa pyöriessään todella miehekkäästi joten lämpö pääsee kohtuullisen mukavasti roottoreista ilmaan siirtymäänkin.
Mutta eihän penkissä eikä ajossakaan usein täydellä teholla ajeta kovinkaan pitkiä aikoja.
Lämmöksihän kaikki muutkin jarrutyypit lopulta moottoritehon haaskaavat...
Kyllä sähköjarru on jarrutehon hallittavuudeltaan ehdottomasti kaikkein parhaasta päästä. Toki inertia tarjoaa luonnostaan kierroslukusweepin joka pitää sähköjarrun kanssa tehdä ohjauselektroniikalla, mutta ei sekään mikään ihmeellinen juttu ole. Inertian kanssa etuna on ettei tarvitse mitata muuta kuin kierroslukua, mutta jarrun kanssa pitää myös vääntömomenttia voima-anturilla, mikä ei ole ihan niin halpaa ja yksinkertaista kuin pelkän kierrosluvun mittaaminen. Tehohan saadaan sitten reaaliaikaisesti missä tahansa kohtaa kertomalla kierrosluku ja vääntömomentti anturitiedoista.
Mutta eihän penkissä eikä ajossakaan usein täydellä teholla ajeta kovinkaan pitkiä aikoja.
Lämmöksihän kaikki muutkin jarrutyypit lopulta moottoritehon haaskaavat...
Kyllä sähköjarru on jarrutehon hallittavuudeltaan ehdottomasti kaikkein parhaasta päästä. Toki inertia tarjoaa luonnostaan kierroslukusweepin joka pitää sähköjarrun kanssa tehdä ohjauselektroniikalla, mutta ei sekään mikään ihmeellinen juttu ole. Inertian kanssa etuna on ettei tarvitse mitata muuta kuin kierroslukua, mutta jarrun kanssa pitää myös vääntömomenttia voima-anturilla, mikä ei ole ihan niin halpaa ja yksinkertaista kuin pelkän kierrosluvun mittaaminen. Tehohan saadaan sitten reaaliaikaisesti missä tahansa kohtaa kertomalla kierrosluku ja vääntömomentti anturitiedoista.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Re: Jarrupenkki
Tästä syystä kaveri hylkäs jarrupenkissä säätämisen ja sääti kadulla ajamalla. Penkkihinta "päiväksi" oli melko suolainen (en muista missä).vvieri kirjoitti:... mikä ei ole ihan niin halpaa ja yksinkertaista kuin pelkän kierrosluvun mittaaminen.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Jarrupenkki
No, voima-anturi maksaa joitain satasia ja sille sopiva vahvistin siihen päälle. Jälkimmäisen oon tehnyt itse.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Re: Jarrupenkki
Minulta pitäs löytyä myös tommoseen voima-anturia. Että ei siittä jää ainakaa homma kiinni...
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Re: Jarrupenkki
Ja multa löytyy noita myös noita telmoja , muistaakseni 3kpl cc160 ja 1kpl cc250.väisänen kirjoitti:Minulta pitäs löytyä myös tommoseen voima-anturia. Että ei siittä jää ainakaa homma kiinni...
Re: Jarrupenkki
onko ehjiä. mulla oli kaikki 4kpl rikki mutta yhen sain ehjättyä kuntoon. linjaautovarikolta kävin hakee nuo.Wesulius kirjoitti:Ja multa löytyy noita myös noita telmoja , muistaakseni 3kpl cc160 ja 1kpl cc250.väisänen kirjoitti:Minulta pitäs löytyä myös tommoseen voima-anturia. Että ei siittä jää ainakaa homma kiinni...
Re: Jarrupenkki
Mites toinoi. Tarttekko wesulius nuita telmoja vai kuikas.jaketech kirjoitti:onko ehjiä. mulla oli kaikki 4kpl rikki mutta yhen sain ehjättyä kuntoon. linjaautovarikolta kävin hakee nuo.Wesulius kirjoitti:Ja multa löytyy noita myös noita telmoja , muistaakseni 3kpl cc160 ja 1kpl cc250.väisänen kirjoitti:Minulta pitäs löytyä myös tommoseen voima-anturia. Että ei siittä jää ainakaa homma kiinni...
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.