Jarrupenkki

Italomerkkeihin liittymätöntä keskustelua, aihe on vapaa.
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8807
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: Jarrupenkki

Viesti Kirjoittaja -HH- »

:thumb:
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Jarrupenkki

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Tuossahan voisi olla paikka pieneen tuotteistamiseenkin? :thumb:
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
kappa12
GFF
Viestit: 1493
Liittynyt: 14.01.2004 23:01
Paikkakunta: Yistaro

Re: Jarrupenkki

Viesti Kirjoittaja kappa12 »

Joko mä saan pian tuoda seiska penkkiin...? :thumb:
Mikko Koivusalo

Fiat 127&Panda jne. :mrgreen:
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Jarrupenkki

Viesti Kirjoittaja wellu »

Lämpeneekö tuommonen sähköjarru käytössä kuinka hirveästi? Miten se toimii? :lol:
Pystyykö tuollaisella nyt ajamaan tasakierroksilla, toisinkuin inertiapenkillä?
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Jarrupenkki

Viesti Kirjoittaja vvieri »

No, jos omaa varsinaista dynoprojektia katsoo, niin veikkaisin että aikaisemmin tallissani olisi mahdollisuus penkittää irtomoottoreita kuin kokonaisia autoja. Kyllä rullienkin aihio toki on jo hankittuna, mutta se pitäisi pätkiä ja päätykiekot sorvauttaa...

Kyllä noita vahvistimia syntyisi useampiakin tarvittaessa, kun noihin saadaan teetettyä tehdastekoiset piirilevytkin. Niitähän pitää aina tilata kuitenkin jonkinlainen erä...
Kiitokset kannustuksesta. :)

Kyllä sähköjarrukin muuttaa pyörimisen energian lämmöksi, eli saman verran sitä lämpöä syntyy kuin sitä pitää autosta tai moottorista hävittää. Muuten sitten jarrun oma lämmöntuotanto on melko vähäistä. Esim. 500kW tehon jarruttaminen vaatii 'vain' 3kW sähkötehon magnetointiin, siinä mielessä suhdeluku on melko hyvä. Pysähdyksissä oleva jarru ei paljon sillä lämpene, vaikka täyttä virtaa ajaisi suhtellisen pitkänkin aikaa.

Pyörrevirtoihin se jarru perustuu (ks. https://fi.wikipedia.org/wiki/Py" onclick="window.open(this.href);return false;örrevirta (kopioi linkki manuaalisesti, foorumisofta katkaisee sen ö-kirjaimeen)), eli kun metallikappaletta pyörittää magneettikentässä niin se jarruttaa pyörimistä, ihan ilman minkäänlaista muuta kontaktia mihinkään. Käytännössä tuollaisessa laitteessa on paksut, jäähdytysrivoitetut valurautaroottorit molemmin puolin runkoa, jossa on laakerit ja staattorikäämit. Kuvia jarruista on sivullani ( http://www.villevieri.com/dyno/ret1.htm" onclick="window.open(this.href);return false; ) tai sitten googlettelee sanoilla 'Telma brake'. Roottorin ja staattorin välinen välys on varsin pieni, millin luokkaa, joten rakenteen pitää olla tukeva jotta roottorit eivät osuisi staattoreihin täydelläkään magnetoinnilla.

Tasakierroksilla pystyy ajamaan, kun mittaa pyörimisnopeutta, vertailee sitä haluttuun ohjearvoon ja ohjaa sen perusteella jarruvahvistinta. Myös tuossa edellä mainitussa AMW:lle tulleessa laitteessa on tällainen mahdollisuus, ja nopeuden pystyy säätämään autoon otettavasta käsikapulasta. Toinen käyttötapa on, että jarrua ajetaan vakiovirralla, jolloin siitä saadaan lisäkuorma inertialle estämään, ettei tehokkaammilla kamppeilla kierrokset kasva liian nopeasti inertian jäädessä turhan pieneksi. Tarpeen tuolla ainakin, kun tehot ylittää 1000hv:n rajapyykin. Viikonloppuna penkissä oli taas yksi sellainenkin tapaus...
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Jarrupenkki

Viesti Kirjoittaja wellu »

Okei, kiitos valaistuksesta! :P

Kaverin kanssa pohdin jarrupenkkiasiaa, kun se olisi säädettäessä inertiaa huomattavasti parempi.

Jos nyt ajetaan vaikka 200hp/125kw moottoria "täysiä", niin tuommoinen penkki tuottaa "hukkalämpöä" siis sen 125000w? Melkoinen määrä hävitettäväksi ympäristöön, jos rasitusta on pidempiaikaisesti. :shock:
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Jarrupenkki

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Kyllä vain sitä tehoa muuttuu lämmöksi sen verran. Roottorit puhaltaa kyllä ilmaa pyöriessään todella miehekkäästi joten lämpö pääsee kohtuullisen mukavasti roottoreista ilmaan siirtymäänkin.
Mutta eihän penkissä eikä ajossakaan usein täydellä teholla ajeta kovinkaan pitkiä aikoja.
Lämmöksihän kaikki muutkin jarrutyypit lopulta moottoritehon haaskaavat...

Kyllä sähköjarru on jarrutehon hallittavuudeltaan ehdottomasti kaikkein parhaasta päästä. Toki inertia tarjoaa luonnostaan kierroslukusweepin joka pitää sähköjarrun kanssa tehdä ohjauselektroniikalla, mutta ei sekään mikään ihmeellinen juttu ole. Inertian kanssa etuna on ettei tarvitse mitata muuta kuin kierroslukua, mutta jarrun kanssa pitää myös vääntömomenttia voima-anturilla, mikä ei ole ihan niin halpaa ja yksinkertaista kuin pelkän kierrosluvun mittaaminen. Tehohan saadaan sitten reaaliaikaisesti missä tahansa kohtaa kertomalla kierrosluku ja vääntömomentti anturitiedoista.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Jarrupenkki

Viesti Kirjoittaja wellu »

vvieri kirjoitti:... mikä ei ole ihan niin halpaa ja yksinkertaista kuin pelkän kierrosluvun mittaaminen.
Tästä syystä kaveri hylkäs jarrupenkissä säätämisen ja sääti kadulla ajamalla. Penkkihinta "päiväksi" oli melko suolainen (en muista missä).
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Jarrupenkki

Viesti Kirjoittaja vvieri »

No, voima-anturi maksaa joitain satasia ja sille sopiva vahvistin siihen päälle. Jälkimmäisen oon tehnyt itse.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
jaketech
Viestit: 254
Liittynyt: 27.11.2009 02:16
Paikkakunta: ii/haukipudas

Re: Jarrupenkki

Viesti Kirjoittaja jaketech »

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva


kuvissa on pyörrevirtajarru telma cc160 mikä mulla on dynossa. tuon näkönen vekotin se on.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Jarrupenkki

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Minulta pitäs löytyä myös tommoseen voima-anturia. Että ei siittä jää ainakaa homma kiinni...
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Jarrupenkki

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

väisänen kirjoitti:Minulta pitäs löytyä myös tommoseen voima-anturia. Että ei siittä jää ainakaa homma kiinni...
Ja multa löytyy noita myös noita telmoja , muistaakseni 3kpl cc160 ja 1kpl cc250.
jaketech
Viestit: 254
Liittynyt: 27.11.2009 02:16
Paikkakunta: ii/haukipudas

Re: Jarrupenkki

Viesti Kirjoittaja jaketech »

Wesulius kirjoitti:
väisänen kirjoitti:Minulta pitäs löytyä myös tommoseen voima-anturia. Että ei siittä jää ainakaa homma kiinni...
Ja multa löytyy noita myös noita telmoja , muistaakseni 3kpl cc160 ja 1kpl cc250.
onko ehjiä. mulla oli kaikki 4kpl rikki mutta yhen sain ehjättyä kuntoon. linjaautovarikolta kävin hakee nuo.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Jarrupenkki

Viesti Kirjoittaja väisänen »

jaketech kirjoitti:
Wesulius kirjoitti:
väisänen kirjoitti:Minulta pitäs löytyä myös tommoseen voima-anturia. Että ei siittä jää ainakaa homma kiinni...
Ja multa löytyy noita myös noita telmoja , muistaakseni 3kpl cc160 ja 1kpl cc250.
onko ehjiä. mulla oli kaikki 4kpl rikki mutta yhen sain ehjättyä kuntoon. linjaautovarikolta kävin hakee nuo.
Mites toinoi. Tarttekko wesulius nuita telmoja vai kuikas.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Vastaa Viestiin