Milletrecento

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
1300ti
GFF
Viestit: 1039
Liittynyt: 21.09.2004 11:11
Paikkakunta: Perniö

Re: Milletrecento

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

1300ti kirjoitti:Hei onko tietoa tämän vanhentuneen ilmoituksen myyjästä,auto on ollut 7/2014 kaupan Jämsässä? http://www.nettivaraosa.com/varaosa-ja- ... ot/1862470" onclick="window.open(this.href);return false;
Pystyyköhän tuolta Nettiautosta ihan oikeasti jotenkin jäljittämään näitä vanhentuneita ilmoituksia? Tuosta saisin penkitkin eikä tuo nyt niin mahdottomalta näytä muutenkaan, hyvä varaosa-auto jos ei muuta.
Avatar
1300ti
GFF
Viestit: 1039
Liittynyt: 21.09.2004 11:11
Paikkakunta: Perniö

Re: Milletrecento

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Avatar
1300ti
GFF
Viestit: 1039
Liittynyt: 21.09.2004 11:11
Paikkakunta: Perniö

Re: Milletrecento

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Uudet helmat, kytkimen painelaakeri ja monenlaista muuta tullut taas hankittua, kauhea hinku olisi päästä väkertämään...
Avatar
1300ti
GFF
Viestit: 1039
Liittynyt: 21.09.2004 11:11
Paikkakunta: Perniö

Re: Milletrecento

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Heinrichvon93
Viestit: 15
Liittynyt: 01.06.2016 00:58

Re: Milletrecento

Viesti Kirjoittaja Heinrichvon93 »

Onko projekti edistynyt?:)
Projektina: Fiat 1300 milletrecento (1964)
Projektina: Fiat 1300 milletrecento (196?)
Projektina: Alfa Romeo 156 V6 (1999)
Käyttis: Chevrolet evanda (2006)
Harrasteet: VW Kupla (1967)

Ex autoja n.35..
Avatar
RHR
GFF
Viestit: 296
Liittynyt: 29.10.2004 22:31
Paikkakunta: Nurmo

Re: Milletrecento

Viesti Kirjoittaja RHR »

No, olen kiertänyt myös Alfa Romeo F12 ambulanssilla samaa rataa. Katsotaan nyt miten tuon korin oikominen onnistuu. Eiköhän sille ohjaukselle ole konstit, jos projektin sille asteelle saa, että edes kulkee. Hyödyntää vaikka Giuliasta simpukan tai teettää paremman välityksen. Joskus 1996 on ilmeisesti 1500:nen ollut Grand Racessä mukanakin, kuulisin mielelläni tuosta yksilöstä lisää. Kuvia katosta löydät tästä ketjusta! Eiköhän pohjasta tule rapsutettua vanhat massat ja puhallettua ruosteet pois, kun sen aika tulee. Pirusti on muutakin puhallettavaa kuitenkin. Sisätilan lattia on nyt hiottu pellille ja todettu lähes ruosteettomaksi, auto kun on viettänyt vuosikymmeniä tallissa ja sillä on perikunnan mukaan oikeasti ajettu alle 30.000. Lattialla sijaitseva vaihdekeppi olisi myös kiva, vaikka sitten jostain FSO:sta tai 1500 Spiderista?[/quote]

Tuli lueskeltua tätä läpi, niin tuolta löytyy 1996 vuoden tulokset, jos vielä kiinnostaa. https://www.historicrace.fi/TULOS96.HTM" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
1300ti
GFF
Viestit: 1039
Liittynyt: 21.09.2004 11:11
Paikkakunta: Perniö

Re: Milletrecento

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Kappas, kiinnostaa toki yhä. HH muisteli että se kilpuri-1500 olisi ollut Lasse Peltolan rakentama, pitää joskus soittaa hänelle. Minulla on sattumalta myös -73 Alfa Romeo 2000 Berlina jemmassa, jonka Peltola aikoinaan on kunnostanut jo ennen minua kertalleen. Se Alfa pitäisikin kyllä ensin elvyttää 14 vuoden unilta, näiden oheisfiattien sijaan...
Avatar
1300ti
GFF
Viestit: 1039
Liittynyt: 21.09.2004 11:11
Paikkakunta: Perniö

Re: Milletrecento

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

No nyt kuuluu jotain tällekin, jonkin verran on osunut osia haaviin, kuten uusi Marellin virranjakaja ja kävin eilen hakemassa 2K-paukkumaaleja, jos tämän katon saisi tehtyä valmiiksi lähiakoina. Ajattelin samalla kokeilla, miten Mastonin 2K spraymaali toimii oikeiden automaalien kanssa. Olen hieman kahden vaiheilla, maalaanko katon valkoiseksi vai lopuksi alkuperäiseen sävyyn, kuitenkin kylkiin olisi tulossa TS:n valkoiset raidat.

Talveksi voisi pudottaa apukelkan alas ja ryhtyä keulan korjauspalojen tekoon. Olisi pitänyt tarttua miutama vuosi sitten tarjolla olleeseen vihjeeseen 1300:sesta korigrillissä, sellainen olisi tässäkin hyvä. Keväällä meinasin sortua erääseen pitkään uinuneeseen, lahjoitettavaan Milletrecentoon, mutta se meni onneksi Kouvolasta jollekin kunnostettavaksi eikä minulle varaosiksi.

Verkosta löysin aika hienoja yksilöitä, jotain vastaavaa olisi tarkoitus tästä tehdä. Tuo viininpunainen on ilmeisesti Argentiinasta ja myytävänä, yksi DNCF siinäkin näyttäisi olevan. Hienosti viimeistelty.

https://www.arcar.org/fiat-1500-en101090" onclick="window.open(this.href);return false;
Liitteet
CCK:n 1500 tuplakaasareilla.
CCK:n 1500 tuplakaasareilla.
images(13).jpg (11.66 KiB) Katsottu 12031 kertaa
Australialainen 1500 ja Hollannksta Englantiin myyty 1500 "Abarth".
Australialainen 1500 ja Hollannksta Englantiin myyty 1500 "Abarth".
f7ca6758a989de14af46f31806af4182--twins-goodwood-revival.jpg (17.65 KiB) Katsottu 12031 kertaa
1500 "Abarth" Amerikassa.
1500 "Abarth" Amerikassa.
06f2b32f8133e09738ee4528e64414c0--ideas.jpg (96.47 KiB) Katsottu 12031 kertaa
Siatan konepellin alta.
Siatan konepellin alta.
1d2f0eea1dcd4f6cf1722f53cc4eaa01.jpeg (89.77 KiB) Katsottu 12031 kertaa
1500 Australiasta
1500 Australiasta
fiat-1500-race-car.jpg (37.39 KiB) Katsottu 12031 kertaa
Avatar
GreenThing
GFF
Viestit: 2604
Liittynyt: 08.08.2003 21:20
Paikkakunta: Kärkölä

Re: Milletrecento

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

Näitä kuvia kun katselee, niin harmittaa ettei aikoinaan saanut naapurilta pelastettua yhtä milletrecentoa.
Siihen oli joskus muutoskatsastettu TC keulalle.
Sällit olivat siis hommanneet tuon auton elintenluovuttajaksi, ja purkivat lähinnä moottorin siitä talteen.
Moottori meni sitten c-kadetin keulalle jääradalle.
Auto on turpo, ja kuski on urpo.
Ei riemulla rajaa, kun kasilla ajaa.
Avatar
RHR
GFF
Viestit: 296
Liittynyt: 29.10.2004 22:31
Paikkakunta: Nurmo

Re: Milletrecento

Viesti Kirjoittaja RHR »

Olisko projektista itsestään mahdollista saada kuvia nähtäville?

Minkäs kokoisella vanteistuksella/rengastuksella tommosen Race henkisen saa tehtyä ilman suurempia kori muutoksia?
Avatar
1300ti
GFF
Viestit: 1039
Liittynyt: 21.09.2004 11:11
Paikkakunta: Perniö

Re: Milletrecento

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Äh Carunan kaivuuporukan ilmestyminen tontille vuoden myöhässä, täysin ilmoittamatta ja ilman karttoja sovituista linjanvedoista keskeytti kaikki muut projektitt, kun olen toista kuukautta saanut kytätä urakoitsijan sähläyksiä. Nyt on piha myllätty mutta tuleepahan hiljaisessa kunnostuksessa olevalle tallille jatkossa voimavirtaa. Talven yllätettyä en varmaan ennen kevättä tee korille mitään, kun nyt saisi työtilat kuntoon ensin. Meillä on käynnissä kimppatallin järjestely, jonka yhteydessä rahtasin eilenkin yömyöhään aihioita toiseen varastoon, mukava kyllä kaivaa pitkään piilossa olleita aarteita esille.

Mutta sen sijaan sain hankittua pitkän kaupankäynnin päätteeksi, tosin vasta kuoleman kautta, aidon 1500TS raadon vuosimallia 1966. Auto on aivan sammaleinen romu, mutta siinä on Siatan kone tallessa tämän projektin lähtökohdaksi. Mukaan tulee ainakin toisen 1500:n osat, joten voisin myydä aiemmin hankkimani varaosa-auton kunnostettavaksi, siitä saisi vielä tehtyä ihan hyvän. Perikunnalla on tulossa myyntiin myös ajokuntoiset 1500 sekä 130 Fiatit ystävälliseen hintaan, jotka joudun valitettavasti passaamaan.

Milletrecenton muodot ja lokasuojan aukot ovat sellaiset, että korkeintaan jonkun 15 tuuman kapeahkon vanteen sinne voisi saada, 6x14" vanteet sopivat, jos keskireikä on tarpeeksi suuri. Mielestäni tällaiseen autoon ei mitkään suuret tuningvanteet ja hirveä madallus sovi lainkaan, eivätkä ne ainakaan ajo-ominaisuuksia parantaisi. Vastaavaan Alfa Romeo Giuliaan mahtuu juuri ja juuri 175/65/14 renkaat niin että takana mahtuu vielä sormi renkaan ja kaaren väliin, Alfassa kun on ollut alunperi 175r14 Pirelli Cinturatot ja tarkoituksella korkealla profiililla. Cinturatojen reuna on lisäksi aika pyöreä, toisin kuin moderneissa renkaissa, esimerkiksi uudet Nokian 175/70/14 renkaat eivät ajossa mahtuneetkaan pyörimään Giulian takapäässä. Minulla on nyt Milletrecentossa 5,5x13 Mille Migliat, mutta saatan hankkia tilalle vanhat Cromodorat tai ne leveämmät CMR-peltivanteet. Renkaaksi meinasin laittaa juuri jotkut 175/65/13 tai jos joskus on varaa, niin ostan tuollaiset uudet Cinturatot Englannista. On minulla myös Avonin 13-tuuman slicksit jemmassa.

Lähipäivinä saan vihdoin tallia siivottua että saan kunnostettavan aihion esille, mutta onhan tässä ketjussa jo kuvia nykytilasta.
Liitteet
Nyt se on minun!
Nyt se on minun!
Avatar
1300ti
GFF
Viestit: 1039
Liittynyt: 21.09.2004 11:11
Paikkakunta: Perniö

Re: Milletrecento

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Pääsin viimein purkamaan tuota 1500:sta varaosa-autoa. Kaiken sammaleen alta paljastui yllättävän hyvin säilynyt kori, mutta nyt se saa silti mennä palasiksi. Etulattiat ja helmat ovat entiset, mutta tässä on ollut lokarit, joka on pelastanut keulan pellit toisin kuin kunnostusta odottavassa aihiossani. Kone pyörii ja alustaa on rasvattu aikoinaan niin huolella, että tähän mennessä osien purku on sujunut hämmästyttävän helposti. Kojelaudan päällinenkin näyttää tässä suht ehjältä!

Kori on tarkoitus purkaa ensi viikonloppuna, joten nyt kannattaa ottaa yhteyttä, jos jotain peltiosia kaipaa. Esimerkiksi takakyljet ja ovet ovat melko hyvät. Toki Fiatin saisi ostaa myös kokonaisena ja mahdollisesti vielä rullaavana, varsinaisesti tarvitsen tästä vain tuon koneen ja tuulilasin.
Liitteet
Pesu teki korille ihmeitä.
Pesu teki korille ihmeitä.
1500 purku.jpg (45.76 KiB) Katsottu 8143 kertaa
Siata.jpg
Siata.jpg (49.18 KiB) Katsottu 8147 kertaa
Kiva patina.
Kiva patina.
Kuusviis1500.jpg (78.33 KiB) Katsottu 8147 kertaa
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Milletrecento

Viesti Kirjoittaja VTO »

Kertoilepa sitten, miten sait koelaudan päällisen irti. Omassa on kuin korppu ja joka puolelle vääntyillyt. Siinä näkyy reikiä ruuveille, mutta tuntuu, että tuulilasi pitäisi olla pois, jotta niitä ruuvata voisi. Jos ei kukaan kokonaisena hae, niin tuo päällinen voisi olla hyvä harjoituskohde korjaamiselle.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Milletrecento

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Onko näiden päällisessä samaa ilmiötä, kuin ensimmäisen polven Flavia Berlinoissa? Niissä kojelaudan päällisen alla (ja muutamissa muissa toppauksissa, ainakin tuulilasin yläpuolella) käytettiin silloin uutta ja modernia materiaalia, eli jonkinlaista vaahtomuovia, turvallisuussyistä. Tämä vaahto valitettavasti muuttui vuosikymmenien kuluessa jauhoksi ja kojelaudat näyttää kuin olisi sulaneet.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Milletrecento

Viesti Kirjoittaja VTO »

Juuri tuosta on kysymys. Kuvailuun voisi lisätä, että käpristynyt kuin ylikypsä pekonin viipale. Myös ovien sisäpuoliset kahvat kaiketi täynnä samaa ainetta. Niitä tosin saa vaikkapa uretaanivaahdolla täytettyä.
Vastaa Viestiin