Tasanopeusrallia
- TfP-Motors
- GFF
- Viestit: 1566
- Liittynyt: 22.02.2003 10:20
- Paikkakunta: Suonenjoki
Tasanopeusrallia
Kaudelle 2015 lähdettiin Mirafiorilla taiteilemaan autourheilun pariin, kun löytyi sille sopiva laji. Eli kyseessä Autoliiton tasanopeus kilpailut. Näitä oli kahdenlaisia, eli HRRT kilpailuja jotka ajettiin rallin suljetuilla erikoiskokeilla ennen oikeita kilpa-autoja ja sitten AL-Cup joka ajetaan kaiken muun tieliikenteen seassa. Säännot lajissa ovat hyvin vapaat, gps-pohjaiset mittarit, laitteet ja sovellukset on kielletty, lähes kaikki muu sallittu. Autot jaetaan kahteen luokkaan, historic-ikäiset (<-1991) ja siitä uudemmat sitten moderniin luokkaan. Autolle haetaan tasanopeus-passi joka on ilmainen. Lisäksi kuljettajat tarvitsevat lisenssit, joko kertalisenssi kilpailupaikalta, Autoliiton lisenssi tai AKK:n kilpailialisenssi. Apukuljettajalta ei vaadita ajokorttia, ainoastaan vähintään 15v ikä. Auton ei tarvitse olla siis mikään historic/museo auto, tekniikkaa saa rakennella vapaasti, tieliikenne katsastettu kuitenkin.
Aloitimme kauden käymällä tammikuussa harjoitusajossa Orimattilassa. Siellä homma oli vielä hiukan hakusessa, tuloksella harjoitusajon viimeinen.
Tammikuun lopussa oli vuorossa ensimmäinen HRRT kisa Savonlinnassa. Siellä rimpuiltiin joukon mukana, eikä edes viimeisenä, vaikka ensin ajoimme penkkaan ja siinä kului pari minuuttia, kunnes viimeisellä erikoikokeella hajosi virtalukon pohja. Siinä sitten vian löydyttyä tehtiin patentteja ja nilkutettiin maaliin kahdeksantena (viimeinen maaliin saapunut).
Helmikuun toisena viikonloppuna suuntana oli Mänttä-Vilppula, jossa ajettiin HRRT-kisana legendaarinen Mänttä 200-ajo. Odotukset olivat korkeammalla kuin ensimmäisessä kisassa, mutta sijoitukset pätkillä seilasivat kuin kuitenkin huonoimman kvartaalin osuudella. Lopuksi kartanlukuvirhe vielä pilasi kisan, viimeinen erikoiskoe jäi ajamatta. Liekkö sitten säälistä laittoivat nimen kuintekin tuloksiin, tälläkertaa 11. tusinasta lähtijästä. Kilpailuun oli saatu mukaan muutama muukin Fiat, joista parhaana Reijo Rintala nro 404 sijoittui toiseksi.
Kolmannen kerran tasanopeutta meidän osalta ajettiin Jyväskylän seudulla kesäkuun puolessa välin. Kyseessä AL-Cupin 1000-Lakes rally jossa ajettiin vanhoja suurajopätkiä muun liikenteen seassa. Mukana oli kolmenlaista mirafioria. Salmensuon Jari 1600L:llä, Mikkilän Olli Volumetrico:lla ja me Abarth-Replicalla. Nyt mentiin kauden parasta vauhtia, ollen välillä pätkäajoissa jopa viiden sakissa (25 autoa). Lopussa jotain meni taas kuitenkin vikaan, ja ajoimme liian kovaa, lähes edellä lähteneen kiinni. Jossittellen jos viimeinen pätkä olisi mennyt kuten muut, sijoitus maalissa olisi ollut noin 5 sijaa parempi, nyt maalissa 13., Olli parhaana mirafiorina 12., ja Jari Debyyttikisassaan 16.
Kauden päätös, Maxell ralli oli HRRT-kisa ja sijaintina Espoo ja sen pohjoispuolella sijaitsevat maakunnat. Kalusto kehittyy pikkuhiljaa, edellisviikolla oli saatu lainaan "kaks naamanen" Halda mutta eihän sitä tietenkään keretty edes laatikosta ottamaan pois ennen kilpailua. Joten ajoimme siis hiukan metsään näyttävän kiinalaisen nopeusmittarin, tiekirjan ja sekuntikellon perustella. Jälkeenpäin tuloksia tarkastellessa, joka pätkä on aloitettu erittäin hienosti, mutta siitä sitten ollaan jatkettu aina aivan liian hiljaa ja saatu aikalailla virhepisteitä. Ei kuitenkaan mitään ongelmia autossa ja kartturi pysyi oikealla sivulla tiekirjassa, joten maali nähtiin sijoituksella 17. (19 autoa). Muut italot sijottuivat; Reijo Rintala 128 SC 8., Jouni Pesonen Integrale 16V 12., Antti Mäntylä 1/9X 14.
Tässä vielä hommasta kiinnostuneille ensivuoden kalenteria (voi tulla muutoksia)
HRTT Kilpailut: 2016
Ennakkotietona sitoumuksetta
Kilpailu ja paikkakunta Kilpailupäivä
1. 52. Pohjola-ralli, Oulu 6.2
2. Pohjanmaa-ralli, Tuuri 20.2
3. Mäntsälä-ralli 21.5
4. Mänttä-200-ajo, Mänttä 18.6
5. VI Seinäjoki-ralli 17.9
6. XL Rantaralli, Naantali 1.10
ja AL-Cup ja NEZ kilpailu
1000 Lakes Regularity NEZ 17.-18.6.2016 (Jyväskylä)
Lisätietoa http://www.autoliitto.fi/autoliitto/al- ... egularity/
Aloitimme kauden käymällä tammikuussa harjoitusajossa Orimattilassa. Siellä homma oli vielä hiukan hakusessa, tuloksella harjoitusajon viimeinen.
Tammikuun lopussa oli vuorossa ensimmäinen HRRT kisa Savonlinnassa. Siellä rimpuiltiin joukon mukana, eikä edes viimeisenä, vaikka ensin ajoimme penkkaan ja siinä kului pari minuuttia, kunnes viimeisellä erikoikokeella hajosi virtalukon pohja. Siinä sitten vian löydyttyä tehtiin patentteja ja nilkutettiin maaliin kahdeksantena (viimeinen maaliin saapunut).
Helmikuun toisena viikonloppuna suuntana oli Mänttä-Vilppula, jossa ajettiin HRRT-kisana legendaarinen Mänttä 200-ajo. Odotukset olivat korkeammalla kuin ensimmäisessä kisassa, mutta sijoitukset pätkillä seilasivat kuin kuitenkin huonoimman kvartaalin osuudella. Lopuksi kartanlukuvirhe vielä pilasi kisan, viimeinen erikoiskoe jäi ajamatta. Liekkö sitten säälistä laittoivat nimen kuintekin tuloksiin, tälläkertaa 11. tusinasta lähtijästä. Kilpailuun oli saatu mukaan muutama muukin Fiat, joista parhaana Reijo Rintala nro 404 sijoittui toiseksi.
Kolmannen kerran tasanopeutta meidän osalta ajettiin Jyväskylän seudulla kesäkuun puolessa välin. Kyseessä AL-Cupin 1000-Lakes rally jossa ajettiin vanhoja suurajopätkiä muun liikenteen seassa. Mukana oli kolmenlaista mirafioria. Salmensuon Jari 1600L:llä, Mikkilän Olli Volumetrico:lla ja me Abarth-Replicalla. Nyt mentiin kauden parasta vauhtia, ollen välillä pätkäajoissa jopa viiden sakissa (25 autoa). Lopussa jotain meni taas kuitenkin vikaan, ja ajoimme liian kovaa, lähes edellä lähteneen kiinni. Jossittellen jos viimeinen pätkä olisi mennyt kuten muut, sijoitus maalissa olisi ollut noin 5 sijaa parempi, nyt maalissa 13., Olli parhaana mirafiorina 12., ja Jari Debyyttikisassaan 16.
Kauden päätös, Maxell ralli oli HRRT-kisa ja sijaintina Espoo ja sen pohjoispuolella sijaitsevat maakunnat. Kalusto kehittyy pikkuhiljaa, edellisviikolla oli saatu lainaan "kaks naamanen" Halda mutta eihän sitä tietenkään keretty edes laatikosta ottamaan pois ennen kilpailua. Joten ajoimme siis hiukan metsään näyttävän kiinalaisen nopeusmittarin, tiekirjan ja sekuntikellon perustella. Jälkeenpäin tuloksia tarkastellessa, joka pätkä on aloitettu erittäin hienosti, mutta siitä sitten ollaan jatkettu aina aivan liian hiljaa ja saatu aikalailla virhepisteitä. Ei kuitenkaan mitään ongelmia autossa ja kartturi pysyi oikealla sivulla tiekirjassa, joten maali nähtiin sijoituksella 17. (19 autoa). Muut italot sijottuivat; Reijo Rintala 128 SC 8., Jouni Pesonen Integrale 16V 12., Antti Mäntylä 1/9X 14.
Tässä vielä hommasta kiinnostuneille ensivuoden kalenteria (voi tulla muutoksia)
HRTT Kilpailut: 2016
Ennakkotietona sitoumuksetta
Kilpailu ja paikkakunta Kilpailupäivä
1. 52. Pohjola-ralli, Oulu 6.2
2. Pohjanmaa-ralli, Tuuri 20.2
3. Mäntsälä-ralli 21.5
4. Mänttä-200-ajo, Mänttä 18.6
5. VI Seinäjoki-ralli 17.9
6. XL Rantaralli, Naantali 1.10
ja AL-Cup ja NEZ kilpailu
1000 Lakes Regularity NEZ 17.-18.6.2016 (Jyväskylä)
Lisätietoa http://www.autoliitto.fi/autoliitto/al- ... egularity/
Kaikki paitsi internetin kuvapalvelut on ikuista.
Re: Tasanopeusrallia
Hyvä kun avasit ketjun, kun Fiatit on ollut noissa hyvin edustettuna. Me ajeltiin tällä kaudella Mäntsälän, Jyväskylän ja Hangon AL-cup kisat Imprezalla, kun ei seiska ollut vielä ajokunnossa. Kisat meni lähinnä opetellessa. Välillä tuli hyviäkin tuloksia (yksi pätkä jopa voitettiin Jyskälässä) ja välillä oltiin ihan hukassakin. Joka kisassa löydetiin kuitenkin maaliin ja vaikka modernissa luokassa viimeiseksi jäätiinkin, niin historicejä jäi taakse. Mehän ajettiin "vanhaan malliin" eli ei ollut gepsejä, trippejä ja muita vimpaimia. Ihan sekkarilla, nopeustaulukoilla ja auton omalla tripillä mentiin, vaikka olisi modernissa ollut sallittua käyttää uudempaakin tekniikkaa.
Tarkoitus oli ensi kaudella lähteä Seiskalla Hisse-luokkaan ajamaan, mutta viime viikonloppuna kävi sitten niin että Seiska lähti talosta ja tilalle tuli vuoden 88 turbo-Uno. Unskissa on jonkun verran laittamista, en vielä edes tiedä kuinka paljon. Jos Uno saadaan kesäksi kuntoon niin haetaan sille tasanopeuspassi ja ajellaan sillä. Jos ei niin jatketaan Subarulla AL-cupissa.
Ensi vuoden HRRT-kalenteri näyttää aika pohjanmaa painotteiselta. Siihen päälle vielä Naantali, niin 2/3 kisoista on länsirannikolla... No ehkä 2017 on sitten Itä-Suomen vuoro. Al-Cupin jyskälä kuulostaa mielenkiintoiselta. Jos kisa on kaksipäiväinen, niin siinä ehtii aika monta vanhaa suurajopätkää kiertää. 18.6. on päällekkäin myös HRRT-sarjan Mänttä. Onkohan tuo osana myös AL-Cupin 1000-lakes kisaa? AL-cupissa ajetaan ainakin vielä Espoossa ja Sipoossa ensi syksynä.
Tarkoitus oli ensi kaudella lähteä Seiskalla Hisse-luokkaan ajamaan, mutta viime viikonloppuna kävi sitten niin että Seiska lähti talosta ja tilalle tuli vuoden 88 turbo-Uno. Unskissa on jonkun verran laittamista, en vielä edes tiedä kuinka paljon. Jos Uno saadaan kesäksi kuntoon niin haetaan sille tasanopeuspassi ja ajellaan sillä. Jos ei niin jatketaan Subarulla AL-cupissa.
Ensi vuoden HRRT-kalenteri näyttää aika pohjanmaa painotteiselta. Siihen päälle vielä Naantali, niin 2/3 kisoista on länsirannikolla... No ehkä 2017 on sitten Itä-Suomen vuoro. Al-Cupin jyskälä kuulostaa mielenkiintoiselta. Jos kisa on kaksipäiväinen, niin siinä ehtii aika monta vanhaa suurajopätkää kiertää. 18.6. on päällekkäin myös HRRT-sarjan Mänttä. Onkohan tuo osana myös AL-Cupin 1000-lakes kisaa? AL-cupissa ajetaan ainakin vielä Espoossa ja Sipoossa ensi syksynä.
Fiat Uno Turbo ie -88
...Audi Coupe Quattro -89 :?
...Audi Coupe Quattro -89 :?
Re: Tasanopeusrallia
Hienoa, että tämä laji on selkeessä nousussa.
Meidän kausi meni Nubiralla Al-cuppia kiertäessä, varusteina oli alkukaudesta aiúton oma trippi ja loppukaudesta polkupyörän mittari ja tasanopeuslaskin.
Sen verran tuli poltetta historikki puolelle, että Subaru Justyn teko on aloitettu, mutta se ei vielä talven HRRT-kisoihin valmistu, eli kausi luultavasti aloitetaan Mazdalla, joka on jo passitettu.
Tuota itsekkin ihmettelin kun Jyväskylän Al-cuppikisa ja Mäntän HRRT-kisa on päällekkäin.
Ja Sipoon syksyn kisa houkuttaa, koska 28 vuoden autosuunnistuskokemuksen ansiosta pimeässä ajaminen on "hallussa", koska ainakin nimen perusteella se olis iltakisa
Meidän kausi meni Nubiralla Al-cuppia kiertäessä, varusteina oli alkukaudesta aiúton oma trippi ja loppukaudesta polkupyörän mittari ja tasanopeuslaskin.
Sen verran tuli poltetta historikki puolelle, että Subaru Justyn teko on aloitettu, mutta se ei vielä talven HRRT-kisoihin valmistu, eli kausi luultavasti aloitetaan Mazdalla, joka on jo passitettu.
Tuota itsekkin ihmettelin kun Jyväskylän Al-cuppikisa ja Mäntän HRRT-kisa on päällekkäin.
Ja Sipoon syksyn kisa houkuttaa, koska 28 vuoden autosuunnistuskokemuksen ansiosta pimeässä ajaminen on "hallussa", koska ainakin nimen perusteella se olis iltakisa
Fiat 128 rally -72
Yugo koral 45 -90
Zastavat -79 ja -80
Fiat puntot -95, -03 ja -06
Fiat Doblo 1.4 -06
Fiat Stilo 1.2 -04
http://jimin.galleria.fi/kuvat/
Yugo koral 45 -90
Zastavat -79 ja -80
Fiat puntot -95, -03 ja -06
Fiat Doblo 1.4 -06
Fiat Stilo 1.2 -04
http://jimin.galleria.fi/kuvat/
Re: Tasanopeusrallia
AL-cupin kalenterikin hahmottuu. Jyskälää ajetaan ilmeisesti kahteen kertaan. Heinäkuussa kaksipäiväinen ja elokuussa vielä kolmepäiväinen kisa. No eihän siinä mitään, onhan siellä hienoja teitä mitä ajella. Onkos tuo jälkimmäinen joku 65v juhlakisa? Kellään tarkempaa tietoa tapahtumasta?
Hanko taisi tippua viimekesäisten ongelmien takia kalenterista pois?
1. 1000 Lakes Rally tasanopeus, AL-Jyväskylä 1.-2.7
Ehdolla. The 1000 Lakes Classis Rally, JYSUMA 25.-27.8
2. Espoon Syysajot, Espoo MotorSport Club ??.syyskuu
3. Sipoon Syysiltakisa 5.11
Hanko taisi tippua viimekesäisten ongelmien takia kalenterista pois?
1. 1000 Lakes Rally tasanopeus, AL-Jyväskylä 1.-2.7
Ehdolla. The 1000 Lakes Classis Rally, JYSUMA 25.-27.8
2. Espoon Syysajot, Espoo MotorSport Club ??.syyskuu
3. Sipoon Syysiltakisa 5.11
Fiat Uno Turbo ie -88
...Audi Coupe Quattro -89 :?
...Audi Coupe Quattro -89 :?
Re: Tasanopeusrallia
Tuota Jyväskylän ekaa kisaa oon ihmetelly, lähinnä kun se on merkitty perjantaille ja lauantaille, alustavasti pistin lomatoivomuksen sille perjantaille työmaan kalenteriin.
Tässä pitäis kaydä vielä hallilla kokoamassa Subarun etu-iskarit ennen iltaa, ettei tuu sitten kiire ennen kesäkauden alkua.
Onkohan sinne Ouluun HRRT:n kisaan helmikuun alussa kuinka pailjon väkeä lähdössä?
Tässä pitäis kaydä vielä hallilla kokoamassa Subarun etu-iskarit ennen iltaa, ettei tuu sitten kiire ennen kesäkauden alkua.
Onkohan sinne Ouluun HRRT:n kisaan helmikuun alussa kuinka pailjon väkeä lähdössä?
Fiat 128 rally -72
Yugo koral 45 -90
Zastavat -79 ja -80
Fiat puntot -95, -03 ja -06
Fiat Doblo 1.4 -06
Fiat Stilo 1.2 -04
http://jimin.galleria.fi/kuvat/
Yugo koral 45 -90
Zastavat -79 ja -80
Fiat puntot -95, -03 ja -06
Fiat Doblo 1.4 -06
Fiat Stilo 1.2 -04
http://jimin.galleria.fi/kuvat/
- TfP-Motors
- GFF
- Viestit: 1566
- Liittynyt: 22.02.2003 10:20
- Paikkakunta: Suonenjoki
Re: Tasanopeusrallia
Kokoajan enemmän harkinnan alla, kun näyttää talvi semmoiselta että jäällä ajettavia jm-kisoja ei tule. Eikä matkaakaan ole sen enempää kuin pääkaupunkiin.Jimi kirjoitti: Onkohan sinne Ouluun HRRT:n kisaan helmikuun alussa kuinka pailjon väkeä lähdössä?
Kaikki paitsi internetin kuvapalvelut on ikuista.
Re: Tasanopeusrallia
Olen miettinyt samaa jos lähtis jo ouluun minulla vähän pitenpi matka mut täytyy katsoa miten ritmo projekti edistyy riippuu siitäkin.... Kiitos muistamisesta Tomi:)
Re: Tasanopeusrallia
Menossa ollaan, vaikkakin vara-autolla.
Fiat 128 rally -72
Yugo koral 45 -90
Zastavat -79 ja -80
Fiat puntot -95, -03 ja -06
Fiat Doblo 1.4 -06
Fiat Stilo 1.2 -04
http://jimin.galleria.fi/kuvat/
Yugo koral 45 -90
Zastavat -79 ja -80
Fiat puntot -95, -03 ja -06
Fiat Doblo 1.4 -06
Fiat Stilo 1.2 -04
http://jimin.galleria.fi/kuvat/
Re: Tasanopeusrallia
Kuulin juttua et lahden historicrallin em yhteydessä olis kans tasuri mukana.......
Re: Tasanopeusrallia
Kilpailussa ei ajeta Tasanopeusluokkaa. Aikatauluongelman vuoksi. Tasanopeusluokka ja Nuotitus tapahtuma olisivat ollleet yhtä aikaa reitillä,Jimi kirjoitti:
Onkohan sinne Ouluun HRRT:n kisaan helmikuun alussa kuinka pailjon väkeä lähdössä?
Re: Tasanopeusrallia
Mitähän tarkoitat tasanopeus ajaa 1h ennen varsinaista kilpailijaa ei kai sillon ole nuotitus enää meneillään.jaketech kirjoitti:Kilpailussa ei ajeta Tasanopeusluokkaa. Aikatauluongelman vuoksi. Tasanopeusluokka ja Nuotitus tapahtuma olisivat ollleet yhtä aikaa reitillä,Jimi kirjoitti:
Onkohan sinne Ouluun HRRT:n kisaan helmikuun alussa kuinka pailjon väkeä lähdössä?
Re: Tasanopeusrallia
ainaki tuolla kitissä luki.Zeta kirjoitti:Mitähän tarkoitat tasanopeus ajaa 1h ennen varsinaista kilpailijaa ei kai sillon ole nuotitus enää meneillään.jaketech kirjoitti:Kilpailussa ei ajeta Tasanopeusluokkaa. Aikatauluongelman vuoksi. Tasanopeusluokka ja Nuotitus tapahtuma olisivat ollleet yhtä aikaa reitillä,Jimi kirjoitti:
Onkohan sinne Ouluun HRRT:n kisaan helmikuun alussa kuinka pailjon väkeä lähdössä?
nuotius sallittu 07:30 -12:30 ja eka auto lähtee kiiminkistä 12:30 ni ei siinä tuntia jää aikaa.
Re: Tasanopeusrallia
Onkai se Jaketekia uskottava pohjola ralli peruttu tasanopeus rallin osalta.
Harmi.
Harmi.
Re: Tasanopeusrallia
Näin tuo kilpailunjohtaja tiedotti. Ihmeen myöhään tuokin ongelma havaittiin.jaketech kirjoitti:Kilpailussa ei ajeta Tasanopeusluokkaa. Aikatauluongelman vuoksi. Tasanopeusluokka ja Nuotitus tapahtuma olisivat ollleet yhtä aikaa reitillä,Jimi kirjoitti:
Onkohan sinne Ouluun HRRT:n kisaan helmikuun alussa kuinka pailjon väkeä lähdössä?
Onneksi Pohjanmaa-rallissa nuotitus tapahtuu jo edellisenä päivänä, eli ko. aikatauluongelmaa ei muodostu, ja tasanopeusluokkakin on jo Kitin listoilla
Fiat 128 rally -72
Yugo koral 45 -90
Zastavat -79 ja -80
Fiat puntot -95, -03 ja -06
Fiat Doblo 1.4 -06
Fiat Stilo 1.2 -04
http://jimin.galleria.fi/kuvat/
Yugo koral 45 -90
Zastavat -79 ja -80
Fiat puntot -95, -03 ja -06
Fiat Doblo 1.4 -06
Fiat Stilo 1.2 -04
http://jimin.galleria.fi/kuvat/
Re: Tasanopeusrallia
hyvä ettei koko kisaa peruttu, ei olis uutta oua:lta. isot pojat sannoo että se jauhesammuttimen kokoinen päättäjä pitäs saaha pois johtoportaasta joka määrää makkaranpaistosta alkaen.Jimi kirjoitti:
Näin tuo kilpailunjohtaja tiedotti. Ihmeen myöhään tuokin ongelma havaittiin.