LIIMALASIN VAIHTO

Italomerkkeihin liittymätöntä keskustelua, aihe on vapaa.
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

LIIMALASIN VAIHTO

Viesti Kirjoittaja arpati »

Kuten tuli jo postattua niin peura onnistui rikkomaan tuulilasin -99 1.2 16V Bravosta.

Koska noita varaosaraatoja on useita, niin veljen kanssa touhuiltiin sen verran että yksi ehjä lasi on nyt irrallaan.

Työskentely metodiksi apinoin oheiselta videolta tuon langan ujuttamisen ympäri tuulilasia. Muuten sitten vähän eri tyyliin kun ei ole noita hienoja imukuppihimmeleitä. Aikaa meni noin 3 tuntia sisältäen työkalujen valmistuksen.

Lankana käytin 1 mm mig lankaa. (0,6 ei kestänyt vetoa). Langan pujotin ulkopuolelle lasin reunan alle reilun kierroksen ja nakeloin toisen pään kiinni korin kiinnikereikiin tuulilasin alareunaan.

Vanhasta ruotsalaisesta taipuisasta leipäveitsestä (kirppareilta löytyy) tein läpivetotyökalun eli kärjen teroitus kaksipuoliseksi ja rälläkällä halkio toiseen reunaan. Veitsi sisältä ulos tuulilasin alareunasta ja mig langan veto sisälle (taittaa langan kaksin kerroin ja pujottaa veitsen halkioon).

Mig lankaan tein kahvan pitkästä M10 pultista ja jostain autoista puretuista holkeista. Lanka siis kiristetään keskelle pulttia noiden holkkien väliin. Voipi tehdä myös kahdesta ainesputken pätkästä. Liian kovaan ei kannata kiristää koska tuo lanka tykkäsi katketa aina tuosta holkin reunasta kun tuli tiukempi kohta (lanka litistyi kun kiristi) Muualta se ei katkennut eli vetolujuus oli just riittävä. Kahvan kiristykseen käytin akkumopoa ja kiintoavainta - paikkaa kun joutuu vaihtamaan sitä mukaa kun vetää lankaa sisälle...

Pitkät syrjät tuli melko helposti, mutta nurkissa ja kohdissa missä oli enemmän liimaa teki sitten vähän tiukempaa. Voisi ehkä tuolla leipäveitsellä vähän leikellä apureikiä nurkkiin kun irrottelee ajo-autosta lasia irti. Parhaiten tuo tuntui tulevan läpi kun lankaa veti siten että lanka muodostaa melkein U kirjaimen tuossa liimasauman kohdalla.

Hikihän tuossa tuli eli homma kävisi tuollaisella imukuppiin kiinnitetyllä rissapyörällä ja akkuporalla varmasti tosi nopsaan ja helposti.

Nyt raaskii sitten jo hakea lasiliimasetin kaupasta kun yksi lasi ehjänä irrallaan. Josko ensiviikonloppuna saisi vaihdettua...

WRD Spider Removal Guide: https://www.youtube.com/watch?v=KsWAwWBW4mA" onclick="window.open(this.href);return false;
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: LIIMALASIN VAIHTO

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Tästä on jo vuosia aikaa, mutta itse käytin mattoveistä ja polkupyörän jarruvaijeria. Sikäli helpompi tapaus, että ei tarvinnut varoa maalipintaa, kun se meni joka tapauksessa uusiksi. Vaijeri kiinni johonkin kapuloihin ja sahaamalla liimapalko irti. 0.6mm mig-lanka oli tosiaankin lyhytikäinen tuohon tarkoitukseen.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
jaketech
Viestit: 254
Liittynyt: 27.11.2009 02:16
Paikkakunta: ii/haukipudas

Re: LIIMALASIN VAIHTO

Viesti Kirjoittaja jaketech »

http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Sahko ... 000024006/" onclick="window.open(this.href);return false;

volkkarista otin tommosella lasit irti. ei kauan mennyt 3:ssa lasissa.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: LIIMALASIN VAIHTO

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

ja Motonetissa myydään lasiveistä tuohon hommaan jolla lähtee puolessa minuutissa, mutta jos meinaa irrottaa varmasti ehjänä niin lanka/vaijeri on melkein ainoa vaihtoehto. Itse olen suosinut ohutta vaijeria. Oma lukunsa on sitten liimatut sivuikkunat/takalasit, niissä pitäisi kai olla induktiokuumennin tms. Liimapalko on niin ohut ettei sinne saa edes vaijeria väliin. jos siis haluaa irrottaa ehjänä varaosa-autosta.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: LIIMALASIN VAIHTO

Viesti Kirjoittaja arpati »

Mig langalla ainakin lasi ja sen liimauspinta säilyi ehjänä... Varaosa-raadon karmeja en juuri säälinyt mutta ei niihinkään kauheesti mitään tullut paitti ihan reunaan eli sisäpuolelle pariin kohtaan kun en saanut vedettyä ihan lasin suuntaisesti...

Käyttiksen rikkinäiseen lasiin vois vaikka liimata kuumaliimalla tmv jotkut tartunnat, missä vois sitten akkuporalla pyörittää jotain lankarulla tyyppistä ratkaisua. Käyttiksen karmeja en viitisisi ruveta maalailemaan, joten niitä koitetaan suojella vähän tarkemmin.
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: LIIMALASIN VAIHTO

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Tuossa on toi motonetin irrotustyökalu. Kerran käyttänyt tuollaista ja irtoaa helposti eikä riko karmia, mutta lasisilppua lentää joten kojelauta kannattaa suojata.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/765170/l ... itusveitsi
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
jaketech
Viestit: 254
Liittynyt: 27.11.2009 02:16
Paikkakunta: ii/haukipudas

Re: LIIMALASIN VAIHTO

Viesti Kirjoittaja jaketech »

Sämpy kirjoitti:. Oma lukunsa on sitten liimatut sivuikkunat/takalasit, niissä pitäisi kai olla induktiokuumennin tms. Liimapalko on niin ohut ettei sinne saa edes vaijeria väliin. jos siis haluaa irrottaa ehjänä varaosa-autosta.
tola bilteman vehkeella otin volkkarista sivulasit irti, jäi jopa tummennuskalvokki ehjäksi :shock:
Avatar
tapi0
GFF
Viestit: 889
Liittynyt: 03.09.2010 02:47
Paikkakunta: Vahto

Re: LIIMALASIN VAIHTO

Viesti Kirjoittaja tapi0 »

Tuollaista Motonetin työkalua vastavaa ammattilaisetkin käyttävät ja saa sillä osaava lasin ehjänä irti.

Ja eipä se yleensä paljoa haittaa, jos hiukan maalipinta kärsii tuolta alta, kunhan ei ole näkyvältä osalta.
Sinne alle kun yleensä laitetaan primeri, joka parantaa tartuntaa ja samalla estää korroosiota.
Projektit:
-88 Uno 1.3 T.i.e -> 1.4 T.i.e
-82 Lada 1200 (VAZ-2101) "Nappisilmä"
-88 Lada 1200L (VAZ-21013) "Nappis"
Avatar
MSalmela
Viestit: 118
Liittynyt: 30.11.2010 16:24
Paikkakunta: Kemiönsaari

Re: LIIMALASIN VAIHTO

Viesti Kirjoittaja MSalmela »

Kaikenlaisia kokeillut mutta tällä lähti http://www.virtasenkauppa.fi/tuulilasin ... boxo-10383" onclick="window.open(this.href);return false;
Kallis mutta toimii.
Linea 1,3Multijet (2007)
Ducato 2,8 (2003)
Bravo V1600 projekti
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: LIIMALASIN VAIHTO

Viesti Kirjoittaja arpati »

Tuossa 29.2 - 1.3 tuli viimein tuo lasinvaihto suoritettua. Pois otto oli mig langalla paikoitellen aika työlästä kun nurkissa oli enemmän liimaa - piti vähän leipäveitsellä jelpata. Vanhat liimat fileerasin ehjästä käytetystä lasista ja korista victorinoxin hikerilla (teroitus pariin kertaan). Korin ylä ja sivupinnat vaan piti käsitellä ennen liimausta hapettuman ja alkavan ruosteen vuoksi ts hieroin peltipuhtaaksi, hapotus, inerta primer 5 ja musta teknodur päälle. Liimakohtaan vedin rajausteipin ennen teknoduria ja rajausteippi pois sutimisen jälkeen ja liima sitten suoraan pohjamaalin päälle ilman muita lisäaineita. Liiman mukana tulleen primerin vedin vain alareunan fileeratun liiman kummallekin puolen + sama tietty lasin ympäri.

Tuo lankakonsti olis hyvä siinä mielessä että liimaa jää reilusti kiinni koriin ja ehjänä otettavaan lasiin. Homma vaan vaikeutuu käsin vetäessä mikäli liimaa on jossain kohtaa enemmän tai lasi on jo halki nurkista tai jos peltisaumat ovat koholla... Pitäis ostaa joku imukuppihimmeli mihin sais jonkun rullan jolle koneellisesti kelais tuota lankaa. Tällöin veto tulisi paremmin lasin suuntaisesti ja tökkisi varmasti vähemmän. 1 mm mig lanka vois piisata - nytkin se katkesi vain siitä kohtaa mistä sen puristin kahvaholkkien väliin...
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Vastaa Viestiin