Fiat Coupe 20v Turbo

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Abarth130
Viestit: 16
Liittynyt: 30.05.2015 17:11

Fiat Coupe 20v Turbo

Viesti Kirjoittaja Abarth130 »

Pientä päivitystä tehdään kyseiseen auton :-) Moottori menee sisuskaluiltaan uuteen uskoon. Takokanget ja männät, kireämmät nokat, isompi turbo(Garret GT3071) ja ehkä vesiruiskutus? Isommat suuttimet (1000cm Dynamics) ja Ecumasterin EMU tulee ohjaamaan koneen toimintoja. Jatkossa tarkoitus ajaa E85:lla, ettei nakutus pääse kiusaamaan ;-) Alustaa jäykennetään ja Powerflexin puslat tulee joka paikkaan :-) Jännityksellä odotellaan, saadaanko rakennettua Suomen tehokkain Coupe? Tällä hetkellä sellainen löytyy Helsingin suunnalta ;-)
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Fiat Coupe 20v Turbo

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Vesiruiskutus on ainakin joutavanpäiväinen kötöstys bensaturbossa. Varsinkin viinalla.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
jykä
Viestit: 140
Liittynyt: 18.10.2006 22:55

Re: Fiat Coupe 20v Turbo

Viesti Kirjoittaja jykä »

Jaahas, vai on tämmöiset aatokset siellä länsisuomen suunnalla.... täällä ootellaan tuloksia ;)
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Fiat Coupe 20v Turbo

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

väisänen kirjoitti:Vesiruiskutus on ainakin joutavanpäiväinen kötöstys bensaturbossa. Varsinkin viinalla.
Noinko meinaat?
Saatampa olla eri mieltä.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Fiat Coupe 20v Turbo

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Noin uudessa autossa saattaa katsastusmies suuttua, jos kovin suurta välijäähdytintä menee asentelemaan ilman että tarvittavat liturgiat on hoidettuna. Välijäähdytyksen vajavaisuuteen vesiruisku ainakin auttaa.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: Fiat Coupe 20v Turbo

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Niin ei kai välttämättä enää ens kuussa?
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Abarth130
Viestit: 16
Liittynyt: 30.05.2015 17:11

Re: Fiat Coupe 20v Turbo

Viesti Kirjoittaja Abarth130 »

Moi,

koskaan ei ole tullut mitattua miten tuo nykyinen keulalla oleva välijäähdytin toimii. Sen verran olen kuitenkin tsekannut, että vetojen jälkeen turbolta tuleva pääty on ollut kuuma, mutta toinen pääty vielä viileä. En usko että tuo vesiruiskutus ihan turha laite on, koska se on kuitenkin kielletty joissakin turbo auto luokissa ;-)
Abarth130
Viestit: 16
Liittynyt: 30.05.2015 17:11

Re: Fiat Coupe 20v Turbo

Viesti Kirjoittaja Abarth130 »

"oikein toteutetulla systeemillä ahtoilmaa pystytään jäähdyttämään vesisumulla
sen suuren höyrystysmislämmön ansiosta.
Yleisesti tunnettu fysikaalinen fakta myös on, että kylmempi ilma on
tiheämpää ja silloin on mahdollista polttaa enemmän polttoainetta.
Ja, tehohan syntyy poltetusta polttoaineesta - mitä enemmän
polttoainetta palaa - sitä enemmän saadaan tehoa".

Näinhän se menee :ugeek:
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat Coupe 20v Turbo

Viesti Kirjoittaja wellu »

Mutta muistakaa se, että se vesisumu vie myös tilavuutta sylinteristä palavalta seokselta.

Kunnollinen välijäähdytin on todennäköisesti parempi ja toimivampi vaihtoehto.


Mutta kukin tyylillään ja pääasia että itse tykkää! 8-)
Minkä huollan, sen korjaan...
Vode131
GFF
Viestit: 1930
Liittynyt: 25.02.2003 15:38
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Fiat Coupe 20v Turbo

Viesti Kirjoittaja Vode131 »

Abarth130 kirjoitti:"oikein toteutetulla systeemillä ahtoilmaa pystytään jäähdyttämään vesisumulla
sen suuren höyrystysmislämmön ansiosta.
Yleisesti tunnettu fysikaalinen fakta myös on, että kylmempi ilma on
tiheämpää ja silloin on mahdollista polttaa enemmän polttoainetta.
Ja, tehohan syntyy poltetusta polttoaineesta - mitä enemmän
polttoainetta palaa - sitä enemmän saadaan tehoa".
Toki se noin menee ja varsinkin jos tarvitsee saada myytyä vesiruiskua. ;) Vesiruiskujen kielto kilpasarjoissa on aikakaudelta ennen E85:ta. E85:lla voit käyttää melko suuriakin puristussuhteita ja vaikka 3bar ahtoja nykytekniikalla ilman vesiruiskua. Alta 1000 hepan tehotavoitteilla en vaivautuisi moisen käyttöä miettimään.

Kannen tiivistys, männäntapit, kiertokanget, kk. laakerit jne. on edelleen niitä perinteisiä heikkoja lenkkejä mihin kiinnittäisin huomiota "tehokonetta" tehdessä. Toki kaikki ympärillä olevakin pitää olla oikein mitoitettu. Nykyään tehon tuotto ei ole ongelma vaan kestävyys.
128
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Fiat Coupe 20v Turbo

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Olisi kiva kuulla mitä ne ns hyödyt oikeasti oli mitä niin salamyhkäisesti tarjoiltiin...
Toki siellä tippuu palopuolen lämmöt ja seo aina hyvä.
Muttaku noi kaupalliset räpsättimet ei oo kauhian häävejä edes siihe vesisumuntekoon...
Tehot tippuu helposti jos vettä tirraa imusarjaan jopa tieselissä. Toki se tehotipautus kompensoidaan ahdoilla ja lisäpolttoaineella...

Mukataan ja lisätään ny senverran ettei mene ihan toisten lyttäämiseksi, ku eihän se ole kivaa :oops:
Coupe on mielestäni nätti auto!
Tsemppiä projektiin ja toivottavasti autosta tulee nopea 8-)
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Fiat Coupe 20v Turbo

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Tuo garretin gt 3071 on ihan hyvä isommalla pakopesällä ja ihan vaparin nokilla, kokemusta 2.0t hpe delttassa, myös vesi ruiskulla, kytkin perkule vaa lipsu vaikka stage3.

Kyllä tuo vesiruisku ainakin uunossa toimi selvästi, vakio cuuleri ja ihi painetta 1.6 -1.7.
Mukaan kun sotkee vielä metanolia niin toimii.
Koko imusarja oli 30min rata session jälkeen viileä (selkeesti tuntui kylmältä jopa kädellä kun koitti).
Ei sillä vedellä kuulu konetta huuhtoa, toki venttiilit jamännätkin pysyy puhtaampana.
Suihkin myös cuulerin pintaan toisella sumuttimella , suihkun paine 15bar molemmissa.
Abarth130
Viestit: 16
Liittynyt: 30.05.2015 17:11

Re: Fiat Coupe 20v Turbo

Viesti Kirjoittaja Abarth130 »

No niin! Laitetaan nyt tästäkin projektista muutama kuva ihmeteltäväksi 8-)

Fixattu lohko
Fixattu lohko
IMG_6767.jpg (70.82 KiB) Katsottu 20461 kertaa
Liitteet
Nokat
Nokat
CAM00129.jpg (34.83 KiB) Katsottu 20461 kertaa
Pakosarja
Pakosarja
CAM00130.jpg (58.52 KiB) Katsottu 20461 kertaa
Englannista hommattu varakoneen lohko
Englannista hommattu varakoneen lohko
Kännykkäkuvia 012.jpg (82.8 KiB) Katsottu 20461 kertaa
Abarth130
Viestit: 16
Liittynyt: 30.05.2015 17:11

Re: Fiat Coupe 20v Turbo

Viesti Kirjoittaja Abarth130 »

Laitetaan lisää, kun voi laittaa vain neljä kerrallaan ;-)
Liitteet
Alakerta
Alakerta
IMG_7646.jpg (64.94 KiB) Katsottu 20455 kertaa
Kasattu alakerta
Kasattu alakerta
CAM00108.jpg (66.18 KiB) Katsottu 20455 kertaa
CBS:ää sisuksiin! 9 puristeisina
CBS:ää sisuksiin! 9 puristeisina
CAM00109.jpg (61.96 KiB) Katsottu 20455 kertaa
Männät
Männät
Kännykkäkuvia 013.jpg (94.56 KiB) Katsottu 20455 kertaa
Abarth130
Viestit: 16
Liittynyt: 30.05.2015 17:11

Re: Fiat Coupe 20v Turbo

Viesti Kirjoittaja Abarth130 »

Vielä muutama ;)
Liitteet
Hyrräkin on löytänyt paikkansa
Hyrräkin on löytänyt paikkansa
IMG_8478.jpg (74.7 KiB) Katsottu 20451 kertaa
Putkisto pitkin lattiaa ;-)
Putkisto pitkin lattiaa ;-)
IMG_8455.jpg (66.98 KiB) Katsottu 20451 kertaa
Yläkertaa
Yläkertaa
IMG_8447.jpg (77.88 KiB) Katsottu 20451 kertaa
Vastaa Viestiin