OHC-moottorin viritys

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja vvieri »

1.5 Ritmon kanteen sain vakio seeteillä vielä 39,5mm imuventtiilit. Tuolloin tosin oltiin ihan rajoilla eli tuo alkaa olla samaa luokkaa kuin seetin ulkohalkaisija. Kannattaa katsoa kannesta millainen seetirengas siellä on.

Pakopuolelle vaihdettiin seetitkin kun tuli 35,5-milliset venttiilit, mutta vaparikoneessa kovin äkkiä pakoventtiileitä tarvikaan suurentaa. Ahdetussa sitten toinen juttu.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Jostain 1.6:sen kannesta taas joskus mittaskelin että seeti ei ollut paljoa isompi kuin 37,5mm vena, siihen kanteen ei ainakaan ilman seetien vaihtoa olisi kannattanut niitä 39,5mm imuvenoja laittaa.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Helpostihan nuo seetitkin vaihtaa, ei pitäisi olla ongelma.
Askartelin joskus 1.6 sohon 40/37 venttiileillä.
Nyt tulee 41,5/34,5 venttiileillä , jää seetien väliin alumiiniakin.
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Minkä verran seetirenkaan sisähalkaisijaa uskaltaa kasvattaa, tai siis paljonko renkaan paksuudeksi pitäisi jäädä?
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja vvieri »

No jos sen 0,9* säännön mukaan seetin sisähalkaisijassa mennään niin 39,5 venttiilillä ja seetin ulkohalkaisijalla mentiin 2,2 millin paksuuteen. Seetin sisähalkaisija silloin 35,5mm. Enemmänhän olis hyvä varmaan renkaan paksuutta olla mutta ei tuonkaan kanssa mitään ongelmaa ollut.

Aiheeseen liittyen - Onko Wesku mistä hankkinut seetirenkaita ja millaista irrotus/asennustapaa ja asennustiukkuutta käyttänyt?
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Kaverilla koneistamo ja sillä sattui olemaan seetejä , 0.10 mm krympillä nuo on laitettu, jos olisivat olleet paksummat olis 800 riittäny.
Saahan noita ebayn kauttakin tilattua.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Juu, totta.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
cyte3
Viestit: 119
Liittynyt: 16.02.2006 17:39
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja cyte3 »

Noista kannentiivisteistä.Mahtaako muun merkkisissä tiivisteissä olla tiivistys,esim öljyn paluun ympärillä esim.reinz? Ajusassa sitä ei ole.ykkös pytyn vesikanavan kohdalta vuoto,mutta kun vesi tulee aikaa hyvi öljyropusta..
cyte3
Viestit: 119
Liittynyt: 16.02.2006 17:39
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja cyte3 »

Kuva
Onko noista kokemusta
Avatar
tapi0
GFF
Viestit: 889
Liittynyt: 03.09.2010 02:47
Paikkakunta: Vahto

Re: OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja tapi0 »

Ei kyllä ole.
Mulla on Tuunoon Navalinea Sport kannentiiviste.
http://i623.photobucket.com/albums/tt32 ... 54e24d.jpg
Projektit:
-88 Uno 1.3 T.i.e -> 1.4 T.i.e
-82 Lada 1200 (VAZ-2101) "Nappisilmä"
-88 Lada 1200L (VAZ-21013) "Nappis"
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

cyte3 kirjoitti:Kuva
Onko noista kokemusta
Athena peltitiiviste on hyvä toimii , mutta asentaessa kannattaa vetää tiivistelimma spray pintaan, niin pitää nesteet sisällä.
Pinta on jotain teflonia , eli tiiviste sprayn levittäminen on perseestä kun menee pisaroiksi.
cyte3
Viestit: 119
Liittynyt: 16.02.2006 17:39
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja cyte3 »

Mikähän mahtaa olla 1.3 sohc männän puristuskorkeus?isku 55 poraus 86.4 ?Aattelin vai mahtaksko olla sama kuin 1.5 konneessa?
1.6 tarvis mäntiä.
Avatar
tapi0
GFF
Viestit: 889
Liittynyt: 03.09.2010 02:47
Paikkakunta: Vahto

Re: OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja tapi0 »

Ei nyt ole 1.3 vaparin mäntiä irtonaisena, jotta voisi tarkistaa, mutta epäilisin 1.3:n mäntien olevan hiukan korkeammat mitä 1.5:n männät.

Edit: Googlella löysin että 1290cc motissa olis mäntien puristuskorkeus n. 34,9 mm. Luulisin sen olevan sama myös 1301cc:ssä, kun iskunpituus on kuitenkin sama.
Projektit:
-88 Uno 1.3 T.i.e -> 1.4 T.i.e
-82 Lada 1200 (VAZ-2101) "Nappisilmä"
-88 Lada 1200L (VAZ-21013) "Nappis"
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Noita sohc mäntiä taitaa olla aika sekalainen seurakunta niin sanotusti. Kuitenkin 34,1 ja 34,9 väliin tuo puristuskorkeus melko varmasti osuu. Taitaa myös 1,3 olla pienemillä venttiilikoloilla mitä 1,5 ja jossain 1,3:ssa voi kai olla pieni domekin (Delta?, 128 rally/coupe?, x1/9?). Jos jotain eBaytä kyttää, niin siellä taas voi olla vaikka mitä jenkkisaastemäntää valtavilla venttiililovilla/matalalla puristuskorkeudella. Vähän riippuen mitä meinaa, niin ei 1,6:een myöskään nuo 16V:n männät lie huono ajatus ole. Onhan jokajoka-koneita tehty myös normi 1,6 8V männillä ja noillakin saa kuulemma riittävästi puristusta, että sikäli lie aika sama mitä sinne laittaa. Työstämällä pelaa vähän kaikki.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
cyte3
Viestit: 119
Liittynyt: 16.02.2006 17:39
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja cyte3 »

Meneekö 11.3 nostoinen nokka omilla kupeilla(pysyykö säätöpalat paikallaan)ja omilla jousilla?
Vastaa Viestiin