Fiat 131 g.4 kilpuri-projekti
Re: Fiat 131 g.4 kilpuri-projekti
Tein joutessani tukivarsia.
Ostin setin imutorvia, ei ne ihan oikein ole tehty, mutta melkein. Saavat välttää nyt.
Tehtiin kaaretkin, jos joku tarvitsee g.4 mallisia kaaria niin teen putki CNCllä kopioita noista kaarista jokusia.
l
Takaluukun muotin pahimmat virheet on korjattu ja ihan asiallista jälkeä alkaa tulla siitä.
Ostin setin imutorvia, ei ne ihan oikein ole tehty, mutta melkein. Saavat välttää nyt.
Tehtiin kaaretkin, jos joku tarvitsee g.4 mallisia kaaria niin teen putki CNCllä kopioita noista kaarista jokusia.
l
Takaluukun muotin pahimmat virheet on korjattu ja ihan asiallista jälkeä alkaa tulla siitä.
Marko
http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
Re: Fiat 131 g.4 kilpuri-projekti
No näitähän kelpaa katsella! Kerrankin Mirafiori just eikä sinnepäin.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Fiat 131 g.4 kilpuri-projekti
Pikkupuuhastelua peltien kanssa. Ei vielä kelpaa omaan, mutta alkaa olla sinneppäin tämä kaksiovisen toinen helmapelti. Reikä on väärin prässätty ja päätyprässit eivät vielä tuossa miellytä silmää. Toisenpuoleiseen kehitin prässityökaluja ja sainkin nätimmät. Seuraavaksi pitäisi opetella tekemään kaksiovisen päällimmäinen helmapelti.
Jaa että miksi pitää ylipäätään tehdä semmoiset?
Jaa että miksi pitää ylipäätään tehdä semmoiset?
Marko
http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
Re: Fiat 131 g.4 kilpuri-projekti
Tein ensimmäisen konepellin. Hirveä projekti. Joku oli vahvistanut muottia poikittaisilla jäykisteillä. Oli sitten muoviputken selkään laminoinut. Paha Virhe. Muotti oli vetänyt melkoisille mutkille. Hioin ensin itse, sitten ammattiautomaalari, sitten vielä itse. Nyt se on jo melko hyvä. Kuperuus on kutakuinkin oikein ja kaarevuus myös. Sisäpuolen jäykkärin muotista oli ajettu kaikki kiinnityspinnat aukoista pois. Laminoin koko kesän sitä kuntoon, yksi reuna kerrallaan per päivä. Nyt se on melko hyvä. Mutta kokonaiskuperuus on väärin joiltain alueilta. Nyt muotti on tukienvarassa pönkättynä tallin kattoon ja laminoin sitä uuteen asentoon. Seuraavasta voi tulla jo aika hyvä!
Marko
http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
Re: Fiat 131 g.4 kilpuri-projekti
Hidasta on taas. Mutta sain korjattua konepellin sisäpuolenmuotin ja laminoin molemmat kappaleet. Ehkä jo huomenna pääsen leikkaamaan reunat ja liittämään ne. Sitten näkee tuleeko parempi sisäpuoli. Tilasin Turkista myös lasinpyyhkimien pellistöön sen rikkapellin lämpäärinpellin päälle. Oli ihan hapero. Värkkäsin myös sikkikoneeseen sähköt. Sähköistetyn kanttikoneen suunnanvaihtajan moottorikaapeliin laitoin töpselin jolloin sen voi siirtää sikkikoneeseen riippuen kumpaa milloinkin tarvitsee. Sitten pääsee tekemään korjauspalan helmakoteloon ohjaamon puolelle. Saisi helmat kasaan. Jos jollain on kolmivaihe taajuusmuuttaja n. 0.8kW ja halvalla niin voisi tarjota privaan.
Marko
http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
Re: Fiat 131 g.4 kilpuri-projekti
Olet varmaan huomannut että italian eBay:ssa on myynnissä jollain paljon 131 Abarth Gr.4 palikkaa.
Fiat Stilo Abarth -02
Fiat Panda 1.4 8v Kit Car Projekti
Fiat Stilo 1,6 16v -03 V1600
Fiat Stilo 1,6 16v -03 V1600 RX projekti
Lancia Delta r.A ex.KKK
Ritmo 130 TC Abarth r.A ex.Autonovo
Ritmo 105 TC r.F
Cinquecento Trofeo Kit Car
Fiat Panda 1.4 8v Kit Car Projekti
Fiat Stilo 1,6 16v -03 V1600
Fiat Stilo 1,6 16v -03 V1600 RX projekti
Lancia Delta r.A ex.KKK
Ritmo 130 TC Abarth r.A ex.Autonovo
Ritmo 105 TC r.F
Cinquecento Trofeo Kit Car
Re: Fiat 131 g.4 kilpuri-projekti
Juu, olen huomannut. Minulla vaan on noista osista kaikki muu paitsi vetarit. Tai no, pedalboxia ei ole mutta osat on kunhan kokoan. Tulee ihan aidon mallinen. Olen seurannut noita ilmoituksia, niissä on kuvissa alkuperäisiä abarth osia hyvin pitkälti. Esim takatornit eivät ole mitkään replicat. Mutta en usko että noita torneja saa jos ostaa, tulee replicat. Samoin takajarrulevy on aito, mutta tulee varmaan uusi replica.
Nyt kun asiaan päästiin niin on Fiude jopa edistynyt:
Hiekkapuhallettiin helmakoteloiden sisäpuolet, samoin a-pilareiden sisäpuolet. Ostin myös Tecna TE95 korityöhitsauskoneen, semmoisen missä on paineilmapistehitsaukset sun muut. Nyt kun saan tehtyä loppuun nuo korjauspellit ja käytän ne sinkissä aletaan napsia osia kiinni pistehitsaamalla. Sain myös päivitettyä tietoa miten Abarth kisaversiossa kuuluu olla muutamat detaljit joten tiukka niputus alkaa nyt talvella. Kesäksi pitää saada kori valmiiksi ja maalit päälle hylsyyn.
Pultit kävi passivoitavina:
Tein vain virheen kun en ensin porannut lukkolangoille reikiä...
Alustan osat mustapassivoidaan, tulee aika siistit?
Konepelti on melko hyvä mutta ei tarpeeksi, tein vielä yhden korjaukset. Nyt se on ollut muotissa ja sisäpuolen hieman kiero kappale on ollut pihdeillä ja painoilla lukittuna jotta oikeaa asentoon ennenkuin kiinnitän. Sitten paklataan ja maalataan ja tehdään uusi muotti. Ehkä jo sitten tulee riittävän hyvä konepelti Vuoden olen fiksannut sitä muottia kohta...
Vakaajan linkkeihin sain teetettyä nuo helat.
Piti ostaa bensapumput jotta saan korvakon oikeaan korkoon. Korvakko on millin tarkka kopio aidosta.
Että semmoista. Hidasta on mutta hyvää yritetään tehdä niin ei sitä nopsaan...
Nyt kun asiaan päästiin niin on Fiude jopa edistynyt:
Hiekkapuhallettiin helmakoteloiden sisäpuolet, samoin a-pilareiden sisäpuolet. Ostin myös Tecna TE95 korityöhitsauskoneen, semmoisen missä on paineilmapistehitsaukset sun muut. Nyt kun saan tehtyä loppuun nuo korjauspellit ja käytän ne sinkissä aletaan napsia osia kiinni pistehitsaamalla. Sain myös päivitettyä tietoa miten Abarth kisaversiossa kuuluu olla muutamat detaljit joten tiukka niputus alkaa nyt talvella. Kesäksi pitää saada kori valmiiksi ja maalit päälle hylsyyn.
Pultit kävi passivoitavina:
Tein vain virheen kun en ensin porannut lukkolangoille reikiä...
Alustan osat mustapassivoidaan, tulee aika siistit?
Konepelti on melko hyvä mutta ei tarpeeksi, tein vielä yhden korjaukset. Nyt se on ollut muotissa ja sisäpuolen hieman kiero kappale on ollut pihdeillä ja painoilla lukittuna jotta oikeaa asentoon ennenkuin kiinnitän. Sitten paklataan ja maalataan ja tehdään uusi muotti. Ehkä jo sitten tulee riittävän hyvä konepelti Vuoden olen fiksannut sitä muottia kohta...
Vakaajan linkkeihin sain teetettyä nuo helat.
Piti ostaa bensapumput jotta saan korvakon oikeaan korkoon. Korvakko on millin tarkka kopio aidosta.
Että semmoista. Hidasta on mutta hyvää yritetään tehdä niin ei sitä nopsaan...
Marko
http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
Re: Fiat 131 g.4 kilpuri-projekti
Pientä etenemistä havaittavissa. Löysin original malliset painebensapumput ja niitä odottelen saapuvaksi piakkoin. Sain ruinattua myös lainaksi alkuperäisen bensansuodattimen josta pitää tutkia josko sen saisi kopioitua jotenkin. Nyt olen tekemässä uutta bensatankkia. Minulla yksi jo onkin mutta siinä on hieman väärin toteutettu kuoren kansi, ja toisaalta en tarvitse ratakäyttöön noin isoa tankkia. Teen sisätankin pienemmäksi ja niin ettei varmasti vedä ilmaa. Myös kerääjä on työn alla. Piirtelin pyttyyn korvakot CADillä ja saan sen valmiiksi lähipäivinä.
Nyt olisin tarvinnut joltain toverilta apua! Voisiko joku mitata vakion 131 bensatankin bensamittarin reiän ja pulttijaon? Eli mikä on reikä tankissa, montako reikää ja millä kehällä? Entä tiivistepinnan maksimi halkaisija? Pitäisi leikkauttaa laserissa laippa että saan hitsata anturin kiinnityksen. Olisi ihan huippua jos joku tänään ehtisi katsoa kun kuvat lähtevät laseriin huomiseksi...
Värkkäsin vanhasta jarruputken tekovehkeestä bensaputkia varten työkalun: Lopputulos: Sain viimein näitä oikeita uniball niveliä tukivarsiin M14x1.5 kierre ja 12mm reikä kuulassa. Näitä on myydä asti:
Nyt olisin tarvinnut joltain toverilta apua! Voisiko joku mitata vakion 131 bensatankin bensamittarin reiän ja pulttijaon? Eli mikä on reikä tankissa, montako reikää ja millä kehällä? Entä tiivistepinnan maksimi halkaisija? Pitäisi leikkauttaa laserissa laippa että saan hitsata anturin kiinnityksen. Olisi ihan huippua jos joku tänään ehtisi katsoa kun kuvat lähtevät laseriin huomiseksi...
Värkkäsin vanhasta jarruputken tekovehkeestä bensaputkia varten työkalun: Lopputulos: Sain viimein näitä oikeita uniball niveliä tukivarsiin M14x1.5 kierre ja 12mm reikä kuulassa. Näitä on myydä asti:
Marko
http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
Re: Fiat 131 g.4 kilpuri-projekti
Vaikuttaisi omien mittausten mukaan tankin anturin pulttijako olevan 60mm tasan, 6kpl M4 pultteja.
Irtoanturissa sisäkehä 50mm ulkokehä 71mm. Uudessa tiivisteessä joka ehkä hiukan kutistunut sisäkehä 48mm ulkokehä 70mm. Tuo tiiviste on reunoilta paksunnettu eli keskellä 7,5mm leveä tasainen alue ja siitä paksunee reunoille, leveys yhteensä 11mm.
Ei löytynyt yhtään tankkia jossa olisi anturi irroitettu, mutta vaikuttaa että voisi olla yksinkertaisesti sisäkehä 50mm ulkokehä 70mm ja pultit 6kpl tasan puolessavälissä eli 60mm kehällä. Pulttien pituus taitaa olla 10mm luokkaa. Pitää askarrella jostain tankista anturi irti, jos pitää mittailla tarkemmin.
Irtoanturissa sisäkehä 50mm ulkokehä 71mm. Uudessa tiivisteessä joka ehkä hiukan kutistunut sisäkehä 48mm ulkokehä 70mm. Tuo tiiviste on reunoilta paksunnettu eli keskellä 7,5mm leveä tasainen alue ja siitä paksunee reunoille, leveys yhteensä 11mm.
Ei löytynyt yhtään tankkia jossa olisi anturi irroitettu, mutta vaikuttaa että voisi olla yksinkertaisesti sisäkehä 50mm ulkokehä 70mm ja pultit 6kpl tasan puolessavälissä eli 60mm kehällä. Pulttien pituus taitaa olla 10mm luokkaa. Pitää askarrella jostain tankista anturi irti, jos pitää mittailla tarkemmin.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Fiat 131 g.4 kilpuri-projekti
Tunti ja viiskytminuuttia! Sämpy olet nopea! Kiitokset kovasti, nyt piirtämään kuvaa.
Marko
http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
Re: Fiat 131 g.4 kilpuri-projekti
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/ ... 2874_o.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Sideproject ready. Tai ainakin melkein. Ostetaan osia osastolla on luettelo nippeleistä mitä tarvitsen että saisin tuon tip ja top. Eka yrittämällä sain katsastuksesta ei yksi, vaan KAKSI sivuisen vikalistan! Vaihdettiin hammastanko, raidetangot ja päät, alatukivarret, takajarruihin ihan kaikki paitsi rummut. Sitten tuli leimakin jopa... Sen jälkeen auvoista ajoa, paitsi että karsea meteli takapäästä häiritsi etenemistä. Toisen pyöränlaakerin kuulista oli osa kadonnut ja toinenkin ihan loppu. Nyt jo menee paremmin mutta jokin vavaltaa niin ettei viitsi motarille lähteä. Pitää vielä tasapainottaa takagummit, jos ei ole runkovaurio sitten. Ohjaus on ihan vinossa mutta vielä kun auraukset säätää niin ajollisesti alkaa olla aika hyvä! Perheen hameväki ei jostain syystä innostu ajelulle, mutta poika on sentään tullut isäänsä ja vaatii kaikki kyyditykset Specialilla!
Sideproject ready. Tai ainakin melkein. Ostetaan osia osastolla on luettelo nippeleistä mitä tarvitsen että saisin tuon tip ja top. Eka yrittämällä sain katsastuksesta ei yksi, vaan KAKSI sivuisen vikalistan! Vaihdettiin hammastanko, raidetangot ja päät, alatukivarret, takajarruihin ihan kaikki paitsi rummut. Sitten tuli leimakin jopa... Sen jälkeen auvoista ajoa, paitsi että karsea meteli takapäästä häiritsi etenemistä. Toisen pyöränlaakerin kuulista oli osa kadonnut ja toinenkin ihan loppu. Nyt jo menee paremmin mutta jokin vavaltaa niin ettei viitsi motarille lähteä. Pitää vielä tasapainottaa takagummit, jos ei ole runkovaurio sitten. Ohjaus on ihan vinossa mutta vielä kun auraukset säätää niin ajollisesti alkaa olla aika hyvä! Perheen hameväki ei jostain syystä innostu ajelulle, mutta poika on sentään tullut isäänsä ja vaatii kaikki kyyditykset Specialilla!
Marko
http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
Re: Fiat 131 g.4 kilpuri-projekti
Vähemmän on tullut päiviteltyä mutta siltikin projektit etenevät. Special oli ajossa koko talven mutta kesäksi hyytyi ajelut kun ei ollut kesärenkaita. Nyt jo sain entisöityä yhden setin 5.5x15 g.4 chromodora vanteita ja puuttuu enää kumit. Kohta tosin tulee jo lumet...
Kilpuriin olen keräillyt osia ja sain mm. viimein tilattua puuttuvat pellit pohjantekoon. Nyt jos joku tarvitsee niin täysiä jalkotiloja saisi samaan pakettiin. Kokonaiset pohjan puolikkaat.
Mutta itse asiaan, olisiko jollain videota 1982 Hankirallista tai 1983 Suurajoista? En löydä mistään ja pitäisi löytää yhden tiimin ajoa ko kisoista. Olisiko kellään apuja?
Kilpuriin olen keräillyt osia ja sain mm. viimein tilattua puuttuvat pellit pohjantekoon. Nyt jos joku tarvitsee niin täysiä jalkotiloja saisi samaan pakettiin. Kokonaiset pohjan puolikkaat.
Mutta itse asiaan, olisiko jollain videota 1982 Hankirallista tai 1983 Suurajoista? En löydä mistään ja pitäisi löytää yhden tiimin ajoa ko kisoista. Olisiko kellään apuja?
Marko
http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
Re: Fiat 131 g.4 kilpuri-projekti
Sain itseäni niskasta kiinni ja olen tämän viikkoa fiksaillut konepeltiä. Muotit jotka sain oli pilattu väärin asennetuilla jäykisteillä. Vetivät koko konepellin aivan lommoille. Myös jäykkäri oli leikattu niin että kiinnityspinnat puuttuivat kokonaan. Vuoden verran otti mutta tällä viikolla viimein sain liitettyä jäykkärin ja päällysosan toisiinsa. Melkoinen homma kun jäykkärin muotti oli niin kevyt että se oli vetänyt vuosien varrella itsensä aivan kupiksi. Eilisen päivä hioin reunoja, ja nyt alkaa sisäosan hiominen ja paklaaminen muotoon. Sitten maali päälle ja uusi muotti. Kun sisäosa on valmis teen saman päällyskappaleelle. Nyt tuo päällinen on jo kyllä siedettävä kun hioimme muotovirheen pois vanhasta muotista. Siinä vain geeli puhkesi ja on hartsi paljaana = tekee karkean pinnan.. Myös reunat on niin matalat että reunojen teko todella ärsyttävää...
Myös takahelman ensimmäinen kappale lähti tulemaan, ja etuspoileri. Briteistä on tulossa leveät levikkeet ja kattospoileri. Turkista sain viimein tilattua viimeiset puuttuvat pohjanpellit. Jospa jo syksystä saisi korin läjään ja ennen joulua mustaan väriin..
BTW, en saantu facebookin kuvia linkattua tähän kun herjaa "Kuvat voivat olla vain 815 pikseliä korkeat.
Kuvat voivat olla vain 815 pikseliä leveät." Ei ole ennen tehnyt.
Myös takahelman ensimmäinen kappale lähti tulemaan, ja etuspoileri. Briteistä on tulossa leveät levikkeet ja kattospoileri. Turkista sain viimein tilattua viimeiset puuttuvat pohjanpellit. Jospa jo syksystä saisi korin läjään ja ennen joulua mustaan väriin..
BTW, en saantu facebookin kuvia linkattua tähän kun herjaa "Kuvat voivat olla vain 815 pikseliä korkeat.
Kuvat voivat olla vain 815 pikseliä leveät." Ei ole ennen tehnyt.
Marko
http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
Re: Fiat 131 g.4 kilpuri-projekti
Ylläolevat kuvat on 800x450 kokoisia.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Fiat 131 g.4 kilpuri-projekti
Nyt pitäisi alkaa tosissaan väsäämään tätä koria nippuun. Viimeisetkin peltiosat on tulossa. Jos nyt jollain olisi niin näitä tarvitaan eniten; takavaimennin, vetoakselit, kuivasumpun pumppu. Muuten on aika hyvin jo kaikki osat kasassa. Myös ajanhengenmukaisia tiimiasuja yms. kaipailen, voin myös maksaa jotain.
Marko
http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________