127 pieneen talliin

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Jargon
Viestit: 46
Liittynyt: 28.06.2005 21:25
Paikkakunta: Varkaus

127 pieneen talliin

Viesti Kirjoittaja Jargon »

Raapustetaanpas jotain tarinanalkua tänne viimeisimmästä hankinnasta.
Jonkinlaisina harrasteautoina on aiemmin ollut takavetolada, alfa 33 ja coupe sunny. Pari pappatunturiakin on tallissa asustellut. Muita italialaisia 33:n lisäksi on ollut tempra sw, brava, alfa 164 ja 156.
Keväällä pihaan ajautui vaihtokauppojen myötä mitsubishi sigma, jolle en käyttöä keksinyt. Joten sigma myyntiin ja miettimään tilalle jotain parempaa. Koska käytössä oleva talli ei ole valtavan iso, vain 7 m pitkä niin ei siihen paljoa yli 4 metrin autoa viitsi laittaa kun pitää muutakin sopia siellä tekemään..joten mieleen tuli 127, sopivan pieni ja hinnat kakkoskoppaisilla kohtalaisia. Ja yksi yksilö löytyi parin kuukautta sigman lähdöstä muutaman kymmenen kilometrin päästä. Ja pitihän se ostaa, sopivan pientä laittoakin löytyy talvi-illoiksi. Kyseessä on -81 mallia oleva 0,9 yksilö. Maalattu vuosi sitten, tosin maalaus on tehty vähän miten sattuu, osia ei ole paljoa irroiteltu maalausta varten, maalia on ikkunalistoissa, parissa kohtaa on maali jo irtoillut(vesikourut, ikkunoiden reunat). Pohjatöiden laadusta ei ole tietoa, mutta jospa tuo muutaman vuoden pysyisi suht fiksun näköisenä. Sisustaltaan siisti, penkinpäällisten alta paljastui siistit orggispenkit. Kotiinpäin ajaessa huomasin jonkin pyöränlaakerin pitävän huomattavaa meteliä (auto katsastettu keväällä ja ajettu sen jälkeen vain parikymmentä km :shock: ), myös pakoputki piti meteliä, vuoto pakosarjan ja putken liitoksesta, ja yksi kannake ruostunut rikki ja helisi putkea vasten. Vasen etu ja takalaakeri tuli vaihdettua, ja pakoputkeen tein väliaikaiskorjaukset. Nyt tarkoituksena ajella syksyyn saakka, tutustua autoon ja etsiä mahdollisia korjauksia yms
Voisihan tällä talvellakin ajella, mukaan tuli talvinakit vuodelta 89..

Seuraavanlaista laittoa ainakin on:
Ovien alareunat happamat
Konepelti pintaruostunut
Konehuoneessa siistimistä
Kaasarin putsaus / sytytyspuolen tarkastelua, pientä pätkimistä havaittavissa
Pakoputken parempi korjaus
Hattuhyllyn verhoilu, entinen on hirvittävän ruma
Takakontin kaasujouset
Jonkun radion voisi hankkia, joskus on sellainenkin luxusvaruste ollut paikoillaan tässä
Alla olevat vanteet voisi siistiä, lakkaus on osittain pettänyt
'Perushuoltoa, öljyjä yms


Tarkoitus on ehkä joskus tulevaisuudessa kun on aikaa :roll: tehdä koneelle pientä viritystä, ehkä pientä madallusta.
Liitteet
127.jpg
127.jpg (190.35 KiB) Katsottu 24778 kertaa
-84 33
4d60elx
Viestit: 444
Liittynyt: 12.09.2007 23:23
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: 127 pieneen talliin

Viesti Kirjoittaja 4d60elx »

asiallisen näköinen peli,itellä oli samanlainen kakkosautona/harrastepelinä ysärin loppupuolella.Hyviä on muistot noilta ajoilta,tuli hommattua pari samanlaista silloin varaosakäyttöön,menivät kuusankoskelle hylsyt sitten myöhemmin.
Ei varmaan ole enään ihan purevimmillaan pinta noissa talvirenkaissa :shock:
Kun itse ostin tuon-84 Regatan siinä oli jotkut vanhat nokialaiset,voi sitä vollotuksen määrää
-03 Chrysler Voyager 3.3 SE
-05 Fiat Panda 60
-95 Fiat Tempra 1.6 STW
-97 Fiat Coupe 2.0 20 V T
-88 Fiat Uno Tbo 4d
-89 Fiat Uno 60 S
-89 Laika Laserhome 57
-89 Lancia Y10
-89 Lancia Y10 Turbo
-02 Fiat Punto 60 elx
-02 Fiat Brava 1.6 elx
Jargon
Viestit: 46
Liittynyt: 28.06.2005 21:25
Paikkakunta: Varkaus

Re: 127 pieneen talliin

Viesti Kirjoittaja Jargon »

Juu ei noilla renkailla taida uskaltaa ajella, eikä toisaalta viitsi pilata autoa talvikelissäkään.
Lisävikana löytyi tuulilasin vuoto, tulee vettä sisälle sateella.
..ja penkinpäällisten alla ei ollutkaan muita siistejä penkkejä kuin kuskinpenkki, muista on keskikohta kulunut huonoksi :evil:
-84 33
Avatar
viiat
Viestit: 342
Liittynyt: 28.10.2004 16:16
Paikkakunta: Jkl

Re: 127 pieneen talliin

Viesti Kirjoittaja viiat »

Komea peli 8-)
Erästä katsastusinsinööriä lainatakseni:
"Tuo on kyllä mun mielestä yks kauneimpia tuotantoautoja mitä on tehty."
Sillä reissulla tuli samanlaiseen punaiseen kasiykköseen satakakseiskaan leima laakista... Hyviä muistoja :D
Mitä isompi vika, sitä isompi leka!
Jargon
Viestit: 46
Liittynyt: 28.06.2005 21:25
Paikkakunta: Varkaus

Re: 127 pieneen talliin

Viesti Kirjoittaja Jargon »

Jotain pientä on tullut puuhailtua, vanteet kävi tasapainotuksessa ja nyt pystyy ajamaan tarvittaessa yli 80 km/h :D

Tallissa pitkään pyörineet keltaiset huomiovalot löysivät paikkansa keulalta, täytyy vielä kytkeä takaparkit palamaan yhtäaikaa.
Biltemasta löytyi radio jossa sisäänrakennetut kaiuttimet, ei jaksanut alkaa virittelemään kaiuttimia erikseen mihinkään. Eihän tuo valtavia musiikillisia elämyksiä tarjoa, mutta onpahan jotain kuunneltavaa, kun pyöränlaakeritkaan ei enää äännä.
Ja katolle sain lahjoituksena vanhat kattotelineet, näihin voisi sitoa kiinni jotain rekvisiittaa vielä.

Huoletonta ja hauskaa ajelua on riittänyt :)
Liitteet
radio.jpg
radio.jpg (112.81 KiB) Katsottu 24255 kertaa
127tallissa.jpg
127tallissa.jpg (117.69 KiB) Katsottu 24255 kertaa
-84 33
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: 127 pieneen talliin

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Meneeköhän tuo nyt niin, että takavalojen ei tarvitse näissäkään palaa enää päivisin lainkaan? Ennenhän nämä tehtiin niin, kun parkit piti kai palaa edessäkin, että huomiovalojen katkaisijan virta otettiin parkeilta ja releen kelan maadoituspuoli kytkettiin ajovalojen virtajohtoon. Toimi parkeilla ja sammui kun laittoi ajovalot päälle.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Jargon
Viestit: 46
Liittynyt: 28.06.2005 21:25
Paikkakunta: Varkaus

Re: 127 pieneen talliin

Viesti Kirjoittaja Jargon »

Kuulemma pitää takavalojen palaa koska nuo on huomiovalot, eivätkä päiväajovalot..mutta samapa tuo, ei ole iso homma laitella talven aikaan kuntoon.

Noin 1,5kk mittainen ajokausi tuli lopeteltua pari viikkoa sitten ja sain tallin siistiksi että sopi fiiatti sinne.
Yksi tekniikkamurhe tuli vastaan, kipinä hävisi juuri kun piti ainoalle pidemmälle reissulle lähteä. Ongelma poistui kärkien vaihdolla.
Myöskään lämmintä ilmaa ei tule kunnolla, ja termarin tienoilla näkyy nestevuotoa. Vesipumpusta tai laturista kuuluu myös jonkinlaista ylimääräistä ääntä, niitäkin täytynee tutkia.

Apukuskin ovi tuli irroteltua jotta pääsee alareunan ruosteet korjaamaan, vähemmän yllättäen osa pulteista nylppääntyi huonoksi. Ruostetta löytyy sen verran etu ja takakulmasta että joutuu hitsailemaan, toivottavasti saan jotenkin siedettävää jälkeä aikaan :roll:
-84 33
Jargon
Viestit: 46
Liittynyt: 28.06.2005 21:25
Paikkakunta: Varkaus

Re: 127 pieneen talliin

Viesti Kirjoittaja Jargon »

Vähän on tätäkin kerennyt iltaisin rakentelemaan, tuli huomattua lattiamaton alla märkää äänieristettä ja pintaruostetta, joten piti purkaa penkit ja matot pois. Nyt on lattiasta ruosteet poistettu ja maalailtu, uusia äänieristeitäkin kerkesin eilen laitella paikoilleen. Takaiskarin viereltä löytyi reikä, samoin kuin kuskin helmasta, ja molempia oviakin piti hitsailla. On niitä näköjään ennenkin paikkailtu, nyt vähän lisää.
Lidlistä tuli hankittua penkinpäälliset, toivottavasti on hieman siistimmät kuin rispaantuneet orggispenkit.

Tuulilasin ja takalasin tiivistykset mietityttää, uusia tiivisteitä ei tahdo löytyä, eikä viitsi lasia irrottaa jos ei sitä uutta tiivistettä löydykään tarvittaessa. Oitraconilla on selvityksen alla löytyykö tiivisteitä heidän kauttaan.
Nyt on lähinnä mielessä joku väliaikainen tiivistyksen korjaus jollain liimamassalla tms. Siitähän ei tiedä miten hienosti onnistuu sotkemaan koko homman :lol:

Kunhan sisusta on kasassa ja ovet paikallaan, olisi tarkoitus vaihtaa termari ja parannella pakoputken kiinnitystä, sekä laittaa päiväajovalojen sähköt uusiksi. Ei taida tällä vapaa-ajan määrällä keretä ennen kevään ajoja paljoa enempää tekemään :roll:
-84 33
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: 127 pieneen talliin

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Melko hyväkoppaisistakin on ollut lasinkehyksen nurkat lahot ja vähintään vedenpoistoreiät tukossa. Tiiviste ei ole koskaan 100% tiivis, siksi alanurkissa vedenpoistokanavat jotka on about halk. 5mm muoviletkun pätkät. Siis tuulilasissa, letkut menee konehuoneeseen.

Pitää napata jostain kuva, en nyt löytäny..
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
noose01
Viestit: 1386
Liittynyt: 18.03.2005 15:05
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: 127 pieneen talliin

Viesti Kirjoittaja noose01 »

Tilaa katsastusasemalta uudet kilvet noiden vanhojen kärsineiden tilalle. Ei siis EU-kilvet vaan samanlaiset. Tekee ulkoasua paljon siistimmäksi 8-)
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: 127 pieneen talliin

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Ei kun oikoo vaan ne vanhat kilvet silloin kun on alkuperäiset. Uusia samanlaisia ei saa konttorilta - uusissa on fontti isompi vaikka ottaakin eu-hirvitysten sijaan oikeat Rekisterikilvet. Ero on tarkkaan silmään huomattava :geek:

Noissa ei värissä ole vielä niin isoa kuten vanhemmissa (vanhemmat paljon keltaisemmat, tai sitten uv-kesto oli vaan niin huono että kellastuivat jo uutena)
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Mako
GFF
Viestit: 233
Liittynyt: 02.03.2007 22:12
Paikkakunta: Hamina

Re: 127 pieneen talliin

Viesti Kirjoittaja Mako »

Just niin. Jos aidot ja alkuperäiset kilvet ovat selvinneet autossa tänne asti, miksipä eivät jatkossakin. :thumb:

Omaan 133:een kysyivät museorekisteröinnin yhteydessä, että haluanko mustat kilvet siihen.
No en missään nimessä halunnut -76 vuoden identiteettiä romuttaa millään tavalla. :idea:

Enkä kyllä niin uuteen mustia kilpiä ottaisi vaikka mikä olisi. :x
Fiat 133 -76 MA
Lada 2102 16V
Fiat Milletrecento -65
noose01
Viestit: 1386
Liittynyt: 18.03.2005 15:05
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: 127 pieneen talliin

Viesti Kirjoittaja noose01 »

^^Ai niissä on fontti muuttunut. Kohtahan sitä pääsee ihmettelemään omin silmin kun 75:een pitäisi tilata eu-kilpien tilalle vanhanmalliset.

^Sitäpä ei voi oikein mistään tietää onko autossa paikallaan alkuperäiset kilvet vaikka tunnus olisi sama, ellei ole auton ainut omistaja [emoji6]
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: 127 pieneen talliin

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Sanoisin kun katsoo noita -83 fiiun 600tkm ajetun kilpiä, niin ei jää pienintäkään epäilystä etteikö ne olisi olleet reilu 30 vuotta autossa kiinni. :D Konttorilla niistä on tullut jo sanomista kun valkoiset heijastin pinnat hilseilleet kohta kokonaan pois.
Ja -73 vuotisen originaalikilvet on todellakin kellastuneet kuten niillä oli tapana. Noissa 83:ssa en huomaa samanlaista kellastumista.
Mutta en itsekään ole ajatellut, että itse fontissa olisi muutoksia. Nyt kun ajattelee, niin kyllähän 70-luvun kilvessä on jotain omanlaistaan.. pitää tehdä vertailua.

Mahtoiko 70-80 luvulla jos toinen kilpi vaurioitui, niin saada edes tilattua uutta vai pitikö samalla vaihtaa kilvet kokonaan uusiin? Silloinhan kilvet piti muutenkin vaihtaa jos auto muutti toiseen lääniin tms, jonka takia ynnä näitten käyttömaksusekoilujen, aika harvassa tuon ikäisessä on enää niitä originaalikilpiä. Nimenomaan että se kilpi olisi juuri se yksilö joka uutena autoon laitettu.

Rekisteriselvityksillähän sitten saa tietää onko kyseinen kirjain-numero juuri se mikä uutena autoon tuli vai jokin myöhemmin vaihtunut.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
noose01
Viestit: 1386
Liittynyt: 18.03.2005 15:05
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: 127 pieneen talliin

Viesti Kirjoittaja noose01 »

Ainakin minulla lukee rekisteriotteessa myös aiempi tunnus. Senhän saa kai vaihdettua takaisin käyttöön, jos on vielä vapaana. Mutta pahasti menee ohi aiheen, pahoittelut siitä.
Vastaa Viestiin