128 Panorama -77

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Viime syksynä osui tuollainen silmiin ja itsellä hyvin vähälle ajolle jäänyt avo-Ritmo vaihtui paremmin perheelliselle sopivaan farkkuun :mrgreen: Turun suunnastahan tämä mulle kulkeutui.

Kuva

Edellisen omistajan kuva. Vähän tuollainen kauhtunuthan tämä on ulkokuoreltaan ja jotain mystistä tuuninkia on aloitettu tekemään kun listojen reikiä on osittain turattu umpeen.

Jonkin aikaa tällä syksyllä ajelin ja käytin siten leimalla. Hylsy tuli väljästä alapallosta ja parkkivalojen puuttumisesta. Parkit siis paloi, mutta katkaisijasta syttyi joko kaikki valot tai ei mitään. Parkit pitäisi kuulemma palaa erikseenkin. Kampesin katkaisijan irti ja siinä samassa se rusahti ja löytyi kolmas asento jossa paloi vain parkit :D Alatukivarret meni vähän tiukoille kun kotimaan tukkuri ei lupauksista huolimatta noita saanutkaan toimitettua. Onneksi on eBay ja Italiasta ehti vielä tukivarret juuri ennen kuin uudelleennäyttöaika olisi umpeutunut. Eli leima tuli ja sitten tiputinkin tuon talvilepoon.

Kun ei tämä mikään helmi ole, niin ajattelin jatkaa pilaamista ja tehdä tekniikkapäivitystä. Välitykset tuossa on aika tiuhat vakiona, joten 5v loota. Tehoakin saisi olla reilummin, joten jo aiemmin talliin eksynyt 1,6 Tipon pata tuli otettua työn alle. Ei mitään ihmeitä ole tarkoitus tehdä. Peruspiritys puristusten noston ja nokan merkeissä. Tuota Tipon pataa oli joskus alettu turbolle muutamaan, joten siinä oli männät joihin oli monttua sorvattu. Tilalle olisi menossa 16V:n männät. Noita vähän viikonloppuna ihmettelin ja sovittelin:

Kuva

Kuva

Kuva

Tuo moniventtiilin mäntä on siis jonkin verran korkeampi mitä vajaaventtiilisen serkun ja omaa pienen domen. Joku voisi kasata noinkin, mutta taidan yrittää parantaa vielä paljepuolta. Tarkoitus oli poistaa dome paljealueen osalta ja ottaa muutama kymppi dekistä pois. Silloin saa pinnan suoraksi ja koko paljealueen sopivalle välykselle: 0,7..0,8 mm. Puristuksia tullee noin jotain 10..11 välille. Mitat on toistaiseksi vain tönärilla otettu, joten hitusen suuntaa-antavia. Tuntuvat kuitenkin mitat ihan linjassa keskenään olevan. Kansipahvina tuossa oli aika paksun oloinen Glaser, kun moinen sattui olemaan. Sinällään en tiedä kannataako tuolla kasata, muttei toisaalta vapari-sohc taida olla mitenkään vaativa tiipparin suhteen. Sytyksi olisi unskista peräisin oleva Digiplex2. Nokka on vielä haussa, mutta jotain 280..300 ajattelin kun ruokaa olisi tarkoitus syöttää 36 DGAV:llä vakioimarin läpi. Pakosarja taitaa saada olla 85 regatan vakio 2-reikäinen ja siitä eteenpäin kehittelen itse jotain. Jos tuosta yli 100 heppaa saisi :roll:

Alustaa tiputan alaspäin ja vanteiksi kaivelen varastoista jotain kivaa. Samalla jotain riittävän pientä rengasta alle kun välityksetkin tuon tempun kärsii sitten joskus. Saa tarjota jos on jotain mustaa ja pyöreää 13-tuumaista 50..60-sarjalaisena ylimääräisenä. Vanteet taitaa tulla 6" leveät, joten vähän olisi kumissa leveyttäkin oltava. Takana oli aika ronskit plus-camberit ja noita vähän leimamieskin kummasteli ja epäili epäsopivia osia käytetyn jossain muttei sitten tarttunut tuohon kuitenkaan enempää. Väkästelin tuonne jo tiputuspalat ja camberit sai niillä kuriin. Taisin 50 mm jatkomutterit tehdä väliin ja noilla tippui noin 80 mm kaaresta mitaten. Ei ainakaan enempää alas enää.

Etupenkit tuossa on aika rähjääntyneet, joten jotain tarvitsisi tilalle laittaa. Olisi tallin nurkassa HeviGeeTeestä jääneet vakiopenkit, joten noita voisi kokeilla sovitella jossain välissä. Ratiksikin olisi pari vaihtoehtoa olemassa, jotain vähän pienempää kuitenkin ja lähemmäs kuskia.

Kiitokset nyt jo osia diilanneille. Voi olla, että ensi kesä ajellaan vain alustamuutoksin ja loppu tekniikka päivittyy sitten kun paketti on kasassa. Eli tehdään kun ehditään, mutta tarkoitus olisi kampe kuitenkin ajossa pitää.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Mahtaisiko tähän mahtua Coupen penkit? On kippaavaa mallia ja kohtuulliset istua. Sellaiset nahkaiset olisi varattuna omaan 124 Coupe projektiin.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
GreenThing
GFF
Viestit: 2604
Liittynyt: 08.08.2003 21:20
Paikkakunta: Kärkölä

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

Jaa sulle meni tuo panoraama.
Kyllähän tuommoinen pitäisi joka jantterilla olla. 8-)
Oman aattelin ottaa ensitalvena työn alle. Lähinnä pikku siistimistä, kunnostelua ja pientä alustan parantelua.
Koneeseen ei tule muuta kuin 1300 kunnostettu hattu, ja ehkä 1-pisteruutta.
Auto on turpo, ja kuski on urpo.
Ei riemulla rajaa, kun kasilla ajaa.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja Stefa »

^^ On totta, ettei nuo HGT:n penkit ihan auton henkeen istu, mutten toisaalta hirveä nahkaistuinten fanikaan ole. On sentään autossa jotain missä istua, joten olkoon nyt toistaiseksi ja pidetään silmät auki. Joku vintage-henkinen matala kuppi voisi houkutella, toisaalta kippaamaan nuo pitäisi saada. Toisaalta jos nuo HGT:n penkit sovittelee, niin kävisiköhän sitten Coupen penkit peräti heittämällä. Aika vahva sukulaisuushan noilla taitaa olla :roll:

^ Jep Jep. Näitähän on kohta liikenteessä jo miitiin mahdollistava määrä :mrgreen: Onkos tuo sulla oikein isolohko? Vai turbon hattu? Itsekkin fundeerasin Unon 1,4 yksipistetekniikkaa, mutta tehdään nyt kuitenkin tälläista.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Mahtaa olla tosiaan melko samat penkit. Ei jaksanut kovin syvällisesti lukea tekstiä kun siellä oli vaan koodikieltä jostain virityshommeleista ja muuta ufologiaa. :D
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
jykä
Viestit: 140
Liittynyt: 18.10.2006 22:55

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja jykä »

Ei ole coupessa ja hgt:ssä samat penkin kiinnitykset.... eivät sovi keskenään...
Avatar
GreenThing
GFF
Viestit: 2604
Liittynyt: 08.08.2003 21:20
Paikkakunta: Kärkölä

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

Ihan perinteisellä 1100 pikkulohkolla mennään.
Mega ja yykässä ollut ykspiste, tai sitten annan vaan olla keisarilla.
Auto on turpo, ja kuski on urpo.
Ei riemulla rajaa, kun kasilla ajaa.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Tyhmä kysymys nokista. Pyörittelin käsissä ainoaa tallilla olevaa irtonokkaa. Tönärillä sain nostoa 8,4 mm IN ja EX, enkä ole ehtinyt asteita kellotella. Tuon perusteella tuo olisi mk1 Tien nokka? Google löytää tuolle ajoituksen 0/40-30/10. Jos en väärin laskenut, niin nokkakulma olisi 105? Jotenkin tuntuu jännältä, kun eikös turboissa monasti tuo kulma ole jotain 110 tai ylikin? Toisaalta tuohan voisi olla nostosta huolimatta hyvä aihio vaparin virikepiksi kun nokkakulma olisi jo valmiiksi sopiva? Voisi kyllä toisella tallilla olla toinenkin nokka ehkä, mutten tuotakaan tiedä mikä se olisi. Tai sitten varastan vielä ajokunnossa olevasta 70ie unosta.

Jos vaan kiikutan tuon koneistamoon ja kuuntelen tuomion :oops:
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Vaparin nokka olisi kyllä vapariin parempi aihio, turbon nokalla on vaikeaa saada sitä vähäistäkään overlappia ja nostotkin laiskemmat...
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
bad127
GFF
Viestit: 133
Liittynyt: 09.09.2006 12:16
Paikkakunta: Lieto AS

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja bad127 »

Meikäläisen vanhahan tämä... Täytyy mielenkiinnolla seurata mitä tästä kehittyy...
Stefa kirjoitti: Vähän tuollainen kauhtunuthan tämä on ulkokuoreltaan ja jotain mystistä tuuninkia on aloitettu tekemään kun listojen reikiä on osittain turattu umpeen.
Pakko mainita että ulkokuoren tuuningit ovat suksitelineitä ja ilmanoton lumisuojia lukuunottamatta edellisen omistajan aikaansaannoksia. :lol: Tampereelta itse hain tämän, omistaja ei tainnut varsinainen harrastaja olla.
Nuo camberit muuten muuttuivat takaiskarien vaihdon jälkeen, en niitä sen enempää murehtinut kun katsurille kelpasi... ;)
Romut, mutta omat...
Fiat Argenta 2000i.e. -84
Fiat Panda -82
Fiat Regata -85
Fiat Regata farmari -88
Fiat Ritmo -82
Fiat Ritmo Cabrio -84
Fiat Tempra Stw -95
Fiat 127 -82
Fiat 133 -79
Fiat 850 -74
Kupla -67
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja Stefa »

^Iskareita tulikin vähän sormella osoiteltua. Itseasiassa nyt tuolla tontituksella tosiaan camberit aika sopivat.

^^ Vein kuitenkin tuossa lentokentälle ajellessani nokan koneistamolle ohjeella, että katsovat saako siitä fiksua ja jollei niin tuon sitten toisen. Kyllä siitä nokan tekivät: nostoa 9 mm venttiililtä, välykset 0,4/0,5 ja asteita 284/274. Malli on "fiat 290". Nokkakulmaksi on merkitty 108 ja ajoitusohje "omiin merkkeihin". Tarkemmin kyselin, niin sanottiin, että voihan sen astelevyllä laittaa symmetrisesti. Se mistä vähän jäi paska maku, niin että kun puhelimessa puhuttiin hommasta ja oli myös puhetta että pukki lasketaan ja sitten kysyin hintaa, niin siitä oli tuo pukin osuus jäänyt pois. Lasku olikin sitten satkun enempi... Vähän kyllä kallis nokka tuli. Tuskin tuo liian tiukka ainakaan on, mutta jos ei ny ihan löysäkään. Toivottavasti :roll: Jos vaikka kellottaisi tuon ja vaparin vakionokan verrokiksi..

Onko muut noita pahveja mittailleet? Onko nämä paksuuntuneet vuosien saatossa? Vanhoissa jutuissa ovat paljon ohuempia, mutta itsellä on molemmat kaksi saman 1,9 mm ja toinen on käytetty. Tuo "uusikin" on ollut momenttiin vedettynä, mutta ei käytetty. Mietin vain, että uskaltaako lohkon vielä oikaista. Jos pahvi ei tuosta enää puristu, niin pari kolme kymppiä uskaltaisi ottaa. Jos pahvi puristuu muutaman kympin, niin sitten tulee jo ahdasta. Lohko ei ole täysin suora, joten oikeneeko sitten vaikka lie kympin siivulla vai ei :roll:

Hyviä ideoita millä männän patin saa kadotettua paljealueen kohdalta? Tietty jyrsimellä juu, mutta käsipelissä? Mäntä vaikka simmeillä tiukasti sylinteriin, lohkon pinnasta ohjaus ja sitten jotain :roll:
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Äkkiä laskurilla leikkien jos jotain selvää saa:

Kuva

Jos vertaa vaikka Piperiin, niin taitaa jo tuo 270 olla jonniin verran ärtsympi kun ottaa huomioon, että Piper taitaa olla ajoitus seediltä ja nuo omat hiojan asteita. Tosin Piperilla välykset vain puolet.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Ehdotuksia mitä tehdä paljealueelle jääville venakoloille? Ei lie oikein hyvä moisia taskuja ole jättää :roll:
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
1300ti
GFF
Viestit: 1039
Liittynyt: 21.09.2004 11:11
Paikkakunta: Perniö

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Jahas, hieno projekti! Jäikös sulla siis tuo oma vaihteisto ylimääräiseksi? Taidan joutua remontoimaan omani ennen kesää, jos sais toisen farkun askin varalle. Tiivistesarjan juuri huusin Italiasta...
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Stefa kirjoitti:Ehdotuksia mitä tehdä paljealueelle jääville venakoloille? Ei lie oikein hyvä moisia taskuja ole jättää :roll:
Jaa tähän tulee 16v:n männät? Eipä heti tulee mieleen mitään kikkakolmosta - muuta kuin sorvissa riittävästi pois ja lohkosta saman verran :mrgreen: .

Mut tosiaan ei kyllä hyvä noin. Samasta syystä joskus kun mahdollista tulevaisuuden prokkista varten tuli hankittua sohlottimen männät niin tuli flattopit ilman venakoloja, olis niitä samoja kippoja tainnut 16v:n venakoloillakin saada.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Vastaa Viestiin