Fiat 1500 Cabriolet -67 projekti

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!

Fiat 1500 Cabriolet -67 projekti

ViestiKirjoittaja Teemu L » 23.11.2014 10:30

Fiiattikärpänen taas puraisi. Talossa on ollut Fiat (seat) 600 jo 10 vuoden ajan ja sillä on ajettu 50tkm sinä aikana.
Nyt sain käsiini OIKEAN FIATIN. Työkaveri kertoi että naapurissa on projektikuntoinen 1500 Cabriolet seissyt tallissa vuodesta 2006, ja naapuri on muuttamassa pois.
Historiasta tiedetään sen verran että se on rekisteröity Suomessa v. 1967, eli alkuperäinen Suomi-auto. Edellinen omistaja, eräs Ikonen Hyvinkäältä hankki sen joskus 80-luvun alussa ja kunnosti.
Auton perästä löytyy 2kpl Gruppo Fiat Finlandia -tarroja, eli joku täällä saattaisi täällä tuntea edesmenneen omistajan.
Ikosen siirtyessä ajassa eteenpäin v. 1998 Fiat jäi seisomaan latoon jossa se mätäni pilalle. Oli kuulemma hienossa kunnossa seisomaan jäädessään.
Omistajan poika siirsi Fiatin parempaan säilöön v. 2006 jossa se seisoi siitä lähtien, kunnes hain pois tuhannella eurolla.

Autossa on kaikki osat paikallaan, tosin muutama pisteosa on väärin. Mitään peruuttamatonta tuningia ei ole tehty, mitä nyt sähköjärjestelmä muutettu vaihtovirtaan.
Omistajan poika oli ajatellut kunnostaa sen mutta ei onneksi ollut päässyt aloittamaan. "Valmiiksi purkaminen" on suuri vaara autolle jos sitä ei pääsekään heti sitten laittamaan.

Cabri täytyy käydä täysin läpi. Mikään ei oikeastaan toimi, paitsi vaihteisto tuntuisi olevan tikissään.
-Moottori on alkuperäinen ja jumissa. Männät sai lyödä tuurnalla palasiksi ennen kuin irtosivat. Kone oli kaikesta päätellen hiljattain laitettu ennen seisomaan jäämistään.
-Sylinterit asiallisessa kunnossa, mutta ylikoossa 77,8. Mistähän löytäisi ylikoko männät....?
-Kampiakselin ja kiertokankien laakerit tuliterät, tosin pientä korroosioväriä näkyvissä. Ajattelin kasata samoilla laakereilla.
-Alakerran osat suht hyviä
-Kantta en ole vielä purkanut, mutta kanavat olivat täynnä oksidia, hapettumaa.
-Imusarja täynnä hapettumaa, mutta ei puhki
-Kaasari hapettunut puhki, täysin pilalla

Kori on kauheassa kunnossa. Maali lohkeilee irti pellistä. On joskus maalattu huonosti.
Koripelleissä ei onneksi reikiä.
Lattia ja helmakotelot täytyy uusia. Paljon reikiä. Ei kuitenkaan niin huono että kori olisi vaarassa retkahtaa.
Takakontti täysin ruosteeton!!
Lasit, lamput, listat lähes uudenveroiset, ja alkuperäiset. Esim. takavalot kromattua umpirautaa.
Katto pitää uusia, samoin lattiamatot
Verhoilut uusittava

Tässä sitä projektia nyt sitten on.
Jos kenelläkään on Fiat 1500 Cabrion osia, tai moottoritekniikkaa niin voidaan tehdä kauppoja!
Liitteet
fiiu3.jpg
fiiu3.jpg (63.29 KiB) Katsottu 9161 kertaa
fiiu2.jpg
fiiu2.jpg (70.66 KiB) Katsottu 9161 kertaa
fiiu1.jpg
fiiu1.jpg (66.91 KiB) Katsottu 9161 kertaa
Teemu L
 
Viestit: 93
Liittynyt: 28.10.2014 14:30

Re: Fiat 1500 Cabriolet -67 projekti

ViestiKirjoittaja Teemu L » 23.11.2014 11:00

Suunnitelma on tämä.
fiiu4.jpg
fiiu4.jpg (62.52 KiB) Katsottu 9153 kertaa

Puretaan auto niin että lisävahinkoa ei tule vaikka se säilötään puuliiterissä talven yli.
Eli siis kaikki säilyttämisen arvoinen irti ja arkistoon. Talven aikana osia voi puunailla.
Myös kaikki mikä voi kerätä kosteutta puretaan irti. Jäljelle jää rullaava kori.

Purkaessa totuus alkoi selvitä:
-Suurin osa pisteosista on vielä käytettävissä.
fiiu5.jpg
fiiu5.jpg (60.71 KiB) Katsottu 9153 kertaa

-Korissa on paljon töitä. Varsinkin kardaanitunneli vaihdelaatikon päältä on jostain syystä leikkaamalla pilattu ja täytyy hitsata kuntoon.
Helmat ja lattia menee täysin uusiksi. Korjauspaloja saattaa vielä olla saatavana.
fiiu8.jpg
fiiu8.jpg (72.08 KiB) Katsottu 9153 kertaa

-Aika paljon osia saa vielä uutena, esim rättikatto, lattiamatot, lamppuja, moottorin osia, alustan ja voimansiirron osia jne.
Moottori on numeroiden mukaan alkuperäinen
Sitten ne puutteet.
-Alkuperäiset peltivanteet ja pölykapselit puuttuvat. Kapseleita löytyy uustuotantona, mutta mistähän saisi vanteet. Varapyörässä on yksi alkuperäinen vanne, joten ainakin malli on tiedossa.
-Männät kokoa 77,8 tai suurempi. Haluan säilyttää alkuperäisen moottorin. Mistä ihmeestä saisin männät...?
-Alkuperäinen tasavirtageneraattori ja erillinen sähkömekaaninen lataussäädin. Fiat 600 lataussäädin saattaisi olla samanlainen ja löytyy hyllystä, mutta mistä generaattori?
-Weber 2 kurkkuinen kaasutin täytyy löytää jostain, ja ilmanputsari koteloineen
-Lämmityslaitteen kennosta on kaikki lamellit syöpyneet. Päädyt on ehjät. Korjataanko näitä vielä jossain?
-Monet osat täytyy uudelleen kromata: Tuulilasin kehys, puskurit, etuvilkkujen rungot, käsijarrukahva, vaihdetanko, tuhkakuppi, tupakansytytin, etumaskin kehykset jne.. Mitähän kromaus maksaa, ja kuinka kamala pohjatyö siinä on?
-Jarrutehostin puuttuu kokonaan. Tarvitsee varmaan hommata myös uusi pääsylinteri.
-Jarrulevyt uusittava. Näitä onneksi näyttää löytyvän
-Takakontin lukko on rikki. Näyttäisi olevan saatavilla mutta suolaiseen hintaan
-Taitaa olla viisainta vaihtaa kuskin ovi kokonaan. Sisäpuoli on joskus leikelty auki, ja korjattu pellillä ja pop-niiteillä. Ulkopelti on kokonaan irti alareunasta. Jos joltain löytyy kuskinpuolen ovea niin olen kiinnostunut.

Nyt fiiu lepää jo liiterissä. Talven aikana pitää entisöidä kusiainen, ja sitten keväällä pääsee Cabrioletin korin kimppuun!
Ei kyllä varmaan ehdi ensi kesäksi liikenteeseen.
Teemu L
 
Viestit: 93
Liittynyt: 28.10.2014 14:30

Re: Fiat 1500 Cabriolet -67 projekti

ViestiKirjoittaja Teemu L » 23.11.2014 11:04

Tässä pari kuvaa lisää...
Liitteet
fiiu11.jpg
fiiu11.jpg (67.85 KiB) Katsottu 9153 kertaa
fiiu9.jpg
fiiu9.jpg (68.67 KiB) Katsottu 9153 kertaa
fiiu6.jpg
fiiu6.jpg (69.38 KiB) Katsottu 9153 kertaa
Teemu L
 
Viestit: 93
Liittynyt: 28.10.2014 14:30

Re: Fiat 1500 Cabriolet -67 projekti

ViestiKirjoittaja Teemu L » 23.11.2014 11:05

Siinä hapan kuskin puolen helma, ja pilalle hapettunut moottori. Lämppärin kenno pitäisi myös jostain löytää...
Liitteet
fiiu13.jpg
fiiu13.jpg (56.21 KiB) Katsottu 9029 kertaa
fiiu7.jpg
fiiu7.jpg (63.52 KiB) Katsottu 9153 kertaa
fiiu10.jpg
fiiu10.jpg (71.04 KiB) Katsottu 9153 kertaa
Viimeksi muokannut Teemu L päivämäärä 23.11.2014 20:46, muokattu yhteensä 1 kerran
Teemu L
 
Viestit: 93
Liittynyt: 28.10.2014 14:30

Re: Fiat 1500 Cabriolet -67 projekti

ViestiKirjoittaja Sämpy » 23.11.2014 11:09

Hienoa että vuosien laiminlyöntikierre saatiin vihdoin katkeamaan! :)
En tunne tätä Ikosta, mutta vanhemmat Gruppolaiset varmaan tunnistaa, toivottavasti saat auton vaikka ensi syyskuussa syystreffeille Töllinmäkeen niin sieltä löytynee oikeat ihmiset.
Eräs televisiokorjaaja kehuskeli hankkineensa cabrion, mutta tämä kohtaaminen taisi olla 90-luvun lopulla Hyvinkäällä ja autokin taisi olla valkoinen. Ehkä. Ja autokin taisi olla alunperin oscaversio joten eri tapaus.

Tämä omistajan poika ei tainnut pitää Fiudepiireihin yhteyksiä, kun en ole tällaisesta murheellisen kohtalon autosta kuullutkaan.

EDIT: jos tuosta lämppärin kennosta olisi kuvaa ja mittoja voisin katsella varastoja, siellä on paljon vanhempia kennoja joista ei mitään tietoa mihin kuuluu. Kenno saattaa hyvinkin olla sama kuin perus henkilömallissa, 1100 tai 1300/1500.

Näissähän on alunperin 1100 mallin vaihteisto eri kytkinkopalla, liekö tuonne soviteltu isompaa askia esim 1300/1500 mallista?
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Sämpy
Moderaattori
 
Viestit: 6211
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Tuulos

Re: Fiat 1500 Cabriolet -67 projekti

ViestiKirjoittaja 1300ti » 23.11.2014 13:09

Täältä löytyisi osia.
Avatar
1300ti
GFF
 
Viestit: 977
Liittynyt: 21.09.2004 11:11
Paikkakunta: Perniö

Re: Fiat 1500 Cabriolet -67 projekti

ViestiKirjoittaja Luigi » 23.11.2014 13:38

Uusia mäntiä voi löytää tuurilla ulkomailta:
http://www.oldtimer-motorenteile.com/in ... -1482.html

Jos ei löydy, niin CPS tekee kyllä justiinsa sellaiset männät,kuin haluat:
http://www.pistonispeciali.com/EN/cars.htm
http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=2&t=22513

Laakerit on aika edullisia, enkä syöpyneillä lähtisi konetta kasaamaan.
Insinööri kysyy, ja luonto vastaa
Avatar
Luigi
 
Viestit: 7753
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Fiat 1500 Cabriolet -67 projekti

ViestiKirjoittaja Teemu L » 23.11.2014 20:34

Ei tämä varmaan 1967 olekaan, vaan vanhempi. Eli siis 118H ja nelivaihteinen.
Mobilistin numerossa 2/2004 on monta sivua juttua ja kuvia näistä Cabrioleteista.
Tämä kuva on tästä kyseisestä autosta. Miltäköhän vuodelta tämä on ja kuka on kuski?
Tämä kaveri jolta tämän ostin ei osannut sanoa, eli on edellisiä omistajia.
Hauska nähdä että nuo samat vanteet olivat jo tuolloin alla.
kuuluuko tuossa etukulmassa olla antenni vakiona? Entäs sivupeilit, kuuluuko ne olla noin edessä?
Liitteet
fiiu12.jpg
fiiu12.jpg (70.28 KiB) Katsottu 9034 kertaa
Teemu L
 
Viestit: 93
Liittynyt: 28.10.2014 14:30

Re: Fiat 1500 Cabriolet -67 projekti

ViestiKirjoittaja Sämpy » 24.11.2014 08:30

Varmaan nämäkin on lähteneet tehtaalta ilman sivupeilejä, joten ne kuuluu juuri sinne mihin maahantuoja tai 1. omistaja on ne laittanut, jostain tarvikepeilikataloogista valiten. Yhdessä pressikuvassa on 1500S mallissa lituska peili heti etuoven etupuolella siinä lokasuojan sivulla jo alaslaskevassa pinnassa, muuten ovat kirjan kuvissa ilman peilejä.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Sämpy
Moderaattori
 
Viestit: 6211
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Tuulos

Re: Fiat 1500 Cabriolet -67 projekti

ViestiKirjoittaja Teemu L » 24.11.2014 16:43

Ok, antaa enemmän vapautta valita tyyliin sopivat peilit. Hyvä niin.
Vanteet olisivat hakusessa vielä. Mistähän löytyisi tällaiset 14-tuumaiset?
Liitteet
fiiu88b.jpg
fiiu88b.jpg (138.83 KiB) Katsottu 8919 kertaa
Teemu L
 
Viestit: 93
Liittynyt: 28.10.2014 14:30

Re: Fiat 1500 Cabriolet -67 projekti

ViestiKirjoittaja vvieri » 25.11.2014 14:22

Kiinnostava projekti. Tosiaan, tuohon moottoriin pitäisi vielä osia liikkua maailmalla koska se on ollut melkoisen yleinen aikoinaan.
Ville Vieri
*** Sivut muuttaneet! *** www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
vvieri
GFF
 
Viestit: 19178
Liittynyt: 20.12.2002 14:06
Paikkakunta: Laihia

Re: Fiat 1500 Cabriolet -67 projekti

ViestiKirjoittaja Sämpy » 25.11.2014 14:28

Kiinnostava on ollut myös säilytyspaikka, kun on tuohon kuntoon saatu. Yleensä vaatii seisottamista ulkona että saa imusarjan tuohon kuntoon, eikä siltikään aina onnistu. Onneksi on ilmeisen innokkaassa kodissa.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Sämpy
Moderaattori
 
Viestit: 6211
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Tuulos

Re: Fiat 1500 Cabriolet -67 projekti

ViestiKirjoittaja Teemu L » 28.11.2014 22:14

Homma edistyy hitaasti mutta edistyy kuitenkin.
Moottori on purettu, lohko pesty ja maalattu. Kampiakseli asennettu vanhoin laakerein jotka olivat lähes käyttämättömän näköiset yhtä korroosiovärjäytymää lukuun ottamatta. Tuokin värjäytymä hävisi suurimmaksi osaksi öljyisellä rätillä hankaamalla.

77,8mm männätkin löytyivät Hollannista. Fiatin alkuperäistä, vanhaa varastoa. Tuleepa oikein hieno museomoottori!
Nyt on rahat loppu. Seuraavaa palkkapäivää odotellessa. Sitten pitää hankkia vesipumppu, jakoketju ja pyörät, tiivistesarja ym. Öljypumppu pitää purkaa ja tarkistaa. Niitäkin kyllä löytyy aika edukkaasti.

Alkuperäisistä vanteistakin on johtolanka! Sellaiset on tosiaan pakko saada että näyttää alkuperäiseltä.
Sellainen villi idea kävi myöskin päässä, että jostain pitää saada FSO:n kone ja rakentaa siihen nelipisteruisku ja kärjetön sytytys. Alkuperäistä moottoria en raiskaa
Teemu L
 
Viestit: 93
Liittynyt: 28.10.2014 14:30

Re: Fiat 1500 Cabriolet -67 projekti

ViestiKirjoittaja TrooPerkele » 29.11.2014 09:48

Teemu L kirjoitti:Homma edistyy hitaasti mutta edistyy kuitenkin.
Moottori on purettu, lohko pesty ja maalattu. Kampiakseli asennettu vanhoin laakerein jotka olivat lähes käyttämättömän näköiset yhtä korroosiovärjäytymää lukuun ottamatta. Tuokin värjäytymä hävisi suurimmaksi osaksi öljyisellä rätillä hankaamalla.

77,8mm männätkin löytyivät Hollannista. Fiatin alkuperäistä, vanhaa varastoa. Tuleepa oikein hieno museomoottori!
Nyt on rahat loppu. Seuraavaa palkkapäivää odotellessa. Sitten pitää hankkia vesipumppu, jakoketju ja pyörät, tiivistesarja ym. Öljypumppu pitää purkaa ja tarkistaa. Niitäkin kyllä löytyy aika edukkaasti.

Alkuperäisistä vanteistakin on johtolanka! Sellaiset on tosiaan pakko saada että näyttää alkuperäiseltä.
Sellainen villi idea kävi myöskin päässä, että jostain pitää saada FSO:n kone ja rakentaa siihen nelipisteruisku ja kärjetön sytytys. Alkuperäistä moottoria en raiskaa


FSO Pollen moottorissa on jo valmiiksi kärjetön sytkä.
GFF 1738
Avatar
TrooPerkele
GFF
 
Viestit: 1236
Liittynyt: 09.08.2005 10:27
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Fiat 1500 Cabriolet -67 projekti

ViestiKirjoittaja Teemu L » 29.11.2014 13:00

Olen ymmärtänyt että ne FSO:n sytkät ei ole mitenkään kovin hyviä tai luotettavia. Varmaan kuitenkin tehokkaampi kipinä ja ja kestää kosteutta paremmin kuin perinteinen kärjellinen.

...paitsi että eihän tällä koskaan tulla ajelemaan rapakelillä. Hyvät komponentit kuitenkin lämmittää mieltä.
Teemu L
 
Viestit: 93
Liittynyt: 28.10.2014 14:30

Seuraava

Paluu Projektit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä

cron