Fiat 1500 Cabriolet -67 projekti

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Teemu L
Viestit: 111
Liittynyt: 28.10.2014 13:30

Fiat 1500 Cabriolet -67 projekti

Viesti Kirjoittaja Teemu L »

Fiiattikärpänen taas puraisi. Talossa on ollut Fiat (seat) 600 jo 10 vuoden ajan ja sillä on ajettu 50tkm sinä aikana.
Nyt sain käsiini OIKEAN FIATIN. Työkaveri kertoi että naapurissa on projektikuntoinen 1500 Cabriolet seissyt tallissa vuodesta 2006, ja naapuri on muuttamassa pois.
Historiasta tiedetään sen verran että se on rekisteröity Suomessa v. 1967, eli alkuperäinen Suomi-auto. Edellinen omistaja, eräs Ikonen Hyvinkäältä hankki sen joskus 80-luvun alussa ja kunnosti.
Auton perästä löytyy 2kpl Gruppo Fiat Finlandia -tarroja, eli joku täällä saattaisi täällä tuntea edesmenneen omistajan.
Ikosen siirtyessä ajassa eteenpäin v. 1998 Fiat jäi seisomaan latoon jossa se mätäni pilalle. Oli kuulemma hienossa kunnossa seisomaan jäädessään.
Omistajan poika siirsi Fiatin parempaan säilöön v. 2006 jossa se seisoi siitä lähtien, kunnes hain pois tuhannella eurolla.

Autossa on kaikki osat paikallaan, tosin muutama pisteosa on väärin. Mitään peruuttamatonta tuningia ei ole tehty, mitä nyt sähköjärjestelmä muutettu vaihtovirtaan.
Omistajan poika oli ajatellut kunnostaa sen mutta ei onneksi ollut päässyt aloittamaan. "Valmiiksi purkaminen" on suuri vaara autolle jos sitä ei pääsekään heti sitten laittamaan.

Cabri täytyy käydä täysin läpi. Mikään ei oikeastaan toimi, paitsi vaihteisto tuntuisi olevan tikissään.
-Moottori on alkuperäinen ja jumissa. Männät sai lyödä tuurnalla palasiksi ennen kuin irtosivat. Kone oli kaikesta päätellen hiljattain laitettu ennen seisomaan jäämistään.
-Sylinterit asiallisessa kunnossa, mutta ylikoossa 77,8. Mistähän löytäisi ylikoko männät....?
-Kampiakselin ja kiertokankien laakerit tuliterät, tosin pientä korroosioväriä näkyvissä. Ajattelin kasata samoilla laakereilla.
-Alakerran osat suht hyviä
-Kantta en ole vielä purkanut, mutta kanavat olivat täynnä oksidia, hapettumaa.
-Imusarja täynnä hapettumaa, mutta ei puhki
-Kaasari hapettunut puhki, täysin pilalla

Kori on kauheassa kunnossa. Maali lohkeilee irti pellistä. On joskus maalattu huonosti.
Koripelleissä ei onneksi reikiä.
Lattia ja helmakotelot täytyy uusia. Paljon reikiä. Ei kuitenkaan niin huono että kori olisi vaarassa retkahtaa.
Takakontti täysin ruosteeton!!
Lasit, lamput, listat lähes uudenveroiset, ja alkuperäiset. Esim. takavalot kromattua umpirautaa.
Katto pitää uusia, samoin lattiamatot
Verhoilut uusittava

Tässä sitä projektia nyt sitten on.
Jos kenelläkään on Fiat 1500 Cabrion osia, tai moottoritekniikkaa niin voidaan tehdä kauppoja!
Liitteet
fiiu3.jpg
fiiu3.jpg (63.29 KiB) Katsottu 18314 kertaa
fiiu2.jpg
fiiu2.jpg (70.66 KiB) Katsottu 18314 kertaa
fiiu1.jpg
fiiu1.jpg (66.91 KiB) Katsottu 18314 kertaa
Teemu L
Viestit: 111
Liittynyt: 28.10.2014 13:30

Re: Fiat 1500 Cabriolet -67 projekti

Viesti Kirjoittaja Teemu L »

Suunnitelma on tämä.
fiiu4.jpg
fiiu4.jpg (62.52 KiB) Katsottu 18306 kertaa
Puretaan auto niin että lisävahinkoa ei tule vaikka se säilötään puuliiterissä talven yli.
Eli siis kaikki säilyttämisen arvoinen irti ja arkistoon. Talven aikana osia voi puunailla.
Myös kaikki mikä voi kerätä kosteutta puretaan irti. Jäljelle jää rullaava kori.

Purkaessa totuus alkoi selvitä:
-Suurin osa pisteosista on vielä käytettävissä.
fiiu5.jpg
fiiu5.jpg (60.71 KiB) Katsottu 18306 kertaa
-Korissa on paljon töitä. Varsinkin kardaanitunneli vaihdelaatikon päältä on jostain syystä leikkaamalla pilattu ja täytyy hitsata kuntoon.
Helmat ja lattia menee täysin uusiksi. Korjauspaloja saattaa vielä olla saatavana.
fiiu8.jpg
fiiu8.jpg (72.08 KiB) Katsottu 18306 kertaa
-Aika paljon osia saa vielä uutena, esim rättikatto, lattiamatot, lamppuja, moottorin osia, alustan ja voimansiirron osia jne.
Moottori on numeroiden mukaan alkuperäinen
Sitten ne puutteet.
-Alkuperäiset peltivanteet ja pölykapselit puuttuvat. Kapseleita löytyy uustuotantona, mutta mistähän saisi vanteet. Varapyörässä on yksi alkuperäinen vanne, joten ainakin malli on tiedossa.
-Männät kokoa 77,8 tai suurempi. Haluan säilyttää alkuperäisen moottorin. Mistä ihmeestä saisin männät...?
-Alkuperäinen tasavirtageneraattori ja erillinen sähkömekaaninen lataussäädin. Fiat 600 lataussäädin saattaisi olla samanlainen ja löytyy hyllystä, mutta mistä generaattori?
-Weber 2 kurkkuinen kaasutin täytyy löytää jostain, ja ilmanputsari koteloineen
-Lämmityslaitteen kennosta on kaikki lamellit syöpyneet. Päädyt on ehjät. Korjataanko näitä vielä jossain?
-Monet osat täytyy uudelleen kromata: Tuulilasin kehys, puskurit, etuvilkkujen rungot, käsijarrukahva, vaihdetanko, tuhkakuppi, tupakansytytin, etumaskin kehykset jne.. Mitähän kromaus maksaa, ja kuinka kamala pohjatyö siinä on?
-Jarrutehostin puuttuu kokonaan. Tarvitsee varmaan hommata myös uusi pääsylinteri.
-Jarrulevyt uusittava. Näitä onneksi näyttää löytyvän
-Takakontin lukko on rikki. Näyttäisi olevan saatavilla mutta suolaiseen hintaan
-Taitaa olla viisainta vaihtaa kuskin ovi kokonaan. Sisäpuoli on joskus leikelty auki, ja korjattu pellillä ja pop-niiteillä. Ulkopelti on kokonaan irti alareunasta. Jos joltain löytyy kuskinpuolen ovea niin olen kiinnostunut.

Nyt fiiu lepää jo liiterissä. Talven aikana pitää entisöidä kusiainen, ja sitten keväällä pääsee Cabrioletin korin kimppuun!
Ei kyllä varmaan ehdi ensi kesäksi liikenteeseen.
Teemu L
Viestit: 111
Liittynyt: 28.10.2014 13:30

Re: Fiat 1500 Cabriolet -67 projekti

Viesti Kirjoittaja Teemu L »

Tässä pari kuvaa lisää...
Liitteet
fiiu11.jpg
fiiu11.jpg (67.85 KiB) Katsottu 18306 kertaa
fiiu9.jpg
fiiu9.jpg (68.67 KiB) Katsottu 18306 kertaa
fiiu6.jpg
fiiu6.jpg (69.38 KiB) Katsottu 18306 kertaa
Teemu L
Viestit: 111
Liittynyt: 28.10.2014 13:30

Re: Fiat 1500 Cabriolet -67 projekti

Viesti Kirjoittaja Teemu L »

Siinä hapan kuskin puolen helma, ja pilalle hapettunut moottori. Lämppärin kenno pitäisi myös jostain löytää...
Liitteet
fiiu13.jpg
fiiu13.jpg (56.21 KiB) Katsottu 18182 kertaa
fiiu7.jpg
fiiu7.jpg (63.52 KiB) Katsottu 18306 kertaa
fiiu10.jpg
fiiu10.jpg (71.04 KiB) Katsottu 18306 kertaa
Viimeksi muokannut Teemu L, 23.11.2014 19:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Fiat 1500 Cabriolet -67 projekti

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Hienoa että vuosien laiminlyöntikierre saatiin vihdoin katkeamaan! :)
En tunne tätä Ikosta, mutta vanhemmat Gruppolaiset varmaan tunnistaa, toivottavasti saat auton vaikka ensi syyskuussa syystreffeille Töllinmäkeen niin sieltä löytynee oikeat ihmiset.
Eräs televisiokorjaaja kehuskeli hankkineensa cabrion, mutta tämä kohtaaminen taisi olla 90-luvun lopulla Hyvinkäällä ja autokin taisi olla valkoinen. Ehkä. Ja autokin taisi olla alunperin oscaversio joten eri tapaus.

Tämä omistajan poika ei tainnut pitää Fiudepiireihin yhteyksiä, kun en ole tällaisesta murheellisen kohtalon autosta kuullutkaan.

EDIT: jos tuosta lämppärin kennosta olisi kuvaa ja mittoja voisin katsella varastoja, siellä on paljon vanhempia kennoja joista ei mitään tietoa mihin kuuluu. Kenno saattaa hyvinkin olla sama kuin perus henkilömallissa, 1100 tai 1300/1500.

Näissähän on alunperin 1100 mallin vaihteisto eri kytkinkopalla, liekö tuonne soviteltu isompaa askia esim 1300/1500 mallista?
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
1300ti
GFF
Viestit: 1039
Liittynyt: 21.09.2004 11:11
Paikkakunta: Perniö

Re: Fiat 1500 Cabriolet -67 projekti

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Täältä löytyisi osia.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Fiat 1500 Cabriolet -67 projekti

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Uusia mäntiä voi löytää tuurilla ulkomailta:
http://www.oldtimer-motorenteile.com/in ... -1482.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Jos ei löydy, niin CPS tekee kyllä justiinsa sellaiset männät,kuin haluat:
http://www.pistonispeciali.com/EN/cars.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=2&t=22513" onclick="window.open(this.href);return false;

Laakerit on aika edullisia, enkä syöpyneillä lähtisi konetta kasaamaan.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Teemu L
Viestit: 111
Liittynyt: 28.10.2014 13:30

Re: Fiat 1500 Cabriolet -67 projekti

Viesti Kirjoittaja Teemu L »

Ei tämä varmaan 1967 olekaan, vaan vanhempi. Eli siis 118H ja nelivaihteinen.
Mobilistin numerossa 2/2004 on monta sivua juttua ja kuvia näistä Cabrioleteista.
Tämä kuva on tästä kyseisestä autosta. Miltäköhän vuodelta tämä on ja kuka on kuski?
Tämä kaveri jolta tämän ostin ei osannut sanoa, eli on edellisiä omistajia.
Hauska nähdä että nuo samat vanteet olivat jo tuolloin alla.
kuuluuko tuossa etukulmassa olla antenni vakiona? Entäs sivupeilit, kuuluuko ne olla noin edessä?
Liitteet
fiiu12.jpg
fiiu12.jpg (70.28 KiB) Katsottu 18187 kertaa
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Fiat 1500 Cabriolet -67 projekti

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Varmaan nämäkin on lähteneet tehtaalta ilman sivupeilejä, joten ne kuuluu juuri sinne mihin maahantuoja tai 1. omistaja on ne laittanut, jostain tarvikepeilikataloogista valiten. Yhdessä pressikuvassa on 1500S mallissa lituska peili heti etuoven etupuolella siinä lokasuojan sivulla jo alaslaskevassa pinnassa, muuten ovat kirjan kuvissa ilman peilejä.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Teemu L
Viestit: 111
Liittynyt: 28.10.2014 13:30

Re: Fiat 1500 Cabriolet -67 projekti

Viesti Kirjoittaja Teemu L »

Ok, antaa enemmän vapautta valita tyyliin sopivat peilit. Hyvä niin.
Vanteet olisivat hakusessa vielä. Mistähän löytyisi tällaiset 14-tuumaiset?
Liitteet
fiiu88b.jpg
fiiu88b.jpg (138.83 KiB) Katsottu 18072 kertaa
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Fiat 1500 Cabriolet -67 projekti

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Kiinnostava projekti. Tosiaan, tuohon moottoriin pitäisi vielä osia liikkua maailmalla koska se on ollut melkoisen yleinen aikoinaan.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Fiat 1500 Cabriolet -67 projekti

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Kiinnostava on ollut myös säilytyspaikka, kun on tuohon kuntoon saatu. Yleensä vaatii seisottamista ulkona että saa imusarjan tuohon kuntoon, eikä siltikään aina onnistu. Onneksi on ilmeisen innokkaassa kodissa.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Teemu L
Viestit: 111
Liittynyt: 28.10.2014 13:30

Re: Fiat 1500 Cabriolet -67 projekti

Viesti Kirjoittaja Teemu L »

Homma edistyy hitaasti mutta edistyy kuitenkin.
Moottori on purettu, lohko pesty ja maalattu. Kampiakseli asennettu vanhoin laakerein jotka olivat lähes käyttämättömän näköiset yhtä korroosiovärjäytymää lukuun ottamatta. Tuokin värjäytymä hävisi suurimmaksi osaksi öljyisellä rätillä hankaamalla.

77,8mm männätkin löytyivät Hollannista. Fiatin alkuperäistä, vanhaa varastoa. Tuleepa oikein hieno museomoottori!
Nyt on rahat loppu. Seuraavaa palkkapäivää odotellessa. Sitten pitää hankkia vesipumppu, jakoketju ja pyörät, tiivistesarja ym. Öljypumppu pitää purkaa ja tarkistaa. Niitäkin kyllä löytyy aika edukkaasti.

Alkuperäisistä vanteistakin on johtolanka! Sellaiset on tosiaan pakko saada että näyttää alkuperäiseltä.
Sellainen villi idea kävi myöskin päässä, että jostain pitää saada FSO:n kone ja rakentaa siihen nelipisteruisku ja kärjetön sytytys. Alkuperäistä moottoria en raiskaa
TrooPerkele
GFF
Viestit: 1245
Liittynyt: 09.08.2005 10:27
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Fiat 1500 Cabriolet -67 projekti

Viesti Kirjoittaja TrooPerkele »

Teemu L kirjoitti:Homma edistyy hitaasti mutta edistyy kuitenkin.
Moottori on purettu, lohko pesty ja maalattu. Kampiakseli asennettu vanhoin laakerein jotka olivat lähes käyttämättömän näköiset yhtä korroosiovärjäytymää lukuun ottamatta. Tuokin värjäytymä hävisi suurimmaksi osaksi öljyisellä rätillä hankaamalla.

77,8mm männätkin löytyivät Hollannista. Fiatin alkuperäistä, vanhaa varastoa. Tuleepa oikein hieno museomoottori!
Nyt on rahat loppu. Seuraavaa palkkapäivää odotellessa. Sitten pitää hankkia vesipumppu, jakoketju ja pyörät, tiivistesarja ym. Öljypumppu pitää purkaa ja tarkistaa. Niitäkin kyllä löytyy aika edukkaasti.

Alkuperäisistä vanteistakin on johtolanka! Sellaiset on tosiaan pakko saada että näyttää alkuperäiseltä.
Sellainen villi idea kävi myöskin päässä, että jostain pitää saada FSO:n kone ja rakentaa siihen nelipisteruisku ja kärjetön sytytys. Alkuperäistä moottoria en raiskaa
FSO Pollen moottorissa on jo valmiiksi kärjetön sytkä.
GFF 1738
Teemu L
Viestit: 111
Liittynyt: 28.10.2014 13:30

Re: Fiat 1500 Cabriolet -67 projekti

Viesti Kirjoittaja Teemu L »

Olen ymmärtänyt että ne FSO:n sytkät ei ole mitenkään kovin hyviä tai luotettavia. Varmaan kuitenkin tehokkaampi kipinä ja ja kestää kosteutta paremmin kuin perinteinen kärjellinen.

...paitsi että eihän tällä koskaan tulla ajelemaan rapakelillä. Hyvät komponentit kuitenkin lämmittää mieltä.
Vastaa Viestiin