Turbo-Cromun ehostusta

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: Turbo-Cromun ehostusta

Viesti Kirjoittaja -HH- »

vvieri kirjoitti:Kämmäsin aikoinaan öljynjäähdyttimen asennuksessa ja nyt on n. 150€ hintaiseen Mocalin 19-riviseen öljynjäähdytinkennoon kulahtanut vuoto. Vituttaa. Pitää vissiin kokeilla sitä techno-weldiä + koeponnistusta, ennenkuin tekee päätöstä heittää kennon romulavalle.
Selvä takuutapaus - jos korjaaja alkaa narista ettei toimita uutta kennoa tilalle tai vaikuttaa v*ttuuntuneelta kannattaa vaihtaa korjaajaa :mrgreen: . Mulla kävi hyvin käyttökinnerin lämppärin kanssa - väärin kasattu mutta remppamies korjas mukisematta takuuseen :lol: .

Eiköhän tollanen kohtuu vakio turbo-Croma tuu toimeen oikeen hyvin sen 13-rivisekin kanssa. Mikäs siitä kennosta nyt korkkas? Olikos jotenkin pännissä vai hankasiko jonnekin? Kyllä kaks kertaa miettisin ennen kuin alkaisin leikkimään korjatun kennon kanssa ellei oo tehty oikeesti hyvin - tai eihän siitä isoa vahinkoa tuu jos öljyt täydessä laulussa levittää pitkin tietä... :roll:
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Turbo-Cromun ehostusta

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Kiitokset mielenkiintoisesta kannanotosta. Siihen oli hankautunut pieni vuoto josta alkoi tihkumaan öljyä ulos. Ei mitään massiivista vuotoa mutta reviirinmerkkaustaipumus kasvoi entisestään.

Ai niin, nyt kun tilkitsemishommiin rupesin niin tuli vaihdettua virranjakajan runko myös, kun jakaja tiputteli öljyä. Samoin öljytikun juurikumi samasta syystä. Pitäisi hakea varmaan hyllyyn jakajan akselin stefoja vastaisuuden varalle... joskus mulla noita on ollutkin. Nuo tuppaavat enempi ajettuina kuivettumaan ja lähtemään karkuteille pesistään. Pitää vielä tähyillä muitakin vuotoja, ettei arvokkaat Selenia Racingit leviä ympäristöön...
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Turbo-Cromun ehostusta

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Croma täytti 400tkm. Synttärilahjaksi hän sai akkujännitteen mittarin (kuvassa se alempi). Tämä versio mittaa suoraan akunnavoista, eikä mitään kojelaudan sisällä olevaa välijännitettä. Mittari kuitenkin ottaa herätteen virtalukolta, eli ei loimota silloin, kun virta ei ole päällä. Jos joku nyt kiinnostui kapineesta, niin näitä joutaa kyllä...

Nohevimmat ehkä huomaavat kuvasta, että seuraava uusimiskohde onkin lataussäädin. Ostin jo hirveän hintaisen, aidon lämpötilakompensoidun Boschilaisen... Viime talvi tuli ajeltua tietoisena siitä ettei akussa ole kaikki kotona...
Liitteet
voltmet.jpg
voltmet.jpg (77.04 KiB) Katsottu 13540 kertaa
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: Turbo-Cromun ehostusta

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Ihanan kasaria, vielä kun olis vihreet numerot! :P
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Turbo-Cromun ehostusta

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Punainen led on ledeistä kaikkein vanhin keksintö, mutta voisin toki etsiä josko löytyis vihreätä versiota.. :)
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Turbo-Cromun ehostusta

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Noniin, säädin tuli eilen vaihdettua ja nyt lukema on 14,1V. Starttikin vie ihan erilailla. :mrgreen:
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
sampsulisami
Viestit: 1914
Liittynyt: 09.04.2012 14:39

Re: Turbo-Cromun ehostusta

Viesti Kirjoittaja sampsulisami »

Hehkulamput ja väri tulpat nii hyvä tulee :mrgreen:

Oliko pahasti hiilet kulunut?
Bravo t-jet
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Turbo-Cromun ehostusta

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Ei oikeastaan. Vaihdoin hiilet tuohon vanhaan säätimeen jo jokin aika sitten. Säädin oli vaan jotenkin nuutunut ajan kanssa ja alkanut tarjoamaan laturille magnetointia laiskasti. Alkuperäinen Possilainen sekin oli.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
sampsulisami
Viestit: 1914
Liittynyt: 09.04.2012 14:39

Re: Turbo-Cromun ehostusta

Viesti Kirjoittaja sampsulisami »

Kuvia autosta?
Bravo t-jet
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Turbo-Cromun ehostusta

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Tarkoitus olisi kyllä elvyttää muinoin Maranello-serverillä sijainnut kuvagalleria...
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Turbo-Cromun ehostusta

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Nyt n. 406 tkm mittarissa. Auto sai taas uudet öljyt ja filtterin. Niin, ja se 6 vuotta hyllyssä maannut radio tuli viimein asennettua...

Vierailtiin Cromalla muutaman lomapäivän aikana Levillä, takaisin tultiin Kolarin kautta. Matkaa kertyi yhteensä 1586 kilometriä ja kulutukseksi ilmeni n. 7,5l sadalla.

Oviin on ilmestynyt kukintoja, joten alkaisi olla taas aika vilkaista koppaa vähän tarkemmin, vaikka sitten kesän aikana.
Liitteet
Croma Levitunturin huipulla
Croma Levitunturin huipulla
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Turbo-Cromun ehostusta

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Croman siirsin liikennekäytöstä poistoon kun leima vanheni, en sitten laiskuuttani jaksanut käydä leimalla kun 131 on ajossa.

Tarkoitus olis myöhemmin kesäloman aikana katsoa vähän läpi. Jokavuotinen ongelma on ainakin pakokaasupäästöjen kanssa tuskailu ja juuttuneet käsijarrun vaijerit. :roll: Sinällään muuten autossa ei ole mitään isompaa vikaa.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Turbo-Cromun ehostusta

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Sainpas aikaiseksi kääriä hihat tämänkin kamppeen kanssa. Johan se juhannuksesta saakka on tallissa maannut. No, onpa ainakin ehtinyt kuivua riittävästi ennen työn aloittamista. :roll:

Apukuskin puolen takakaaren kuppaisuus oli ulospäin nähtyä ja odotettua, eikä oikeastaan mitään yllättävää paljastunut senkään jälkeen, kun takapuskurin otti irti. Takahelmassa on pientä kukintoa, mutta ei kuitenkaan mitään vakavampaa vielä ole paljastunut. Voihan sieltä massojen alta jotain vielä löytyä kun lähtee rapsimaan...
Takakaari, oikea
Takakaari, oikea
sIMG_6918.jpg (91.77 KiB) Katsottu 11132 kertaa
Aika kauan sai tämä ranetus piileskellä varapyörän kotelon pohjassa auton takaluukussa ennen löytymistään runsaan alustamassan alta! Mikä lie maalipurkin kansi piilotettu alustamassalla molemmin puolin jotain reikää peittämään. Näitä erilaisia patentteja oli autossa todella runsaasti edellisten omistajien jäljiltä, mutta luulin ne jo kaikki löytäneeni tähän mennessä. :lol:
Pitäisikin elvyttää vanha kunnon nettigalleria, jotta voisi kaikkea vastaantullutta oikein muistella.
harakiripatentti
harakiripatentti
sIMG_6906.jpg (135.95 KiB) Katsottu 11132 kertaa
Varsin ikävä yllätys oli että taka-apurunko on sitten viime näkemästä miltei mädännyt irti molemmilta puolilta. Pääseeköhän tuonne runkopalkin sisälle jostain suolasontaa - Ehdotuksia automallia tuntevilta? Massaus tuossa kohdin on ollut kohtuullisessa kunnossa, mutta eihän sitä tiedä, mitä sinnekin joskus historiassa on peitelty.

Joutuu siis pudottamaan takaa apurungon ja bensatankin alas. Ensin mainittua hommaa aloitin jo. Iskarin alapäiden pultit olivat rei'issään hyvin piukassa, kuten tavallista. Täytyy tällä kertaa koittaa laittaa kasatessa mukaan jotain korroosiota estävää linimenttiä. 131:n kanssa käytin jotain sitkeää, merikäyttöön tehtyä vaseliinia, mutta siitä nyt ei vielä oikein kokemuksia ole kertynyt. Ehkä kokeilen tässäkin.

Tallista löytyy sinkitty taka-apurunko, jonka taidan nostaa autoon tilalle, vaikka auton alkuperäinenkään apurunko ei vielä vaihtokunnossa ole. Samanlainen oli muuten ainakin vähän aikaa sitten tarjolla varaosatorilla, suosittelen. ;)

Voihan tässä lisäksi lohduttautua sillä, että pääsee ruostesuojaamaan koria tankin yläpuoleltakin, ja tarkistamaan missä kunnossa tankkia kannattelevat pannat ovat, niin ei käy joskus niinkuin entisen työkaverin isän volkkarissa että putoaa tankki tielle ja auto pysähtyy jonkin matkan päähän. :mrgreen:
Taka-apurungon kiinnitykset
Taka-apurungon kiinnitykset
sIMG_6902.jpg (187.62 KiB) Katsottu 11132 kertaa
Mutta joo, tästä olis tarkoitus aloittaa. Paljon on muutakin tehtävää iltaisin mutta toivotaan että ehtisi hoitaa tätäkin remonttia. Vähän säntillisemmin olisi ruostesuojauksia voinut viime vuosina hoitaa, täytyy taas kerran joutua toteamaan...
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Turbo-Cromun ehostusta

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Noniin, se olis sitten taka-apurunko pudotettuna alas. Aika mädänneet paikat on kiinnityspisteiden lähellä molemmilla puolilla. Pitää vielä tankki pudottaa alas ennenkuin voi alkaa korjailemaan...
Taka-apurungon kiinnityspiste
Taka-apurungon kiinnityspiste
sIMG_7001.jpg (157.03 KiB) Katsottu 11007 kertaa
Apurunko
Apurunko
sIMG_6999.jpg (59.52 KiB) Katsottu 11007 kertaa
Sitten toinen ongelma - nämä luokattoman surkeat tarvikekumiosat. Tai no eihän nämä mistään kumista kaiketi ole edes valmistettuja.
Ei ole kovin vanha käsijarrun vaijeri ja jo on suojakumit aivan tohjona. Luojan kiitos vaijeri itsessään on vielä kunnossa.
Suoja"kumin" riekaleet
Suoja"kumin" riekaleet
sIMG_6998.jpg (69.26 KiB) Katsottu 11007 kertaa
Olisiko ehdotuksia, mistä löytäisi kunnolliset haitarikumit noiden surkimusten tilalle? Voisin jopa maksaakin niistä. Ettei tarvitsisi alkaa koteloimaan aivan koko vipstaakin ympäristöä suolapaskalta suojiin. Tai ostaa uutta vaijeria, jonka suojat ovat aivan yhtä heikko esitys.
Orggis-vaijerissa varmaan olisi kunnolliset kumet, jos sellaisia jostain vielä saisi...
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Turbo-Cromun ehostusta

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Nuo takapalkin kiinnityspisteet taitavat lahota pikemminkin ulkoa sisään päin, kuin päinvastoin. Kannattaa aina joskus vähän öljytä noita kohtia.

Theman käsijarruvaijerin kumet on tainneet olla riekaleina jo lähemmäs kymmenen vuotta. Muistaakseni jossain vaiheessa pyörittelin vähän jesaria sinne päihin. Muutenhan vaijeri tuli öljyttyä ennen asennusta. Ei ole vielä sen kummempia toimenpiteitä vaatinut.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Vastaa Viestiin