Prisma 1.6 i.e käyntiongelmia...

Yleistä keskustelua Lancioista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
Haanpää
Viestit: 74
Liittynyt: 25.08.2014 20:21
Paikkakunta: Valkeakoski

Prisma 1.6 i.e käyntiongelmia...

Viesti Kirjoittaja Haanpää »

Tulipahan haalittua pihaan punainen Prisma, jota on jo enemmän tai vähemmän rakenneltu uuteen uskoon. Kuitenkin auto on sellaisenaan makoillut 4v ulkosalla ja nyt kotipihassa aloin autoon tutustumaan ja perus huoltojen jälkeen aloin sitä herättelemään. Noh....

Ensiyrittämällä starttasi, vaan ei saanut polttoainetta. Pumpun liitokset korjasin ja kolautin pumppua kerran, jonka jälkeen hörähti käymään, vaan ei kestänyt yli 2000rpm kierroksia vaan alkoi röpeltämään samalla jenkakellon viisarin pykiessä ja hyppiessä 1000-3000rpm välillä. Myös tyhjäkäynti uupui kokonaan. Tästä vain innostuneena kävin jokaisen liittimen ja johdon läpi mitä pellin alta löysin, ja sain kuin sainkin auton käymään tyhjäkäyntiä ja myös ottamaan kierroksia nätisti. Kuitenkin loppujen lopuksi tyhjäkäynniltä sammui kuin seinään, mutta käynnistyi normaalisti ja kävi taas. Auto jäi tämän jälkeen pihaan odottamaan seuraavaa päivää.

Seuraavana päivänä auto ei meinannut käynnistyä, ja kun käynnistyi niin kävi 5sec röpeltäen ja sammui. Sama toistuu nyt joka kerta, vaivalla käynnistyy, käy huonosti ja sammuu. Pisimpään auto käy kuin pilkkii kaasulla kierrokset 1500rpm paikkeille ja pitää tasaisena. Silläkin tavalla auto kuitenkin sammuu kuin saunalyhty yhtäkkiä muutaman sekunnin päästä. Jenkakello on pykinyt kokoajan samanlailla kuin alussakin, jos se jotenkin liittyy asiaan.

Ennen ensimmäistä starttausta vaihdoin uudet polttoaineet, sytytystulpat ja moottoriöljyt. Jakajankansi sekä pyörijä olivat uudenveroisessa kunnossa kuten myös tulpanjohdot. Käynnistely-yritysten välissä olen vaihdellut kaasuläpän asentotunnistimen, imusarjan lämpö- sekä painetunnistimet sekä vedenlämpötunnistimen toisiin käytettyihin, mikään ei vaikuttanut mihinkään. Nokan- sekä kammenantureilta otin johdot irti ja sen jälkeen auto ei edes luvannut, eli niissä tunnistimissa ilmeisesti on jotain henkeä ?

Autossa on vv-suodatin, virityskansi isommilla venttiileillä sekä siistityillä kanavilla. Nokka-akseleissa asteita 302 ja nostoakin muistaakseni yli 11mm. Alipaineesta en tiedä kuinka riittää mutta toisaalta auto toimi kuitenkin hetken joten en usko että siitä on kiinni.

En ole nyt tarkistanut uupuuko polttoaine vaiko kipinä, mutta jotenkin kummastuttaa miten moottori saisi joka kerta polttoainetta sen verran että käynnistyy jos vika olisi bensapuolella. Voisiko puola tai sytytysmoduli tehdä tälläistä ? Kuitenkin kosteahko keli on ollut nyt ja auto ollut ulkosalla. Toinen ajatus viittaa bensapumpun releeseen, tosin itselläni ei ole mitään havaintoa mistä sen löytäisi ?
Astra 2.0 Sport -99
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Prisma 1.6 i.e käyntiongelmia...

Viesti Kirjoittaja VTO »

Miten Prismassa on tyhjäkäynnin säätö toteutettu? Joka muistaa paremmin korjatkoon, mutta oliko sellainen sähkösäätöinen laite letkun välissä, joka päästää ilmaa kaasuläpän ohi tms? Se kun jumittaa, niin käynti on aika huonoa. Tietysti ilmavuodot on hyvä eliminoida vaikkapa starttipilotin avulla kun koneen käyntiin saa.
Haanpää
Viestit: 74
Liittynyt: 25.08.2014 20:21
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Prisma 1.6 i.e käyntiongelmia...

Viesti Kirjoittaja Haanpää »

VTO kirjoitti:Miten Prismassa on tyhjäkäynnin säätö toteutettu? Joka muistaa paremmin korjatkoon, mutta oliko sellainen sähkösäätöinen laite letkun välissä, joka päästää ilmaa kaasuläpän ohi tms? Se kun jumittaa, niin käynti on aika huonoa. Tietysti ilmavuodot on hyvä eliminoida vaikkapa starttipilotin avulla kun koneen käyntiin saa.
Mielestäni se on juurikin kuvailemasi solenoidi letkujen välissä, johon en toistaiseksi ole vielä edes koskenut. Toinen solenoidi löytyy kyllä jolla testata ja huomenna olisi tarkoitus vaihtaa varmuuden vuoksi uusi puola ja sytkämoduli mikäli sellaiset jostain saan.

Mutta jotenkin tuntuu tämä vika kummalliselta, ihan kuin auton sammuminen olisi ajastettu jotenkin, se käy hetken ja sammuu kuin seinään, ihan kuin virrat katoaisi kesken leikin.
Astra 2.0 Sport -99
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Prisma 1.6 i.e käyntiongelmia...

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Kiekkamittarin käytös viittaisi joko hapettuneeseen tai irtonaiseen liitokseen, tai rikkonaiseen anturiin (lähinnä kampiakselin asentoanturi, sen ja sen liitäntöjien tutkimisella melkeinpä aloittaisin.) Johtosarjassakin voisi olla joku poikki. Laitoin yv:nä linkin kytkiksiin, niin pääsee vähän tarkemmin tutkimaan yksittäisiä linjoja. Sytytyspuolan maadoitus kannattanee tarkistaa. Se on kiinni etusisälokasuojassa sellaisessa kohdassa, joka tuppaa näissä happanemaan olemattomiin. Ei nyt ole kymmeneen vuoteen tullut Prisman sähköjen kanssa pelattua, niin en muista kaikkia yksityiskohtia. Kyllä tuo minusta anturi- tai kosketus/johtovialta vaikuttaisi.

Bensaletkut (kumiset) kannattaa vaihtaa ensi tilassa, alkavat olemaan siinä iässä, että tulipalo on kohta tosiasia. Itse tein niin, että otin vanhat irti ja hydrauliikkaliikkeessä tekivät vanhoihin liittimiin uudet laatuletkulla.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Haanpää
Viestit: 74
Liittynyt: 25.08.2014 20:21
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Prisma 1.6 i.e käyntiongelmia...

Viesti Kirjoittaja Haanpää »

Luigi kirjoitti:Kiekkamittarin käytös viittaisi joko hapettuneeseen tai irtonaiseen liitokseen, tai rikkonaiseen anturiin (lähinnä kampiakselin asentoanturi, sen ja sen liitäntöjien tutkimisella melkeinpä aloittaisin.) Johtosarjassakin voisi olla joku poikki. Laitoin yv:nä linkin kytkiksiin, niin pääsee vähän tarkemmin tutkimaan yksittäisiä linjoja. Sytytyspuolan maadoitus kannattanee tarkistaa. Se on kiinni etusisälokasuojassa sellaisessa kohdassa, joka tuppaa näissä happanemaan olemattomiin. Ei nyt ole kymmeneen vuoteen tullut Prisman sähköjen kanssa pelattua, niin en muista kaikkia yksityiskohtia. Kyllä tuo minusta anturi- tai kosketus/johtovialta vaikuttaisi.

Bensaletkut (kumiset) kannattaa vaihtaa ensi tilassa, alkavat olemaan siinä iässä, että tulipalo on kohta tosiasia. Itse tein niin, että otin vanhat irti ja hydrauliikkaliikkeessä tekivät vanhoihin liittimiin uudet laatuletkulla.
Puolan maadoitus olisi sen tyylinen vika mitä vähän olen hapuillut, eli tämä oli hieno tietää kiitos vain ! Itsekkin epäilin ykk-anturia mutta toisaalta yleensä ne sitten hajoavat kerrasta ja ilman pyörintätietoa ei tule kipinää lainkaan. Polttoaineletkuja tähän olikin jo vaihdeltu. Oikeastaan edellinen omistaja on rakentanut auton kauttaaltaan, mulle jäi vuotava kammen stefa ja nää seisonnan tuomat ongelmat sekä auton rekisteröiminen.
Astra 2.0 Sport -99
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Prisma 1.6 i.e käyntiongelmia...

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Antureita löytyy sekä kampiakselin etupäästä että virranjakajan sisältä. Tuollaista pyörintätietoa itsekin epäilen, sitä voisi haarukoida niinkin että syöttää bensapumpulle jatkuvaa virtaa ja kokeilee vaikuttaako. Kun yleensä startissa pumppu saa pakkovirtaa ja sen jälkeen ainaostaan kun pyörintätieto tulee ok.

Virranjakajan anturin johtojen hapettuminen on tyyppivika, noita on saanut helposti uusia. Alkaa nykimään ja lopulta kuolee. Kampuran anturia en ole joutunut uusimaan mutta joskus ollut liittimessä vikaa. Silloin on auto ollut kokonaan mykkä.

Tyhjäkäyntisolenoidi herää henkiin yleensä ihan voitelemalla. Eli solenoidi käteen ja letkuliitännästä reilusti ohutta esim, aseöljyä. Sitten jollain kepillä varovasti heiluttelee sisällä olevaa jousitettua välilevyä, kaatelee likaiset öljyt pois ja laittaa uutta. Sen kiekon joka liikkuu akselilla, pitää liikkua todella herkästi. Eli mitään paksua tai tahemaa öljyä sinne ei saa laittaa.

Noin yleisesti kosketusvikaa on ollut kaikissa mahdollisissa liittimissä. Mutta toisaalta kumminkin ihan luotettavana laitteena olen pitänyt, yleensä puolen vuoden seisonnan jälkeen avaimesta käyntiin eikä ongelmia.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Prisma 1.6 i.e käyntiongelmia...

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Se virranjakajan anturi ohjaa ruiskua, eikä vaikuta sytytykseen, eikä myöskään kerro pyörintätietoa. Voihan siinäkin olla vikaa, mutta ainoa vika se ei ole.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Haanpää
Viestit: 74
Liittynyt: 25.08.2014 20:21
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Prisma 1.6 i.e käyntiongelmia...

Viesti Kirjoittaja Haanpää »

Okei, kiitos tiedoista ! Yleensä mulla mitä ykk-anturit on hajoillu niin joko toisinaan saa startata pitkään käymään tai sitten ei lähde lainkaan. Mitsuissa käynnistymättömyyden aiheutti myös nokka-akselin asentotunnistin. Mutta kiekkamittari vähän viittasi mielestäni myös tohon nopeustiedon pätkimiseen. Täytyy ottaa tunnistimet irti ja mittailla vastusarvot sekä puhdistella toi tyhjäkäynnin solenoidi myös.

Näytti motonet tarjoavan tunnistimet jakajaan, kammen päähän sekä sitten imusarjanlämpö- sekä vedenlämpöanturit, joten uusia saa vielä kohtuu vaivatta. Itseltä löytyy sitten kaasuläpänpotikka ja tyhjäkäyntisolenoidi sekä imusarjanpainetunnistimet varalta. Tälläinen käpistys tää on, jos joku joskus nähnyt:

Kuva
Kuva

Sellainen vielä että mihinkä kuuluisi mennä letku imusarjan päästä lähtevästä nipasta jossa on kaksi lähtöä, toinen menee bensapaineensäätimelle ja toinen näyttää alaspäin eikä siinä ollut letkua lainkaan ? Luigin laittamissa manuskoissa oli imusarjasta kuva ja siinäkin nippa oli tyhjä ? Tulppasin sen nyt kuitenkin kun sielä selkeä alipaine oli.
Astra 2.0 Sport -99
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Prisma 1.6 i.e käyntiongelmia...

Viesti Kirjoittaja Luigi »

MAP-anturille ainakin pitäisi mennä letku, mutta kuvan perusteella se näyttäisi olevan paikallaan ainakin imusarjan päästä. Toinen taisi mennä raitisilman läpälle puhaltimen katkaisijan kautta. Se raitisilman läpän kello on yleensä jo rikki, ja kannattaa ainakin tukkia se letku.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Haanpää
Viestit: 74
Liittynyt: 25.08.2014 20:21
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Prisma 1.6 i.e käyntiongelmia...

Viesti Kirjoittaja Haanpää »

Juu mappiin menee kyllä letku, ja letku myös tarkistettu että on ehjä ja ilma kulkee. Vaihdoin tänään vedenlämpötila-anturin sekä uudet liittimet vedenlämpötila- ja ykk-anturille, ja tarkistin samalla ykk-anturin johdon sekä kosketuspinnan. Johto oli koppurainen kuin mikä, ja räpeltelyn jälkeen auto ei enää edes luvannut käynnistyä eli uusi anturi lähti tilaukseen sen kummempia ihmettelemättä. Huomenna tulee myös uusi imuilmanlämpöanturi varmuuden vuoksi ja jakajan pyörimistunnistimen liittimen vaihdan vielä huomenna. Ostin myös uuden puolan, mutta eihän se tuonne sopinut. Oli rungoltaan isompi, kun taas alkuperäinen on sirompi ja asettuu paikalleen samaiseen alumiinirunkoon mihin tulee sytkämodulikin. Olisikos mahdollista tehdä modulille uusi paikka auton rungossa ja käyttää tätä uutta hankkimaani puolaa vai täytyykö niiden olla samaisessa paketissa ?

Syötin ennen näitä remontteja bensapumpulle virtaa suoraan akusta, mutta se ei vaikuttanut mihinkään, eli auto sammui vastaavasti kuin ennenkin. Myöskin sytytysvirran ollessa päällä nyppäsin liittimen irti jakajasta ja laitoin sen takasin -> bensapumppu pyöri hetken. Sama tapahtui myös ykk-anturilla. Eli jollakin tapaa molemmat katkovat myös polttoaineen saantia viallisena ?? Kuitenkin lopputulos tältä päivältä on se että vaikka pumpulle tarjoat virtaa, ei auto lupaakkaan.
Astra 2.0 Sport -99
mikahai
Viestit: 483
Liittynyt: 11.09.2007 18:08
Paikkakunta: Haukipudas

Re: Prisma 1.6 i.e käyntiongelmia...

Viesti Kirjoittaja mikahai »

Moro. mulla oli aikanaan Deltassa samanlainen 2l vapari. vakio nokilla pelas tosi hyvin,
mutta.ku vaidoin imupuolelle 310 ja pakopuolelle 290 ast, nokan niin tuo IAW sekos täysin.
tyhjäkäynnillä lähes tukehtu bensaan eikä jaksanu käydä, isommilla kiekoilla pelas sitten jollain lailla.
ilmeisesti mappi anturi ei pysynyt mukana imusarjan epätasaisen alipaineen vuoksi.

silloin ku ei ollut ylimääräistä rahaa(niin ku ei nytkään)ostaa mitään hienoa ruisku systeemiä.
rakentelin omaan Lankiaan Croman ruiskut ja Saabin virranjakajasta syttö systeemit.

tuolla virityksellä tahkottiin jäärataa monta vuotta ja auto kävi ku kello.
Fiat X1/9 -81
Fiat X1/9 -80
Fiat Ducato Adriatik 2,8 -05
Volvo S60 2,4D -02
ex Fiat 131 abarth replika
ex Fiat Dethleffs 2,5 TDI -97
ex Arctic Cat ZR 500 -98
ex Fiat 600 SL-74
ex Fiat 850 Special -69
ex Volvo S80-00
ex Peugeot 205 T16 RWD
ex Fiat 850-75
Haanpää
Viestit: 74
Liittynyt: 25.08.2014 20:21
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Prisma 1.6 i.e käyntiongelmia...

Viesti Kirjoittaja Haanpää »

mikahai kirjoitti:Moro. mulla oli aikanaan Deltassa samanlainen 2l vapari. vakio nokilla pelas tosi hyvin,
mutta.ku vaidoin imupuolelle 310 ja pakopuolelle 290 ast, nokan niin tuo IAW sekos täysin.
tyhjäkäynnillä lähes tukehtu bensaan eikä jaksanu käydä, isommilla kiekoilla pelas sitten jollain lailla.
ilmeisesti mappi anturi ei pysynyt mukana imusarjan epätasaisen alipaineen vuoksi.

silloin ku ei ollut ylimääräistä rahaa(niin ku ei nytkään)ostaa mitään hienoa ruisku systeemiä.
rakentelin omaan Lankiaan Croman ruiskut ja Saabin virranjakajasta syttö systeemit.

tuolla virityksellä tahkottiin jäärataa monta vuotta ja auto kävi ku kello.
Mitä mä tätä ajoin sen 400m ja käyttelin tunnin verran niin sain sen verran säätöihinsä että kävi kyllä tyhjäkäyntiä jopa kohtuudella, mutta sitten se käynti loppui tyystin. Ajatuksissa oli tosiaan hankkia 044 pumppu ja säätää polttoainepaineita sen verran että seokset eivät pääse laihalle. Alipaine puoli tosiaan on vielä ihan miettimättä, katsoo nyt miten auto käyttäytyy kun saan sen ensin toimimaan. Pystyisikö maffia "miellyttämään" esim virtauksen vaimentimella alipaineletkussa ?
Astra 2.0 Sport -99
mikahai
Viestit: 483
Liittynyt: 11.09.2007 18:08
Paikkakunta: Haukipudas

Re: Prisma 1.6 i.e käyntiongelmia...

Viesti Kirjoittaja mikahai »

nii. auttaiskohan jonkinlainen kuristin tuohon MAP:in ja imusarjan väliseen letkuun tehtynä.
metalli holkki jossa n:1mm reikä tai pienimpikin ????
sitäpä ei tullut omassa kokeiltua.
Fiat X1/9 -81
Fiat X1/9 -80
Fiat Ducato Adriatik 2,8 -05
Volvo S60 2,4D -02
ex Fiat 131 abarth replika
ex Fiat Dethleffs 2,5 TDI -97
ex Arctic Cat ZR 500 -98
ex Fiat 600 SL-74
ex Fiat 850 Special -69
ex Volvo S80-00
ex Peugeot 205 T16 RWD
ex Fiat 850-75
Haanpää
Viestit: 74
Liittynyt: 25.08.2014 20:21
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Prisma 1.6 i.e käyntiongelmia...

Viesti Kirjoittaja Haanpää »

mikahai kirjoitti:nii. auttaiskohan jonkinlainen kuristin tuohon MAP:in ja imusarjan väliseen letkuun tehtynä.
metalli holkki jossa n:1mm reikä tai pienimpikin ????
sitäpä ei tullut omassa kokeiltua.
0.8mm mig suutin on ainakin sopiva sinne, jossakin vanhassa autossani muistaisin käyttäneeni tota kikkaa, olikohan Mitsu Evossa. Noh, täytyy vilkuilla sitten kun auto pelaa muuten :)
Astra 2.0 Sport -99
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Prisma 1.6 i.e käyntiongelmia...

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Miten pitkään tuo käy?
Oma prisma käy sen ajan ,että käynnistyksen jlkeinen rikastus loppuu ja sitte alkaa köhimään.
Mulla siis 2L ja puristuksia tiputettu.
Enne puristusten laskua tuo kävi ihan ok eli huutaa vain lisää bensaa.
Lisä ruisku tuli asennettua ahtimen kaveriksi , koeajolle ja kytkin luisti, kiinnostus loppui ja auto seissyt pihassa sen jälkeen 6 vuotta.
Vastaa Viestiin