Historic ratasarjaan uusi luokka
Historic ratasarjaan uusi luokka
Historic ratasarjaan tulevalle kaudelle on lisätty 1-ryhmäläisille uusi alle 1300 luokka. Nyt rakentamaan ratakaksseiskoja. Tuon halvemmalla ei pääse kilpailemaan. Ja 128 SC todella kilpailukykyinen pikkuluokassa.
HISTORIC VAKIO/GT
Historic Vakio/GT –autot ovat ikäkautensa ”ykkösryhmän” mukaisia sarjatuotantoautoja. Autoissa sallitaan vain perusluokituksen mukainen tekniikka. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että ne ovat viritysasteeltaan hyvin pitkälti siinä kunnossa kuin tehtaalta lähtiessään. Turvavarusteiltaan nämäkin ovat kuitenkin nykypäivän mukaisia.
HRF:n kilpailuissa on oma luokkansa ikäkausien G ja H (1.1.1966-31.12.1976) Vakio/GT –autoille:
Ikäkaudet G-H1 (1.1.1966-31.12.1975):
G-H1/r1A Ikäkaudet G - H1, yli 1600cc
G-H1/r1C Ikäkaudet G - H1, enint. 1600cc
G-H1/r1D Ikäkaudet G - H1, enint. 1300cc <-------
Ikäkaudet H1-I (1.1.1976-31.12.1981):
H1-I/r1: tilavuus vapaa
Luokitustodistuksia voi kysellä yv
HISTORIC VAKIO/GT
Historic Vakio/GT –autot ovat ikäkautensa ”ykkösryhmän” mukaisia sarjatuotantoautoja. Autoissa sallitaan vain perusluokituksen mukainen tekniikka. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että ne ovat viritysasteeltaan hyvin pitkälti siinä kunnossa kuin tehtaalta lähtiessään. Turvavarusteiltaan nämäkin ovat kuitenkin nykypäivän mukaisia.
HRF:n kilpailuissa on oma luokkansa ikäkausien G ja H (1.1.1966-31.12.1976) Vakio/GT –autoille:
Ikäkaudet G-H1 (1.1.1966-31.12.1975):
G-H1/r1A Ikäkaudet G - H1, yli 1600cc
G-H1/r1C Ikäkaudet G - H1, enint. 1600cc
G-H1/r1D Ikäkaudet G - H1, enint. 1300cc <-------
Ikäkaudet H1-I (1.1.1976-31.12.1981):
H1-I/r1: tilavuus vapaa
Luokitustodistuksia voi kysellä yv
Lancia Fulvia 1.3 HF Gr4, Fiat Tipo Sport2000, ex Autonovo Gr2 128 Coupe
Re: Historic ratasarjaan uusi luokka
Onkohan tuohon 28 coupeen saatavana valmista turvakaarisarjaa? Voisi rakentaa tuon oman 28:n sittenkin kilpuriksi. Korihan on jo pellitetty tehtaan alkuperäisosilla, ja siinä ei ole tällä hetkellä mitään kiinni. Nyt olisi helppo tehdä siitä oikein hyvä kilpuri. Vai pitäytyisikö alkuperäisessä suunnitelmassa, ja tekisi siitä täysentisöidyn museoauton.
Mielipiteitä otetaan vastaan.
Juha
Mielipiteitä otetaan vastaan.
Juha
Re: Historic ratasarjaan uusi luokka
OMP:illa on ainakin: http://www.rallyshop.it/index.php?main_ ... a8f4b64de6jkedino kirjoitti:Onkohan tuohon 28 coupeen saatavana valmista turvakaarisarjaa? Juha
edit: ja Sparcolla tuolla samalla sivustolla myös.
Fiat Uno Turbo ie -88
...Audi Coupe Quattro -89 :?
...Audi Coupe Quattro -89 :?
Re: Historic ratasarjaan uusi luokka
Saishan tuosta 127 sportista kohtuu pelin 1-ryhmäläisenä; kuitenkin välityssarja ja perävälityksiä luokiteltu. Ja ei taida lukkoa radalla kaivata... Vaan olisihan ollut hienoa, että olisivat pistäneet samalla luokan alle 1150 cc. Siihen sitten seiskoja, fiestoja, poloja & kaseja - kuten Ratti Mäkelän aikoihin....
Ei niin nopea, mutta pääasia, että puhutaan...
Re: Historic ratasarjaan uusi luokka
Sportti taitaa mennä vaan tuohon I ikäkauteen, jossa taas tilavuus on vapaa... Kasi varmaankin on ideaali tuohon <1300cc H-ikäkauteen.
Fiat Uno Turbo ie -88
...Audi Coupe Quattro -89 :?
...Audi Coupe Quattro -89 :?
Re: Historic ratasarjaan uusi luokka
[quote="jkedino"]Onkohan tuohon 28 coupeen saatavana valmista turvakaarisarjaa? Voisi rakentaa tuon oman 28:n sittenkin kilpuriksi. Korihan on jo pellitetty tehtaan alkuperäisosilla, ja siinä ei ole tällä hetkellä mitään kiinni. Nyt olisi helppo tehdä siitä oikein hyvä kilpuri. Vai pitäytyisikö alkuperäisessä suunnitelmassa, ja tekisi siitä täysentisöidyn museoauton.
Mielipiteitä otetaan vastaan.
Täältä ääni museoautolle vaikka ei toki ole mitään historic kisapelejäkään vastaan.
Mielipiteitä otetaan vastaan.
Täältä ääni museoautolle vaikka ei toki ole mitään historic kisapelejäkään vastaan.
Fiat 126 1975
Fiat 500 Nuova 1963
"Huvipuistolaite" reunion
500L 1,4
Fiat 500 Nuova 1963
"Huvipuistolaite" reunion
500L 1,4
Re: Historic ratasarjaan uusi luokka
Voithan tehdä molemmat. Eli ensin museokatsastus ja sitten kaaret sisään. Mikäs tuon parempaa historian kunnioittamista kuin ajaa Coupella kilpaa radalla. Aikonaanhan -70 luvulla erittäin yleinen ratakilpuri 1-ryhmässä. Tääsä vielä linkki museokilpurin rakentamiseksi:http://www.hannunharrastesivut.net/MaTa ... liauto.pdf
Vielä linkki vuodelle 1974 ja Keimolaan, monennäköistä Fiatia kisassa mukana:http://jaridebner.kuvat.fi/kuvat/Keimol ... mola+1974/
Vielä linkki vuodelle 1974 ja Keimolaan, monennäköistä Fiatia kisassa mukana:http://jaridebner.kuvat.fi/kuvat/Keimol ... mola+1974/
Lancia Fulvia 1.3 HF Gr4, Fiat Tipo Sport2000, ex Autonovo Gr2 128 Coupe
Re: Historic ratasarjaan uusi luokka
Pitääkö historic-autoissa pilata katto hitsaamalla kaaret kattoon kiinni vai riittävätkö pulttikaaret, kuten nuo kasiin tarkoitetut OMP:t? Luokitustodistuksia malleille Fiat 128 1974/77, Fiat 1300/1500/1500TS, Alfa Romeo Giulia/GTJ/1750 ja 2000 Berlina voisi kyllä selailla ajan kanssa.
Re: Historic ratasarjaan uusi luokka
Kaariahan ei saa hitsata kattoon kiinni! Eli ei mene "pilalle" kuin lattiavahvistusten osalta.
Lancia Fulvia 1.3 HF Gr4, Fiat Tipo Sport2000, ex Autonovo Gr2 128 Coupe
Re: Historic ratasarjaan uusi luokka
Tässä jo muutaman vuoden vanha ohjeistus kuink museorekisteröinti hoituu kilpuriin http://www.saabclub.fi/www/images/stori ... liauto.pdf
Re: Historic ratasarjaan uusi luokka
No hyvä, jostain olen siis lukenut väärää tietoa noista kaarien hitsauksista. Täytyy ostaa uusin sääntökirja, omani on vuodelta 1972! Täytyy tilata syksymmällä pulttikaaret kasiin, ellei sitten ole kellään ylimääräisiä. Uudet olisivat tietysti uusimpien sääntöjen mukaiset jo valmiiksi.
Re: Historic ratasarjaan uusi luokka
Tuosta taisi tulla n pari vuotta sitten kansallinen sääntö että kaaret saa kiinnittää kattopilareihin myös hitsaamalla. Omassa ne on ollut aina hitsaamalla kiinni ja tuo sääntömuutos tuli vain hetkeä ennen kuin meinasin ruveta rälläköimään hitsauksia irti... Toki jos uutta tekee niin kannattaa käyttää pulttiliitoksia.FulviaHF kirjoitti:Kaariahan ei saa hitsata kattoon kiinni! Eli ei mene "pilalle" kuin lattiavahvistusten osalta.
Fiat Uno Turbo ie -88
...Audi Coupe Quattro -89 :?
...Audi Coupe Quattro -89 :?
Re: Historic ratasarjaan uusi luokka
JA tuohan on tosiaan vain kansallinen vapaus, jos meinaa ajella euroopas niin matka tyssää noihin hitsauksiin... Nimimerkillä nykyisellä korilla ei mitään asiaa lahteen...Eejii kirjoitti:Tuosta taisi tulla n pari vuotta sitten kansallinen sääntö että kaaret saa kiinnittää kattopilareihin myös hitsaamalla. Omassa ne on ollut aina hitsaamalla kiinni ja tuo sääntömuutos tuli vain hetkeä ennen kuin meinasin ruveta rälläköimään hitsauksia irti... Toki jos uutta tekee niin kannattaa käyttää pulttiliitoksia.FulviaHF kirjoitti:Kaariahan ei saa hitsata kattoon kiinni! Eli ei mene "pilalle" kuin lattiavahvistusten osalta.
Mikko Koivusalo
Fiat 127&Panda jne.
Fiat 127&Panda jne.
Re: Historic ratasarjaan uusi luokka
Kattoon ei saa hitsata vaan A ja B pilariin
Lancia Fulvia 1.3 HF Gr4, Fiat Tipo Sport2000, ex Autonovo Gr2 128 Coupe
Re: Historic ratasarjaan uusi luokka
Jos en ihan väärin muista, niin FIAn liite K kertoo kaarien kiinnityspisteiden maksimimääräksi 8. Eli pilareihin voi lisätä 2 kiinnityskohtaa. Kannattaa myös muistaa, että kaarisäännöt eivät ole kaikille ikäkausille samat. Liite K kannattaa lukea huolella...kappa12 kirjoitti:JA tuohan on tosiaan vain kansallinen vapaus, jos meinaa ajella euroopas niin matka tyssää noihin hitsauksiin... Nimimerkillä nykyisellä korilla ei mitään asiaa lahteen...Eejii kirjoitti:Tuosta taisi tulla n pari vuotta sitten kansallinen sääntö että kaaret saa kiinnittää kattopilareihin myös hitsaamalla. Omassa ne on ollut aina hitsaamalla kiinni ja tuo sääntömuutos tuli vain hetkeä ennen kuin meinasin ruveta rälläköimään hitsauksia irti... Toki jos uutta tekee niin kannattaa käyttää pulttiliitoksia.FulviaHF kirjoitti:Kaariahan ei saa hitsata kattoon kiinni! Eli ei mene "pilalle" kuin lattiavahvistusten osalta.