Lybran helma

Yleistä keskustelua Lancioista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
Avatar
VMTD
Viestit: 147
Liittynyt: 15.05.2008 21:07
Paikkakunta: Hausjärvi

Lybran helma

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Tuossa lybran takaosassa takatukivarren etupuolella on kaksi pyöreää reikää, jotka ovat auki ja näkyy helmakotelo kun sinne kurkkaa. Kuuluuko olla tuollalailla avonainen? Siitähän menee talvella kaikki suolasumu pitkin helmakoteloita, eipä ihme jos alkaa ruostumaan. Takimmaisiin isompiin olen laittanut mersussa käytettäviä tunkin nostokumeja, mutta pitäisikö pienemmät reiät tulpata kumitulpalla. Itse helmakoteloiden takapäässä on kyllä kosteudenpoistoreiät ja ilmeisti etupäässäkin.
Avatar
m.sa
Viestit: 107
Liittynyt: 08.04.2005 10:59
Paikkakunta: Keuruu

Re: Lybran helma

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Äkkiseltään tekis mieli kehoittaa tulppaamaan. Sitä ennen ruiskuta kunnolla kotelonsuoja-ainetta.
Abarth 500 esseesse
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Lybran helma

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Samaa olen itsekin katsellut, mutta en ole aukon olemassaoloon puuttunut. Sillä saattaisi olla jonkunlainen funktio tuuletuksenkin kannalta, joten kokonaan sulkeminen ei välttämättä ole hyvä ajatus, mutta voisihan siinä olla joku este kuralle.

Ennen sulkemista voi olla hyvä ajatus varmistaa, ettei koteloon jää kuraa sisälle, ja huuhdella ja kuivata ennen suojaamista. Takasisälokasuojat keräävät taakseen reilusti kuraa, joten niitäkin on hyvä välillä irrotella. Tämän havainnon teki ruostesuojaaja viime syksynä.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
VMTD
Viestit: 147
Liittynyt: 15.05.2008 21:07
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Lybran helma

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Pääseehän se tuulettumaan helmakotelon kautta. Voisihan tuohon pienempään laittaa sellaisen kumisen tutin mikä valuttaa veden ulos, mutta ei päästä sisäänpäin, mikäli sattuisi sellainen löytymään. Ylettyykö 156;ssa pitkittäinen tukivarsi tuohon saakka, jos ne on niiden kiinnityspaikat?

Kotelo oli vielä puhdas kun sinne johtokameralla kurkkasin, sitten ruuttasin kummallekin puolelle koteloita koteloaineita takatukivarren kohdille ja helmaan niin pitkälle kun tuolla vajaan metrin ruutalla sai. Perusteellisempi suojaus jää ensi kesään ja talvella ei tuolla ole aikomus ajella. Mukavahan se tuohon on tehdä, kun ei ole vielä ruostehommia tiedossa.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Lybran helma

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Luigi kirjoitti:Takasisälokasuojat keräävät taakseen reilusti kuraa, joten niitäkin on hyvä välillä irrotella. Tämän havainnon teki ruostesuojaaja viime syksynä.
Tämä kyseinen ruoste"suojaaja" oli kyllä toiselta puolelta sujuvasti suojannut sisälokasuojan takana olleen parin nyrkin kokoisen kuramöntin. Vastapainoksi suoja-ainetta oli sitten täkeämpiin paikkoihin riittänyt vain sen verran, mitä oli saanut roiskittua irrottamatta sisälokasuojia, siis vähän sieltä kaaren puolelta vain. Sinkitys oli jo pettänyt monin paikoin, ja pintaruostetta oli. Nyt en ole ihan varma, olinko ymmärtänyt oikein, ettei koteloita olisi ollut tarkoitus suojata, mutta ainakaan niitä ei ollut suojattu. Molemmat helmat piti takaosista laittaa uusiksi. Noista VMTD:n mainitsemista aukoista sisään pääsevä sumu ei ollut syypää, vaan takapyörän edessä olevasta vedenpoistoreiästä. Sinkityksen teho kuivana ei kestä loputtomiin. Vika olisi ollut helposti vältettävissä sumuttamalla kotelosuoja tuosta reiästä ajoissa. Muuten Lybra ei tunnu olevan mitenkään hanakka ruostumiselle. Paitsi...

...takapalkki ja pitkittäisten takatukivarsien kiinnitysraudat. Molemmat on maalattu maalilla, joka peittää tehokkaasti ruostepeikon tekosia, kunnes ei enää ole mitä peittää. Palkki lahoaa pahimmin päädyissä olevista tasaisista pelleistä, joilla ei mielestäni ole käytännön merkitystä lujuuden kannalta, mutta hylkyhän sellaisesta tulee katsastuksessa. Muuten palkki on varsin lujaa tekoa, ihan toista kuin Themat aikanaan. Tukivarsien kiinnitysraudat taas on suurelta osin piilossa ja jäävät leimamieheltä varmasti huomaamatta. Syytä niitä olisi vilkaista:
https://1drv.ms/f/s!AiQwQq0Hz81Sg8cp3Pj-a_YmQQ4yZQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Ainakaan maahantuojalta noita ei enää saa, vaan on etsittävä ulkomailta purkuosana. Partacus pitää kyllä listoilla, mutta ei tunnu pystyvän toimittamaan.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Vastaa Viestiin