Fiat 127 stella

Moottoriurheiluun liittyvät kysymykset, mielipiteet ja projektit.

Fiat 127 stella

ViestiKirjoittaja Lumppi » 08.02.2013 14:21

Ois tarkoituksena rakentaa kilpuri vm-82 fiudesta. Mihkä luokkaan kannattais fiude tehdä? Vastatkaa viisaammat? :)
Lumppi
 
Viestit: 1
Liittynyt: 08.02.2013 14:15

Re: Fiat 127 stella

ViestiKirjoittaja outlawjw » 08.02.2013 14:56

Taloudellisesti ja kilpailullisesti ei mihinkään. Harrastuksellisesti siitä voi tehdä hauskan SS luokan pelin sprinttiin, tai sitten hankalammin saatavalla 1300 cc koneella F-ryhmään alle 1400 cc luokkaan. Ja toki muuttamalla sportiksi tai stradaksi (siis tekemällä autosta II koppaisen mukaiseksi) historiciin. Hyvällä alustalla, kunnon kaasareilla tms.... Asioilla F-ryhmän alle 1400 cc luokassa ja hetkittäin alle 1600 cc luokassa sillä pärjää suhteellisesti parhaiten. Samoin historicissä; tosin vastus kasvaa Historic puolella aika nopeasti. Lopuksi samalla rahalla, vähemmällä ajalla ja stressillä, tee vaikka v1600 stilo tai bravo; pääset ajamaan nopeammin ja pienemmällä v-käyrällä...
Ei niin nopea, mutta pääasia, että puhutaan...
outlawjw
GFF
 
Viestit: 692
Liittynyt: 08.11.2004 18:13
Paikkakunta: Loppi

Re: Fiat 127 stella

ViestiKirjoittaja kappa12 » 08.02.2013 21:33

Matti on vähä liian skeptinen, seiska on kiva harrastepeli ilman paineita menestyksestä... Historicci on varmaankin mielekkäin vaihtoehto tänäpäivänä, tai sitten SS jollakin muulla koneella... Äffäläisenä periaattees toimis nyt kun ajetaan alta 1400cc luokkaa, mutta siihen on osien etsiminen melkoisen haasteellista... Vaikkakin seiska äffäläisenä läppärungoilla ja suorakytkyllä olis mielenkiintoinen ajatus.... :o
Avatar
kappa12
GFF
 
Viestit: 1367
Liittynyt: 15.01.2004 00:01
Paikkakunta: Yistaro

Re: Fiat 127 stella

ViestiKirjoittaja outlawjw » 09.02.2013 14:06

kappa12 kirjoitti:Matti on vähä liian skeptinen, seiska on kiva harrastepeli ilman paineita menestyksestä..
En nyt sentään. Ihan kivahan tuolla on harrastaa. Kustannust & tekemisvaiva on kuitenkin lähes sama kuin missä muussa tahansa autossa - varsinkin, jos alkaa pelkästä siviilipelistä rakentamaan. Toisaalta uudet kisaosat kustantavat saman tai jopa enemmän kuin muuhun laitteeseen - ja käytettyjen osian kunto & saatavuus taas on aikapaljon huonompaa kuin yleisimpiin kisalaitteisiin.
Nyttemin, kun seiskoja on joitain historicissa, niin taitaa myös suurin osa kisapalikoista olla "hard-core harrastajilla". Vuosituhannen vaihteessa, kun itse aloittelin, tavaraa & autoja oli enemmän ja edullisemmin liikenteessä. Ja 90-luvun puolivälissä olisi varmaan "uuden lukon hinnalla" saanut kisaosia kerättyä kontillisen...
Ja kyllä seiskalla auttavasti pärjää b-junnuissa ja a-junnuissakin; ainakin 1300 cc tekniikalla F-ryhmässä - tekniikan haaliminen on suurin piirtein samaa haastetasoa kuin sporttiin - koneen kanssa enemmän töitä. Helpoin varmaan on ss / sprintti - tekniikan voi ottaa lähes saatavuuden mukaan. Jos ei muuta, niin Samaran tekniikka kaasareilla - vaikka aluksi...
Ei niin nopea, mutta pääasia, että puhutaan...
outlawjw
GFF
 
Viestit: 692
Liittynyt: 08.11.2004 18:13
Paikkakunta: Loppi

Re: Fiat 127 stella

ViestiKirjoittaja Janne_K » 10.02.2013 20:09

Kävin äsken fanipostissamme ja vastasin Lumpille seuraavasti, ja sit huomasin asian olevan täällä jo käsitelyssä. - miten muut jatkaisivat /täydentäisivät /korjaisivat?
Kysymys oli korin vahvistamisesta ja auton tekemisestä ylipäänsä:
____________________________________________________
Moi
Jos itse tekisin seiskasta ja nimenomaan 903:sta kilpurin (siis
"virallisen" eli ei vain omasi ajelu iloksi), niin hommaisin mk
1 korin ja siitä historic ralli- tai rata-auton. Niitähän oli
-70-80 -luvuilla paljon rallissa ryhmissä 1 ja myös jonkin
verran ryhmässä 2. Tosin luokkajaot rallissa ei suosi 903:sta,
mutta onko sillä sitten niin väliä? Radalle on kai tulossa
uusia luokkia ja joku puhui alle litraisista?
Vanhimmissa mk 1 seiskoissa oli kuulemma mukavan tiheä
perävälitys ja luokat oli aikoinaan aina myös alle litraisille,
siksi oli suosittu edullinen harrastuslaite, katso vanhoja
kuvia, googleta "zoomailija".

Rallissa
-korin saumat kannattaa vahvistaa ainakin alustan ja
moottoritilan osalta
-turvakehikossa on tärkeää aluksi paikoittaa pääkaari riittävän
taakse, koska istuimien pitää olla kokonaan pääkaaren
etupuolella!
-tuki iskarin yläpäiden väliin
-tukivarsien kiinnityspisteet
-hammastangon kiinnitys
-penkkien kiinnitys poikkiputkiin eikä vetelään pohjapeltiin
-moottorin jäykkä kiinnitys erittäin tärkeä, ei saa heilua kuin
muutaman millin jousto ja korvakkeiden korin kiinnityskohdat
pitää myös vahvistaa
-etuaisojen jäykistys suhteessa rintapeltiin riipuen mitä
sääntöjä sovelletaan

jne jne

Fiat foorumista kannattais varmaan haarukoida mielipiteitä ja
kahlata pitkiä viestiketjuja. Ja jos historic mielessä niin
HRCF:n materiaalit
_____________________________________________________
www.jakracing.fi
Avatar
Janne_K
 
Viestit: 138
Liittynyt: 05.07.2003 22:09
Paikkakunta: Tampere

Re: Fiat 127 stella

ViestiKirjoittaja Eejii » 11.02.2013 10:02

Hei entäs B-ryhmäläiseksi J-ikäkauteen? Stellan espanjalaissisko Seat Fura Crono on kuulemma luokiteltu aikanaan B-ryhmään Fiat 124:n 1438cc koneella. Luokkarin numero ilmeisesti 244. Onko kukaan nähnyt tuota luokkaria? Minkähänlaisia muita ratkaisuja siinä on ollut? Autolla on kai ajettu Espanjassa jotain cuppia.

Mukava harrastepelihän seiska on jos hyväksyy sen tosiasian että sillä ei ihan kaikkien vauhtiin kerkiä. Kyllähän tuo totta on että kaikinpuolin järkevämpää olisi kilpuri rakennella jostain vähän isommasta Fiatista. Ritmosta tai Turbo-Unosta saisi jo ihan kunnon pelin. Tai sitten noista uudemmista v1400, v 1600 vehkeistä. Luultavasti jopa samalla rahalla. Varsinkin vaihteistoon voi mennä seiskassakin aika paljon rahaa. Mutta jos seiskasta aiot rakentaa niin kyllähän täältä foorumilta teknistä apua ja osien metsästysvinkkejä asiaan saa.

Itse meinasin jossain välissä käydä ajamassa jonkun tasanopeuskisan. Siellä kerkiää mukaan seiskallakin ja saa tuon 12v pojan otettua kartturiksi palkinnoksi väsymättömästä puurtamisesta apulaisena autotallissa.
Fiat 124 Spider 2000 -79
Fiat Uno Turbo ie -88
Avatar
Eejii
 
Viestit: 682
Liittynyt: 12.01.2009 12:36

Re: Fiat 127 stella

ViestiKirjoittaja outlawjw » 11.02.2013 10:57

Eejii kirjoitti:Hei entäs B-ryhmäläiseksi J-ikäkauteen? Stellan espanjalaissisko Seat Fura Crono on kuulemma luokiteltu aikanaan B-ryhmään Fiat 124:n 1438cc koneella. Luokkarin numero ilmeisesti 244.

Löytyy tämä luokkari... Autoon on luokiteltu 5-v laatikko sinänsä asiallisilla välityksillä; perävälitys on ehkä turhan pitkä. Moottoriin taas 1 kpl 2-kurkkuinen kaasari, imusarja & pakosarja. Vai onko niin, että B-ryhmässä imusarja & polttoaineen syöttö olivat automaattisesti vapaat?
Edelleen eteen on luokiteltu tuuletetut - muistaakseni 2 mäntäiset jarrut. Alustaan mm. säädettät etutolpan yläpäät. Seatin kone on vanha 1438 tikkukone; 80 x 71,5 ja laatikko taas 128 pohjainen - voi sinänsä olla hankalasti haalittavaa tavaraa aihiot, koska eikös tuo tikkukone ole samalla kytkinkopalla kuin TC? Seatin laatikossa taas on tripoidit; ja taitaa TC:n vanhemmissa laatikoissa taas olla laippavetarit... voi olla, että olen väärässä.
Jos tämä crono fura olisi luokiteltu a-ryhmään, niin varmasti ajaisin sellaisella... 84 männillä pääsee 1600 cc luokkarajaan, ja koneen perään suoraan pulttaamalla Samaran laatikko...
Veikkaan, että v1600 menee kustannuksiltaan jo alle luokkarin optioita vastaavaan hisse seiskaan verrattuna - oletuksella, että seiskaan joutuu hankkimaan uuden lukon & välityssarjan - johon palaa reippaasti yli 2000 €, sitten päälle alusta - jossa ei taida siinäkään ihan satasilla pärjätä, sitten moottori - riippuu toki siitä, löytyykö ehjät käytetyt kaasarit, imusarja, nokka-akseli jne... Jos ei, niin taas menee tonneja...
Ja aika äkkiä pelkästään tekniikan hinta alkaa olla lähellä v1600:n hintaa alustan & kaarien kanssa. Jakkarat, vyöt taas on molempiin suhteellisen samat - paitsi, että uudempaan autoon saa paremmin penkit mahtumaan. Edelleen seiskan korin kanssa joutuu tekemään suhteessa enemmän töitä - ihan jo tyypillisten mätävikojen takia...
Sinänsä seiskalla on kiva harrastaa - lähinnä kannanotoissani on kyse siitä, että haluan kertoa mitä kaikkea seiska vaatii. Jos tykkää rakennella, tehdä salapoliistyötä osien perässä, niin parempaa harrastuskohdetta ei ole; minulle juuri rakentelu & osien haaliminen on ollut hauskaa ajanvietettä - bonus ajamisen päälle. Toisaalta MikaH:n stilosta lukiessani, on tullut mieleen, että kuinkahan paljon samalla rahalla ja ajalla olisikaan voinut ajaa, jos olisi vaan aloittanut jollain v1600 pelillä?
Ja sitten lopuksi; em. lista kaikista palikoista on "suomalaisen autourheilun taudinkuvaus" - kaikki kallis ja kiiltävä pitää saada ennenkuin päästään ajamaan - kun asian pitäisi olla juurikin toisinpäin; autosta viis, kaaret, jakkarat & vötä koppaan ja viivalle...
Ei niin nopea, mutta pääasia, että puhutaan...
outlawjw
GFF
 
Viestit: 692
Liittynyt: 08.11.2004 18:13
Paikkakunta: Loppi

Re: Fiat 127 stella

ViestiKirjoittaja Ippe » 11.02.2013 11:16

Jos haluaa vapaammin rakennettavan luokan, niin olisiko Historic Roadsport mielekäs, siinä on mun mielestä melko vapaat säännöt ja luokkia on muutama.
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80
Avatar
Ippe
GFF
 
Viestit: 2501
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91


Paluu Moottoriurheilu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä