Kappa etujousijalka purkautuuko?

Yleistä keskustelua Lancioista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
cromahdus
Viestit: 120
Liittynyt: 16.11.2005 15:19
Paikkakunta: Savonlinna

Kappa etujousijalka purkautuuko?

Viesti Kirjoittaja cromahdus »

Lancia Kappa 2,4 etujousijalka, Onko tuo alkuperäinen purettavaa mallia?
Jos jollakin sattuisi vanhat lojumaan nurkissa, niin viittisittekös kokeilla purkautuvatko.
Kiinnostaisi mahdollisuus vaihtaa vain iskunvaimennin patruuna.
A Bart
Viestit: 903
Liittynyt: 17.12.2006 15:45
Paikkakunta: Pori

Re: Kappa etujousijalka purkautuuko?

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Niin siis haluaisit vaihtaa patruunan tuohon jousijalkaan?

Kyllä tuossa näkyy tuollainen puriste "prikka" olevan, mutta ei tiedä mitä tapahtuu kun sen poistaa.
cromahdus
Viestit: 120
Liittynyt: 16.11.2005 15:19
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Kappa etujousijalka purkautuuko?

Viesti Kirjoittaja cromahdus »

Niin, pitäisi olla vanha iskari että voisi huoletta kokeilla purkuoperaatiota. Jos tuo purkautuu niin tuon prikan alla on laippamutteri piilossa tai sitten tuo prikka on yhtenäinen sisältäen kierreosan. Prikan painaumiin on tällöin ilmeisesti olemassa käypäinen avain jolla tuo prikkakierrehässäkkä kierretään auki. Purkautuessaan tuohon jousijalkaan löytyisi iskunvaimentajapatruunoita alkaen 16€ kpl.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Kappa etujousijalka purkautuuko?

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Purkautuu tai ei, niin voihan sen muuttaa purettavaksi, ja sopivaksi jollekin sopivalle patruunalle.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
cromahdus
Viestit: 120
Liittynyt: 16.11.2005 15:19
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Kappa etujousijalka purkautuuko?

Viesti Kirjoittaja cromahdus »

Mutta helpommallahan pääsee jos ei tarvitse modata tuota jalkaa. Niin että jos jollakin olisi tuommoinen vanha mitään tekemätön jousijalka ja vielä viitsisi kokeilla tuon purkautumisen.
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1305
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Kappa etujousijalka purkautuuko?

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Terve,

huomasin keskustelun mielenkiintoisesta "haasteesta" alkaneen jo aikaa sitten; mitenkähän lie päättynyt? Kokeiliko kukaan tuota purku-urakkaa ja/tai patruunan sovittelua? Muistelen nimittäin ainakin muinoiseen Betaan löytyneen juuri tuollaista irtopatruunaa. Raportoikaa ihmeessä, miten kävi Kappan kanssa, onnistuiko, vaatiko sovittelua, miten saitte läpiviennin holkin auki (oliko kierteet vai prässätty) yms.! On mahdollista, että kohta käsissäni on parikin loppuun ajettua "irtojalkaa", joista voisi yrittää kehitellä varaosaa tai muuten vain harjoitella.......
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
cromahdus
Viestit: 120
Liittynyt: 16.11.2005 15:19
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Kappa etujousijalka purkautuuko?

Viesti Kirjoittaja cromahdus »

Joo on ollu vähän kiirusta eikä ole ehtinyt tuohon projektiin puuttua. Minullakin on odottamassa Kappan alkuperäiset etujousijalat. Vahva tuntuma on että nuo purkautuvat. Kunhan ehtii niin kokeilen käytännössä.
cromahdus
Viestit: 120
Liittynyt: 16.11.2005 15:19
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Kappa etujousijalka purkautuuko?

Viesti Kirjoittaja cromahdus »

Kyllä purkautuu... rautasahalla tai rälläkällä. Messingin värinen hela lähtee naputtelemalla jonka jälkeen näkyy putken taittoprässäys. Sahasin tuon taitoksen rautasahalla auki ja sitten iskarin yläpään tiivisteosa lähtikin jousijalan putkeen muovivasaralla naputtelemalla. Samalla tavalla naputtelemalla tuli sitten iskunvaimentajan sisäputki ulos. Eli iskari on rakennettu tuohon jousijalkaan eikä siellä ole erillistä iskunvaimennin patruunaa. Nytpä mulla on tyhjä jousijalka johon pitää ruveta metsästämään täytettä.
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1305
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Kappa etujousijalka purkautuuko?

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

No justihin nuan! Vihdoin viime viikolla sain hetken tarkastella asiaa, joka on vaivannut kuukausikaupalla muitten italiaanoharrasteitten ohessa. Jousijalka+"patruuna" on tehdastekoisesti umpinainen ja kokonaisuudeksi rakennettu. Tosiaan, tuo messinkihela, joka on aivan jousijalan päässä, lähtee helposti kiertämällä/napauttamalla irti. Alla on itse jousijalan putken päähän kiinteästi juotettu/prässätty taitoshela (pää käännetty 3-4 mm sisäänpäin), joka pitää sitten sen patruunan näköisen osan paikallaan ja tiivistää samalla jousijalan putkessa olevan öljytilan. Minä käytin varovasti rälläkkää tuon kiinteän helan irrottamiseen, millin verran kevyellä kädellä päästä pois, niin siinähän se putki sitten terävästi nyppäämällä tuli käsiin (ja öljyt alla olevaan astiaan; huom! ekologinen ajattelu.......). Vaikutti siis siltä, että jousijalka ja itse "patruuna" toimivat symbioosissa, jossa öljy liikkuu niin patruunassa (selvät öljykanavat ainakin pohjassa) kuin ympäröivässä putkessakin. "Patruunassahan" on yläpäässä huomattava levike ja tiiviste, joka tiukkaa sen putkeen. Muistelen, että vaikkapa germaaniharrastajien suosima Audi 80:n patruuna on täysin umpinainen, ja öljyt pysyvät EHJÄSSÄ, aidossa patruunassa kokonaan sen sisällä, ja tirskahtavat jousijalan putkeen vasta, kun osa on tiensä päässä.

Tuntuu kumminkin siltä, että täysin samalla istumalla ei patruunan vaihto onnistu, mutta jos tuohon jousijalan putken yläpäähän saisi kierteen (sisä- tai ulko) ja siihen sopivan jämerän helan, joka pitää itsenäisen patruunan paikallaan, voisi korjaus olla ihan toimiva, pelaahan se noissa VAG-tuotteissakin. Tässä kokeilijoille jokunen mitta moista virittelyä varten: patruunan näköisen osan rungon pituus 336 mm, kokonaismitta mäntä sisällä 510 mm, ohuen osan juureen (=kierteen alareuna) 450mm. "Patruunan" rungon halkaisija on 40,4mm ja yläpään levennysosan halkaisija 52,4 mm. Siitä päästään sitten jousijalan putken halkaisijaan, sisä tuo sama tai karkeasti 53 mm, ulko 55 mm. Iskarimännän/tapin liike on 26 cm, "patruunan" sisään työnnettynä ulkonema on jousijalan putken päästä 90 mm ja ulos vedettynä 116 mm. Niin, ja jousijalan putken syvyys taisi olla 510 mm eli "patruuna" ei siis ole täysin pohjassa, kun tarvitaan sitä öljytilaa alle ja ympärille, jos oikein ymmärsin. Noilla mitoilla varmaan löytyy kyllä sellainen aito vaihtopatruuna, mutta sen kiinnittäminen jalan putken päähän on se virittelyä vaativa juttu; mutta siihenhän italoharrastajalla on aina aikaa ja tarmoa; Forza!

Niin, ja kuvatkin tietysti otin, mutta en vielä ehtinyt tähän liittää; kokeilen jos vielä saisin ne tähän jossain välissä.

Tänään (9.9.2013) vihdoin yritin ladata ottamiani kuvia, mutta jostain syystä foorumi ilmoittaa, että kuvat ovat viallisia (liekö liian isoja?!). Katsotaanpas vielä....
Viimeksi muokannut MultiplaJTDmies, 09.09.2013 22:36. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Avatar
sedicivalvole1
GFF
Viestit: 701
Liittynyt: 10.07.2010 09:35

Re: Kappa etujousijalka purkautuuko?

Viesti Kirjoittaja sedicivalvole1 »

Aikanaan I koppaseen Cromaan värkkäsin nuo sisäpatruunat alkuperäsen jousijalan sisälle.
Taakse käytin volvo 24X sarjan etupatruunoita
Eteen laitoin vectra a koppasen etupatruunat (punaset konit)
Kuvia noiden tekemisestä ei enää ole tallella kun tuo perhanan kuvablogi kaatu...

Nuo tekeleet taitaa tälläkin hetkellä olla käytössä kahella eri Foorumilaisella ;)
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1305
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Kappa etujousijalka purkautuuko?

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Non nii, kesäloma ja Kapan jousijaloista viimeinkin pienemmät kuvat! 10 kk vierähti talvehtiessa, mutta hätäilyhän ei ole hyve... tuossa ohessa muutama otos liittyen edeltävään keskusteluun:
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Vastaa Viestiin