Milletrecento

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
1300ti
GFF
Viestit: 1039
Liittynyt: 21.09.2004 11:11
Paikkakunta: Perniö

Milletrecento

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Vanha projektiketju katosi viime talvena Foorumin kaaduttua, joten aloitan sen uudelleen. Lisään kuvia lähipäivinä lähtökohdasta.

Eli hankin Tenholasta syksyllä 2011 vuosimallin 1964 Fiat 1300:n, joka oli jäänyt peltisepän pihaan heitteille muutamaksi vuodeksi jonkin omistajan ja pläkkärin erimielisyyden takia. Ilmeisesti palkatun tekijän taidot tai into korin korjaukseen olivat hiipuneet, nykyajan meininkiä. Mitään ei kannata muka korjata. Päätin edes yrittää ja ihan itse.

Fiatilla oli ajettu todistettavasti vain hieman yli 29.000 km, kun sen kunnostus jäi perikunnalta kesken 1980. Auton uutena ostanut vanha herra ajoi autolla vain kesällä eikä oikeasti koskaan sateella. Myyjällä riittikin hauskoja tarinoita Milletrecenton pedantista ylläpidosta. Esimerkiksi vuosien hinkumisen jälkeen kyseinen vävypoika sai viedä kihlattunsa Tenholasta Hankoon Fiatilla, todeten auton varsin ripeäksi kun autoa kerrankin oikein käskettiin. Palauttaessaan pappa ihmetteli ensin, että reissu (n. 25 km suunta) kesti alle tunnin edes taas ja tivasi heti perään, että joko auto on vahattu! Kun auto jäi perikunnalle, sillä oli ajettu vasta 17.000 km! mutta vanhan auton pito tietysti muuttui sen päädyttyä nuorten veljesten käsiin. Onneksi papereita myöhemmin tehdessä löytyi myös muutama valokuva autosta 60-70 -luvun taitteesta.

Urakoin auton korjaamon viereisestä ojasta pyörille ja hinasin sen uhkarohkeasti dollyllä pihalleni Perniöön. Perillä tyhjensin korin irto-osista, minkä ohessa kuvasin kaikki osat inventointia varten. Konehuoneen apulaitteet ovat ruosteessa, sisustan osista moni on rikki tai kadonnut. Toista etupenkkiä ja takapenkin alaosaa myyjä ei löytänyt, kojelauta on todella rähjääntynyt ja avaimetkin puuttuivat. Virtalukko oli tietysti päällä ja auto saikin seistä pihallani hieman outoon suuntaan parkkeerattuna, kun en sitä hennonnut siirrellä väkivoimin suorempaan. Oikeita avaimia ei kuitenkaan myyjän yrityksistä huolimatta koskaan löytynyt.

Toisaalta purettuani sisäkautta takaluukun lukon löysin melkoisesti lisää osia, osin jopa uusia. Pesun ja vahauksen jälkeen projekti sai jäädä odottamaan jatkotoimenpiteitä. Syksyn aikana irroitin vielä tulpat, tosin 3. pytyn tulppa katkesi, muiden rei'istä pääsin lorauttamaan petroolia muhimaan talven yli.

Auto osoittautui koriltaan yllättävän hyväksi aikoinaan kolhittua ja lasikuidulla paikkailtua keulaa sekä katon syviä kolhuja lukuunottamatta, jotka olivat syntyneet lumikuorman romahduttamasta pressutallista. Helmat ovat kovat ja maalipintakin vielä aika hyvä, ruostereikiä ei juuri löydy ja lattia on ilmeisesti vain pintaruosteessa. Konepellin alareuna on ruostunut niin, että avatessa se tuppaa notkahtamaan vielä joku päivä katki. Myöskin konepellin tuki puuttuu.

Talven aikana etsin varaosia ja sainkin hankittua melkoisen määrän kaikenlaista hyödyllistä Gruppon jäseniltä ja rompetoreilta. Muun muassa tehtaan varaosakirjan kopion ja lopulta alkuperäisenkin, Autobooksin korjauskäsikirjan uusintapainoksen Amazonista, uudet tulpat, katkojan kärjet, Seat 600:n virtalukon avaimin, tiivistesarjat moottoriin, etupäänniveliä, Nivan jarrukengät, ynnä muuta. Käytettynä olen löytänyt esitteitä, korjatun jäähdyttimen, laturin, startin, ovenkahvat, ylimääräisen mittariston, pölykapselit, Ladan kaikkien luukkujen lukkopesät avaimilla (sopinevat oviin?), pari maskia, valoja, ynnä paljon muuta.

Auto pääsi viime viikonloppuna vihdoin lämpimään talliin ja oikein nosturille. Trailerille nostamista varten oli pakko murtaa vanha virtalukko ruuvarilla, toivottavasti ostamani uusi kanssa sopii. Tarkoitus on seuraavaksi ottaa moottori autosta ulos tarkastusta varten ja harjoitella katon 30 cm syvien ja terävien kolhujen oikaisua aiemmin purkamani Giulian kattopellillä.

Lisäksi pitäisi piipahtaa ihailemassa Perniössä majailevaa samanväristä 1500:sta, joka on ihan kesäisessä arkiajossa. Kyseisellä harrastajalla on liuta muitakin Fiateja 130:sesta lähtien ja kuulemma myös punainen varaosa-1300, joka kiinnostaisi.

Varaosia ja keulan korjauspeltejä saa tarjota! Erityisesti korjauskelpoinen Weber 32-36 DCD1 1300:n ilmansuodattimen koteloineen, ehjät penkit ja kojelauta olisivat kova sana tähän hätään. Tähän malliinhan sopii myös moni 132:n ja FSO Pollen osa.

Katon korjauksesta:

Lukemani perusteella katon kolhut saisi oikaistua kiinnittämällä 8-10 mm hiilipuikon klemmarilla MIG:in kärkeen, lankasyöttö pois päältä ja eikun antamaan venyneelle puolelle lämpöä välillä märällä rätillä jäähdytellen. Välillä vasaroidaan kummun keskeltä (tyssäys) ja varotaan lämmittämästä peltiä punaiseksi. Hiilipuikko voi kai olla merkkiä Kelarc. Puikko siis peltiin kiinni ja kuljetetaan siitä mistä pellin pitäisi kutistua spiraalin mukaisesti. Perinteisestihän kuumia annetaan hitsipillillä, mikä voi olla aika vaikeaa hallita. Ehkä kokeilen ihan vain tehokkaalla kuumailmapuhaltimella pellin lämmittämistä!

Googlella löysin jenkkien artikkeleita shrinking disc tai stretching disc -nimisestä työkalusta, jolloin kattoon hakatut kolhut saa tasoitettua kattilankannella ilman kovaa lämpöä tasaiseksi. Sietää kokeilla! Kaasupillillä spiraalia piirtäen katon voi kuulemma myös joko korjata tai pilata jännitteet pellistä lopullisesti... Pelkkä vasarointi ja kilo kittiä eivät oikein innosta, mielummin sitten vaihdan kattopellin toisesta raadosta. Hmm... Myös kaaritapitushitsauslaitteesta voisi olla apua, tai jos hitsaisin migillä pultin keskelle kolhua ja vedän vetovasaralla ylös? Hyvät neuvot katon oikomiseen ovat nyt tarpeen!

Ps. Pitänee liittyä! http://www.fiatclub1500.com.ar/ Argentiinan lisäksi Fiatin 1300 ja 1500 -malleja on tehty ainakin Egyptissä, Puolassa Polski-Fiatina ja Yugoslaviassa Zastava Tristacina! Esikuvankin Milletrecentolleni olen jo löytänyt, Carlos Reutemann ajoi juuri samanvärisellä 1500:sella kilpaa Argentiinassa! Päätin, että kun poikani on tuossa iässä, Fiat kulkee! Sattumoisin myös varovasti appiukolle projektistani mainitessa ilmeni, että hänellä oli juuri samanlainen sininen 1300 ensimmäisenä autona - jolla myös ajettiin kovaa!

Kuva
Viimeksi muokannut 1300ti, 12.10.2012 10:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
1300ti
GFF
Viestit: 1039
Liittynyt: 21.09.2004 11:11
Paikkakunta: Perniö

Re: Milletrecento

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Autoni on siis

FIAT Tipo 116 Milletrecento Made in Italy

Omologazione IGM 6/83 0M

Autotelaio- Chassis

Tipo 116 * 0613504
Motore Engine 116c.000

N* ricambi N* for spares 0602966
Liitteet
Lähtökohta.
Lähtökohta.
Milletrecento2.jpg (251.11 KiB) Katsottu 20769 kertaa
Hakureissu.
Hakureissu.
Milletrecento1.jpg (249.88 KiB) Katsottu 20769 kertaa
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Milletrecento

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Hyvä että jaksoit tehdä uudet sepustukset projektista, näitä vanhempia ei täällä paljoa näy.

Ja unohda ainakin se vetovasara, lommon oikominen aloitetaan kaiketi reunoilta, ei koskaan keskeltä.

Iveco Dailyn kylkeen harjoittelin aikoinaan spiraalia ihan kosanilla ja pienellä suuttimella ja sain kohtuujälkeä aikaiseksi. Ajatus on kai tehdä lämmitys niin että keskelle nousee lopuksi nyppylä, tällöin spiraalin keskellä on kaikkein kuuminta ja tapahtuu eniten pellin kasaanpuristumista. Jäähtyessä tuo alue sitten kiristyy ympäristöä enemmän.

"vohvelirauta" lienee yksi nimitys sellaiselle viilan näköiselle, jolla/jota vasten vasaroimalla saa kylmänä peltiä kutistettua.

Hiilipuikkohomma olikin mulle uusi asia, tuollahan voisi saada liimalaseja irroitettua kun induktiokuumentimet maksaa liikaa kotikäyttöön.

Itse kokeilisin spiraalilämmittämistä ja sitten kuhmun kohdalle kaareva dolly alle ja ympäriltä kevyttä naputtelua, Ei suoraan dollyn keskelle.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
1300ti
GFF
Viestit: 1039
Liittynyt: 21.09.2004 11:11
Paikkakunta: Perniö

Re: Milletrecento

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Kiitos neuvoista! Kiinnostaisi kokeilla myös tuota kutistuskiekkoa, mikähän sen nimi on suomeksi? Hakkaan viikonloppuna yhden kolmesta Giulian katoista (ovat minulla klapipinojen suojina "taltioituna" muutenkin jo) vastaavaan kuntoon ja pääsen tutkimaan, mikä neuvoksi. Tietysti, jos joku Varsinais-Suomesta tai Uudeltamaalta tuntee kaasulla oikaisun salat ja kiinnostaa lähteä talkoisiin Fiskarsin nurkille pelastamaan Fiatin kattoa kokeiluiltani, niin tervetuloa vain. Kaikki mahdolliset työkalut ja kaasupullo löytyvät kyllä.

On sekin tullut mieleen, että jos katon vaihto alkaa kaikesta huolimatta näyttää pakolliselta toimenpiteeltä, voisin ehkä sittenkin säilyttää auton oman katon reunat ja askarrella keskelle asianmukaiset reunukset rättikattoa varten. Twingosta saisi aika hienon, tyylin mukaisen katon ja olisipa hyvä peruste tehdä autoon kaaret peltitöiden yhteydessä.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Milletrecento

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Kuva
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
1300ti
GFF
Viestit: 1039
Liittynyt: 21.09.2004 11:11
Paikkakunta: Perniö

Re: Milletrecento

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Aaargh! Joo, olen joskus katsonut saman auton projektikuvia ja kironnut, että siinä meni ehjä 1500:n katto. Tuossa autossa on muuten alla BWA:n Sportstarit, joilla on enemmän arvoa kuin koko autolla. Onneksi mulla on hyvä sarja!

Puolasta saisi varmaan aika hyvin ? näihin osia? Lento Turusta Gdanskiin on niin halpa, että sietäisi selvittää! Tai sitten 128-puolelta tutuilta Kroatian fiat-harrastajilta voisi kysellä Tristacin osia. Naamapellin kun löytäisi jostain uutena!
Avatar
1300ti
GFF
Viestit: 1039
Liittynyt: 21.09.2004 11:11
Paikkakunta: Perniö

Re: Milletrecento

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Nykyaika! Miksen muista enää lukea kirjojani! Nostin kättä ja otin metrin päästä kirjahyllystäni opuksen, jossa kuvataan samanlaisen Fiatin katon korjaus vaihe vaiheelta. On kyllä hyvä teos muutenkin, täytyy kahlata uudelleen ajatuksella ja ajan tuomalla kokemuksella läpi. Sääli vain, että myin talvella Arwo-Paperiin loput osat, minulla oli kaksi täydellistä sarjaa lisäkirjoineen...
Liitteet
Copyright Tammi 1961.
Copyright Tammi 1961.
Katon oikaisu.jpg (130.92 KiB) Katsottu 20629 kertaa
Avatar
1300ti
GFF
Viestit: 1039
Liittynyt: 21.09.2004 11:11
Paikkakunta: Perniö

Re: Milletrecento

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

No nyt on tekemisen meininki, jotta saan korin talvitelakkakuntoon! Milletrecenton osat järjestetty tallissa, kaikenlaista sitä löytyikin, mitä en muistanut. Huolestuttavan paljon korin osia kyllä myös puuttuu. Onneksi kävin viikonlopun aikana jo katsomassa lähiseudulla erästä tonniviissatasta varaosayksilöä, jossa on reunoistaan sopivasti irti ruostuneen, mutta muuten ehjän katon lisäksi lähes kaikki osat paikallaan, siisti sisusta ja jopa ehjä konepelti!

Fiattia imuroidessa irtoroskista totesin korin itsessään on keulan ja katon vaurioita lukuunottamatta erinomaisessa kunnossa! Nosturilla auton pohja osoittautui yllättävän hyvin suojatuksi, ruostetta ei ole kuin sisäpuolella, kun tiivistämättömistä ikkunoista on valunut vettä lattialle. Seuraavaksi onkin tarkoitus väliaikaisratkaisuna hioa lattiat ja pensselöidä ruosteenestomaalia pintaan, jotta auton sisällä on mukavampi ropata kuin ruosteessa istuen.

Moottorin sain nyt pyörähtämään nätisti käsin, kiitos viikko sitten lisäämäni uusien öljyjen ja 3. sylinterin vihdoin saaman valopetroolin. Hetken aikaa flektistä varovasti pyöriteltyäni otin korjauskäsikirjan kauniiseen käteen ja päätin nostaa voimansiirron seuraavana päivänä ulos. Apulaitteiden ja vaihteiston irrotus sujui muuten helposti, mutta ylemmän vaihteensiirtotangon lukitsevan pikkuisen silmukkasokan irroitukseen kului varmasti tunti, kun litistyneeseen sokkaan ei meinannut yläpuoleltakaan päästä millään käsiksi ahtaassa tilassa. Bilteman ihmeitä tekevällä ruosteenpoistosprayllä sain myös vaihdevivut liikkeelle 32 vuoden jälkeen. Lisäksi pakosarjan pronssimuttereista yksi oli ihan pyöreä, joten lopulta juuriputki oli pakko pätkiä, jotta sain pakosarjan ja startin nostettua pois tieltä. Vaihteiston irrotus sujui lopulta sievästi, kun auto oli ilmassa ja askia ja öljypohjaa oikeassa asennossa kannattelevia palikoita ja tunkkia sai laskettua hallitusti Roclalla, joka onkin lyömätön peli! Samalla vanhalla pikkutrukilla ja liinoilla moottori nousi todella helposti, nyt vain pitäisi laittaa kone moottoripukkiin kiinni odottamaan kunnostusta talven aikana.
Avatar
1300ti
GFF
Viestit: 1039
Liittynyt: 21.09.2004 11:11
Paikkakunta: Perniö

Re: Milletrecento

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Hioin pintaruosteen jalkatiloista ja yllätyin, kun löysin vain kuskin lattiasta muutaman pienen reiän. Polkimien takana oli läntätty lasikuitupaikka kahden läpiviennin päälle, oli varmaan tullut ajaessa vettä jaloille? Appiukko muisteli, että hänen Milletrecentonsa oli todella altis kastumiselle, sateella ajaessa alhaalla olleet laturi ja virranjakaja tai tulpat saivat helposti vettä ja niitä sitten piti yrittää kuivailla. Tulpathan on kannessa sellaisissa syvissä kupeissa.

Kuvasin katon vaurioita eri suunnista ja pesin korin sen jälkeen useampaan kertaan, tuli aika hieno.
Liitteet
On se hieno!
On se hieno!
Milletrecento pesty.jpg (52.64 KiB) Katsottu 20457 kertaa
Katon kolhut
Katon kolhut
Kolhut.jpg (83.9 KiB) Katsottu 20459 kertaa
Lattia hiottu
Lattia hiottu
Milletrecenton lattia.jpg (72.33 KiB) Katsottu 20459 kertaa
Avatar
1300ti
GFF
Viestit: 1039
Liittynyt: 21.09.2004 11:11
Paikkakunta: Perniö

Re: Milletrecento

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Mistä löytyisi korjausosat jarruihin? Kumit, asennussarjat, jarrupalat, jne. Ostin talvella Biltemasta Nivan jarrukengät kun olivat poistolaarissa ja mitoiltaan hyvin lähellä 1300:n osia, niistä saan varmaan muokattua sopivat. Sopivatko 124/125/132:n jarruosat 1300/1500 -malleihin?
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Milletrecento

Viesti Kirjoittaja VTO »

124 / 125 osat eivät sovi kuin ehkä pääsylinterien kumien osalta. Takasylinterien kumit löytyy muista Fiat malleista mitan mukaan. Myös kytkinsylinterien kumit saattavat olla samaa kokoa. E-bayn kautta on löytynyt ainakin etusylinterien kumit, takasylinterit ja etupalat.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Milletrecento

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

HarriP (Harri Poutiainen) Riihimäeltä on kaupannut 238 sylintereitä jotka SAATTAA olla samat kuin 1300 takasylinterit. Muistelen hänen noin sanoneen, 10 vuotta sitten.. Myynti-ilmo oli tänä syksynäkin voi löytyä palstalta.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
1300ti
GFF
Viestit: 1039
Liittynyt: 21.09.2004 11:11
Paikkakunta: Perniö

Re: Milletrecento

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Täytyypä kysellä. Ainakin 238:n ja Nivan takajarrusatulat ovat Bilteman paketin mukaan samat. 1300:n satuloihin verrattuna niissä on kiinnitysreiät hieman erilaiset ja taisivat olla hitusen leveämmät, kuin mitkä autossani on olleet. No enhän niistäkään tiedä, ovatko oikealaiset, sieltä ne muiden rojujen alta löytyivät.
Avatar
1300ti
GFF
Viestit: 1039
Liittynyt: 21.09.2004 11:11
Paikkakunta: Perniö

Re: Milletrecento

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Minkäslaiset jarrut FSO:n malleissa on?
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: Milletrecento

Viesti Kirjoittaja Ippe »

FSO:ssa pitäisi olla 124-tyyppiset käsijarrulliset levyjarrut takana (liukukiilasatula), eli samaa 34mm sylinteristä satulamallia kuin 124, 125, X1/9 ja sitten 132:sesta löytyy 38mm sylinterillä vastaava.
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Vastaa Viestiin