Thema Dieselit Suomessa

Yleistä keskustelua Lancioista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Thema Dieselit Suomessa

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Tai sitten huomioitiin, mutta luultiin mekaaniseksi. Eikös joskus aiemmin täällä jollekin käynyt Dedran kanssa niin, että ei meinannut saada katsastettua, kun ei airbagin valo toiminut (Dedrassahan on mekaaninen airbag)? Onnittelut leimasta, perhanan siistin Theman olet onnistunut löytämään!
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
VMTD
Viestit: 147
Liittynyt: 15.05.2008 21:07
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Thema Dieselit Suomessa

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Luulempa, että katsastusmiehellä riitti ihmettelemistä muutenkin, merkkiäkään ei meinannut tunnistaa. Valoa ei ole myöskään 155 alfassa ja tuosta voi tyynyn poistaa ihan vapaasti, kun Suomeen tuoduissa ei juuri tainnut tyynyjä olla, mutta laitan tuon kyllä kuntoon mikäli se on kohtuullista rahallisesti.
Harvinainen tuuri kyllä kävi, kun tuonkuntoisen löysin. Olisi täysi kymppi kun väri olisi vihreä ja olisi Farmari. Mutta sellaista etsiessä ajellaan tällä, tosin on Hollannissa sellainen ollut pitkään myynnissä, mutta liian kova hinta ja penkit jo pahasti kuluneet. Sellainen ei innosta.
Avatar
VMTD
Viestit: 147
Liittynyt: 15.05.2008 21:07
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Thema Dieselit Suomessa

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Tuli mieleen vielä volttimittarin toiminta, joka näyttää käydessä vajaata 12 v ja virrat päällä 9 v. Mittarilla 14,4 v käydessä ja hieman yli 12 v. moottori pysäytettynä, akun navoista mitattuna. Millainen on tuon mittari kalibrointi? Olisi mukava saada tuokin näyttämään oikein.
Onko kellään ollut ärsyttävää rilinää kepissä? Olisiko kepin alapään hela ja siinä olevat o-renkaat huonot? Heti kun koskee keppiin tai suojapussiin ääni häviää, elikä jostain pienestä välyksestä on kyse.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Thema Dieselit Suomessa

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Auton johtosarjassa tulee jännitehäviöitä, siksi volttimittari näyttää mättäitä. Yleensä mittari-instrumentissa on jonkinlainen säätöruuvi mutta mittarin särkee helposti. Lisäksi tuskin saa näyttämään oikein kaikilla mitta-alueilla. Jos hifistellä haluaa, volttimittarille pitäisi vetää erillinen johto akun plussalta (sulakkeen kanssa) asti ja katkaista tämä mittaussignaali releellä kun virrat laittaa pois päältä.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Thema Dieselit Suomessa

Viesti Kirjoittaja VTO »

10 v takaisen muistikuvan mukaan tuossa Theman mittarissa ei ole erillistä säätöruuvia. Säädin joskus ihan viisarin asentoa muuttamalla ja testaamalla virtalähteestä jännitettä syöttämällä. Kohtalaisen helppo mittari oli purkaa.
Itse perussyy kaiketi on mittariston takana olevat "filmit" ja niiden kontaktien jännitehäviöt. Jollakin kontaktisprayllä käsittelemällä alkoi näyttämään ihan järkeviä n 14V lukemia. Ainakin käydessä....
Tahtoo tuolla mittarilla olla taipumusta esim heilua vaikkapa vilkun tahdissa, mikä entisestään vahvistaa käsitystä jännitehäviöistä.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Thema Dieselit Suomessa

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Mittariston maadoituksia ja ylipäätänsäkin liittimien kontakteja parantamalla saanee mittarin näytönkin kohdilleen. Todennäköisesti mittari itsessään näyttää ihan oikein sitä jännitettä, mitä se nastoiltaan näkee.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
VMTD
Viestit: 147
Liittynyt: 15.05.2008 21:07
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Thema Dieselit Suomessa

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Täytyy jossain vaiheessa ihmetellä asiaa, ainakin Alfan 164;ssa toimi jännitemittari suht hyvin ja aikaisemmissa Lankisissa ei tuo ominaisuus ole pistänyt silmään.
Avatar
Midi^
GFF
Viestit: 1743
Liittynyt: 17.07.2003 14:30
Paikkakunta: Salo

Re: Thema Dieselit Suomessa

Viesti Kirjoittaja Midi^ »

Täällä Theman jännitemittari on toisinaan kokonaan kuollut, ja nopeusmittarikin näyttää mitä sattuu.. Yleensä 60 vaikka olis 120 vauhtia :)
Tipo STW 1.6 Multijet, Tipo 1.4 i.e, Prisma 1.6 i.e, Stilo 1.6 MW, Stilo 1.4 MW.
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8809
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: Thema Dieselit Suomessa

Viesti Kirjoittaja -HH- »

No onhan noissa mittareissa skaalakin välillä mitä sattuu... Omassa trapantti-Ritmossakin 0,1v jännitteen muutos mittarilla on sellainen puolvolttia ainakin... :roll:

Mutta tosiaan suora virrantuonti mittarille helpottaa monesti sitä lukutarkkuutta.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
VMTD
Viestit: 147
Liittynyt: 15.05.2008 21:07
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Thema Dieselit Suomessa

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Nyt iski jonkinmoisen sähkövian Lankiseen. Takalasien sähköt ei toimi ja sisävalokin on pimeänä. Sulake näyttäisi olevan ehjä. Täytynee vielä hieman suomennella tuota saksalaista ohjekirjaa jos siitä saisi jotain selvyyttä.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Thema Dieselit Suomessa

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Sisävalo edessä vai jompikumpi/molemmat takana? Ei todennäköisesti ole vialla mitään tekemistä takalasien kanssa. Ei ainakaan äkkiseltään sähkökuvista katsottuna ole mitään yhteistä, ei edes maadoituspisteitä. Takalaseille on kevennysrele, jota ohjataan etupenkkien välissä olevalla katkaisijalla (jolla voi katkaista takalasit pois käytöstä.) Se katkaisija hapettuu joskus, ja tarviaa vähän herättelyä, että takalasit alkavat taas toimimaan. En nyt muista, mutta saattoi olla, että sitä kytkintä painelemalla kuuluisi releen naksekin. Kyseisen releen sijaintia ne tiedä, veikkaisin takakonttia, oikean takapyörän yläpuolella.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
VMTD
Viestit: 147
Liittynyt: 15.05.2008 21:07
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Thema Dieselit Suomessa

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Takalasien toimimattomuus johtuu juuri tuosta katkaisimesta, renkkaamalla sai sen toimimaan hetkeksi. Täytynee ottaa katkaisin auki jos sen suosiolla saa ja katsoa onko nnäkyvää vikaa.
Sisävalo on pimeänä edestä, takavalot toimivat takaovien avaamisen mukaan. Polttimot ehjät ja myös ovien valot syttyvät avaamisen mukaan. Voisiko tuo vika olla siinä himmentimessä joka sytyttää ja sammuttaa valon?
Avatar
pw
Viestit: 204
Liittynyt: 07.02.2003 21:48
Paikkakunta: imatra

Re: Thema Dieselit Suomessa

Viesti Kirjoittaja pw »

laittaa sen valon vaikka laturin tai öljyn paine valon kanssa ja jos oikein haluaa hipistellä niin laittaa siihen viive kytkimen .. silleen niitä on tehty ... :D
lancia delta hf integrale 16v
Vastaa Viestiin